بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۸ ابزار روایی رایج: تعاریف، مزایا و نکات

نحوه نوشتن یک کتاب الکترونیکی عالی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

نویسندگان از ابزارهای روایی برای روایت مؤثر داستان استفاده می کنند. اینها ممکن است بخشی از سبک یا دیدگاه کلی یک قطعه باشد که به نویسندگان کمک می کند تا رویدادهای داستان خود را منتقل کنند. دانستن انواع ابزارهای روایی می تواند به شما در انتخاب ابزار مناسب برای نوشته خود کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، به هشت وسیله روایتی مختلف، مزایای یادگیری آنها و نکاتی که می توانید برای انتخاب وسیله مناسب رعایت کنید، می پردازیم.

دستگاه روایت چیست؟

ابزار روایت یک تکنیک نوشتاری است که می توانید از آن برای روایت داستان استفاده کنید. ابزارهای روایت عناصری مانند لحن، نقطه نظر و تنش را با هم ترکیب می‌کنند تا روایتی منسجم ایجاد کنند که خواننده بتواند در طول داستان دنبال کند. می‌توانید ژانر خود و سایر نمونه‌های ابزارهای روایی را در هنگام جزئیات طرح، شخصیت‌ها و محیط‌تان در نظر بگیرید تا ببینید آیا یک وسیله روایی ممکن است به شما کمک کند داستانتان را بگویید یا بر هدفتان تأکید کنید. ابزارهای روایی مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید که می‌توانند بر دیدگاه، موضوع، سبک، طرح و محیط تأثیر بگذارند.

مطالب مرتبط:  چگونه در ۷ مرحله نویسنده شویم؟

مزایای استفاده از ابزار روایت

ابزارهای روایی می توانند معنای داستان را تقویت کنند. یک نوشته می‌تواند حاوی عناصری مانند طرح، محیط و شخصیت‌ها باشد و ابزارهای روایی می‌توانند به شما در ارائه هر یک از این عناصر کمک کنند. برخی از مزایای استفاده از ابزارهای روایت عبارتند از:

  • ارائه ساختار: این دستگاه ها می توانند ساختاری برای داستان شما ارائه دهند. می‌توانید این دستگاه‌ها را به‌طور مداوم در یک داستان به کار ببرید تا ساختاری برای خواننده ارائه دهید.

  • برجسته کردن معنی: استفاده از این دستگاه ها روشی است که نویسندگان می توانند از آن برای ارائه معنا برای خوانندگان خود استفاده کنند. این می‌تواند شامل ترتیبی باشد که شما اطلاعات یا سبک‌هایی را نشان می‌دهید که می‌تواند معنای شما را در یک داستان تغییر دهد.

  • اتصال به خوانندگان: انتخاب ابزارهای روایی مختلف می تواند به شما در ارتباط با خوانندگان در سطوح مختلف کمک کند. به جای اینکه فقط از طریق محتوا ارتباط برقرار کنید، می‌توانید از دستگاه‌هایی برای خطاب قرار دادن یا نادیده گرفتن مخاطبان خود استفاده کنید.

۸ نوع ابزار روایت

در اینجا برخی از ابزارهای روایی که نویسندگان معمولاً از آنها استفاده می کنند آورده شده است:

۱. زمانی

یک روایت زمانی وقایع را در یک داستان به ترتیب چگونگی وقوع آنها بیان می کند. این می تواند شامل ابزارهای ادبی دیگری مانند فلاش بک باشد، که در آن روایت به حافظه یک شخصیت تغییر می کند تا بخش هایی از داستان را بیان کند، اما نویسنده بیشتر داستان را به صورت متوالی فاش می کند. این یکی از رایج‌ترین ابزارهای روایی است، زیرا خوانندگان به راحتی می‌توانند آن را دنبال کنند و رویدادهای دنیای واقعی را منعکس می‌کنند.

۲. معکوس زمانی

زمانی معکوس، بیان یک داستان از پایان به عقب است. این می تواند راهی جذاب برای گفتن یک داستان باشد، در حالی که آنچه اتفاق می افتد را فاش می کنید و سپس خواننده را به سمت آن لحظه راهنمایی می کنید. گاهی اوقات، نویسنده ممکن است چندین بار پایان را بازبینی کند یا پس از افشای اطلاعات، داستان را پس از پایان ادامه دهد.

۳. زمان واقعی

زمان واقعی یک ابزار روایی است که در آن طرح دقیقاً در طول داستان آشکار می شود. این امر بیشتر در فیلمنامه نویسی یا نمایشنامه نویسی به دست می آید. برای مثال، طول نمایش ممکن است با تجربه شخصیت ها مطابقت داشته باشد. شما ممکن است یک صحنه واحد یا دنبال کردن یک شخصیت از مکانی به مکان دیگر را برای ثبت یک روایت در زمان واقعی در نظر بگیرید. این می تواند در درگیرکردن مخاطب در هر لحظه موثر باشد.

۴. شکستن دیوار چهارم

دیوار چهارم فضای جداکننده اجرا و مخاطب است. دستگاه شکستن دیوار چهارم شخصیتی را در روایت نشان می دهد که مستقیماً مخاطب یا خواننده را مخاطب قرار می دهد. این کار خوانندگان را به طور فعال درگیر روایت می کند و به آنها کمک می کند احساس کنند که بخشی از داستان هستند.

مطالب مرتبط:  ۱۴ نکته برای نوشتن خلاق (به علاوه ۵ شغل در این زمینه شغلی)

۵. اپیستولیک

فرمت Epistolic یا diary دستگاهی است که در آن شما یک روایت را از طریق یک سری نوشته های مجله یا سایر اسناد مکتوب ایجاد می کنید. شخصیت اصلی ممکن است احساسات یا واکنش های خود را به موقعیت های خاص منتقل کند یا جزئیات یک روز را بازگو کند. این به مخاطب کمک می کند تا داستان را دقیقاً همانطور که شخصیت می بیند ببیند، ترس ها، شادی ها، هیجانات و افکار شخصیت را درک کند.

۶. مستند

روایت مستند ابزاری است که وقایع زندگی یا موقعیت شخصی را ضبط یا رونویسی می کند. اغلب، شخصیت‌های داستان می‌توانند مستقیماً مخاطب یا مخاطب را مورد خطاب قرار دهند، زیرا مصاحبه‌کنندگان ممکن است در پاسخ به موقعیت‌ها از آن‌ها سؤال بپرسند. اگر می‌خواهید یک موقعیت واقعی را تکرار کنید، مستندها ابزار بسیار خوبی هستند.

۷. قاب بندی داستان

داستان قاب بندی داستانی در داستان است. به عنوان مثال، شخصیت‌های داستانی که یک نمایشنامه را اجرا می‌کنند، یک داستان قاب‌بندی خواهند بود. این برای نشان دادن صحنه هایی که ممکن است مستقیماً طرح را به جلو نبرند مفید است، یا می تواند مضامین کار بزرگتر را برجسته کند. شما همچنین می توانید یک داستان قاب شده توسط شخصیتی که روایت را در ابتدای داستان معرفی می کند ایجاد کنید. این ممکن است از ابزارهای دیگری مانند فلاش بک برای قاب بندی روایت استفاده کند.

۸. جریان آگاهی

جریان آگاهی ابزاری روایی است که آنچه را که یک شخصیت در حال فکر کردن است رونویسی می کند. این می تواند شامل توصیف آنچه می بینند، واکنش های فوری یا احساس آنها باشد. این سبک می تواند جریان مداوم افکار را در یک شخصیت اصلی منتقل کند. می‌توانید این را با سایر ابزارهای روایی مانند زمان واقعی ترکیب کنید تا نشان دهید شخصیت چه چیزی را تجربه می‌کند و چگونه ممکن است این تجربیات را پردازش کند.

مطالب مرتبط:  ۴ سبک اصلی نوشتن: چه زمانی و چگونه باید از آنها استفاده کنید

دستگاه های دیگر در یک داستان

انواع دیگری از دستگاه ها وجود دارد که ممکن است هنگام نوشتن یک رمان، داستان یا فیلمنامه استفاده کنید، از جمله:

دستگاه های طرح

چندین ابزار طرح داستانی دیگر وجود دارد که می توانید در روایت نویسی از آنها استفاده کنید . ممکن است این موارد را در ژانرها و سبک ها در ترکیب با دستگاه های دیگر مشاهده کنید. در اینجا فقط چند نمونه آورده شده است:

  • پیچش پلات: پیچش طرح یک رویداد غیرمنتظره است که به طور چشمگیری روایت را تغییر می دهد. یک مثال رایج در این مورد، مرگ ناگهانی شخصیت اصلی است.

  • پیش بینی: پیش بینی به معنای گنجاندن سرنخ های ظریفی است که نشان می دهد در آینده روایت قرار است اتفاقی بیفتد. این سرنخ‌ها ممکن است فوراً برای خواننده روشن نباشد، اما ممکن است پس از خواندن کامل روایت واضح به نظر برسند.

  • راوی غیر قابل اعتماد: زمانی است که یک راوی دارای ویژگی هایی است که او را غیرقابل اعتماد می کند. این وسیله ای است که توسط شخصیت هدایت می شود و می توانید آن را با دستگاه های دیگری مانند جریان آگاهی ترکیب کنید.

دستگاه های سبک دیگر

دستگاه‌های سبک، انتخاب‌های روایی هستند که می‌توانید در زبان و لحن کلی یک روایت انجام دهید. چند نمونه از این موارد عبارتند از:

  • تمثیل: تمثیل از نمادگرایی در شخصیت ها و موقعیت ها برای نمایش موقعیت ها یا مشکلات واقعی در جامعه استفاده می کند. اگر داستان اخلاقی برای انتقال دارد، می‌توانید از تمثیل استفاده کنید.

  • تصویرسازی: با استفاده از جزئیات حسی، تصویرسازی زمانی است که مواردی را با ویژگی های عالی توصیف می کنید. این به خواننده یا مخاطب کمک می کند صحنه ای را که نشان می دهید تجربه کند.

  • تقلید: تقلید مستلزم تقلید از چیز دیگری است. ممکن است برای انتقاد از عناصر جامعه تقلید بنویسید.

  • طنز: مانند تقلید، طنز از عناصری مانند اغراق و کنایه برای برجسته کردن ویژگی های خاص در افراد یا موقعیت ها استفاده می کند. به عنوان مثال، طنزی که بر افراد ثروتمند تمرکز می‌کند ممکن است آنها را با صورت حساب‌های فیزیکی احاطه کرده باشد.

نکاتی برای انتخاب وسیله روایت

در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید هنگام تصمیم گیری در مورد یک وسیله روایت استفاده کنید:

دیدگاه را در نظر بگیرید

نقطه نظر منظری است که از آن یک داستان روایت می شود. می توانید از منظر شخصیت اصلی که اول شخص است، دیدگاه مبهم که سوم شخص است بنویسید یا اینکه مخاطب شخصیت اصلی باشد که دوم شخص است. اینها می توانند سطوح مختلف صمیمیت را با خواننده شما ایجاد کنند. به عنوان مثال، یک روایت اول شخص به شما امکان می دهد افکار یک فرد را کشف کنید، بنابراین ممکن است از دستگاه جریان آگاهی استفاده کنید. روایت‌های سوم شخص می‌توانند کمتر صمیمی باشند، بنابراین ممکن است از تصاویر برای افزایش سطح جزئیات در داستان استفاده کنید.

هدف را در نظر بگیرید

هدف هدف کلی قطعه شماست. اگر اخلاقی دارید که می خواهید منتقل کنید، وسایلی مانند تقلید یا طنز را در نظر بگیرید. اگر می خواهید این قطعه تا حد امکان واقعیت را منعکس کند، ممکن است از سبک مستند استفاده کنید. ابزارهای روایت می توانند به پیشرفت داستان کمک کنند و ممکن است هدف قطعه شما را افزایش دهند. ابزارهای روایی مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدامیک برای انعکاس هدف داستان شما مؤثرتر است.

مطالب مرتبط:  فرآیند نوشتن خلاق

فرم را در نظر بگیرید

فرم نحوه ساختار داستان خود است. به عنوان مثال، یک روایت معرفتی ممکن است دارای فصل‌هایی باشد که به‌عنوان مدخل مجلات مجزا از هم جدا شده‌اند، اما روایت جریان‌آگاهی ممکن است اصلاً فصل نداشته باشد. اگر هنوز ابزار روایتی را برای استفاده انتخاب نکرده اید، شکلی را که قصد دارید در آن بنویسید در نظر بگیرید. این می تواند به عناصر محدودی کمک کند که ممکن است به بهترین شکل با روایت شما مطابقت داشته باشند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

2 پاسخ

  1. فهرست فنون روایی:

    ۱. رمان: داستانی طولانی است که شخصیت‌ها، رویدادها و محل‌ها را به طور جامع و مفصل توصیف می‌کند.

    ۲. داستان کوتاه: داستانی کوتاهتر از رمان که رویدادها و شخصیت‌ها را به صورت مختصر و مفید توصیف می‌کند.

    ۳. شعر: از طریق استفاده از زبان شعری و نظمی خاص، احساسات و افکار را بیان می‌کند.

    ۴. تئاتر: با بهره‌گیری از صحنه، ظاهر، صداها و بازیگران، داستان را بصورت زنده نمایش می‌دهد.

    ۵. فیلم: از طریق تصاویر حرکتی، صدا، نور و بازیگران، داستان را می‌گوید.

    ۶. تلویزیون: مانند فیلم، اما به کمک وسیله‌های تلویزیونی داستان را بیان می‌کند.

    ۷. موسیقی: با استفاده از آهنگ‌ها و نت‌ها، احساسات را بیان می‌کند.

    ۸. نقاشی: با انتقال تصاویر به روی بوم یا بستر دیگر، واقعیت و خیال را به تصویر می‌کشد.

    ۹. عکاسی: از طریق عکس‌های ثابت، انرژی و لحظات مختلف را ثبت می‌کند.

    ۱۰. رقص: با استفاده از حرکات بدن، احساسات و داستان را به نمایش می‌گذارد.

    ۱۱. معماری: با ساخت و ساز ساختمان‌ها و فضاهای فیزیکی، داستان‌های مختلف را به تصویر می‌کشد.

    ۱۲. مجسمه‌سازی: با استفاده از مصالح مختلف و شکل دهی به آن‌ها، ایده‌ها و احساسات را با یک مجسمه به تصویر می‌کشد.

    ۱۳. نمودارها و شکل‌ها: با استفاده از نمودارها و شکل‌ها، اطلاعات و انتقال داستان را ساده‌تر می‌کند.

    ۱۴. گرافیک کارتون: با استفاده از تصاویر خنده‌دار و گرافیکی، داستان را به شکلی ساده و جذاب بیان می‌کند.

    ۱۵. بازی ویدئویی: با استفاده از تصاویر متحرک و داستان‌ها، بازیگر را به داستان خود جذب می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *