رهبری تغییر یک جنبه مهم از اجرای تغییرات موفق در یک شرکت است. این شامل همکاری بین مدیران و اعضای تیم برای استفاده از فرآیندهای خلاقانه برای کمک به بهبود در محل کار است. اگر تیمی را مدیریت میکنید، یادگیری در مورد رهبری تغییر میتواند به شما کمک کند رهبر مؤثرتری شوید.
در این مقاله از ایوسی، توضیح میدهیم که رهبری تغییر چیست، چرا اهمیت دارد، چه زمانی شرکتها ممکن است از آن استفاده کنند و تفاوتهای کلیدی بین رهبری تغییر و مدیریت تغییر چیست.
رهبری تغییر چیست؟
رهبری تغییر زمانی است که اعضای مدیریت اعضای تیم را تشویق می کنند تا در محل کار خود رشد کنند و سازگار شوند. استفاده از رهبری تغییر به معنای ایجاد اعتماد در محل کار، جستجوی بازخورد از همکاران و اعضای تیم، درک تغییراتی است که محیط کار را بهبود می بخشد و زمینه های بهبود را شناسایی می کند. اگر مدیری از رهبری تغییر استفاده کند، ممکن است:
-
با الگوبرداری، رشد و تطبیق در محیط خود برای ترغیب دیگران به انجام همین کار
-
با اعضای تیم به طور آشکار ارتباط برقرار کنید
-
موانع را شناسایی کنید و راه حل پیدا کنید
-
به خود و اعضای تیم انگیزه دهید تا با تغییرات در محل کار سازگار شوند
-
در تلاش برای نوآوری ریسک کنید
مرتبط: رهبری تحول آفرین چیست؟ (و چگونه با انگیزه رهبری کنیم)
چرا رهبری تغییر مهم است؟
در اینجا چندین دلیل وجود دارد که چرا رهبری تغییر در محل کار مهم است:
-
الهام بخش اعضای تیم: رهبری تغییر، اهدافی را برای سازمان ایجاد می کند که می تواند دیگران را به استقبال از تغییر تشویق کند.
-
یک طرح را ترسیم می کند: رهبران می توانند طرحی را برای تغییر ترسیم کنند که تأثیر مثبتی بر افراد در محل کارشان بگذارد. طرحهای تغییر میتوانند شامل جزئیاتی در مورد اینکه تغییر چیست و چه کسانی را مستقیماً تحت تأثیر قرار میدهد، باشد.
-
پشتیبانی ارائه می کند: اگر رهبری تغییراتی ایجاد کند که رفاه آنها را بهبود بخشد، ممکن است کارکنان احساس حمایت بیشتری کنند.
-
مشکلات را حل می کند: رهبری تغییر روشی موثر برای شناسایی مسائل در محیط کار و ارائه راه حل های خلاقانه برای بهبود است.
مرتبط: مهارت های مدیریت تغییر: تعریف و مثال
زمان استفاده از رهبری تغییر
رهبری تغییر برای تغییرات استراتژیک بزرگ موثر است. این به شرکت ها کمک می کند تا در صنعت خود رقابتی باقی بمانند و مانند فناوری و سایر عوامل خارجی که می توانند بر شرکت تأثیر بگذارند، نوآوری کنند. در اینجا نمونه هایی از زمانی که یک شرکت ممکن است از رهبری تغییر استفاده کند آورده شده است:
انتقال دیجیتال
بسیاری از شرکتها حضور آنلاین خود را مهم میدانند زیرا دسترسی به مشتریان از طریق پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و اینترنت آسان است. توسعه حضور آنلاین شامل توسعه وب سایت، مدیریت رسانه های اجتماعی، ایجاد و نگهداری محتوای دیجیتال در سایت شرکت، فروشگاه، تبلیغات و حساب های رسانه های اجتماعی است.
از آنجایی که انتقال به پلتفرم های دیجیتال یک ابتکار بزرگ است، رهبری تغییر برای اطمینان از تغییر موثر بسیار مهم است. در طول این فرآیند تغییر، یک رهبر تغییر با ایجاد حضور آنلاین با اعضای تیم در مورد اهداف شرکت ارتباط برقرار می کند و مزایا و اهمیت ایجاد این تغییر را توضیح می دهد. به عنوان مثال، رهبر تغییر ممکن است بیان کند که رقبا حضور آنلاین دارند و با ایجاد یک وب سایت و استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی، شرکت می تواند به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا کند و درآمد را افزایش دهد.
مطالب مرتبط: مشاور دیجیتال چیست؟
طرح های واکنش به بحران
در مورد بلایای طبیعی یا بحران سلامت، داشتن رهبران موثر برای هدایت اعضای تیم از طریق تغییرات در محیط کار مهم است. رهبران تغییر واکنشهای بحران را از قبل برنامهریزی میکنند و به اعضای تیم در مورد نحوه واکنش در موقعیتهایی مانند آتشسوزی، از جمله اقدامات ایمن و استراتژیهای خروج از ساختمان آموزش میدهند. در طول بحران سلامت، رهبری تغییر برای کمک به اجرای برنامههای سلامتی، آموزش و پروتکلی مفید است که رفاه اعضای تیم را ارتقا میدهد، مانند مرخصی استعلاجی و گزینههایی برای کار از خانه.
مرتبط: چگونه یک طرح بازیابی فاجعه فناوری اطلاعات در ۵ مرحله بسازیم
برنامه های آموزشی
شرکت ها می توانند از رهبری تغییر برای بهبود روش های آموزشی و ایجاد منابع برای بهبود یا کمک به توسعه مهارت های اعضای تیم استفاده کنند. برای ایجاد این نوع تغییر در روشهای آموزشی، یک رهبر تغییر ممکن است اعضای ارشد تیم را آموزش دهد و منابعی را در اختیار آنها بگذارد تا استخدامهای جدید را برای کار آماده کنند. به عنوان مثال، یک رهبر تغییر ممکن است یک سمینار یک ساعته در مورد شیوههای اخلاقی در هنگام ورود اعضای تیم جدید رهبری کند.
مطالب مرتبط: رهبری موقعیتی چیست؟ تعاریف، مزایا، معایب و مثال ها
۳ C از رهبری تغییر
سه کلید رهبری تغییر، مهارتهایی هستند که برای رهبری تغییر برای هدایت فرآیند تغییر در محل کار ضروریترین مهارتها هستند. در اینجا سه C از رهبری تغییر آمده است:
۱. ارتباط برقرار کنید
به عنوان عضوی از مدیریت، میتوانید از رهبری تغییر برای برقراری ارتباط آشکار با اعضای تیم استفاده کنید و توضیح دهید که شرکت چه تغییراتی ایجاد میکند و چرا این پیشرفتها ضروری هستند. این می تواند به اعضای تیم کمک کند تا در انجام وظایف خود برای کمک به دنبال کردن نوآوری راحت تر و همکاری کنند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت در حال به روز رسانی سیستم های فناوری خود است، یک رهبر تغییر ممکن است توضیح دهد که اعضای تیم وظیفه دارند تا یاد بگیرند که چگونه از برنامه های کاربردی جدید برای کمک به کارآمدتر کردن گردش کار و کمک به رقابتی ماندن شرکت استفاده کنند.
مرتبط: فلسفه رهبری: چیست و چگونه می توان یکی را ایجاد کرد
۲. همکاری کنید
رهبران تغییر موفق اعضای تیم را در فرآیندهای تصمیم گیری که بر آنها تأثیر می گذارد مشارکت می دهند. این کار همکاری را تسهیل می کند و هنگام ایجاد تغییرات در محل کار بسیار مهم است. وقتی اعضای تیم احساس می کنند که بخشی از یک پروژه یا جنبش هستند، به احتمال زیاد به آن متعهد می شوند. رهبران باید همه اعضای تیم را در تمام بخشها تشویق کنند تا در فرآیند تغییر با یکدیگر همکاری کنند.
مرتبط: رهبری مشارکتی: تعریف و ۸ راه برای اجرا
۳. متعهد شوید
رهبران هنگامی که زمان و تلاش خود را برای حمایت از تغییر اختصاص می دهند، فرآیند تغییر را مؤثرتر می کنند. آنها مسئول ایجاد انگیزه و مدیریت تیم خود هستند در حالی که شرکت در تلاش برای تغییرات است و موفقیت نوآوری به تعهد و توانایی آنها برای سازگاری متکی است. تغییر می تواند یک چالش باشد، اما رهبران می توانند با پذیرش مثبت ایده های جدید به نوآوری در محل کار کمک کنند.
مرتبط: ۱۸ نوع ارزیابی رهبری
رهبری تغییر در مقابل مدیریت تغییر
رهبری تغییر چشمانداز، انگیزه و فرآیندی است که تغییر را ممکن میسازد، در حالی که مدیریت تغییر بر فرآیندها و ساختارهایی تمرکز دارد که به نظارت و تسهیل جنبش تغییر کمک میکنند. در اینجا تفاوت های کلیدی بین رهبری تغییر و مدیریت تغییر وجود دارد:
طول فرآیندها
مدیریت تغییر زمانی است که اعضای مدیریت تغییرات را از طریق یک پروژه واحد ترویج می کنند. به طور معمول، آنها یک مشکل را شناسایی می کنند، سپس یک پروژه برای حل آن ایجاد می کنند. در طول مدیریت تغییر، شروع، میانه و پایان مشخصی برای پروژه تغییر وجود دارد. به عنوان مثال، اگر شرکتی از نرم افزاری استفاده می کند که مشکلاتی را برای آنها ایجاد می کند، می تواند پروژه ای ایجاد کند که یک سیستم نرم افزاری جدید را در سراسر دفتر پیاده سازی کند.
رهبری تغییر ممکن است شامل یک ابتکار بزرگتر باشد که شامل چندین پروژه می شود. فرآیند تغییر مشارکتی تر و خلاقانه تر است و به پروژه ها بدون نتیجه محدود انعطاف پذیری بیشتری می دهد. یک نمونه نانوایی است که کالاهای جدیدی را به منوی خود اضافه می کند. این پروژه تغییر ممکن است شامل فرآیندهای تحقیقات بازار، آزمایش با دستور العمل های جدید، آموزش اعضای تیم در مورد نحوه آموزش به مشتریان در مورد آیتم های منوی جدید و ارائه خدمات به آنها باشد و نانوایی ممکن است اعضای تیم بیشتری را برای مدیریت رشد استخدام کند.
مرتبط: ۱۱ روش برای مدیریت موفقیت آمیز تغییرات سازمانی
مقیاس تغییر
رهبری تغییر میتواند از تغییرات بزرگ، مانند افزودن یک خط محصول جدید و تبدیل به یک بازار دیجیتال پشتیبانی کند. آنها ممکن است از فرآیندهای مدیریت تغییر از طریق رهبری تغییر استفاده کنند، اما برای ایجاد تغییرات در مقیاس بزرگ، داشتن رهبران اختصاصی و استفاده از اصول رهبری تغییر برای رسیدن به موفقیت بسیار مهم است.
مدیریت تغییر با تغییرات کوچکتر، مانند یک رویکرد جایگزین برای بازاریابی، به عنوان مثال، یک کمپین برای ایجاد نام تجاری شرکت به جای کمپین برای یک محصول خاص، به خوبی کار می کند. این نوع تغییر نیاز به یک رهبر قوی دارد، اما اعضای تیم میتوانند هدف را بیشتر از طریق فرآیندهایی که مدیران نظارت میکنند انجام دهند.
مرتبط: ۸ گام برای اجرای تغییر در سازمان شما
سهامداران
ذینفعان هر کسی هستند که تغییر بر آنها تأثیر می گذارد. به طور معمول، رهبری تغییر شامل ذینفعان بیشتری می شود، زیرا پروژه های تغییر بزرگتر هستند و می توانند بر همه بخش ها، سرمایه گذاران، سیستم های کاری و مصرف کنندگان تأثیر بگذارند. اینها تغییرات نوآورانه ای هستند که نیاز به تطبیق کل یک شرکت دارند. اغلب، مدیریت تغییر بیشتر اعضای تیم یک شرکت را درگیر می کند تا مالکان یا مصرف کنندگان. مدیریت تغییر بر ساختارها و تغییرات طراحی تمرکز دارد.
مطالب مرتبط: رهبری دستاورد گرا چیست؟ (به علاوه مزایا)
رویکرد و تمرکز
تفاوت عمده بین رهبری تغییر و مدیریت تغییر این است که هر کدام چگونه به مفهوم تغییر نزدیک می شوند. رهبری تغییر مردم محور است و شامل همکاری و ارتباط رهبران با اعضای تیم برای توضیح تغییرات و جمع آوری بازخورد در مورد چگونگی بهبود فرآیند می شود. مدیریت تغییر تمرکز زیادی بر ساختار و فرآیندهایی دارد که تغییر را تسهیل می کنند، مانند گردش کار و مدیران وظیفه.