بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

راهنمای کامل برای تعیین اهداف استراتژیک (با مثال)

ارائه اهداف استراتژیک

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مهم است که روی اهدافی تمرکز کنید که شما را به چشم‌انداز یا مأموریتتان نزدیک‌تر می‌کند. بسیاری از کسب‌وکارها از اهداف استراتژیک سود می‌برند، زیرا در تلاش برای تصمیم‌گیری بهره‌وری برای سازمان خود هستند. برنامه های استراتژیک در اشکال، اشکال و اندازه های مختلف ارائه می شوند. مهم نیست که برای چه هدفی تلاش می کنید، می توانید یک استراتژی عملی و مناسب پیدا کنید.

در این مقاله از ایوسی، اهداف استراتژیک را تعریف می‌کنیم، نمونه‌هایی از انواع مختلف اهداف استراتژیک را بیان می‌کنیم و چگونگی اجرای اهداف استراتژیک را در محل کار خود بررسی می‌کنیم.

هدف استراتژیک چیست؟

اهداف استراتژیک چشم اندازهایی برای کسب و کار شما هستند که نتایج کمی یا کیفی دارند. این بدان معناست که دستیابی به هدف باید چیزی باشد که بتوانید با استفاده از داده هایی مانند افزایش اعداد، ارقام مالی یا نرخ بهره وری بهبود یافته اندازه گیری و پیگیری کنید. انواع مختلفی از مثال ها برای اهداف و مقاصد برنامه ریزی استراتژیک وجود دارد که می تواند مفید باشد. اینکه کدام اهداف را برای کار کردن انتخاب می کنید بستگی به این دارد که چه چیزی برای شما و شرکت شما سود بیشتری خواهد داشت.

برخی از کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند برنامه‌های استراتژیک دقیق برای اهداف کوتاه‌مدت یا بلندمدت بنویسند، در حالی که برخی دیگر علاوه بر استفاده از یک ساختار اساسی، رویکردهای خاصی ندارند. برخی از برنامه‌های استراتژیک دارای اهداف، استراتژی‌ها، اهداف و تاکتیک‌های ساده‌ای هستند، در حالی که برخی دیگر پیچیده‌تر هستند و دارای لایه‌های متعددی هستند. چگونگی ایجاد اهداف استراتژیک بستگی به این دارد که هدف شما چه سطحی از مسئولیت پذیری است، در چه چارچوب زمانی می خواهید آنها را تکمیل کنید و فرهنگ سازمان چگونه است. مهم نیست که کدام راه را انتخاب می کنید، ایجاد برنامه و تعهد به آن مهم ترین بخش تعیین اهداف استراتژیک است.

بیشتر بخوانید: راهنمای نهایی برنامه ریزی استراتژیک

چرا اهداف استراتژیک مهم هستند

تعیین اهداف استراتژیک می تواند تأثیر قابل توجهی بر موفقیت و بهره وری تیم شما داشته باشد. اهداف استراتژیک بر نحوه و مکان استفاده از انرژی و منابع یک تیم تأثیر می گذارد. آنها همچنین اهداف مشخصی را در اختیار تیم قرار می دهند که آنها را متمرکز و با انگیزه نگه می دارد.

در اینجا چند نمونه از مزایای اهداف استراتژیک آورده شده است:

  • تعریف اولویت ها
  • هدایت تخصیص منابع
  • هدایت ایجاد و نگهداری بودجه
  • تاثیرگذاری در تشکیل تیم ها
  • ایجاد تمرکز و انگیزه برای کارکنان
  • اطلاع رسانی اهداف بخش بازاریابی، روابط عمومی و منابع انسانی
  • ارائه داده های جامع مورد استفاده برای اندازه گیری نتایج یک تیم

بیشتر بخوانید: درک مبانی توسعه استراتژی

نمونه هایی از اهداف استراتژیک

چندین نوع خاص از اهداف استراتژیک وجود دارد. اینکه از کدام رویکرد استفاده می کنید کاملاً به نیازها و اهداف فردی تیم شما بستگی دارد. پیشرفتی که تیم شما به سمت اهدافی که برای اجرا انتخاب می‌کنید می‌کند باید ردیابی ساده، ثبت آسان و نتایج قابل تشخیص باشد. در اینجا چند نمونه از برنامه های هدف استراتژیک وجود دارد که باید قبل از تعیین اهداف برای تیم خود در نظر بگیرید:

اهداف اهداف

اهداف، خواسته‌های قابل اندازه‌گیری و کمی هستند که زمان و میزان تحقق اهداف را مشخص می‌کنند. پیشرفت به سمت اهداف باید به طور منظم ثبت شود. اگر اهداف قابل اندازه گیری نیستند، آنها صرفاً لیست وظایف هستند. عواملی که اهداف اندازه گیری می کنند عبارتند از عملکرد هدفمند، عملکرد پایه و تاریخ دستیابی به هدف.

اهداف نمونه مهمی از اهداف استراتژیک هستند که برای ارتقای موفقیت ایجاد می شوند، زیرا پایه و اساس برنامه ریزی هستند. به عنوان مثال، افزایش رضایت مشتری از ۸۰٪ به ۹۰٪ تا پایان سال است. آن نتیجه به راحتی اندازه گیری و گزارش می شود.

نمونه های بیشتری از اهداف اهداف عبارتند از:

  • افزایش ارزش سهامداران تا سه ماهه آینده
  • کاهش هزینه های تولید تا سال آینده
  • تعادل بودجه شرکت قبل از ۱ ژانویه
  • حفظ حاشیه سود فعلی به مدت شش ماه
  • تضمین پنج معامله مشتری جدید تا پایان سال

اهداف موضوعی

یک هدف موضوع استراتژیک معمولاً از یک تا سه کلمه تشکیل شده است که برای سازماندهی برنامه های عملیاتی و استراتژیک استفاده می شود. شرکت هایی که دارای موضوعات استراتژیک هستند ممکن است به طور متوسط ​​چهار تا شش موضوع مختلف داشته باشند. اهداف موضوعی بر اتحاد یک تیم با انتخاب یک ایده ساده که همه اعضای تیم می توانند آن را درک کنند و از آن حمایت کنند، تمرکز می کنند. از آنجایی که این نوع هدف معمولاً کاملاً کلی است، وظایف فردی که برای رسیدن به هدف مورد نیاز است باید به طور مؤثر برای دستیابی به هدف ارتباط برقرار کنند.

در اینجا چند نمونه از اهداف موضوعی آورده شده است:

  • اول خدمات مشتری
  • برتری داشتن
  • فرصت ها را بهینه کنید
  • بهبود و افزایش یابد
  • رشد

بیانیه های هدف

بیانیه‌های اهداف مفاهیم گسترده‌تری هستند که بیانیه چشم‌انداز سازمان را به چیزی که حساس‌تر و معنادارتر است تفسیر می‌کنند. زمانی که از بیانیه های هدف در ارتباط با موضوعات استراتژیک استفاده می شود، یک چشم انداز را به یک برنامه استراتژیک تبدیل می کند. بیانیه های هدف معمولاً تمرکز کل یک شرکت را به خود اختصاص می دهد و آن را برای یک تیم فردی قابل اجرا می کند.

چند نمونه از بیانیه های هدف عبارتند از:

  • بهره وری تیم را افزایش دهید
  • ترافیک وب را افزایش دهید
  • بهبود روابط با مشتری
  • گسترش جامعه را افزایش دهید
  • راه حل های جدید را ابداع کنید

مطالب مرتبط: ۱۰ نکته برای هدف گرا بودن در محل کار

استراتژی های مالی

وقتی صحبت از اهداف استراتژیک مالی می شود، یک راه خوب برای اندازه گیری موفقیت این است که تا یک تاریخ معین از وضعیت فعلی X به وضعیت مطلوب Y بروید. تعیین ضرب الاجل رسیدن به اهداف خاص خود را آسان تر می کند.

به عنوان مثال، یک مثال هدف استراتژیک ورود به بازارهای جدید است، بنابراین شما باید هدف خود را برای ورود به بازارهای X، Y و Z در تاریخ مشخصی تعیین کنید. همچنین می توانید هدف خود را برای داشتن ۱۵ بازار منطقه ای در یک تاریخ خاص تعیین کنید. یکی دیگر از مثال‌های هدف استراتژیک، ۱۵ درصد سهم بازار در هر بازار جدید در تاریخ معین است. همه اینها اهداف یکسانی از ورود به بازارهای جدید دارند، اما اندازه گیری های مختلفی وجود دارد که بر نحوه اجرای استراتژی شما تأثیر می گذارد.

در اینجا چند نمونه دیگر وجود دارد:

  • کاهش ضایعات مالی تا ۱۰ درصد در سال آینده
  • درآمد حاصل از معامله را تا قبل از سپتامبر آینده ۱۲ درصد افزایش دهید
  • زمان انتظار مشتری را از ۲۰ دقیقه به ۱۰ دقیقه در ۹ ماه کاهش دهید
  • بودجه بازاریابی را تا قبل از ۳۰ می ۱۵ درصد کاهش دهید

بیشتر بخوانید: استفاده از شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) برای دستیابی به اهداف

اهداف ارتباطی

نمونه های مختلفی از اهداف استراتژیک وجود دارد که باعث بهبود ارتباطات در تجارت شما می شود. این شامل افزایش ارتباطات داخلی است تا همه اطلاعات را بهتر به عنوان یک تیم به اشتراک بگذارند و کارهای بیشتری انجام دهند. ممکن است به‌روزرسانی‌های حضوری و آنلاین تیم بیشتری وجود داشته باشد که می‌خواهید اتفاق بیفتد تا تیم از آنچه روزانه اتفاق می‌افتد مطلع شود. یک شرکت ممکن است بخواهد از ابزارهای گزارش دهی بیشتری استفاده یا ایجاد شود، بنابراین دیدن پیشرفت تیم آسان تر است. یک خبرنامه هفتگی می‌تواند هر هفته به صورت داخلی منتشر شود تا همه تیم‌ها را در مورد آنچه که دیگران انجام می‌دهند به‌روزرسانی کند.

اگر تیم شما باید روی مهارت های ارتباطی کار کند، چندین کار می تواند به این هدف کمک کند. نظرسنجی‌ها می‌توانند هر ماه ارسال شوند تا مطمئن شوند که نیازهای همه اعضای تیم را برآورده می‌کنید. شرکت ممکن است بخواهد یک سیستم پاداش و بررسی عملکرد راه اندازی کند.

نمونه های دیگر از اهداف ارتباطی عبارتند از:

  • رتبه بندی رضایت کارکنان را افزایش دهید
  • مواد آموزشی را ساده کنید
  • فرآیند آموزش کارکنان جدید را ساده کنید
  • فرهنگ شرکتی مثبت را حفظ کنید
  • پروژه های تیمی را بر وظایف فردی اولویت دهید

مرتبط: اهداف ارتباطی برای ارتباطات تجاری موثر

اهداف رشد

اگر کسب و کار در مکان فعلی به خوبی کار می کند، ممکن است قصد داشته باشد چندین مکان جدید در سراسر استان خود یا کشور باز کند. این یک هدف بزرگ است، بنابراین تعیین تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها با اهداف ضروری است تا مطمئن شوید که تمام ضرب‌الاجل‌ها رعایت می‌شوند و همه وظایف از لیست خارج می‌شوند. یک هدف ممکن است این باشد که بفهمیم کدام مکان ها بهترین انتخاب برای افتتاح فروشگاه های جدید هستند.

این شرکت حتی ممکن است بخواهد بین المللی شود، که مجموعه وظایف خاص خود را برای اطمینان از رعایت تمام مقررات بین المللی دارد. از دیگر اهداف مرتبط با این موضوع ممکن است داشتن درصد مشخصی از فروش در فروشگاه های داخلی و هدف مشخص برای فروش در فروشگاه های بین المللی باشد. یک تجارت همچنین می تواند تعداد محصولات صادراتی ساخته و ارسال شده را پیگیری کند.

در اینجا چند نمونه دیگر از اهداف رشد آورده شده است:

  • دو شرکت جدید با بیش از ۵ میلیارد تومان درآمد خریداری کنید
  • سه مکان بین المللی جدید باز کنید
  • ۱۸ کارمند دیگر را در بخش تولید استخدام کنید
  • ارزش برند را افزایش دهید

مطالب مرتبط: نحوه تعیین اهداف توسعه برای کار

اهداف تعامل با مشتری

هنگامی که به اهداف و برنامه های استراتژیک فکر می کنید، مهم است که در صنعتی که اغلب با آنها در تعامل است، برای مشتریان اهدافی داشته باشید. یک هدف مشترک بهبود میزان رضایت مشتری است که برای حفظ مشتری مهم است.

رسانه‌های اجتماعی یک بازار بزرگ و حیاتی برای اکثر مشاغل هستند، بنابراین تعیین اهداف برای بهبود آمار رسانه‌های اجتماعی رایج است. ممکن است هدفتان این باشد که تا تاریخ معینی X تعداد فالوور را در پلتفرم Y داشته باشید. همچنین می توانید تا پایان ماه روی بهبود لایک های خود در هر پست کار کنید. همچنین می‌توان تقویم‌های محتوا ایجاد کرد تا هدف شرکت تولید محتوای بهتر باشد.

تمرکز بر خوشحالی مشتریان فعلی نیز برای یک تجارت مهم است – بسیاری از کسب و کارها هدفشان بهبود تعداد مشتریان بازگشتی است. آنها می دانند که اینها به اندازه مشتریان جدید مهم هستند زیرا شانس بیشتری برای ماندن در اطراف و خرید محصولات بیشتر در هر بار دارند.

اهداف بیشتر تعامل با مشتری عبارتند از:

  • بهبود زمان پاسخگویی به شکایات مشتری
  • تعداد محصولات معیوب/عیب کار را کاهش دهید
  • امتیاز خالص پروموتر را بهبود بخشید
  • دو کمپین جدید رسانه های اجتماعی راه اندازی کنید
  • اجرای برنامه وفاداری مشتری

اهداف فرآیند کسب و کار

مقاصد استراتژیک زیادی وجود دارد که می توانید برای پروسه‌های تجاری از آنها استفاده کنید. یک شرکت ممکن است بخواهد ترافیک وب خود را بهبود بخشد و اهداف ماهانه و سه ماهه ای را ایجاد کند که می خواهد هر ماه به آن برسد. این شرکت ممکن است بخواهد تعداد انتشارات خود را تا پایان سال افزایش دهد.

یک کسب و کار همچنین می تواند عملکرد فروشنده را اندازه گیری کند یا سازمان خود را بازسازی کند. همه اینها نمونه هایی از اهداف استراتژیک هستند که تنظیم و نظارت آنها در طول سال آسان است. یک شرکت می تواند هدفی را برای افزایش ارزش پروژه های خود تعیین کند و رشد خود را مدیریت کند. شاید شرکت می خواهد هزینه های کلی را کاهش دهد و راهی برای کاهش هزینه های تولید بیابد. راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد تا شرکت بتواند پیگیری کند که آیا اهداف و برنامه هایش کار می کنند یا خیر.

چند نمونه از اهداف فرآیند کسب و کار عبارتند از:

  • افزایش ۱۰ درصدی تعداد کارکنان کنترل کیفیت
  • ثبت ۵.۰۰۰ ساعت کار داوطلبانه تا سه ماهه آینده
  • قبل از شروع تولید برای فصل تعطیلات، هزینه های واحد را کاهش دهید
  • نرم افزار توسعه محصول جدید را تکمیل و معرفی کنید
  • تمام حساب های فروشنده را تا پایان سال تسویه کنید

تعیین اهداف استراتژیک برای تیم خود راهی هوشمندانه برای تغییر جنبه های شرکت به روشی مثبت است. وقتی یک شرکت اهدافی را تعیین کرده است، همه می توانند به عنوان یک تیم در جهت یک هدف مشترک کار کنند. داشتن اهداف هفتگی، ماهانه، سه ماهه و سالانه نیز مهم است، بنابراین می توانید ببینید که آیا تیم در مسیر رسیدن به هر هدف قرار دارد یا خیر و در غیر این صورت، بر اساس آن تنظیم کنید. کمی تحقیق کنید، اعضای تیم خود را ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید که کدام اهداف استراتژیک برای شما و تیم شما مفیدتر است.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *