بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

انواع شخصیت: تعریف، دسته بندی و نحوه انتخاب یکی

چگونه محدوده پرسونای خود را انتخاب کنید

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تیم‌های طراحی تجربه کاربری و تیم‌های بازاریابی بخش عمده‌ای از اطلاعات برنامه‌ریزی مشترک دارند که پرسوناها هستند. پرسوناها برای کمک به هر دو تیم در ایجاد یک وب سایت یا برنامه و سپس بازاریابی آن ایجاد می شوند. اگر می‌خواهید پرسونا بسازید اما مطمئن نیستید که گزینه‌هایتان چیست یا چگونه آن‌ها را ایجاد کنید، خواندن انواع مختلف پرسونا می‌تواند به شما کمک کند.

در این مقاله از ایوسی توضیح می دهیم که انواع پرسونا چیست، سه نوع پرسونا شامل چه مواردی می شود و چگونه یک تیپ پرسونا را انتخاب کنیم.

انواع پرسونا چیست؟

انواع پرسونا انواعی از افراد هستند که هنگام ایجاد یک وب سایت یا برنامه مورد استفاده قرار می گیرند تا بفهمند که کاربران چگونه از فناوری استفاده می کنند و چگونه به بهترین شکل نیازهای خود را برآورده می کنند. تیپ های پرسونا معمولاً افرادی خیالی هستند که با معیارهایی مطابقت دارند که شرکت احساس می کند از نرم افزار یا سایت آنها استفاده می کنند. اکثر شرکت ها فقط یک یا دو پرسونا را انتخاب می کنند، اما این پرسوناها معمولاً دارای جزئیات هستند و اطلاعات جمعیت شناختی و جزئیات مرتبط زیادی دارند. پرسوناها در طراحی و همچنین در بازاریابی استفاده می شوند.

مطالب مرتبط: پرسونا چیست؟

انواع پرسونا

در اینجا انواع مختلفی از شخصیت هایی که ممکن است استفاده کنید، با مزایا و معایب هر کدام آورده شده است:

شخصیت اولیه

یک پرسونای اولیه بر اساس داده‌های موجود، در صورت وجود، و مفروضات تیمی است و سریع‌ترین نوع شخصیت برای شروع است. از آنجایی که هیچ تحقیق جدیدی انجام نخواهید داد، کنار هم قرار دادن شخصیت ها می تواند سریع و ساده باشد. شخصیت‌های اولیه معمولاً از طریق همکاری تیم ایجاد می‌شوند تا زمانی که شماره مناسب با ویژگی‌های مناسب را شناسایی کنید.

در اینجا مزایای استفاده از پروتو پرسونا وجود دارد:

  • آنها سریع ایجاد می شوند.

  • آنها مفروضات تیم شما را در انتظارات روشن سازماندهی می کنند.

  • می توان از آنها برای توسعه شخصیت های دیگر استفاده کرد.

  • تیم می تواند برای ایجاد آنها همکاری کند.

  • آنها به تحقیقات اضافی نیاز ندارند.

در اینجا معایب استفاده از پروتو پرسونا وجود دارد:

  • آنها ممکن است نادرست باشند زیرا بر اساس تحقیق نیستند.

  • آنها ممکن است فرضیات اشتباه تیم شما را تقویت کنند.

  • اگر از تحقیقات موجود استفاده کنید، ممکن است قدیمی باشد.

  • آنها ممکن است تصور منفی از اثربخشی شخصیت ها به همکاران بدهند.

مطالب مرتبط: ۴ مرحله برای ایجاد شخصیت خریدار

شخصیت های کیفی

شخصیت‌های کیفی، شخصیت‌هایی هستند که بر اساس تحقیقات اندکی ساخته شده‌اند. این تحقیق معمولاً شامل مصاحبه با گروهی از افراد در مورد هر تعدادی از مواردی است که ممکن است به محصولی که در حال توسعه آن هستید مربوط باشد. سپس این تیم اطلاعات کاربران مورد تحقیق را در شخصیت های خیالی گروه بندی می کند که با داده های جمع آوری شده مطابقت دارد. این می تواند یک فرآیند پیچیده باشد، اما همچنین اطلاعات مفیدی است و شخصیت ها بر اساس اقدامات و علایق واقعی افراد است.

مزایای استفاده از شخصیت های کیفی عبارتند از:

  • آنها بر اساس افراد واقعی هستند و بنابراین بیشتر به کاربران واقعی شما مرتبط هستند.

  • ایجاد آنها به تلاش زیادی نیاز ندارد.

  • زمان کمتری برای ایجاد آنها نسبت به پرسونای آماری صرف می شود.

  • از این تحقیق می توان برای انواع دیگر برنامه ریزی و تحلیل استفاده کرد.

  • تحقیق دقیق تر از فرضیات اعضای تیم است.

معایب استفاده از شخصیت های کیفی عبارتند از:

  • نه به سرعت ایجاد شخصیت های اولیه.

  • اندازه نمونه کوچک می تواند منجر به عدم دقت در مورد جمعیت زیادی از کاربران شود.

  • روش‌های خاصی برای ایجاد شخصیت‌های کیفی می‌توانند بر ویژگی‌هایی که کمتر مرتبط هستند تأکید زیادی داشته باشند یا ویژگی‌هایی را که کمتر رایج هستند نادیده بگیرند.

  • ممکن است برای همکاران ناآشنا با UX کمتر علمی به نظر برسد.

مرتبط: نمونه ها و انواع داده های کیفی

شخصیت های آماری

پرسونای آماری با استفاده از ترکیبی از حجم زیادی از داده های آماری و همچنین روش های مشابه برای ایجاد شخصیت های کیفی ایجاد می شوند. برای شخصیت های آماری، تیم از طریق نظرسنجی از کاربران بالقوه شما، حجم زیادی از داده ها را جمع آوری می کند. چند روش برای انجام این کار وجود دارد، اما یکی از راه‌ها انجام تحقیقات مشابهی است که برای شخصیت‌های کیفی با مصاحبه با گروه کوچکی از افراد انجام می‌دهید. سپس اطلاعات جمع‌آوری‌شده برای فرمول‌بندی نظرسنجی برای ارسال به کاربران استفاده می‌شود، که می‌تواند بدون تعصبات آگاهانه یا ناخودآگاه تیم شما تجزیه و تحلیل و سازماندهی شود.

شخصیت های آماری دارای مزایای زیر هستند:

  • حجم نمونه بزرگ می تواند فرضیات بد در مورد اهمیت صفات خاص را کاهش دهد.

  • آنها دید بهتری از اینکه هر پرسونا چه درصدی را برای کاربران کلی شما تشکیل می دهد ارائه می دهند.

  • آنها سوگیری های انسانی را به عنوان عاملی در ایجاد شخصیت ها کاهش می دهند.

  • آنها می توانند از شخصیت های اولیه یا کیفی به عنوان نقطه شروع استفاده کنند.

  • آنها بر اساس داده های واقعی و بدون فرضیات انسانی هستند.

شخصیت های آماری دارای معایب زیر نیز هستند:

  • آنها زمان و تلاش بسیار بیشتری نسبت به سایر تیپ های شخصیتی می گیرند.

  • آنها نیاز به درک چگونگی انجام تجزیه و تحلیل آماری از حداقل یک عضو تیم دارند.

  • توسعه آنها ممکن است پرهزینه باشد.

  • روند توسعه آنها ممکن است شامل داده ها و اطلاعات بیش از حد برای نیازهای تیم باشد.

مطالب مرتبط: ۱۰ نوع متغیر در تحقیق و آمار

نحوه انتخاب نوع پرسونای مناسب

در اینجا مراحلی وجود دارد که می توانید برای انتخاب نوع پرسونای مناسب برای پروژه خود انجام دهید:

۱. نیازها و توانایی های خود را ارزیابی کنید

با ارزیابی نیازها و توانایی های خود شروع کنید. ممکن است برای تجزیه و تحلیل به داده‌های بی‌طرفانه و کاملاً آماری نیاز داشته باشید، یا ممکن است کسی در شرکت خود نداشته باشید که بتواند آن تحلیل را انجام دهد، بنابراین به داده‌هایی نیاز دارید که تیم شما بتواند به تنهایی تجزیه و تحلیل کند. یک نگاه واقع بینانه به توانایی های تیم شما و آنچه برای اجرای صحیح پروژه خود نیاز دارید، ممکن است شما را به استخدام کمک یا انتخاب نوع خاصی از شخصیت سوق دهد.

۲. برنامه خود را درک کنید

زمان‌بندی می‌تواند هنگام ایجاد پرسونا مشکل باشد. اگر برنامه شما بسیار شتابزده است و زمانی برای تحقیق عمیق ندارید، احتمالاً نمی خواهید شخصیت های آماری ایجاد کنید. با این حال، اگر زمان بیشتری دارید و ترجیح می دهید داده های بیشتری دریافت کنید، ممکن است بخواهید از پرسونای آماری استفاده کنید. ممکن است برنامه شما به اندازه نیازها و توانایی هایتان تعیین کند که از کدام شخصیت استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید برنامه‌تان عامل مهمی باشد، بهتر است برنامه‌ریزی شخصیت‌ها را از همان ابتدای کار شروع کنید.

۳. یک نوع پرسونا را انتخاب کنید

هنگامی که نیازها، توانایی ها و برنامه خود را درک کردید، احتمالاً ایده خوبی در مورد اینکه کدام نوع شخصیت در آن ها قرار می گیرد، خواهید داشت. اگر زمان کوتاهی دارید اما به داده های نسبتاً دقیقی نیاز دارید، ممکن است یک شخصیت کیفی را انتخاب کنید. اگر زمان بیشتری دارید، اما نمی‌خواهید زیاد وارد داده‌ها شوید، ممکن است یک شخصیت اولیه را انتخاب کنید. و اگر زمان زیادی دارید، شخصی از کارکنان که می تواند تجزیه و تحلیل داده ها را انجام دهد و می خواهید از تعصبات تیم خود جلوگیری کنید، می توانید شخصیت آماری را انتخاب کنید.

اگر متوجه شدید که تیپ پرسونای مناسبی برای مطابقت با نیازها، توانایی ها و برنامه شما وجود ندارد، ممکن است لازم باشد آنچه را که برای شما مهم است دوباره ارزیابی کنید. به عنوان مثال، متوجه می‌شوید که داده‌های بهتری می‌خواهید و فردی در کارکنان دارید که می‌تواند تجزیه و تحلیل را انجام دهد، بنابراین برنامه خود را تغییر می‌دهید تا امکان ایجاد پرسونای آماری را فراهم کنید.

۴. در صورت نیاز دوباره ارزیابی کنید

اگر پرسونای خود را پس از انتخاب نوع ایجاد می‌کنید و نگران هستید که پرسوناها آنطور که انتظار داشتید آموزشی نیستند یا آنطور که پیش‌بینی می‌شد به طراحی UX شما کمک نمی‌کنند، ممکن است بخواهید دوباره ارزیابی کنید. اگر با یک شخصیت اولیه شروع کرده اید زیرا فقط اطلاعات اولیه را می خواهید، ممکن است متوجه شوید که می خواهید از داده ها برای اصلاح شخصیت های خود استفاده کنید، بنابراین یک شخصیت کیفی را امتحان کنید. تا زمانی که وقت دارید، اگر نیاز دارید دوباره ارزیابی کنید ایده بدی نیست.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *