سازمان ها همیشه به دنبال راه هایی برای افزایش حاشیه درآمد خود هستند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکتها از چارچوب روششناسی ناب استفاده میکنند که بر کاهش ضایعات تمرکز دارد و در عین حال ارزش بیشتری را برای مشتریان فراهم میکند. اگر تیمی را مدیریت میکنید که محصولاتی تولید میکند یا خدماتی را ارائه میدهد، یادگیری در مورد مزایای روش ناب ممکن است به شما در بهبود فرآیندها، افزایش کارایی و افزایش بهرهوری کارکنان کمک کند.
در این مقاله از ایوسی، روششناسی ناب را تعریف میکنیم، کاربردهای مختلف آن را بررسی میکنیم، مزایای روششناسی ناب را به اشتراک میگذاریم و اصول اولیه آن را فهرست میکنیم.
روش شناسی ناب چیست؟
روش شناسی ناب یک رویکرد تجاری است که با پذیرش ذهنیت بهبود مستمر و احترام به افراد، جریان ارزش را برای مشتریان ترویج می کند. در اینجا این است که چگونه این دو مفهوم اصلی چارچوب روششناسی ناب را هدایت میکنند:
-
بهبود مستمر: رهبرانی که از روششناسی ناب پیروی میکنند معتقدند همیشه راهی برای بهبود فرآیندها وجود دارد. آنها ممکن است از نرم افزاری استفاده کنند که به آنها کمک می کند تا پیشرفت مستمر شرکت خود را با سازماندهی، اندازه گیری و گزارش در مورد ابتکارات و فعالیت های ناب پیگیری کنند. اغلب این رهبران یک چرخه بهبود کاربردی مانند PDSA (برنامه ریزی، انجام، مطالعه و عمل) یا DMAIC (تعریف، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، بهبود و کنترل) را دنبال می کنند تا فرآیندهای خود را ساختار دهند.
-
احترام به مردم: شرکتهایی که روششناسی ناب را اتخاذ میکنند میدانند که بهترین ایدهها معمولاً از کارکنانی میآیند که مستقیماً مسئول تولید یک محصول یا خدمات هستند. آنها به حرف کارمندان خود گوش می دهند و به نظر آنها به اندازه نظر مشتریان خود ارزش قائل هستند. شرکتهای ناب با تشویق کارمندان به اشتراکگذاری بینشها و ایدههای خود، میتوانند بهطور کارآمدتر زمینههای بهبود را شناسایی کنند.
روش ناب به طور مداوم با تغییر صنایع، محصولات و نیازهای مصرف کننده در حال تغییر است، اما در هسته آن، به ارتقای تصمیم گیری مسئولانه، افزایش دسترسی به اطلاعات و تمرکز قوی بر ارائه ارزش مشتری ادامه می دهد. شرکت هایی که متدولوژی ناب را پذیرفته اند همیشه به دنبال راه هایی برای بهینه سازی افراد، منابع، تلاش ها و انرژی خود هستند. این به آنها اجازه میدهد تا کالاها و خدمات را پایدارتر تولید کنند و در عین حال سازمانهایی سالمتر و انعطافپذیرتر بسازند.
مطالب مرتبط: طرح بهبود مستمر محل کار: تعریف، تکنیک ها و مثال ها
۵ اصول روش شناسی ناب
پنج اصل اساسی وجود دارد که چارچوبی را برای روش شناسی ناب فراهم می کند. این اصول عبارتند از:
۱. ارزش
شرکت هایی که روش ناب را تمرین می کنند، درک خوبی از ارزشی که مشتریان برای محصولات یا خدمات خود قائل هستند، دارند. آنها همچنین تشخیص می دهند که مشتریانشان ارزش کلی محصولات یا خدماتی را که تولید می کنند تعیین می کنند. بنابراین، قیمت کالاهای یک شرکت بر اساس آن چیزی است که مشتریان از پرداخت آن راحت هستند. شرکت هایی که در مورد مشتریان خود تحقیق می کنند و این دانش را کسب می کنند، می توانند حداکثر هزینه مجاز را برای تولید یک محصول یا خدمات تعیین کنند. سپس آنها می توانند روی حذف ضایعات تمرکز کنند تا بتوانند کالاهای مورد نظر مشتریان خود را با بالاترین حاشیه ممکن برای افزایش درآمد تحویل دهند.
مطالب مرتبط: ۱۰ نکته برای ایجاد ارزش در تجارت
۲. جریان ارزش
جریان ارزش مجموع کل چرخه عمر یک محصول را نشان می دهد. این چرخه عمر معمولاً در مرحله تحقیق و توسعه شروع می شود و تا استفاده مشتری از محصول ادامه می یابد. شرکتهایی که از روششناسی ناب استقبال میکنند، هر فرآیندی را که در طول چرخه عمر محصول اتفاق میافتد، بررسی میکنند تا بررسی کنند که چه چیزی ارزش ارائه میکند و جایی برای بهبود وجود دارد. این سطح عمیق از درک می تواند به شرکت ها کمک کند تا ضایعات را حذف کنند، ارزش را به حداکثر برسانند و حاشیه درآمد خود را افزایش دهند.
۳. جریان
جریان به میزان کارآمدی جریان ارزش اشاره دارد. شرکتهایی که از روششناسی ناب استفاده میکنند، به طور مداوم هر فرآیند جریان ارزش را ارزیابی میکنند تا اطمینان حاصل کنند که هر مرحله همگام است. هنگامی که جریان به خوبی اجرا می شود، تمام شرایط لازم برآورده می شود و شرکت می تواند محصولات را طبق برنامه تحویل دهد.
مطالب مرتبط: نحوه اندازه گیری بهره وری و افزایش کارایی در محل کار
۴. بکشید
در روش ناب، کشش به این ایده اشاره دارد که شرکتها تنها زمانی که مشتریان خود به آن نیاز دارند تولید میکنند. به جای اینکه کارمندان بر اساس یک پیشبینی یا برنامه زمانبندی کار کنند، کارمندان منتظر تولید کالا میمانند تا مشتریان داخلی یا خارجی آنها را سفارش دهند. این روش می تواند انعطاف پذیری شرکت را افزایش دهد و زمان چرخه تحویل را کاهش دهد. بسیاری از شرکتها از ابزارهای مدیریت پروژه چابک مانند برد kanban استفاده میکنند تا به تیمهای خود نشانههای بصری ارائه دهند که جریان فرآیند را با هم ارتباط برقرار میکند. این به شرکت ها اجازه می دهد تا ایده کشش را در فرآیندهای خود ادغام کنند.
مرتبط: روش های کانبان در مقابل اسکرام: تفاوت چیست؟
۵. کمال
شرکت هایی که متدولوژی ناب را می پذیرند، از بهبود مستمر نیز استقبال می کنند. آنها همیشه به دنبال راه های جدیدی برای کاهش ضایعات، افزایش بهره وری، بهبود محصولات و ارائه ارزش اضافی برای مشتری هستند. این کمالجویی شرکتها را به اعمال اندازهگیریهای دقیقتر سوق میدهد. همچنین آنها را تشویق می کند تا جریان ارزش را تجزیه و تحلیل کنند و تغییرات تدریجی ایجاد کنند که بهره وری را افزایش می دهد.
۸ اتلاف روش ناب
یکی از بزرگترین اهداف روش شناسی ناب، حذف زباله است. شرکتهایی که چارچوب روششناسی ناب را اتخاذ میکنند، معمولاً هشت نوع زباله را ارزیابی میکنند تا شناسایی کنند که چگونه میتوانند هزینهها را کاهش دهند. در اینجا هشت نوع زباله شناسایی شده توسط چارچوب روش شناسی ناب آورده شده است:
-
حرکت: ضایعاتی که به آن حرکت گفته میشود، زمانی اتفاق میافتد که جابجایی مواد، افراد یا ماشینها پیچیدهتر باشد یا بیشتر از حد لازم اتفاق بیفتد.
-
موجودی: موجودی ضایعاتی شامل هر محصولی است که بلافاصله مورد نیاز مشتری نیست. این به این دلیل است که موجودی اضافی نیاز به ذخیره سازی و مدیریت اضافی دارد. موجودی نیز می تواند در طول زمان ارزش خود را از دست بدهد.
-
انتظار: انتظار یک ناکارآمدی پرهزینه است که زمانی رخ میدهد که فرآیندها هماهنگ نباشند و جریان جریان ارزش قطع شود. این اغلب منجر به بیکار شدن افراد یا تجهیزات می شود، زیرا آنها منتظر تکمیل وظایف جدید هستند.
-
عیوب: شرکت هایی که از چارچوب متدولوژی ناب پیروی می کنند همیشه به دنبال بهبود کیفیت محصولات خود هستند. این به این دلیل است که نقص ها اتلاف مواد، زمان و تلاش انسان است.
-
تولید بیش از حد: هنگامی که تولید بیش از حد اتفاق می افتد، اغلب منجر به انواع دیگر زباله، مانند موجودی زباله، حرکت و حمل و نقل می شود. تولید بیش از حد جریان ارزش را مختل می کند. شرکت ها می توانند با پذیرش ایده کشش و تولید محصولاتی که مشتریانشان به آنها نیاز دارند، با تولید بیش از حد مبارزه کنند.
-
حمل و نقل: شرکتهای ناب روشهای حمل و نقل خود را ارزیابی میکنند تا اطمینان حاصل کنند که کالاها را تنها زمانی که به نفع مشتریانشان باشد از یک مکان به مکان دیگر منتقل میکنند.
-
پردازش بیش از حد: پردازش بیش از حد زمانی اتفاق میافتد که کار، ویژگیها یا هزینههای بیشتری در محصول صرف شود تا ارزشهای مشتری. شرکتهایی که از چارچوب روششناسی ناب پیروی میکنند، تمرکز خود را بر ارائه تنها آنچه به مشتریان نیاز دارند، میکنند.
-
پتانسیل انسانی: اتلاف پتانسیل انسانی زمانی اتفاق می افتد که از مهارت ها، ایده ها و توانایی های فرد کم استفاده شود. رهبران سازمانهای ناب توجه زیادی به کارکنان خود دارند تا زمینههایی را برای افزایش پتانسیل شناسایی کنند.
برنامه های کاربردی برای روش ناب
طیف گستردهای از صنایع چارچوب روششناسی ناب را اتخاذ کردهاند، زیرا میتوان آن را برای هر کار مبتنی بر دانش که فرآیندی را دنبال میکند، به کار برد. در اینجا چند صنعت وجود دارد که چارچوب روش شناسی ناب را اعمال می کنند:
تولید
تولید یکی از رایج ترین صنایعی است که متدولوژی ناب را پذیرفته است. تولیدکنندگان می توانند از شناسایی ارزشی که مشتریان برای محصولات خود قائل هستند و حذف ضایعات در هر یک از هشت حوزه تعریف شده توسط چارچوب روش شناسی ناب، بهره مند شوند. با بهبود مستمر فرآیندهای خود، تولیدکنندگان می توانند ارزش بیشتری برای مشتریان خود ایجاد کنند و در عین حال هزینه های تولید را کاهش دهند. آنها همچنین می توانند از روش ناب برای افزایش نرخ حفظ کارکنان خود با احترام به کارکنان خط مقدم خود و کمک به تیم خود برای دستیابی به پتانسیل کامل خود استفاده کنند.
نرم افزار
توسعه دهندگان نرم افزار اغلب از شکلی از چارچوب روش شناسی ناب استفاده می کنند که به عنوان روش شناسی چابک شناخته می شود. روش شناسی چابک یک رویکرد سریع و انعطاف پذیر برای مدیریت پروژه است که وظایف بزرگتر را به مراحل کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم می کند. این رویکرد بر بهینه سازی نرم افزار در طول چرخه توسعه برای ایجاد فرآیندهای کارآمدتر و محصول نهایی بهتر برای کاربر نهایی تمرکز دارد. همچنین به توسعهدهندگان نرمافزار بینش بیشتری نسبت به ارزشهای مشتریانشان میدهد. این به توسعه دهندگان کمک می کند تا روی ویژگی های کلیدی یک برنامه نرم افزاری تمرکز کنند، توانایی های تصمیم گیری آنها را بهبود بخشد و تولید را افزایش دهد.
بیشتر بخوانید: استفاده از روش مدیریت پروژه چابک
فروش و بازاریابی
شرکتهای فروش و بازاریابی ممکن است از چارچوب روششناسی سرب برای بهبود بهرهوری و افزایش ارزشی که مشتریان به خدمات خود اختصاص میدهند، استفاده کنند. آنها این کار را با استفاده از داده ها، تجزیه و تحلیل و تحقیق برای ارزیابی نیاز و خواسته مشتریان خود انجام می دهند. سپس آنها از این اطلاعات برای بهبود فرآیندهای خود، بهبود خدمات خود و ارائه تجربه بهتر برای مشتری استفاده می کنند. این می تواند به آنها کمک کند تا روی مهمترین وظایف یا ویژگی های خدماتی که ارائه می دهند تمرکز کنند، که ممکن است بهره وری را افزایش دهد، میزان کاری را که باید انجام شود کاهش دهد و ساختار بیشتری به تیم ها بدهد.
مراقبت های بهداشتی
مراکز مراقبت های بهداشتی می توانند از چارچوب روش شناسی ناب برای به حداقل رساندن ضایعات با بهبود مستمر فرآیندهای خود برای افزایش رضایت بیمار و کاهش هزینه های سربار استفاده کنند. چارچوب روش شناسی ناب اغلب در کنار روش شش سیگما در مراقبت های بهداشتی استفاده می شود. روش شش سیگما یک سیستم معیار محور است که برای کاهش خطاهای پزشکی و از بین بردن نقایص فرآیندهای مربوط به ارائه مراقبت از بیمار استفاده می شود. برخی از راه هایی که رهبران مراقبت های بهداشتی با هم از این روش ها استفاده می کنند عبارتند از:
-
به حداقل رساندن زمان انتظار بیمار
-
اجرای منظم ارتقاء فناوری برای افزایش کارایی
-
به حداقل رساندن موجودی، مانند مازاد منابع، تجهیزات قدیمی یا داده های غیر ضروری
-
کاهش حرکت بیماران از یک اتاق یا مرکز به اتاق دیگر
-
حذف تست ها و روش های غیر ضروری
بیشتر بخوانید: شش سیگما چیست؟ تعریف و گواهینامه ها
مزایای روش شناسی ناب
شرکتهایی که چارچوب روششناسی ناب را اتخاذ میکنند، ممکن است مزایای گستردهای را تجربه کنند. برخی از رایج ترین مزایای روش شناسی ناب عبارتند از:
-
کاهش ضایعات: زمانی که محصولات بر اساس تقاضای مشتری تولید می شوند، شرکت ها فقط باید از منابعی استفاده کنند که برای تولید آنها کاملا ضروری است. روش ناب به شرکت ها کمک می کند تا راه های بهتری را برای تخصیص منابع خود شناسایی کنند تا بتوانند ضایعات را کاهش دهند، ارزش بیشتری را برای مشتریان خود فراهم کنند و حاشیه درآمد خود را افزایش دهند.
-
افزایش بهرهوری: اتخاذ چارچوب روششناسی ناب میتواند به شما کمک کند تا بهرهوری و کارایی سازمان خود را با حذف عوامل حواسپرتی و ارائه دستورالعملهایی به کارکنان که به آنها اجازه میدهد روی مهمترین وظایف تمرکز کنند، بهبود بخشید.
-
فرآیندهای بهبود یافته: شرکتهایی که از روششناسی ناب استقبال میکنند، میتوانند فرآیندهای خود را با ترکیب ایده کشش و تولید محصولات تنها زمانی که تقاضا برای آنها وجود دارد، بهبود بخشند. این به شرکت ها کمک می کند تا اطمینان حاصل کنند که هر مرحله از جریان ارزش آنها به طور موثر عمل می کند.
-
تمرکز تقویتشده: ترکیب روششناسی ناب میتواند با کاهش فعالیتهای بیهوده مانند زمان توقف، موجودی اضافی و کارهای غیر ضروری، به بهبود تمرکز کل سازمان کمک کند. این به کارمندان اجازه می دهد تا روی فعالیت هایی تمرکز کنند که ارزش بیشتری برای مشتریان خود به ارمغان می آورد.
-
کاهش هزینه: چارچوب روش شناسی ناب بر به حداکثر رساندن سود با کاهش ضایعات و درک حداکثر مقداری که مشتریان می توانند برای یک محصول توجیه کنند، تمرکز دارد.
-
کیفیت بهبود یافته: شرکت ها با تمرکز تنها بر آنچه برای مشتریان ارزش ارائه می کنند، می توانند کیفیت کلی محصولات خود را بهبود بخشند. آنها همچنین می توانند در رفع نیازهای مشتریان خود و ارائه راه حل های جدید و نوآورانه به آنها کار بهتری انجام دهند.
نکاتی برای پیاده سازی چارچوب روش شناسی ناب
در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند به شما در پیاده سازی چارچوب روش شناسی ناب در سازمانتان کمک کند:
-
آموزش کارمندان را ارائه دهید: با ارائه فرصت های آموزشی به کارکنان خود برای یادگیری مهارت های جدید و پیشرفت در حرفه خود، بر بهبود مستمر نیروی کار خود تمرکز کنید. سرمایهگذاری روی کارمندان شما همچنین میتواند باعث شود که آنها احساس ارزشمندی کنند، که میتواند نرخ کلی حفظ کارکنان شما را افزایش دهد.
-
یک نقشه جریان ارزش ایجاد کنید: یک نقشه جریان ارزش نشان می دهد که چگونه مواد، قطعات و فرآیندها در یک سازمان و بر روی مشتری جریان می یابند. شما می توانید یک نقشه جریان ارزش برای شناسایی مناطقی از زباله ایجاد کنید که می توان آنها را کاهش یا حذف کرد. این می تواند به شما در بهبود فرآیندها و افزایش حاشیه درآمد کمک کند.
-
با تیم خود ارتباط برقرار کنید: هنگامی که مناطق زباله را شناسایی کردید، با تیم خود همکاری کنید تا اقدامات لازم برای کاهش یا حذف آنها را انجام دهید. هر مرحله اقدام را روشن کنید و دلیل ایجاد این تغییرات را با کارمندان خود در میان بگذارید. این می تواند به اطمینان حاصل شود که تیم شما همسو هستند و در جهت همان هدف کار می کنند.