مثلث بلاغی مفهومی است که بلاغیان از ایده ارسطو فیلسوف یونانی که استدلال های متقاعدکننده مؤثر شامل سه عنصر اساسی است، توسعه یافته است: لوگوس، اخلاق و پاتوس. اگر روی یک استدلال نوشتاری یا گفتاری کار می کنید، می توانید از مثلث بلاغی برای توسعه ایده های خود استفاده کنید. با پرداختن به هر یک از این زمینه ها، می توانید اعتبار خود را بهتر تثبیت کنید، استدلال موفقی ارائه دهید و احساسات مخاطبان خود را جذب کنید.
در این مقاله از ایوسی، توضیح میدهیم که مثلث بلاغی چیست، اجزای کلیدی آن را تعریف میکنیم، مراحل استفاده از آن را فهرست میکنیم و مثالهایی را ارائه میکنیم که میتوانید برای مرجع استفاده کنید.
مثلث بلاغی چیست؟
مثلث بلاغی وسیله ای برای ایجاد و ساختار استدلال شفاهی یا نوشتاری مؤثر است. این بر سه عنصر کلیدی بلاغی تمرکز دارد: منطق، اعتبار و احساس. بلاغت به زبان متقاعدکننده اشاره دارد و نظریه ها، ابزارها و ابزارهای زیادی در بلاغت وجود دارد که افراد از آنها برای تأثیرگذاری بیشتر کلمات خود استفاده می کنند. این مثلث به ایدههایی اشاره میکند که توسط فیلسوف یونانی ارسطو ایجاد شده بود، که معتقد بود این مؤلفهها برای یک استدلال موفق ضروری هستند.
اجزای مثلث بلاغی
نویسندگان و سخنرانان می توانند از مثلث متساوی الاضلاع به عنوان یک نمایش بصری استفاده کنند تا به آنها کمک کند تا ایده ها را در استدلال متقاعد کننده خود تنظیم و سازماندهی کنند. یک مثلث بلاغی شامل شش عنصر کلیدی است. سه عنصر که با نقاط مثلث نشان داده میشوند، جذابیتهای متفاوتی را نشان میدهند که میتوانید برای متقاعد کردن مخاطبان خود به ایدههای خود استفاده کنید: اخلاق، ترحم و آرم. سه عنصر دیگر، که با خطوطی که هر یک از نقاط را به هم وصل میکنند، نشاندهنده دستگاههایی هستند که برای اتصال جذابیتها استفاده میکنید: هدف، لحن و سبک. در نظر گرفتن هر شش عنصر می تواند به شما در ایجاد یک استدلال موثر کمک کند.
در اینجا نگاهی دقیق تر به هر یک از این مؤلفه ها داریم:
نقاط مثلث
سه نقطه مثلث بیانگر جذابیتهای بلاغی است که ارسطو برای متقاعد کردن و مناظره بسیار حیاتی میدانست. این سه درخواست عبارتند از:
-
اخلاق (ethos): توسل به اخلاق به معنای نشان دادن اعتبار گوینده یا نویسنده است. انجام این کار نویسنده را به عنوان یک مرجع در مورد موضوع تثبیت می کند و توضیح می دهد که چرا مخاطب یا خواننده باید به اطلاعات و نظرات نویسنده اعتماد کند.
-
ترحم (pathos): استفاده از پاتوس برای جذب احساسات مخاطب است. این زاویه مسلماً مؤثرترین و فوری ترین جذابیت بلاغی درون مثلث است زیرا زمینه مشترک و ارتباط بین مخاطب و گوینده را ایجاد می کند.
-
ادله (logos): توسل به لوگوها ارائه منطق و استدلال پشت یک ادعا است. این بخش شامل حقایق و شواهدی است که حرف نویسنده را تأیید می کند. این تأثیر تأثیرات توسل به اخلاق و روحیه را اثبات می کند.
مرتبط: با اصول سه گانه ی سخنوری از زبان ارسطو آشنا شوید.
اضلاع مثلث
مثلث هنر متقاعدسازی را نشان میدهد، زیرا متقاعدسازی به این موضوع میپردازد که چگونه استدلالسازان هر یک از سه جذابیت را به هم متصل میکنند. در این مدل، اضلاع مثلث نشان دهنده دستگاه های خاصی است که نویسندگان و بلندگوها می توانند برای ایجاد آن اتصالات استفاده کنند.
در اینجا سه جنبه از بلاغت نشان داده شده در اضلاع مثلث است:
-
هدف: هدف، دلیل نویسنده برای بیان استدلال یا بیان خود است و نکات اخلاقی یا اعتباری و ترحمی یا جذابیت های احساسی را به هم مرتبط می کند. سه هدف متقاعد کننده رایج عبارتند از: ادعا کردن، ایجاد تغییر یا مذاکره.
-
لحن: لحن، اخلاق را به لوگوها یا منطق مرتبط میکند، و این نگرش و رویکرد کلی است که نویسنده هنگام انتقال استدلال خود اتخاذ میکند. انتخاب کلمه می تواند به ایجاد لحن ها و انتقال حالات متقاعدکننده مانند تعارف، تند یا کنایه کمک کند.
-
سبک: خط سبک، لوگوها را به ترحم یا احساسات مرتبط میکند و روشهایی را که نویسنده یا سخنران ممکن است برای انتقال پیام خود استفاده کند، آگاه میکند. این شامل روش تحویلی است که کسی استفاده میکند، مثلاً اگر استدلال خود را از طریق یک سخنرانی، یک مقاله نوشتاری، یک داستان تخیلی یا چیز دیگری ارائه کند.
چه کسانی می توانند از استفاده از این روش سود ببرند؟
هر کسی که به دنبال متقاعد کردن دیگران با استفاده از زبان شفاهی یا نوشتاری است، می تواند از استفاده از مثلث بلاغی بهره مند شود. دانش آموزانی که مقاله می نویسند یا برای مناظره آماده می شوند اغلب به این دستگاه مراجعه می کنند. بسیاری از متخصصان نیز می توانند از استفاده از این تکنیک بهره مند شوند، از جمله وکلا، نویسندگان پیشنهادات، روزنامه نگاران، لابی ها، متخصصان بازاریابی، جمع آوری کمک های مالی و مشاوران.
نحوه استفاده از مثلث بلاغی
در اینجا ۱۱ مرحله برای استفاده از مثلث بلاغی برای نوشتن یک مقاله یا سخنرانی متقاعدکننده آورده شده است:
۱. در مورد موضوع خود تحقیق کنید
منابع معتبری برای مطالعه و تفسیر پیدا کنید. این می تواند بعداً در هنگام جمع آوری حقایق و شواهد به شما کمک کند. آموزش در مورد یک موضوع می تواند نتیجه گیری های مستدل و ارائه ایده های خود را به طور دقیق به دیگران آسان تر کند.
۲. نظر خود را توسعه دهید
نظر شما ادعایی است که قصد دارید در مورد یک موضوع مطرح کنید. این تا حدی به عنوان هدف مقاله یا سخنرانی شما عمل می کند. برای اینکه در متقاعد کردن مخاطبان خود موفق باشید، ابتدا در مورد پیامی که می خواهید منتقل کنید تصمیم بگیرید.
مطالب مرتبط: ۴ حالت متقاعدسازی و نحوه استفاده از آنها
۳. در مورد روش خود تصمیم بگیرید
روش وسیله ای است که شخص برای انتقال پیام و نظر خود از آن استفاده می کند. ممکن است انتخاب کنید که استدلال متقاعدکننده خود را در یک مقاله، سخنرانی، ارائه اسلاید یا داستان تخیلی ارائه دهید. در نظر بگیرید که چگونه روش ارائه شما ممکن است بر توانایی شما در انتقال مؤثر ایده هایتان تأثیر بگذارد.
مطالب مرتبط: نحوه آماده شدن برای ارائه: ۸ نکته مفید
۴. مخاطبان خود را شناسایی کنید
مخاطب، شخص یا گروهی از افراد است که پیام شما را دریافت می کنند. شناخت مخاطب مورد نظر به نویسندگان کمک میکند تا تصمیم بگیرند که چگونه از جذابیتهای اخلاقیات، آرمها و پاتوس استفاده کنند. هنگام استدلال، بسیار مهم است که مخاطب خود را در نظر بگیرید تا مشخص کنید کدام نکات بهتر است برجسته شوند.
مطالب مرتبط: چگونه مخاطب هدف خود را پیدا کنید
۵. جذابیت عاطفی را پیدا کنید
جذابیت عاطفی مضحک استدلال شماست. آنچه را که از مخاطبان مورد نظر خود می دانید مطالعه کنید. سعی کنید تشخیص دهید که چرا این شخص یا گروهی از افراد باید به موضوعی که شما به آن می پردازید اهمیت دهند.
۶. اخلاق استدلال خود را ارزیابی کنید
اخلاق یک فرد، اخلاق حاکم بر اوست. کارهایی را که آماده کرده اید مرور کنید تا مطمئن شوید که نکات شما دقیق، شایسته و متقاعد کننده هستند. استفاده از این جذابیت در کارتان به معنای پرداختن به این است که چرا باور شما از نظر اخلاقی باور صحیحی است که باید داشته باشید. بر این تمرکز کنید که چرا ایده های شما درست است.
مرتبط: استدلال استقرایی در مقابل استدلال قیاسی
۷. تصمیم بگیرید که با چه جذابیت لفاظی شروع کنید
جذابیت های بلاغی درون مثلث بلاغی عبارتند از اتوس، پاتوس و آرم. شما می توانید از سه درخواست تجدیدنظر به هر ترتیبی استفاده کنید. تعیین کنید که آیا فکر میکنید شروع با اعتبار شخصیتان قانعکنندهترین است یا خیر، جزئیات منطقی را که از ایدههای شما پشتیبانی میکنند یا تأثیری عاطفی بر مخاطب ایجاد میکنند، توضیح دهید.
۸. با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید
با یک مثلث بلاغی، نویسنده از لحن و سبک برای ارتباط و تعامل با مخاطبان خود استفاده می کند. لحنی برای استدلال خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، ممکن است انتخاب کنید که کمدی و خوش قلب، نشاط آور و خوش بین، طعنه آمیز یا اهل گفتگو باشید.
مطالب مرتبط: ۱۱ استراتژی نوشتن برای ارتباط موثر
۹. اولین پیش نویس خود را بنویسید
اولین پیش نویس شما نسخه اولیه مقاله، سخنرانی یا ارائه شما است. نوشتن ایدههایتان در یک پیشنویس به شفافسازی پیامتان و یافتن مناطقی که میتوانند از بهبود استفاده کنند، کمک میکند. از این پیش نویس برای ساختار استدلال خود و بیان شفاهی نظرات خود استفاده کنید.
۱۰. هر گونه استدلال متقابل را شناسایی کنید
استدلال متقابل، ایده یا استدلالی است که با استدلال شما مخالف است. سعی کنید مقاله یا سخنرانی خود را طوری مرور کنید که گویی شخص دیگری هستید که با ایده های شما مخالف است. تصور کنید که چگونه آنها ممکن است استدلال شما را رد کنند یا سعی کنند شما را نادیده بگیرند. انجام این کار به شما کمک می کند تا جزئیات یا حقایق بیشتری را برای حمایت بیشتر از ادعای خود اضافه کنید و به هرگونه استدلال متقابل قبل از ارائه آنها رسیدگی کنید.
مطالب مرتبط: مغالطات منطقی: ۱۵ نمونه از مغالطات رایج
۱۱. بازنگری و نهایی کردن
بازنگری مرحله ای از ویرایش است که در آن نویسنده تنظیمات و بهبودها را انجام می دهد. پیش نویس خود را مرور کنید تا مطمئن شوید که با موفقیت قدرت شما را در مورد یک موضوع ایجاد می کند و منطق و احساسات مخاطبان شما را متقاعد می کند. پس از بررسی و بهبود کار خود، پیش نویس نهایی خود را ویرایش کنید تا استدلال شما قانع کننده، صیقلی و جامع باشد.
مطالب مرتبط: فرآیند نوشتن: بیش از ۴۵ نکته در مورد نوشتن
۳ نمونه مثلث بلاغی
تا زمانی که به اخلاق، آرم و پاتوس متوسل شوید، می توانید درخواست ها را به هر ترتیبی که دوست دارید انجام دهید. در اینجا سه نمونه از استدلال های متقاعدکننده وجود دارد که از اخلاق، آرم و پاتوس برای بیان نکات خود استفاده می کنند:
مثال ۱: رهبری با اخلاق – Leading with ethos
در اینجا نمونه ای از یک استدلال متقاعد کننده است که به اعتبار گوینده منجر می شود:
من به عنوان یک متخصص قلب و جراح قلب با رتبه برتر، به همه بزرگسالان توصیه میکنم که خواب شبانه کافی داشته باشند و در یک برنامه ورزشی سبک به عنوان پایهای برای سلامت قلب شرکت کنند. به طور متوسط، بزرگسالان بین شش تا هشت ساعت خواب در شب و ۱۵۰ دقیقه نیاز دارند. ورزش سبک یا متوسط در هفته. این حدود ۳۵ دقیقه یک روز در میان است. با یک دوست یا یکی از عزیزان خود تماس بگیرید تا در پارک قدم بزنید. عادت کردن به آن می تواند به هر دوی شما کمک کند تا سلامت کلی قلب خود را بهبود ببخشید.”
مثال ۲: رهبری با ترحم – Leading with pathos
در اینجا نمونه ای از یک استدلال متقاعدکننده است که با توسل به احساسات خواننده آغاز می شود:
“اگر بخواهید با آوردن سگی به خانه آنها را غافلگیر کنید، لبخندهای روی صورت فرزندانتان را تصور کنید. آنها با قهقهه زدن و مالیدن کت و شلوار پشت گوش های او پر از هیجان می شوند. سگ ها به شکلی شگفت انگیز و غیرمنتظره بخشی از خانواده می شوند. ما سگمان مکس را شش سال پیش از یک پناهگاه به خانه آوردیم، بنابراین من از نزدیک می دانم که فرزندخواندگی حیوانات چقدر مهم است. تقریباً ۶.۵ میلیون سگ و گربه در سراسر کشور نیاز به فرزندخواندگی دارند. در نظر بگیرید که خانه خود را به روی یکی از آنها باز کنید. امروز. “
مثال ۳: رهبری با آرم – Leading with logos
در اینجا نمونهای از یک استدلال متقاعدکننده است که با اطلاعاتی آغاز میشود که حس منطق و استدلال مخاطب را جذب میکند:
“آیا می دانستید که اکثر شرکت های بزرگ بیمه سلامت برای عضویت در باشگاه تخفیف یا بازپرداخت ارائه می دهند؟ به آنها بازپرداخت سلامتی می گویند. من در دو سال گذشته سه بار در هفته به باشگاه می روم و یک سکه هم پرداخت نکرده ام. پیوستن به باشگاه به من کمک کرد تا تناسب اندام و احساس خوبی داشته باشم، و حتی به من کمک کرد تا دوستانی را که مراقب سلامتی خود هستند پیدا کنم. “