بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

بیانیه ماموریت چیست؟ تعریف و مثال

نمونه های بیانیه ماموریت

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

یک شرکت قبل از اینکه بتواند تصمیمات هوشمندانه ای در مورد تلاش های آینده و تغییرات عملیاتی بگیرد، باید بداند که می خواهد چه کاری انجام دهد. برای درک اینکه کسب و کار باید به چه سمتی حرکت کند، همه افراد شرکت باید بدانند که اکنون کسب و کار چه می کند. بیانیه ماموریت به سازمان ها این امکان را می دهد که آینده خود را بهتر تعریف کنند و تصمیمات متحول کننده کسب و کار را اتخاذ کنند.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می دهیم که بیانیه ماموریت چیست، چرا هر شرکتی باید یکی از آن را داشته باشد و نکاتی برای ساخت آن را توضیح می دهیم.

بیانیه ماموریت چیست؟

بیانیه ماموریت یک جمله واحد است که هدف اساسی یک شرکت را با توضیح علت وجود کسب و کار توصیف می کند. به کارمندان و عموم مردم بیان می کند که هدف شرکت چیست. بیانیه های ماموریت بسیار متنوع هستند زیرا برای هر شرکت منحصر به فرد هستند. با این حال، همه آنها به طور گسترده توانایی های فعلی، تمرکز بر مشتری و محصولات و خدماتی که یک شرکت تولید می کند را نشان می دهند.

چرا یک شرکت باید بیانیه ماموریت داشته باشد؟

هر شرکتی به بیانیه ماموریت نیاز دارد زیرا اهداف تجاری زیادی را دنبال می کند. خود بیانیه تضمین می کند که همه افراد در سازمان انگیزه شرکت را درک می کنند و به عنوان پایه ای در طول برنامه ریزی تجاری برای تصمیم گیری مؤثرتر کمک می کند. وقتی همه درباره دلیل وجود کسب‌وکار توافق دارند، سردرگمی کمتری در مورد اینکه کسب‌وکار را در چه جهتی باید در پیش گرفت، اتفاق می‌افتد.

بیانیه ماموریت معمولاً توسط گروهی از افراد که علاقه زیادی به موفقیت شرکت دارند مانند بنیانگذاران و اعضای هیئت مدیره نوشته می شود. گاهی اوقات شرکت‌ها نقش‌های سطح پایین‌تری را در بازنگری بیانیه مأموریت به عنوان تمرین تیم‌سازی در نظر می‌گیرند، که می‌تواند به کارکنان کمک کند احساس ارزشمندی کنند و انگیزه خود را افزایش دهند.

از آنجایی که بیانیه‌های ماموریت بخشی از چهره عمومی یک شرکت است، برای پیام‌رسانی بازاریابی برای ارتقای هدف شرکت عالی هستند. گاهی اوقات بیانیه های ماموریت هسته اصلی تلاش های تبلیغاتی یک سازمان هستند.

مرتبط: راهنمای فرهنگ شرکت

نمونه هایی از بیانیه های ماموریت موفق

در اینجا لیستی با نمونه های ساختگی از بیانیه های ماموریت موفق آمده است:

  • کالاهای عسل: در عسل کالا، ما بهترین عسل را به گونه ای تولید می کنیم که برای زمین و شما مفید باشد.
  • دانشگاه بچه های خروجی: دانشگاه بچه های خروجی برای ارائه خدمات آموزشی وجود دارد که به هر کودکی اجازه می دهد در یادگیری و زندگی موفق شود.
  • کاوش هوا: برای الهام بخشیدن به ذهن و تخیل بشریت.
  • ایجاد ماشین: برای بازآفرینی نحوه خرید ماشین توسط مردم.
  • جهان باز: مفیدترین محصول را بسازید، به هر موجود زنده احترام بگذارید، از کسب و کار برای ایجاد انگیزه و اجرای راه حل برای بحران جهانی محیط زیست استفاده کنید.
  • سبزهای سالم: برای گسترش قدرت مراقبت از خود و الهام بخشیدن به مردم برای زندگی سالم تر با اتصال جوامع به غذای واقعی.
  • شرکت فناوری: ماموریت ما این است که با بهترین رایانه های شخصی، نرم افزارهای حرفه ای، رسانه های تلفن همراه، دستگاه های محاسباتی و پلت فرم موسیقی دیجیتال در جهان، شرکت پیشرو در صنعت فناوری باشیم.
  • شرکت همه چیز را بخرید: در پول مردم صرفه جویی کنید، کالاهای با کیفیت را به آنها بفروشید، زندگی آنها را بهتر کنید.

چگونه یک بیانیه ماموریت موفق بنویسیم

این مراحل را دنبال کنید تا شما را در هنگام نوشتن بیانیه ماموریت راهنمایی کنید:

  1. داستان بازار خود را تعریف کنید
  2. بیانیه خود را با کارهای خوبی که شرکت شما انجام می دهد شروع کنید
  3. بیانیه را واقع بینانه و منسجم بیان کنید
  4. بیانیه را نسبتاً کوتاه نگه دارید
  5. بلند مدت فکر کنید
  6. احتمالات را بی پایان نگه دارید
  7. بحث، بازنگری، اصلاح

۱. داستان بازار خود را تعریف کنید

به فرآیندی فکر کنید که یک شخص واقعی هنگام تصمیم گیری برای خرید محصول یا خدماتی که می فروشید طی می کند. تصور کنید چرا آنها آنچه را که شما ارائه می دهید می خواهند، چگونه از شرکت شما مطلع می شوند و خرید از شما چه کاری برای آنها انجام می دهد. این داستان تئوریک باید تا حد امکان ملموس باشد و مشخص کند که مشتری هدف شما چه کسی است و چگونه کسب و کار شما با بقیه تفاوت دارد. به این چهار سوال پاسخ دهید:

  • شرکت ما چه می کند؟
  • چطور این کار را انجام دهیم؟
  • دقیقاً برای چه کسی این کار را انجام می دهیم؟
  • چه ارزشی برای آنها قائلیم؟

برای مثال، بگویید شرکت شما برای ارائه خدمات نظافتی وجود دارد. پاسخ ها ممکن است به شرح زیر باشد:

  • شرکت ما چه می کند؟ ما خدمات نظافتی ارائه می دهیم.
  • چطور این کار را انجام دهیم؟ با استفاده از محصولات پاک کننده با کیفیت و سازگار با محیط زیست با پیشرفته ترین تکنولوژی پاک کننده.
  • این کار را برای چه کسی انجام دهیم؟ برای خانواده ها و افراد آگاه به محیط زیست.
  • چه ارزشی برای آنها قائلیم؟ قیمت های مناسب، خدمات مشتریان دوستانه و نظافت منزل استثنایی.

گاهی اوقات یک راه بهتر برای تعریف کاری که انجام می‌دهید، شناسایی کارهایی است که شرکت انجام نمی‌دهد. هنگامی که این داستان را در ذهن خود دارید، نوشتن بیانیه ماموریت آسان تر خواهد بود.

مرتبط: ارزش‌های اصلی: مرور کلی و مثال‌ها

۲. بیانیه خود را با کارهای خوبی که شرکت شما انجام می دهد شروع کنید

هنگام نوشتن بیانیه ماموریت، با چیزی که کسب و کار شما را منحصر به فرد می کند و محصول یا خدماتی که به کسانی که به آنها خدمت می کنید ارائه می دهید، شروع کنید. بر برتری منحصر به فردی که ارائه می دهید تاکید کنید. تعریف کنید که چه چیزی کسب و کار شما را برای مخاطب هدف تعریف شده در داستان بازار شما خاص می کند.

۳. بیانیه را واقع بینانه و منسجم بیان کنید

بیانیه ماموریت باید واضح و واقع بینانه باشد، بنابراین کارمندان و مشتریان را درگیر می کند. یک راه خوب برای اطمینان از این موضوع این است که کارکنان را در فرآیند نوشتن ماموریت بگنجانید. شناخت کمک های کارکنان به شرکت نیز می تواند تأثیر مثبتی بر روحیه کارکنان داشته باشد.

۴. بیانیه را نسبتاً کوتاه نگه دارید

بیانیه ماموریت یک شرکت باید در چند جمله یا کمتر نوشته شود. برخی از موفق ترین بیانیه های ماموریت شامل چند کلمه است. به یاد داشته باشید، این یک ابزار برندسازی است، بنابراین شما می خواهید آن را به یاد ماندنی کنید.

۵- بلند مدت فکر کنید

بازاریابی بیانیه های ماموریت را برای مصرف کنندگان به عنوان شکلی از تبلیغات و برندسازی تبلیغ می کند، بنابراین آن را سرمایه گذاری در آینده شرکت خود در نظر بگیرید. مطمئن شوید که اهداف بلندمدت سازمان را منعکس می کند.

۶. احتمالات را بی پایان نگه دارید

اگر قصد دارید شرکت را گسترش دهید، اطمینان حاصل کنید که از محدود کردن دسترسی آن در بیانیه ماموریت خودداری کنید. به‌عنوان مثال، به‌جای «ما می‌خواهیم بهترین محصولات مو را در مازندران ارائه کنیم»، برنامه‌های توسعه آتی خود را با «ما می‌خواهیم بهترین محصولات مو را در مناطق شمالی ارائه کنیم» بگنجانید. در حالی که می توانید بیانیه ماموریت خود را با رشد خود بازبینی و تغییر دهید، می خواهید شرکای تجاری و کارمندان را با جهت گیری کسب و کار الهام بخشید.

۷. بحث، تجدید نظر، اصلاح

بعد از اینکه بیانیه ماموریت را تهیه کردید، زمانی را صرف بحث در مورد هر کلمه کنید. بیانیه های ماموریت نسبتا کوتاه و دقیق هستند، بنابراین هر کلمه مهم است. آن را به صورت گروهی تجزیه کنید، با هم آن را اصلاح کنید و به نسخه نهایی بیایید. به خاطر داشته باشید، بیانیه‌های ماموریت احتمالاً با رشد و تغییر شرکت تکامل می‌یابند، و شما همیشه این گزینه را دارید که در صورت به‌روزرسانی بیانیه، آن را اصلاح کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

2 پاسخ

    1. تعاریف ماموریت می تونه بسته به زمینه و شرایطش متفاوت باشه، به هر حال در ادامه چند تا از تعاریف رایج رو عنوان می کنم:

      ۱. مأموریت، وظیفه یا هدف خاصیه که به فرد یا سازمان برای انجامش محول می شه.
      ۲. در زمینه اکتشاف فضا، ماموریت سفر یا اعزام به مقصدی خاص، مانند سیاره ای خاص یا ماه هست.
      ۳. در ارتش، ماموریت هدف یا وظیفه خاصیه که به یک یگان برای انجامش در موقعیت رزمی محول می شه.
      ۴. در تجارت، مأموریت عبارتیه که هدف و ارزش های یک سازمان رو مشخص می کنه و تصمیمات و اقدامات اون رو هدایت می کنه.
      ۵. در دین، مأموریت [= رسالت] به وظیفه یا هدف خاصی اطلاق می شه که فرد یا گروهی در خدمت عقاید خودشون به انجامش فراخوانده می شن.
      ۶. در کارهای بشردوستانه، مأموریت یک پروژه یا ابتکار خاصه که هدفش ارائه کمک و حمایت از نیازمندانه.
      ۷. در مراقبت های بهداشتی، یه مأموریت ممکنه به یک هدف یا مقصود خاص اشاره داشته باشه، مانند ارائه مراقبت با کیفیت و بهبود نتایج بیمار.
      ۸. در دانشگاه، یه مأموریت می‌تونه به ارزش ها و اهداف اصلی یک مؤسسه، هدایت فعالیت های تحقیقاتی، آموزشی و خدماتیش اشاره داشته باشه.
      ۹. در رشد شخصی، مأموریت می تونه به تعیین اهداف و نیات خاص برای دستیابی به رشد و تحقق شخصی اشاره داشته باشه.
      ۱۰. در سازمان‌های غیرانتفاعی، مأموریت عبارتیه که هدف / اهداف سازمان رو تعریف می‌کنه و کارش رو به سمت دستیابی به اثرات اجتماعی یا زیست‌محیطی هدایت می‌کنه.

      اینها فقط چند نمونه از تعاریف مأموریت هستند؛ زمینه های بسیار بیشتری وجود داره که می شه از این اصطلاح استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *