نماد سایت ایوسی

مزایا و معایب احتمالی ادغام شرکتی

نکاتی برای یک مذاکره موفق قرارداد بی سیم

نکاتی برای یک مذاکره موفق قرارداد بی سیم

ادغام دو شرکت می تواند به طور چشمگیری بر عملکرد هر یک تأثیر بگذارد. ادغام دو شرکت مجزا را می گیرد و یک شخص حقوقی جدید ایجاد می کند. درک اینکه ادغام چیست و چگونه بر شرکت ها تأثیر می گذارد، می تواند به شما به عنوان یک کارمند شرکتی که ممکن است برای گرد هم آوردن دو سازمان مجزا کار کند، به موفقیت کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، به این موضوع می پردازیم که ادغام چیست، مزایا و معایب ادغام و انواع مختلف ادغام.

ادغام چیست؟

در یک ادغام، دو شرکت با اندازه نسبتاً مساوی به یک نهاد شرکتی تبدیل می شوند. این دو شرکت معمولاً وظایف شرکتی مشابهی دارند و ممکن است محصولات مشابهی بفروشند. ادغام شرکت ها اغلب بخشی از یک استراتژی شرکتی است که هدف آن ایجاد هم افزایی محصول یا به این دلیل است که ماموریت های دو شرکت به نحوی هماهنگ است. گاهی اوقات هدف از ادغام، گسترش سهم بازار یا کاهش هزینه ها با ایجاد اقتصاد مقیاس است. ادغام با اکتساب متفاوت است، جایی که یک شرکت شرکت دیگری را خریداری می کند. در عوض، ادغام دو شرکت مجزا را به صورت مساوی گرد هم می آورد.

مطالب مرتبط: اکتساب در مقابل ادغام: تفاوت های کلیدی بین این دو

۶ مزیت ادغام

در اینجا برخی از مزایای ادغام دو شرکت آورده شده است:

۱. هزینه های کمتر

گاهی اوقات ادغام می تواند هزینه مواد خام را کاهش دهد. قدرت خرید شرکت بزرگتر در مقایسه با قدرت خرید دو سازمان کوچکتر اهرمی را فراهم می کند. شرکت بزرگتر می تواند مواد را به صورت عمده خریداری کند و مشتری بسیار بزرگتری برای تامین کنندگان است و اغلب به آنها اجازه می دهد به قیمت پایین تری دست یابند.

۲. دسترسی گسترده تر

شرکت بزرگتر جدید ممکن است دامنه وسیع تری داشته باشد. به عنوان مثال، اگر دو شرکت منطقه ای با هم ادغام شوند، ممکن است ناگهان قلمرو خود را دو برابر کنند. با توجه به عملیات ترکیبی جدید، ادغام ممکن است شرکت جدید را برای توسعه ملی قرار دهد.

۳. ریسک متنوع

هنگامی که دو شرکت با هم ادغام می شوند، خطوط تولید و پیشنهادات آنها نیز تغییر می کند. شرکت جدید اغلب دارای مجموعه ای متنوع از جریان های درآمدی است. اگر محصولی شروع به عملکرد ضعیف کند، ممکن است شرکت جدید به دلیل سبد متنوع تر، وضعیت را بهتر هدایت کند.

۴. منابع مشترک

هنگامی که دو شرکت ادغام می شوند، می توانند منابع را به اشتراک بگذارند و اغلب هزینه ها را کاهش دهند. به عنوان مثال، به عنوان دو شرکت جداگانه، هر کدام احتمالاً یک بخش بازاریابی و یک بخش منابع انسانی داشتند. هنگامی که سازمان ها ادغام می شوند، منابع ترکیب می شوند. اکنون به جای دو بخش بازاریابی مجزا، تنها یکی وجود دارد. اغلب ترکیب چنین منابعی منجر به کاهش هزینه ها می شود زیرا شرکت ترکیبی موقعیت های تکراری را حذف می کند.

مطالب مرتبط: ادغام و اکتساب: تعریف، انواع و نحوه کار آنها

۵. افزایش سهم بازار

ادغام دو شرکت اغلب می تواند منجر به افزایش سهم بازار شود. این به این دلیل است که شرکت جدید می تواند در زمینه های جدید رشد کرده و گسترش یابد. به دلیل کاهش هزینه ها، احتمالاً می تواند قیمت رقابتی تری ارائه دهد.

۶. محصولات جدید

هنگامی که دو شرکت با هم ادغام می شوند، گاهی اوقات می توانند محصولاتی را اضافه کنند که به پر کردن شکاف های موجود در آنچه به مصرف کنندگان ارائه می دهند کمک می کند. به عنوان مثال، شاید دو شرکت گریل حیاط خلوت را ارائه دهند. یکی از شرکت ها بر روی خط تولید کوره های زغال چوب تمرکز می کند و دیگری بر روی کوره های گازی تمرکز می کند. هر کدام توسعه خطوط تولید خود را در نظر گرفته اند، اما ممکن است پرهزینه باشد. با ادغام، شرکت جدید خط تولید کامل تری را بدون هزینه توسعه محصول ارائه می دهد.

مطالب مرتبط: سهامدار چیست؟

۴ معایب ادغام

در اینجا برخی از معایب ادغام احتمالی وجود دارد:

۱. برخورد فرهنگی

گاهی اوقات وقتی دو شرکت مختلف کنار هم می آیند، برخورد فرهنگ ها به وجود می آید. به طور جداگانه، این دو شرکت ممکن است فلسفه های بسیار متفاوتی در انجام تجارت و رفتار با کارکنان داشته باشند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است دو هفته تعطیلات در طول سال ارائه دهد، در حالی که شرکت دیگر ممکن است کارکنان خود را در طول سال روزهای مرخصی داشته باشند. به طور کلی، چنین سیاست‌هایی با هم هماهنگ می‌شوند و ممکن است کمک به کارکنان برای پذیرش تغییر و ایجاد فرصت‌هایی برای تیم‌سازی مفید باشد.

۲. کمبود بینایی

گاهی اوقات روی کاغذ، ادغام یک فرصت فوق العاده برای هر دو شرکت به نظر می رسد. بدون چشم‌اندازی برای نحوه گردهمایی این دو شرکت، دستیابی به مزایای نظری ممکن است چالش برانگیز باشد. آماده سازی و داشتن چشم انداز روشن از قبل می تواند به اجرای روان و کارآمد عملیات ادغام کمک کند.

۳. از دست دادن شغل بالقوه

صرفه جویی در هزینه و به اشتراک گذاری منابع مثبت است، اما حذف موقعیت های تکراری راهی است که شرکت ها به این مزایا دست می یابند. رها کردن کارمند یا اخراج می تواند استرس ایجاد کند. همچنین می تواند به روحیه آسیب برساند و سایر کارکنان را ناراحت کند. یکی از راه‌های کاهش منفی بالقوه، داشتن یک برنامه کاملاً اندیشیده شده است که شامل بسته‌های جدایی است و به شرکت اجازه می‌دهد تا با کمترین اختلال ممکن پیش برود.

۴. نام تجاری جدید

برندسازی جدید بسته به موقعیت گاهی اوقات می تواند منفی باشد. به عنوان مثال، اگر یک شرکت برندسازی مثبت ایجاد کرده و با یک رقیب ادغام شود، شرکت جدید ممکن است نام جدیدی داشته باشد. شرکت جدید ممکن است مجبور باشد هویت برند جدیدی ایجاد کند، برای حفظ مشتریان وفادار خود و معرفی شرکت جدید به مشتریان جدید تلاش کند.

۵ نوع ادغام

چندین نوع ادغام وجود دارد که ممکن است رخ دهد:

۱. گسترش محصول

این ادغام خطوط تولید شرکت های درگیر را گسترش می دهد. هدف از این ادغام بهبود ارائه محصولات بین دو شرکت است. اغلب شرکت ها ممکن است در یک بازار با ارائه خدمات یا محصولات متفاوت فعالیت کنند. آنها ادغام می شوند تا با گسترش محصولات و خدمات، بیشتر به پایگاه مشتریان خود ارائه دهند.

۲. ادغام سینرژیک

دو شرکت به دلیل هم افزایی محصول با هم ادغام می شوند. به عنوان مثال، شاید یک شرکت رسانه ای قدیمی با محتوای زیادی وجود داشته باشد، اما فناوری دیجیتال و توانایی پخش ضعیفی دارد. آنها ممکن است با شرکتی ادغام شوند که حضور و فناوری قوی در وب دارد اما به محتوا نیاز دارد.

۳. گسترش بازار

این زمانی است که دو شرکت که در یک زمینه با محصولات مشابه اما در بازارهای مختلف فعالیت می کنند تصمیم به ادغام می گیرند. نکته ادغام، دسترسی جدید شرکت جدید است. اساساً دو شرکت منطقه ای ممکن است بتوانند به یک عملیات ملی تبدیل شوند.

۴. ادغام افقی

ادغام افقی شامل دو شرکت است که به طور مستقیم با هم رقابت می کنند و محصول یا خدمات مشابهی را ارائه می دهند و برای افزایش سهم بازار ادغام می شوند. شرکت جدید گاهی اوقات می تواند به طور موثر رقابت را در بازار محدود یا حتی حذف کند. ادغام‌های افقی اغلب باید از سوی تنظیم‌کننده‌های دولتی تأیید شود تا در برابر اقدامات انحصاری بالقوه محافظت شود.

۵. ادغام عمودی

ادغام عمودی اغلب شامل شرکت هایی می شود که در یک صنعت اما در نقاط مختلف آن صنعت فعالیت می کنند. به عنوان مثال، شاید یک تولید کننده خودروی الکتریکی وجود داشته باشد که برای وسایل نقلیه خود به باتری های لیتیومی وابسته است. آنها ممکن است با شرکتی که باتری های لیتیومی تولید می کند ادغام شوند. هر دو شرکت در صنعت خودروهای الکتریکی اما در نقاط مختلف زنجیره تامین کار می کنند.

خروج از نسخه موبایل