بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

حاشیه سود چیست؟

حاشیه سود نهایی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

کسب و کارها و شرکت ها به منظور کسب سود فعالیت های تجاری انجام می دهند. با این حال، ارقام خام فروش ناخالص، هزینه‌های تجاری و درآمد بیانیه روشنی از سودآوری و عملکرد یک کسب‌وکار ارائه نمی‌کنند. حاشیه سود معیار قابل سنجشی است که برای محاسبه سود یا زیان یک کسب و کار به منظور تعیین عملکرد آن در دوره های زمانی مختلف استفاده می شود.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می دهیم که حاشیه سود چیست و چگونه آن را محاسبه و تفسیر کنیم.

حاشیه سود چیست؟

حاشیه سود یکی از نسبت‌های سودآوری است که شرکت‌ها و کسب‌وکارها برای اندازه‌گیری نحوه کسب درآمد از آن استفاده می‌کنند. این اندازه گیری نشان می دهد که چگونه شرکت ها توانسته اند از فروش محصولات یا خدمات خود سود کسب کنند.

حاشیه سود به کسب و کارها کمک می کند تا درصد سودی را که به ازای هر تومان فروش به دست آورده اند، بیابند. به عنوان مثال، اگر یک گزارش تجاری نشان دهد که یک شرکت دارای حاشیه سود ۴۶٪ است، به این معنی است که به ازای هر تومان فروش تولید شده، سود خالص ۰.۴۶ تومان داشته است.

مطالب مرتبط: ارزش افزایش واژگان کسب و کار شما

انواع حاشیه سود

انواع مختلفی از حاشیه سود توسط شرکت ها و مشاغل استفاده می شود، از جمله:

  • حاشیه سود خالص: حاشیه سود خالص نتیجه درآمد شرکت پس از کسر سایر هزینه ها از درآمد شرکت است. این مهمترین نوع حاشیه سود برای مشاغل است و با استفاده از سود خالص یا استفاده از درآمد حاصل از یک دوره زمانی ثابت برای تقسیم سود خالص محاسبه می شود. سود خالص یا درآمد خالص با کم کردن هزینه‌هایی مانند هزینه‌های مواد خام، هزینه نیروی کار، مالیات و هزینه‌های عملیاتی پرداخت‌های مربوط به بهره از کل درآمد تولید شده محاسبه می‌شود. حاشیه سود خالص عبارت است از تقسیم سود خالص بر فروش خالص و تبدیل به درصد یا {۱ – (هزینه/ فروش خالص)}.

  • حاشیه سود قبل از مالیات: حاشیه سود قبل از مالیات با تقسیم سود قبل از مالیات (EBT) یا سود قبل از مالیات بر درآمد محاسبه می شود. EBT از کم کردن هزینه هایی مانند بهای تمام شده کالای فروخته شده، بهره، هزینه های اداری و عملیاتی از درآمد شرکت به دست می آید.

  • حاشیه سود عملیاتی: حاشیه سود عملیاتی نیز سود قبل از بهره و مالیات (EBIT) نامیده می شود. با حذف هزینه های عملیاتی از تعداد سود ناخالص شرکت محاسبه می شود. رقم درآمد حاشیه سود عملیاتی برای جبران بدهی، صاحبان سهام و مالیات شرکت در دسترس است. بانکداران و تحلیلگران مالی از حاشیه سود عملیاتی برای استنباط ارزش کل یک شرکت برای خریدهای بالقوه استفاده می کنند. از نظر ریاضی، حاشیه سود عملیاتی به صورت درآمد/درآمد عملیاتی × ۱۰۰ بیان می شود.

  • حاشیه سود ناخالص: حاشیه سود ناخالص کسر هزینه های تولید یک محصول یا خدمات از فروش شرکت است. بر اساس هر محصول محاسبه می شود و توسط شرکت ها یا مشاغل برای تجزیه و تحلیل مجموعه محصولات خود استفاده می شود. از نظر ریاضی، حاشیه سود ناخالص به صورت (فروش خالص – COGS) / فروش خالص بیان می شود که در آن COGS بهای تمام شده کالای فروخته شده است.

مرتبط: راهنمای شما برای مشاغل در امور مالی

نحوه محاسبه حاشیه سود خالص

انواع مختلف حاشیه سود، همانطور که در بالا نشان داده شده است، پس از استخراج تمام اجزای فرمول ها، با استفاده از فرمول ها محاسبه می شوند. به عنوان مثال، مقادیر زیر برای محاسبه حاشیه سود خالص یک شرکت هستند:

۱. فروش خالص یا درآمد را تعیین کنید

فروش خالص یک شرکت مجموع فروش ناخالص آن در یک دوره معین پس از کسر سود، بازده و تخفیف است. این مقدار کل درآمد گزارش شده توسط یک شرکت است و معمولاً در صورت سود و زیان آن یافت می شود.

اگر یک شرکت فروش ناخالص ۲۰۰۰۰۰ تومان، بازده فروش ۳۰۰۰ تومان، کمک هزینه فروش ۵۰۰۰ تومان و تخفیف ۲۰۰۰ تومان داشته باشد، فروش خالص به این صورت محاسبه می شود:

۲۰۰۰۰۰ تومان – (۳۰۰۰ تومان + ۵۰۰۰ تومان + ۲۰۰۰ تومان) = ۲۰۰۰۰۰ تومان – (۱۰۰۰۰ تومان) = ۱۹۰۰۰۰ تومان

۲. درآمد خالص را تعیین کنید

درآمد خالص یک تجارت یا شرکت عبارت است از درآمد شرکت منهای هزینه ها، بهای تمام شده کالای فروخته شده، استهلاک و استهلاک، مالیات و بهره برای یک دوره معین. برای یک کسب و کار، درآمد خالص معیاری از سودآوری کسب و کار است. به عنوان مثال، درآمد خالص این تجارت خاص ۱۲۰۰۰۰ تومان است.

۳. از فرمول برای محاسبه حاشیه سود استفاده کنید

از نظر ریاضی، حاشیه سود خالص = {۱ – (هزینه/ فروش خالص)}.

با توجه به کسب و کاری که در بالا توضیح داده شد، هزینه ها = فروش خالص – درآمد خالص = ۱۹۰,۰۰۰ تومان – ۱۲۰,۰۰۰ تومان = ۷۰,۰۰۰ تومان.

بنابراین، حاشیه سود خالص = {۱ – (هزینه‌ها/ فروش خالص)} = {۱ – (۷۰۰۰۰$/۱۹۰۰۰۰$} = {۱ – (۰.۳۶۸۴۲۱۰۵۲۶۳)} = ۰.۶۳۱۵۷۸۹۴۷۳۷ = ۶۳.۱۵۷۹%

بنابراین، این شرکت دارای حاشیه سود خالص ۶۳.۱۵۷۹٪ بود.

نحوه تفسیر حاشیه سود

حاشیه سود از دو جزء ارزش فروش و هزینه محاسبه می شود. برای به حداکثر رساندن حاشیه سود یک کسب و کار، باید روی بخشی از فرمول کار کرد که هزینه ها بر فروش خالص تقسیم می شود.

قصد کاهش نتیجه حاصل از این تقسیم است. زمانی می توان به این امر دست یافت که یک شرکت هزینه ها را پایین نگه دارد و از فروش خالص اطمینان حاصل کند. وقتی این ضریب کم باشد، وقتی از ۱ کسر شود، مقدار بیشتری به دست می‌دهد. درصد حاشیه سود حاصل، وقتی در ۱۰۰ ضرب شود، عدد بالاتری به دست می‌دهد.

یک شرکت همیشه می تواند حاشیه سود خود را با افزایش فروش و کاهش هزینه ها بهبود بخشد. افزایش فروش را می توان با افزایش قیمت کالاها و خدمات بدون از دست دادن مزیت رقابتی بازار، با افزایش تعداد کالاها و خدمات فروخته شده و یا با انجام هر دو به دست آورد.

مرتبط: ۷ راه برای بازاریابی یک کسب و کار کوچک

مزایای محاسبه حاشیه سود

محاسبه حاشیه سود مزایای بسیاری دارد، زیرا ارزش‌هایی هستند که به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا سودآوری خود را درک کنند و دریابند که برای سودآوری بیشتر کسب‌وکار چه کاری می‌توانند انجام دهند. برخی از مزایای محاسبه حاشیه سود به شرح زیر است:

  • نشان دهنده مهارت در اجرای برنامه های قیمت گذاری است که منجر به فروش بالاتر می شود و هزینه های مختلف را کنترل می کند تا آنها را به حداقل برساند.

  • پتانسیل های سودآوری بخش های بزرگ اقتصاد را نشان می دهد.

  • ظرفیت تولید سود و پتانسیل یک کسب و کار را نشان می دهد.

  • این به مدیریت و مشاوران شرکت کمک می کند تا مسائل عملیاتی را بررسی کنند و نتایج و عملکرد را برای یک دوره معین مطالعه کنند.

  • این به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مناطق نشت‌کننده کسب‌وکار خود را که باعث می‌شود کسب‌وکارشان حاشیه سود کم، صفر یا منفی داشته باشد، شناسایی کنند.

  • این می تواند توسط شرکت هایی که چندین واحد تجاری یا فروشگاه را اداره می کنند برای ارزیابی عملکرد هر واحد و مقایسه واحدها مورد استفاده قرار گیرد.

  • زمانی مفید است که یک شرکت به دنبال تامین مالی یا وام از بانک ها یا سایر وام دهندگان باشد.

  • این بخش مهمی از ارزش گذاری سهام برای عرضه اولیه عمومی (IPO) یا در بازار اولیه است.

  • این به سرمایه گذاران کمک می کند تا پتانسیل سود یک شرکت را قبل از قرار دادن سرمایه خود در تجارت ارزیابی کنند.

نمونه هایی از حاشیه سود

اگر یک شرکت در یک سال خاص ۲۰۰۰۰۰ تومان فروش خالص داشته باشد و در مجموع ۱۰۰۰۰۰ تومان برای هزینه های مختلف هزینه کرده باشد، آنگاه:

حاشیه سود خالص = ۱ – (۱۰۰۰۰۰ تومان / ۲۰۰۰۰۰ تومان) = ۱-۰.۵ = ۰.۵ = ۵۰%.

این بدان معنی است که کسب و کار ۵۰ درصد حاشیه سود خالص برای آن سال ایجاد کرد.

با این حال، اگر شرکت همان مقدار فروش ۲۰۰,۰۰۰ تومان را ایجاد کند و سال بعد فقط ۵۰,۰۰۰ تومان را صرف هزینه های مختلف کند، حاشیه سود برابر با {۱ – ۵۰,۰۰۰ تومان / ۲۰۰,۰۰۰ تومان)} = (۱-۰.۲۵) = ۰.۷۵ = ۷۵٪ خواهد بود. .

این نتیجه جدید نشان می دهد که شرکت در سال بعد افزایش حاشیه سود خالص داشته است زیرا هزینه ها را کاهش داده است. این امر بیشتر این واقعیت را تأیید می کند که کاهش هزینه ها به شرکت ها کمک می کند تا حاشیه سود خود را بهبود بخشند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *