حذف لینکهای ناخواسته از وبسایت شما
معمولاً بکلینکها بهینهسازی موتور جستجو (SEO) وبسایت شما را تقویت میکنند. با این حال، برخی مواقع وجود دارد که اینطور نیست. پیوندهایی به وبسایت شما از منابع نامعتبر، مانند سایتهای غیرقابل اعتماد یا نظرات اسپم، در واقع میتواند باعث کاهش رتبه سئو شما شود.
بدتر از آن، گاهی اوقات شما حتی نمیدانید که این بکلینکهای نامطلوب وجود دارند. بنابراین، مهم است که به طور منظم پیوندهای ناخواسته به وبسایت خود را بررسی کنید تا بتوانید آنها را حذف یا رد کنید. به این ترتیب، میتوانید رتبهبندی SEO خود را دست نخورده نگه دارید.
در این مقاله از ایوسی، توضیح خواهیم داد که چگونه بکلینکها میتوانند علیه وبسایت شما کار کنند و چرا ممکن است بخواهید برخی از آنها را حذف کنید. سپس به شما نشان خواهیم داد که چگونه بکلینکهای بد را پیدا کرده و رد کنید. بیایید شروع کنیم!
بخوانید: آشنایی با ابزار جستجوی بک لینک seranking
چرا باید لینکهای ناخواسته به وبسایت خود را رد کنید؟
بک لینکها آدرسهایی هستند که از سایتهای دیگر به وبسایت شما منتهی میشوند. بکلینکهای با کیفیت میتوانند ترافیک را افزایش دهند و سئوی شما را بهبود بخشند. با این حال، برخی از صاحبان وبسایتها بکلینکها را به سایتهای خود در سرتاسر وب قرار میدهند – از جمله در سایتهای نامرتبط یا نامعتبر و در نظرات اسپم – سعی میکنند سئوی خود را به طور غیرصادقانه بهبود بخشند.
برای مبارزه با این تاکتیکهای پیوند غیراخلاقی، گوگل ارزش وبسایتهایی را که دارای بکلینکهای «بد» هستند، کاهش میدهد. به عبارت دیگر، کیفیت و نه فقط کمیت بکلینکها برای الگوریتم گوگل در تعیین رتبهبندی صفحات شما مهم است.
به عنوان مثال، یک نظر در یک پست وبلاگ مد با پیوند به وبسایتی که غذای حیوانات را میفروشد مشکوک است، زیرا غذای حیوانات خانگی هیچ ارتباطی با موضوع وبلاگ ندارد. این یک بکلینک بد برای فروشنده غذای حیوانات است و ممکن است بر SEO آنها تأثیر منفی بگذارد.
بک لینکهای بد به وبسایت شما حتی میتوانند بدون اطلاع شما قرار داده شوند. بنابراین مهم است که به طور منظم آنها را بررسی کنید، حتی اگر از اعمال سایه دوری کنید. در واقع، توصیه میکنیم حداقل یک یا دو بار در سال بکلینکهای وبسایت خود را بررسی کنید.
چگونه لینکهای وبسایت خود را پیدا کنیم؟
قبل از اینکه بتوانید تعیین کنید کدام بکلینک خوب و کدام بد است، باید آنها را پیدا کنید. بیایید به چند تکنیک برای مکانیابی بکلینکهای وبسایت شما نگاه کنیم.
روش ۱: کنسول جستجوی گوگل
کنسول جستجوی گوگل سرویسی است برای نظارت بر رتبهبندی صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) وبسایت شما. اگر وبسایت خود را با Search Console تأیید کرده باشید، به اطلاعات مربوط به بکلینکهای وبسایت خود و همچنین سایر ملاحظات مهم سئو دسترسی خواهید داشت. میتوانید از «سرچ کنسول» به صورت رایگان و همراه با سایر ابزارهای Google (مانند Google Analytics) استفاده کنید.
توضیحات بیشتر در لینک زیر:
روش ۲: Moz
ویژگی Link Explorer از Moz، یک پلت فرم محبوب سئو، میتواند برای یافتن و ارزیابی تمام بکلینکهای وبسایت شما استفاده شود. Moz به عنوان یک ارائه دهنده خدمات سئو پیشرو شهرت دارد و همچنین به دلیل ارائه منابع و آموزش عالی شناخته شده است. Link Explorer را میتوان ده بار در ماه با یک حساب رایگان Moz استفاده کرد.
روش ۳: ahrefs
یکی دیگر از ارائه دهندگان خدمات سئو بسیار توصیه شده، Ahrefs یک ابزار قدرتمند Site Explorer دارد که میتواند اطلاعاتی را که برای انجام یک ممیزی کامل بکلینکها نیاز دارید، ارائه دهد. همچنین ویژگیهای بکلینک وبسایت شما از جمله متن لنگر و دامنههای ارجاع را ارزیابی میکند.
روش ۴: seranking
وبسابت seranking هم یکی از سرویسهای موثر و قوی در سئو است که نرم افزار سئو برای تجزیه و تحلیل سئوی وب سایت شما ارائه میدهد. کافی است شما وارد اکانت خود شوید و از منوی بالا گزینه ی backlink checker انتخاب کنید و …
البته این سرویس به صورت آزمایشی و صرفا ۱۴ روز رایگان خواهد بود. بعد از آن باید از ۱۸.۶ دلار در ماه پرداخت داشته باشید.
توضیحات و جزئیات بیشتر در این لینک
چگونه بکلینکهای با کیفیت پایین به وبسایت خود را شناسایی کنیم
هنگامی که بکلینکهای وبسایت خود را پیدا کردید، وقت آن است که مشخص کنید کدام یک مشکل ساز هستند. چهار مرحله زیر به شما در انجام این کار کمک میکند.
مرحله ۱: مشاهده همه بکلینکهای سایت
اگر از یکی از ابزارهای ذکر شده در بالا استفاده میکنید، میتوانید لیستی از تمام بکلینکهای وبسایت خود را مشاهده کنید. میتوانید این فهرست را بهعنوان یک فایل CSV صادر کنید، برای مشاهده همه پیوندها در یک صفحه گسترده سازمانیافته، یا به سادگی در ابزار حسابرسی فهرست بکلیست خود کار کنید.
در حالی که روشهایی برای خودکارسازی تحلیل بکلینک شما وجود دارد، این گزارشها همیشه کاملاً دقیق نیستند. بنابراین بهتر است با ارزیابی دستی پیوندهای خود، آنها را دوباره بررسی کنید. شما نمیخواهید یک بکلینک بد را از دست بدهید یا تصادفاً یک بکلینک خوب را رد کنید.
مرحله ۲: امتیازات هرزنامه را برای همه پیوندها مشاهده کنید
امتیاز هرزنامه با ارزیابی یک وبسایت برای شاخصهای محتوای هرزنامه تعیین میشود. این شاخصها ممکن است شامل موارد زیادی از یک پیوند یا درصد بالایی از پیوندهای “دنبال کردن” باشد که بر رتبهبندی SERP تأثیر میگذارد.
بک لینکهای وبسایت شما در وبسایتهایی با امتیاز اسپم بالا احتمالاً از نظرات اسپم میآیند. اینها تأثیر منفی بر سئوی شما خواهند داشت، بنابراین باید آنها را برای حذف یا رد علامت گذاری کنید.
مرحله ۳: قدرت دامنه را بررسی کنید
قدرت دامنه یا Domain Authority یک وبسایت (DA) تخمینی است که نشان میدهد محتوای آن در SERP چقدر خوب است. اکثر ابزارهای ممیزی تجزیه و تحلیلی از دامنههای ارجاع دهنده بکلینک شما ارائه میدهند که میتواند به شما در از بین بردن پیوندهای نامطلوب کمک کند.
سایتهایی با DA پایین ممکن است کیفیت پایینی داشته باشند و بنابراین مکان مطلوبی برای بکلینکهای شما نیستند. با این حال، سایتهای جدید و کوچک نیز میتوانند DA کم داشته باشند بدون اینکه تهدیدی برای سئوی شما ایجاد کنند، بنابراین بکلینک را تنها بر اساس DA قضاوت نکنید.
مرحله ۴: متن لنگر را ارزیابی کنید
بکلینکهای باکیفیت معمولا دارای متن لنگر (Anchor Text) مرتبط هستند، مانند نام برند شما، URL وبسایت یا کلمات کلیدی مرتبط با محتوای صفحه شما. ابزارهای ممیزی بکلینک، متن لنگر بکلینک شما را فهرست میکند تا به شما کمک کند به راحتی موارد مشکوک را پیدا کنید.
متن بکلینک غیر طبیعی که به وبسایت شما مرتبط نیست معمولاً نشانگر پیوندهای اسپم است. بنابراین، میخواهید هر بکلینک را با متن لنگر مشکوک برای حذف یا رد کردن احتمالی علامتگذاری کنید.
چگونه لینکهای وبسایت خود را غیرفعال کنیم
در این مرحله، شما باید فهرستی از بکلینکهایی داشته باشید که میخواهید از تأثیرگذاری بر سئوی خود جلوگیری کنید. به این پیوندهای «غیرفعال» میگویند؛ بیایید ببینیم این فرآیند چگونه کار میکند.
مرحله ۱: لینکهای وبسایت خود را دانلود کنید
با استفاده از ابزار حسابرسی بکلینک خود، باید بتوانید لیستی از تمام بکلینکها را به وبسایت خود صادر کنید. در این لیست، شما میخواهید هر بکلینک ناخواسته را علامت گذاری کنید، بنابراین میتوانید آنها را حذف یا رد کنید.
در صورت امکان، بهتر است قبل از رد کردن پیوند با مالک وبسایت تماس بگیرید و از آنها بخواهید آن را حذف کنند. هنگامی که تا جایی که میتوانید بکلینکهای بد را حذف کردید، میتوانید بقیه را رد کنید.
مرحله ۲: لینکهای ناخواسته را به عنوان یک فایل txt ذخیره کنید
برای رد کردن پیوندهای ناخواسته خود، باید لیست خود را به عنوان یک فایل متنی ساده ذخیره کنید. میتوانید این کار را در ویندوز با Notepad یا با استفاده از TextEdit در مک انجام دهید. به سادگی پیوندها را از لیست خود در یک فایل txt. کپی کرده و جایگذاری کنید.
کاملاً مطمئن باشید که این فایل فقط حاوی پیوندهایی است که میخواهید رد کنید. در غیر این صورت، ممکن است به طور تصادفی مانع از آن شوید که گوگل هنگام ارزیابی وبسایت شما، بکلینکهای خوب را در نظر بگیرد.
مرحله ۳: فایل خود را در ابزار Disavow Links آپلود کنید
اکنون میتوانید فایل متنی ساده خود را در ابزار Google Disavow Links آپلود کنید. این کار را با رفتن به ابزار و انتخاب وبسایت خود در منوی کشویی انجام دهید:
رد کردن لینکها در وبسایت
سپس بر روی Disavow Links کلیک کنید و فایل txt خود را آپلود کنید. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا این فرآیند در سئو وبسایت شما تغییر ایجاد کند.
توجه داشته باشید که وقتی بازرسی بکلینکهای دیگری را انجام میدهید، همچنان لینکهایی را که رد کرده اید مشاهده خواهید کرد، زیرا در واقع حذف نشده اند. با این حال، گوگل برای رتبهبندی وبسایت شما از آنها استفاده نخواهد کرد.
توضیحات کامل در این مقاله: نحوه رد کردن بک لینک های نامربوط سایت خود با کمک گوگل
مطلب نهایی
بهینهسازی وبسایت شما کار کوچکی نیست، اما نتیجه آن میتواند بسیار مفید باشد. اطمینان از اینکه بکلینکهای وبسایت شما از بهترین کیفیت برخوردار هستند، تنها یکی از راههای تقویت بیشتر وبسایت شما در مورد دید است.