بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

پنج نیروی پورتر: عوامل رقابت و مثالها

پنج نیروی پورتر

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

برای سودآوری، کسب و کارها باید رقابت خود در بازار و نحوه مقایسه خود را درک کنند. یکی از رایج‌ترین ابزارهای تحلیلی که شرکت‌ها برای ارزیابی رقابت صنعت استفاده می‌کنند، پنج نیروی پورتر است. با استفاده از این روش تحلیل، کسب‌وکارها به پنج عامل مربوط به سایر سازمان‌های صنعتی که می‌توانند بر سودآوری آنها تأثیر بگذارند، نگاه می‌کنند .

در این مقاله از ایوسی، این پنج عامل را بررسی می کنیم و نمونه هایی از پنج نیروی پورتر را ارائه می دهیم.

چه زمانی از پنج نیروی پورتر استفاده کنیم

صاحبان مشاغل، مدیران و بازاریابان از نیروهای پنجگانه پورتر برای تعیین اینکه آیا شرکت یا محصول آنها می تواند سودآور باشد استفاده می کنند . این ابزار به ویژه هنگام راه اندازی یک تجارت جدید یا ورود به یک صنعت جدید بسیار مفید است.

آنها صنعت را تجزیه و تحلیل می کنند و کسب و کار خود را با مشاغل مشابه و موجود مقایسه می کنند تا بفهمند شرکت آنها در چه رتبه ای قرار دارد. این ابزار به آنها کمک می کند تا تشخیص دهند که آیا سودآور هستند و تا چه حد. شرکت ها همچنین از آن برای تعیین اینکه چه عواملی در صنعت ممکن است بر موفقیت آنها تأثیر بگذارد استفاده می کنند.

نیروهای پنج گانه پورتر می توانند به یک تجارت کمک کنند:

  • بیاموزید که آنها باید چه صنعتی را هدف قرار دهند.

  • مشخص کنید کدام صنایع بهترین یا کمترین شانس موفقیت را دارند.

  • تقاضا برای محصول خود را درک کنید .

  • خطرات آنها را بشناسید.

  • فرصت های آنها را بشناسید.

  • بیاموزید که چگونه سود در یک صنعت توزیع می شود.

  • روندهای صنعت را تجزیه و تحلیل کنید.

  • روندهای آینده را پیش بینی کنید.

شرکت ها می توانند نیروهای پنج گانه پورتر را در بازارهای محلی، ملی و بین المللی اعمال کنند. با انجام منظم این تحلیل، آنها می توانند استراتژی های خود را متناسب با محیط رقابتی فعلی تغییر دهند و به طور بالقوه سود را افزایش دهند.

پنج عامل نیرو

نیروهای پنج گانه پورتر شامل پنج “عامل” رقابت است که کسب و کارها در مورد محصولات و موقعیت های خود اعمال می کنند. این عوامل می توانند سودآوری فرد را در یک صنعت کاهش یا بهبود بخشند. اگر هر کدام بالا باشد، شرکت شانس کمتری برای سودآوری دارد. اگر هر نیرو کم باشد، شرکت احتمالاً درآمد بیشتری خواهد داشت. عوامل پنج نیرو عبارتند از:

۱. رقابت صنعت

این عامل تعداد رقبا در بازار و قدرت آنها را در نظر می گیرد. همچنین کیفیت محصولات و خدمات هر رقیب را با هم مقایسه می کند.

رقابت زمانی بالاست که یک صنعت شرکت های زیادی با اندازه و قدرت مشابه داشته باشد. مشتریان می توانند با هزینه کمی از یک شرکت به شرکت دیگر تغییر کنند. بنابراین، در یک بازار رقابتی، کسب و کارها تمایل بیشتری به راه اندازی کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی تهاجمی دارند و قیمت های خود را برای جذب مشتری پایین می آورند. این استراتژی ها می توانند سود یک شرکت را کاهش دهند.

اگر تعداد کمی از شرکت ها محصولات مشابهی را ارائه دهند، رقابت در یک صنعت کم است. آنها فرصت های بیشتری برای رشد و سودآوری دارند. مواردی که می تواند بر رقابت رقابتی تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • تعداد رقبا

  • تنوع رقبا

  • تفاوت در محصولات

  • تفاوت در کیفیت

  • تعادل صنعت

  • رشد صنعت

  • وفاداری مشتری به برندهای موجود

  • موانع (هزینه های بالا) برای خروج از صنعت

مطالب مرتبط: تحلیل رقابتی چیست؟

۲. تهدید تازه واردان

این عامل در نظر می گیرد که رقبا چقدر راحت می توانند وارد بازار شوند. همانطور که شرکت های بیشتری به یک صنعت می پیوندند، مشاغل موجود در معرض خطر از دست دادن برخی از مشتریان و سود خود هستند. اگر شرکت ها بتوانند به راحتی و با هزینه اندک وارد بازار شوند یا اگر ایده یا فناوری شرکت شما ثبت اختراع یا محافظت نشده باشد، خطر ورود تازه واردان زیاد است.

مواردی که می تواند تثبیت شدن رقبا را دشوارتر کند عبارتند از:

  • قوانین و مقررات دولتی

  • وفاداری مشتری به برندهای موجود

  • هزینه های بالای ورود

  • دسترسی محدود به توزیع

  • تکنولوژی های مورد نیاز

  • تجربه لازمه

  • اقتصاد مقیاس

۳. تهدید محصولات جایگزین

این عامل در نظر می گیرد که مشتریان چقدر راحت می توانند بین محصولات یا خدمات مشابه جابجا شوند. اگر بسیاری از محصولات نیازهای یکسان مشتریان را برآورده کنند، آن محصولات قابل تعویض می شوند. زمانی که مشتریان به جای یکدیگر از محصولات استفاده می کنند، شرکت ها سهمی از سود بازار را از دست می دهند. همچنین اگر شرکت‌ها شروع به کاهش قیمت‌های خود برای رقابت با محصولات جایگزین کنند، سود کاهش می‌یابد. اگر ساخت یک محصول یا خدمات آنقدر آسان باشد که محصولات جایگزین زیادی وجود داشته باشد، شرکت ها نیز ریسک می کنند که مشتریان خودشان آن را انجام دهند.

مواردی که می تواند بر تهدیدات بالقوه محصولات جایگزین برای یک شرکت تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • تعداد محصولات جایگزین

  • کیفیت محصولات جایگزین

  • قیمت محصولات جایگزین

  • احتمال تغییر بین محصولات توسط مشتری

  • تفاوت درک شده توسط مشتریان بین محصولات

  • تهاجمی بودن رقابت

  • سود رقابت

۴. قدرت چانه زنی خریداران

این عامل در نظر می گیرد که چگونه تغییرات قیمت بر تصمیمات خرید مشتریان و توانایی آنها در کاهش قیمت بازار تأثیر می گذارد. خریداران زمانی قدرت چانه زنی بیشتری دارند که تعداد آنها کم باشد اما مقدار محصولات جایگزین زیاد باشد. در نتیجه می توانند باعث کاهش قیمت ها و کاهش سود شرکت شوند. خریداران هنگام خرید در مقادیر کم قدرت چانه زنی کمتری دارند و گزینه های جایگزین کمی برای محصول دارند.

مواردی که می تواند بر میزان توان خریداران در قیمت گذاری یک شرکت تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • تعداد مشتریان

  • هر مشتری چقدر محصول می‌خرد

  • توانایی خریدار برای جایگزینی محصولات

  • حساسیت خریدار به قیمت

  • دسترسی خریدار به اطلاعات (مانند اینترنت) تا بتوانند محصولات و قیمت ها را با هم مقایسه کنند

بیشتر بخوانید: قدرت چانه زنی خریداران: تعریف و تحلیل

۵. قدرت چانه زنی تامین کنندگان

این عامل تعداد تامین کنندگانی را که یک شرکت به آنها دسترسی دارد و اینکه تامین کنندگان به چه راحتی می توانند قیمت های خود را افزایش دهند یا کیفیت محصول خود را کاهش دهند را در نظر می گیرد. هر چه شرکت باید از بین تامین کنندگان بیشتری انتخاب کند، تغییر به تامین کننده ای که هزینه کمتری دارد یا محصولی با کیفیت بالاتر تولید می کند آسان تر است. اگر تعداد کمی از تامین کنندگان محصولات مورد نیاز یک شرکت را ارائه دهند، قدرت بیشتری دارند و می توانند هزینه بیشتری برای خدمات خود دریافت کنند. در نتیجه ممکن است سود شرکت کاهش یابد.

مواردی که می تواند بر قدرت تامین کننده بر سود شرکت تاثیر بگذارد عبارتند از:

  • تعداد تامین کنندگان

  • اندازه تامین کنندگان

  • توانایی یک شرکت برای یافتن تامین کنندگان جایگزین

  • منحصر به فرد بودن محصول تامین کننده

  • کیفیت محصول تامین کننده

  • قدرت کانال های توزیع تامین کننده

  • حجم محصول مورد نیاز

  • هزینه تعویض تامین کنندگان

  • اهمیت صنعت برای تجارت تامین کننده

نمونه های پنج نیروی پورتر

در اینجا دو مثال از نحوه استفاده شرکت‌ها از پنج نیروی پورتر برای ارزیابی فرصت‌ها و سودآوری آورده شده است:

مثال ۱

در این مثال، Argento، یک شرکت پوشاک موجود، در حال ورود به بازار کفش و لباس ورزشی است:

  • رقابت رقابتی: چندین شرکت بزرگ و تاسیس شده در حال حاضر صنعت پوشاک ورزشی را اشغال کرده اند. آنها بودجه های بزرگ و منابع زیادی برای حفظ سهم خود از بازار دارند. محصولات آرجنتو هنوز ثبت اختراع نشده اند، بنابراین این شرکت ها یا سایرین به طور بالقوه می توانند آنها را کپی کنند. رقابت رقابتی برای آرجنتو زیاد است.

  • تهدید تازه واردان: ورود به بازار پوشاک ورزشی مستلزم سرمایه گذاری بزرگ برای تولید، تبلیغات و برندسازی است. با این حال، شرکت های بزرگ پوشاک موجود می توانند تصمیم بگیرند که وارد بازار ورزشی شوند. خطر ورود تازه واردها متوسط ​​به پایین است.

  • تهدید محصولات جایگزین: در حالی که شرکت‌ها می‌توانند محصولات بدون اختراع آرجنتو را کپی کنند، تقاضا برای لباس‌های ورزشی بالاست و رو به رشد است. خطر محصولات جایگزین کم است.

  • قدرت چانه زنی خریداران: خریداران آرجنتو هم شامل کاربران نهایی و هم عمده فروشی می شوند. مشتریان عمده فروشی قدرت چانه زنی کافی برای جایگزینی محصولات آرجنتو با محصولات رقبای ارزان قیمت دارند. با این حال، کاربران نهایی به برند آرجنتو وفادار هستند. قدرت چانه زنی جمعی خریداران متوسط ​​است.

  • قدرت چانه زنی تامین کنندگان: صنعت پوشاک ورزشی دارای یک پایگاه عرضه کننده بزرگ و متنوع است. علاوه بر این، آرجنتو گزینه های زیادی دارد زیرا محصولات خود را با استفاده از شرکت های مختلف در کشورهای مختلف تولید می کند. قدرت چانه زنی تامین کنندگان کم است.

بر اساس این تحلیل، آرجنتو شانس خوبی برای سودآوری در صنعت پوشاک ورزشی دارد و اکنون می‌داند که باید پول و تلاش خود را روی ثبت اختراع و بازاریابی برای کاربران نهایی بیشتر متمرکز کند.

مثال ۲

Global Ebank یک جایگزین دیجیتال برای بانکداری سنتی است:

  • رقابت رقابتی: Global Ebank در حال حاضر چهار رقیب اصلی در فضای بانکداری دیجیتال دارد. با این حال، ترافیک وب سایت آن در رتبه دوم در میان این شرکت ها قرار دارد، حتی اگر همه آنها دارای اعداد بک لینک مشابه به سایت های خود هستند. رقابت رقابتی برای آرجنتو متوسط ​​است.

  • تهدید تازه واردان: بسیاری از شرکت ها در تلاش برای ورود به بازار بانکداری دیجیتال هستند. با این حال، مقررات دولتی و قوانین بانکداری آنلاین موانع بزرگی در برابر تازه واردان هستند. برای شرکت ها دشوار است که به عنوان سایت های بانکداری آنلاین قابل اعتماد شناخته شوند. خطر ورود تازه واردها کم است.

  • تهدید محصولات جایگزین: Global Ebank باید با محصولات جایگزین نه تنها از رقبای آنلاین خود بلکه از بانک های سنتی نیز رقابت کند. خطر محصولات جایگزین متوسط ​​تا زیاد است.

  • قدرت چانه زنی خریداران: Global Ebank دارای پایگاه مشتریان بزرگ و متنوع در سراسر جهان است. از آنجایی که به صورت آنلاین کار می کند، به راحتی برای همه قابل دسترسی است. قدرت چانه زنی خریداران کم است.

  • قدرت چانه زنی تامین کنندگان: Global Ebank برای ارائه خدمات خود با یک شرکت بزرگ فناوری پرداخت همکاری می کند. این شرکت همچنین خدمات مشابهی را به رقبای بانک جهانی ارائه می دهد. می تواند تصمیم بگیرد که چقدر می خواهد Global Ebank را شارژ کند و به نوبه خود بر سودآوری تأثیر بگذارد. قدرت چانه زنی تامین کنندگان بالاست.

برای به حداکثر رساندن سود خود، Global Ebank اکنون می داند که باید روی محصولات و خدمات منحصر به فرد بیشتری سرمایه گذاری کند و تامین کنندگان را با هم مقایسه کند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

2 پاسخ

    1. سلام

      نیروهای پنج گانه پورتر چارچوبیه که توسط مایکل پورتر (Michael E. Porter)، اقتصاددان مشهور و استاد دانشکده بازرگانی هاروارد ایجاد شده. پورتر اولین بار این مفهوم رو در کتاب خودش با عنوان “استراتژی رقابتی: تکنیک هایی برای تجزیه و تحلیل صنایع و رقبا” معرفی کرد که در سال ۱۹۸۰ منتشر شد. نام اصلی این کتاب برای تهیه: “Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors”

      نیروهای پنج گانه پورتر ابزاریه که برای تجزیه و تحلیل نیروهای رقابتی در یه صنعت و شناسایی فرصت ها و تهدیدهای بالقوه ای که ممکنه یه شرکت باهاش مواجه بشه، استفاده می شه. این پنج نیرو همون طور در مقاله عنوان شد، عبارتند از:
       
          ۱. قدرت چانه زنی تامین کنندگان – Bargaining power of suppliers
          ۲. قدرت چانه زنی خریداران – Bargaining power of buyers
          ۳. تهدید تازه واردان – Threat of new entrants
          ۴. تهدید محصولات یا خدمات جایگزین – Threat of substitute products or services
          ۵. شدت رقابت – Intensity of competitive rivalry
       
      پورتر این چارچوب رو برای کمک به کسب‌وکارها برای درک پویایی رقابتی صنعت خودش و توسعه استراتژی‌هایی برای افزایش مزیت رقابتی خودش ایجاد کرد. با تجزیه و تحلیل این پنج نیرو، شرکت ها می تونند جذابیت یه صنعت رو تعیین کنند و در مورد مسائلی مانند استراتژی های قیمت گذاری، تمایز محصول و موقعیت در بازار تصمیم گیری آگاهانه بگیرن.

      چارچوب پنج نیروی پورتر به ابزاری پرکاربرد در استراتژی کسب‌وکار تبدیل شده و در صنایع و بخش‌های مختلف در سراسر جهان به کار گرفته شده. همچنین در طول سال‌ها برای سازگاری با شرایط و محیط‌های مختلف بازار اقتباس و اصلاح شده.
       
      به طور کلی، چهارچوب پنج نیروی پورتر در کمک به شرکت‌ها در درک چشم‌انداز رقابتی صنعت خود و توسعه استراتژی‌هایی برای جلوتر موندن از رقبا مؤثر بوده؛ تأثیرش بر استراتژی کسب و کار و تصمیم‌گیری قابل توجه است و همچنان ابزار ارزشمندی برای شرکت‌هاییه که به دنبال دستیابی به مزیت رقابتی پایدار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *