بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

VIOP چیست؟ / ایجاد تلفن VIOP با نرم افزار Issabel 4 نسخه ۲۰۲۰ (+ دانلود)

ایزابل

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

Public Switched Telephone Network

همواره ارتباطات یکی از نیازهای حیاتی بشریت بوده و می‌باشد و آدمی همیشه به دنبال خلق فنتکنولوژی‌هایی بوده که بواسطه‌ی آن قادر باشد با سایر انسان‌ها ارتباط برقرار نماید. در چند دهه پیش که بشریت هنوز استفاده از اینترنت را تجربه ننموده بود، هرگونه ارتباط محاوره‌ایِ غیر حضوری فقط از طریق تلفن و به کمک خطوط PSTN (مخفف کلمات Public Switched Telephone Network)، انجام می‌گرفت.

اما با ظهور رایانه‌های شخصی و پس از آن پا به عرصه گذاشتن شبکه‌ها، تکنولوژی‌های جدید ارتباطی همچون تلفن‌های سلولی و سپس ارتباطات تحت بستر اینترنت نیز ظهور کردند که سبب شد انسان بتواند با بهره‌گیری از سرویس های جدیدی همچون ایمیل (نامه‌های الکترونیکی)، چت‌ها و مواردی‌ از این دست با سایرین ارتباط برقرار نماید.

از همین رو است که امروز قادریم نظاره‌گر یک انقلاب بسیار بزرگ در عرصه‌ی ارتباطات باشیم. این روزها هر کس با بکارگیری رایانه‌ها و شبکه‌ی جهانی اینترنت امکان برقراری ارتباط با دیگران در هر جای دنیا برایش کاملا امکان‌پذیر است.

با رشد روزافزون تکنولوژی و بروز شدن هر روزه‌ی فناوری‌های ارتباطی، اینکه در آینده چه اتفاقی در حوزه‌ی ارتباطات خواهد افتاد بر کسی روشن نیست؛ اما این موضوع کاملا محرز است که رایانه‌ها و تکنولوژی‌های تحت بستر رایانه دارای نقشی محوری و اساسی در این رابطه خواهند بود.

اینترنت با سرعت بسیار بالا در همه جای دنیا در حال استفاده است و اکنون اکثر مردم به راحتی با یکدیگر به صورت صوتی و تصویری ارتباط برقرار می‌کنند. به هر صورت، رشد بی‌سابقه و شگفت‌انگیز اینترنت در سال‌های اخیر نویددهنده‌ی این است که بتوان از زیرساخت موجود به عنوان یک گزینه‌ی بسیار مطلوب به منظور ارتباطات بهره گرفت.

اگرچه هر روزه راه‌های برقراری ارتباط تلفنی مدام در حال تغییر است؛ اما امروزه اغلببرای برقراری ارتباط تلفنیِ راه دور از فناوری نوپایی به نام VoIP استفاده می‌گردد.

 

تلفن وویپ

 

VOIP چیست؟

VoIP مخفف کلمات Voice over internet protocol به معنای “انتقال همزمان مکالمات تلفنی بر روی یک شبکه دیتا” است که آنرا با نام تلفن تحت شبکه یا IP تلفنی نیز می‌شناسند؛ و این تجهیزات امکان بهره‌برداری از اینترنت برای مکالمات تلفنی را فراهم می‌کند.

در برابر خطوط تلفن سنتی، VoIPها از تکنولوژی دیجیتال بهره می‌گیرند و نیازمند یک اتصال broadband (که در ترجمه فارسی به آن باند پهن گفته می‌شود در واقع یک قالب مشخص از تکنولوژی انتقال داده‌ها در بستر تلکام است که امکان انتقال داده‌ها با درجه بهتری از کیفیت و سرعت به نسبت خطوط قدیمی dial-Up را می‌دهد) نظیر DSL است.

VoIP یک روش برای تبدیل سیگنال‌های آنالوگ صوت به داده‌های دیجیتال است که از طریق اینترنت منتقل می‌شوند. یک روش مجازی رایگان برای برقرای ارتباطات تلفنی در هر جای دنیا تبدیل کند؛ فقط کافی است هزینه‌ی ISP را بپردازید.

هدف از این‌کار غلبه گام‌به‌گام بر چالش‌هایی است که انتقال ترافیک صوتی را بر روی بستر نه چندان باکیفیت شبکه‌های محلی با خطر روبه‌رو می‌سازد؛ از این‌رو پیمودن این مسیر، لازمه تضمین موفقیت پروژه‌های VoIP سازمانی است. مکالمات تلفنی مبتنی بر IP، تفاوت‌های بنیادینی با ارتباطات داده دارند و کیفیت این مکالمات ارتباط تنگاتنگی با کارایی شبکه دارد. به‌طوری‌که هرگونه تاخیر در تبادلات سطح شبکه، افت کیفیت محسوسی را به همراه خواهد داشت. التزام مدیران شبکه به ارتقای کارایی LAN، خطوط و تجهیزات دسترسی به شبکه گسترده، و به‌کارگیری ابزارهای مدیریت و کنترل کیفیت، شرط موفقیت پروژه‌های VoIP است.

 

نحوه‌ی عملکرد VoIP چگونه است؟

پرکاربردترین شیوه‌ی عملکرد VoIP برای موارد شخصی و بهره‌گیری در حدِ منازل، سرویس‌های تلفنی مبتنی بر اینترنت است که با محوریت یک سوئیچ تلفن انجام می‌گردد. با بهره‌گیری از این تکنولوژی، هر کس می‌توانند همچنان دارای یک شماره تلفن باشد. در زمان استفاده از این سرویس، مخاطب متوجه این موضوع نخواهد شد که تماس‌گیرنده از تکنولوژی  VoIP استفاده می‌کند و قادر به تشخیص دقیق تفاوت سرویس فوق نسبت به یک تلفن معمولی (همان شیوه‌ی سنتی) نخواهد بود.

پیشگامان عرصه‌های علمی در گذشته‌ای نه چندان دور، به این نتیجه رسیدند که می‌شود یک سیگنال را به صورت دیجیتال و در یک مسافت طولانی ارسال نمود. برای رسیدن به این مقصود، لازم است قبل از ارسال سیگنال، آن را با بکارگیری از یک مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC)، تبدیل نموده و پس از ارسال و در نقطه پایانیِ انتقال، با بکارگیری از یک مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) باز آنرا به آنالوگ تبدیل نمود.

و تکنولوژی VoIP نظیر آنچه که در بالا بدان اشاره شد کار می کند. بدین صورت که در بدو کار، صدای دیجیتال شده در بسته‌های اطلاعاتی قرار گرفته و بعد از ارسال به مقصد، باز به صوت تبدیل می‌شود. در ضمن با ذخیره‌ی اطلاعات در قالب دیجیتال، قادر خواهیم بود بر روی آنها کنترل خیلی بهتری را اعمال کنیم. به عنوان مثال قادر خواهیم بود صوت دیجیتال شده را فشرده نموده، و مسیرش را تعیین و یا آن‌را به یک قالب جدید دیگر تبدیل نماییم.

شبکه‌های مبتنی‌ بر پروتکل TCP/IP (مهمترین پروتکل ارتباطی در شبکه‌های رایانه‌ای و به ویژه شبکه‌ی اینترنت است) از بسته‌های اطلاعاتی IP تشکیل می‌شوند، که شامل یک هدر به منظور کنترل ارتباطات و یک paylaod  برای مبادله‌ی داده هستند. تکنولوژی VoIP از بسته‌های اطلاعاتی IP جهت حرکت در شبکه و رسیدن به مقصد نهایی استفاده می‌کند.

 

تلفن وویپ

 

نحوه برقراری ارتباط

با سیستم‌های تحت بستر VoIP می توان به یکی از سه شیوه‌ی زیر ارتباط تلفنی برقرار نمود:

 

۱) ATA (gateway) (Analog Telephone Adaptor)

آسان‌ترین شیوه‌ی برقراری ارتباط VoIP با بکارگیری ATAها (مخفف کلمات Analog Telephone Adaptor) که gateway هم نامیده می‌شوند، است. این ابزار این امکان را به مصرف‌کننده می‌دهد که بتوان از تلفن‌های آنالوگ استاندارد فعلی استفاده کرد. در صورتی که شما هنوز از تلفن‌های معمولی استفاده‌ می‌کنید، می‌توانید به آسانی handset استانداردتان را به ATA متصل بکنید، و پس از آن ATA را به کامپیوتر یا ارتباط اینترنت‌تان وصل کنید.
با این روش می‌توانید ارتباط VoIP خود را ایجاد کنید؛ در این روش ATA سیگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد می‌گیرد و آن را به سیگنال دیجیتال آماده برای انتقال در بستر اینترنت تبدیل می‌نماید. البته همراه بعضی از ATAها یک نرم‌افزار وجود دارد که روی رایانه‌ی شما نصب و بارگزاری می‌شود و شما را قادر می‌کند که آن را برای VoIP با دقت پیکربندی نمایید.

 

۲)  IP Phones 

IP Phone یا تلفن‌های آی‌پی دارای یک RJ ۴۵ Ethernet Connector (نوعی متداول از سوکت اتصال تحت شبکه) به جای کانکتورهای استاندارد RJ ۱۱ (سوکت‌های متداول اتصال به خطوط تلفنِ کابلی) می‌باشند. این تلفن‌ها همه‌ی نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای موردنیاز برای برقراری ارتباطات VoIP را به صورت built-in (توکار) دارند؛ از همین رو مستقیمأ به روتر شما وصل می‌گردند و یک ورودی سریع و مقرون به صرفه به دنیای VoIP را برای‌تان فراهم می‌کنند.

 

۳)  کامپیوتر به کامپیوتر 

این روش نیز روشی بسیار آسان برای استفاده از فناوری VoIP است. امروزه شرکت‌های زیادی نیز هستند که نرم‌افزارهای مقرون به صرفه‌ای را ارائه می‌دهند که شما را قادر می‌سازد به راحتی بتوانید از این نوع شیوه‌ی VoIP استفاده کنید؛ و در این شیوه عموماً تنها هزینه‌ای که بایستی بپردازید هزینه‌ی ماهانه‌ی ISP است. در بهره‌گیری از این شویه، آن چه که نیاز دارید تنها یک میکروفون، یک بلندگو، یک کارت صدا و یک ارتباط اینترنت با سرعت مناسب است.

 

مزایای VoIP 

با نظر به آنکه با بکارگیری VoIP، شما قادرید از هر کجا که به پهنای‌باندی مناسب دسترسی داشته باشید، ارتباطتان را نیز برقرار نمایید، از همین‌ رو در زمان‌های دوری از محل نصبِ خطوط VoIPتان (مثل مسافرت‌ها) باز هم می‌توانید ATAها یا IP Phoneهای‌تان را همراه داشته باشید و به همه‌ی خدماتی که تلفن خانگی شما برای شما ارائه می‌دهد دسترسی کامل داشته باشید.

بعضی از مصرف‌کنندگان از یک soft phone (تلفن نرم‌افزاری) برای دسترسی به سرویس VoIPشان بهره می‌گیرند؛ که یک soft phone در واقع یک نرم‌افزار ویژه‌ی سرویس‌های VoIP است که این سرویس را به رایانه‌ی دسک‌تاپ یا لب‌تاپ و یا تلفن هوشمند شما بارگزاری و قابل اجرا می‌کند. بدین‌صورت شما قادر خواهید بود تا با این نرم‌افزار از هر جای دنیا و تحت هر پلت‌فرمی به راحتی اقدام به تماس کنید.

ضمن اینکه اغلب شرکت‌های تلفنی سنتی هزینه‌ی سرویس‌های اضافی را در صورت حساب‌های ماهیانه‌ی شما می‌گنجانند. در صورتی‌که اگر از سرویس دهنده‌های VoIP بهره بگیرید، این سرویس‌ها استاندارد و معمول فناوری VoIP به حساب خواهند آمد. سرویس‌هایی همچون: 

  • Caller ID 
  • Call Waiting 
  • Call Transfer 
  • Repeat Dialing 
  • Return Call 
  • Three-way Dialing
    و …

همچنین علاوه بر موارد یاد شده، برخی از سرویس دهندگان VoIP مزیت‌ها و قابلیت‌های بیشتری درخصوص پالودن تماس‌های تلفنی ارائه می‌نمایند؛ این امکانات اضافی به مصرف‌کننده این امکان را می‌دهد که در مورد چگونگی انتقال تماس‌هایش بر مبنای اطلاعات Caller ID تصمیم‌گیری نماید. این امکانات به شما اجازه‌ی انجام کارهای زیر را نیز خواهند داد:

  • انتقال تماس تلفنی به یک شماره تلفن خاص (Forwarding) 
  • ارسال مستقیم تماس به Voicemail 
  • ارسال پیام اشغال بودن مشترک به تماس گیرنده 
  • امکان سرویس در دسترس نبودن مشترک 

بسیاری از سرویس‌های VoIP امکان بررسی Voicemail (ایمیل صوتی) شما را از طریق اینترنت و یا توسط پرونده‌های ضمیمه‌ی ایمیل که به رایانه یا PDA شما ارسال شده را می‌دهد. 

برای مدیران شبکه، سیستم تلفن VoIP به این معنی می‌باشد که به جای دو شبکه‌ی مجرا، فقط با یک شبکه روبرو هستند؛ چراکه جابجایی سیستم VoIP نیز به آسانی صورت می‌گیرد، و این بدین دلیل است که اکثر سیستم‌های تلفن مورد استفاده در شبکه‌ی VoIP دارای رابط Web هستند و به راحتی توسط مدیر شبکه قابل مدیریتند. همچنین فرایند MAC (Move, Add, Change) به راحتی قابل انجام خواهد بود و از همین رو لازم نیست برای هر بار انجام MAC با سرویس دهنده‌تان تماس حاصل کنید. و مطمئنا تمامی این موارد به معنی هزینه‌ی بسیار کم‌تر برای سازمان شما خواهد بود. 
همچنین یکی دیگر از منافعی که VoIP برای سازمان‌ها به ارمغان می‌آورد، پدافند غیرعامل، بهبود روند گستردگی و رشد سریع‌تر است، چراکه شعب شرکت‌ها قادرند در سراسر دنیا پراکنده شده باشند و اصلا بدین صورت نیازی به مجتمع بودنشان نیست.

 

نرم افزار Issabel

سیستم ارتباطی ایزابل یکی از بهترین سیستم هایی به‌شمار می‌رود که نوید دهنده‌ی ارتقای سطح کیفی ارتباطات است، و این نرم‌افزار ارتباطات یکپارچه متن باز PBX است که امکان کانفیگ و پیکربندی، مدیریت و گزارش‌گیری VoIP در محیط کاربر پسند تحتِ وب را فراهم می کند.
در واقع ایزابل یک نرم‌‌افزار ارتباطات یک‌‌پارچه تحت مجوز عمومی GNU است که در سال ۲۰۱۶ با اقدام به خرید یکی از محبوب‌‌ترین نرم‌‌افزارهای پایه‌ی سیستم‌‌های تلفنی VOIP (یعنی الستیکس – Elastics) توسط کمپانی cx3 و ارتقای آن پا به عرصه‌ی وجود گذاشت.

 

ایزابل

 

امکانات نرم‌افزار ایزابل

ایزابل تمامی امکانات پیشرفته‌ سیستم تلفنی را به رایگان به مصرف‌کنندگان خود هدیه می‌دهد. امکاناتی نظیر:

 

۱- امکانات تلفنی

تمامی امکانات پیشرفته‌ی تلفنی همچون ارتباطات داخلی (همچون سانترال)، ارتباط شهری، ضبط مکالمات، شنود، فکس، مرکز تماس و …

 

۲- ارتباط راه دور VoIP

تعریف نامحدود داخلی برای استفاده بر روی بستر اینترنت که موجب کاهش هزینه و افزایش عملکرد می شود.( با قدرت زیاد و اینترنت کم)

 

۳- فکس سرور

یک فکس سرور بسیار قوی با قابلیت ارسال و دریافت فکس از طریق محیط وب

 

۴- هوشمند سازی

با کمی برنامه نویسی بر روی ایزابل هر سیستم هوشمندی را می توان پیاده سازی کرد، نظر سنجی، پرسش و پاسخ و …

 

آخرین ویژگی های اضافه شده به Issabel

  • استریسک ۱۶.۷
  • اضافه شدن کدک g729
  • ماژول مدیر منشی
  • رفع تمامی باگ های قبلی
  • اضافه شدن تم rtl
  • اضافه شدن پیام های فارسی
  • بهبود اصلاح ارسال فکس
  • امکان ساخت داخلی Webrtc
  • ساخت گروه زمانی بر اساس تعطیلات ایران
  • ریز مکالمات دقیق تر براساس CEL
  • اضافه شدن چند امکان جدید به بک آپ گیری
  • امکان ساخت چندین کال پارک
  • ماژول لود بالانس بر روی ترانک
    و …

 

دانلود نرم افزار ایزابل

آخرین نسخه منتشر شده ایزابل Issabel 4 است که آپدیت ۲۰۲۰ آن را می‌توانید به صورت رایگان از سایت رسمی آن دانلود کنید:

Download Issabel ISO

 

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *