نماد سایت ایوسی

چگونه خود را در مصاحبه معرفی کنیم

سوال و جواب در مصاحبه شغلی

سوال و جواب در مصاحبه شغلی

اولین برداشت ها به سرعت اتفاق می افتد. در طول فرآیند مصاحبه، ممکن است چندین بار خود را معرفی کنید: در میز پذیرش یا بخش پذیرش، به یک استخدام‌کننده، به مدیر استخدام و مصاحبه‌کنندگان بالقوه دیگر. چند دستورالعمل وجود دارد که می توانید در مورد نحوه معرفی خود در هر محیط مصاحبه دنبال کنید. برای کمک به شما در جهت‌یابی این فرآیند، بهترین روش‌ها را هنگام معرفی خود شناسایی می‌کنیم و به دنبال آن مثال‌ها و نکاتی ارائه می‌کنیم.

چگونه خود را معرفی کنید

در اینجا هفت گام آسان برای معرفی خود به مصاحبه کننده و ایجاد تأثیر عالی آورده شده است:

  1. با تحقیق در مورد شرکت و مصاحبه کنندگان خود شروع کنید.
  2. برای مصاحبه حرفه ای بپوشید.
  3. از حواس پرتی خودداری کنید و تماس چشمی خود را حفظ کنید.
  4. لبخند بزنید – مطمئن و راحت باشید.
  5. از زبان بدن باز و حرفه ای استفاده کنید.
  6. یک سلام و معرفی کوتاه از خودتان تهیه کنید.
  7. معرفی خود را با یک دوست تمرین کنید.

قبل از مصاحبه آماده شوید

هنگامی که برای اولین بار وارد ساختمانی می شوید که در آن مصاحبه شغلی شما انجام می شود، ممکن است لازم باشد با پذیرش بررسی کنید. قدم به جلو بگذارید و خود را با نام کامل، زمان مصاحبه و عنوان شغلی نقشی که برای آن مصاحبه می کنید معرفی کنید. این می تواند سریع و ساده باشد، مانند:

“سلام، نام من علی اعلایی است. من برای یک مصاحبه شغلی ساعت ۱۲ ظهر برای نقش مدیر برنامه اینجا هستم.”

پس از ثبت نام، ممکن است از شما خواسته شود که منتظر بمانید تا استخدام کننده یا نماینده منابع انسانی دیگری برای ملاقات با شما بیاید. این آداب خوبی است که از بیرون آوردن گوشی خود برای گذراندن زمان در حین انتظار خودداری کنید. اگر نشسته اید، بازوهای خود را روی تکیه گاه دست یا در دامان خود قرار دهید. پاهای شما می توانند روی زمین قرار گیرند یا از مچ پاها عبور کنند.

وقتی شخصی برای خوشامدگویی به شما می آید، به ملاقات او بایستید و هنگام معرفی خود مراحل زیر را دنبال کنید:

اگر قبل از مصاحبه شغلی خود با این شخص از طریق تلفن یا ایمیل صحبت کرده اید، می توانید چیزی شبیه به:

“از ملاقات حضوری با شما خوشحالم.”

وقتی در حال صحبت هستید، لبخند بزنید و در چشمان آنها نگاه کنید. از اینجا، این شخص ممکن است یک تور سریع به شما بدهد یا شما را مستقیماً به اتاق مصاحبه نشان دهد. اگر این شخص به جای مصاحبه با شما فقط شما را به اتاق راهنمایی می کند، حتماً قبل از ترک از او تشکر کنید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در مورد آداب مصاحبه بدانید

خودتان را معرفی کنید و به «درباره خودتان بگویید» پاسخ دهید

معمولاً شما در اتاقی می نشینید و منتظر می مانید تا مصاحبه کننده به ملاقات شما بیاید. ممکن است بخواهید از این زمان برای بیرون آوردن خودکار و کاغذ برای یادداشت برداری استفاده کنید، آب بنوشید و چند نفس عمیق بکشید تا بدنتان آرام شود. هنگامی که مصاحبه کننده شما وارد اتاق می شود، با اعتماد به نفس به آنها سلام کنید و بایستید، دست خود را برای تکان دادن دست او دراز کنید، نام خود را بیان کنید و لبخند بزنید.

این احتمال وجود دارد که مصاحبه کننده شما نقشی را که برای آن درخواست می کنید می داند و رزومه شما را دیده است. با این حال، باید یک بیانیه کوتاه آماده کنید تا مطمئن شوید که آنها می دانند شما چه کسی هستید و برای چه نقشی درخواست می کنید. چیزی مثل،

دیدار با شما برای صحبت در مورد نقش مشارکتی در تیم رویدادها بسیار عالی است.

پس از معرفی، می توانید یک نسخه چاپی از رزومه خود را در اختیار آنها قرار دهید، اگر قبلاً رزومه خود را ندارند. شما احتمالاً چند چیز خوشایند رد و بدل خواهید کرد و وارد سؤالات مصاحبه خواهید شد – به خصوص اگر روز شلوغی داشته باشند. اگر آنها گفتگو را آغاز کردند، اجازه دهید رهبری را به عهده بگیرند.

اگر کمی سکوت وجود دارد، نترسید که با پیشینه آسانسور خود که به سرعت پیشینه حرفه ای و علاقه شما به کار را خلاصه می کند، رهبری کنید. در اینجا مثالی وجود دارد که ممکن است فردی که برای موقعیت طراحی گرافیک درخواست می دهد از آن استفاده کند:

من یک طراح گرافیک هستم با بیش از پنج سال تجربه و متخصص در ایجاد تجربیات زیبا و منحصر به فرد وب سایت که زمان کاربران را با یک نام تجاری لذت بخش تر می کند. من مشتاقانه منتظر رشد مهارت های مدیریتی خود هستم تا امیدوارم تیم خودم را توسعه و الهام بخشم.”

یکی از سوالات رایج مصاحبه که ممکن است در اوایل از شما پرسیده شود این است: ” در مورد خودتان به من بگویید.” داشتن یک طرح کلی داخلی (یا نوشته شده، اگر مفید باشد – اما از خواندن مستقیم آن برای حفظ گفتگوها اجتناب کنید) می تواند به پاسخ شما کمک کند. آن را مختصر و بر این موضوع متمرکز کنید که چرا پیشینه شما شما را برای این فرصت شغلی مناسب می کند.

آماده شدن زودتر از موعد می تواند به آرام کردن اعصاب شما کمک کند، بنابراین در مورد شرکت و در صورت امکان، در مورد مصاحبه کنندگان خود تحقیق کنید. این به هدایت بقیه مکالمه کمک می‌کند، شما را آماده می‌کند تا به سؤالات هوشمندانه پاسخ دهید و از خودتان سؤالات دقیق و آگاهانه بپرسید. معرفی خود به عنوان دانشمند و با اعتماد به نفس به کارفرمایان بالقوه شما نشان می دهد که شما انتخاب مناسبی برای این فرصت هستید. برای شروع به راهنمای کامل ما برای تحقیق در مورد یک شرکت نگاهی بیندازید .

هنگام پیشرفت مکالمه، یادداشت برداری مناسب است. می‌توانید برای پرسیدن هرگونه سؤال در پایان مصاحبه به این یادداشت‌ها مراجعه کنید و می‌توانید پس از پیگیری بعد از مصاحبه به آن‌ها اشاره کنید تا به آن‌ها نشان دهید که حواس‌تان به آن‌ها بوده و برای وقت خود ارزش قائل هستید.

مصاحبه‌کننده می‌خواهد فردی واجد شرایط برای این نقش را استخدام کند، اما همچنین فردی را که واقعاً می‌خواهد با او کار کند و افزوده خوبی به فرهنگ شرکت باشد، استخدام کند. همانطور که به سؤالات آنها پاسخ می دهید و آماده می شوید تا سؤالات خود را بپرسید، به یاد داشته باشید که خودتان باشید و اجازه دهید شخصیت شما نشان دهد.

به یاد داشته باشید که نفس بکشید و مکالمه را یک قدم در یک زمان انجام دهید. مناسب است قبل از شروع به پاسخ دادن، مکث کنید تا افکار خود را جمع آوری کنید و بگویید: “اجازه دهید یک لحظه در مورد آن فکر کنم” – در واقع، این می تواند سیگنال مثبتی به مصاحبه کننده شما ارسال کند که شما برای ارائه بهترین پاسخ ممکن به آنها سرمایه گذاری کرده اید. .

بعد از مصاحبه پیگیری کنید

هیچ مقدمه ای بدون خداحافظی کامل نمی شود. پس از پایان مصاحبه، از مصاحبه کننده خود پیروی کنید: زمانی که می ایستد بایستید، دوباره با آنها دست بدهید و با لبخند از آنها تشکر کنید. می توانید برای گفتن چند عبارت آماده شوید که مکالمه را با یک نکته مثبت به پایان برساند، مانند:

  • “از ملاقات با شما لذت بردم، من از وقت شما قدردانی می کنم.”
  • “از گفتگوی عالی متشکرم، امیدوارم از بقیه روز خود لذت ببرید.”
  • شنیدن بیشتر در مورد نقش شما در اینجا عالی بود، امیدوارم در آینده با شما در تماس باشم.

اگر چندین دور مصاحبه دارید، آماده باشید که بایستید و به مصاحبه کننده بعدی خود سلام کنید و مراحل بالا را تکرار کنید.

پس از اینکه مدتی برای پردازش و بررسی یادداشت های مصاحبه خود وقت گذاشتید، به یاد داشته باشید که یادداشت های بعدی را به موقع برای مصاحبه کنندگان خود ارسال کنید، چه از طریق ایمیل یا دست نویس. گاهی اوقات استخدام‌کنندگان ایمیل‌های مصاحبه‌کننده را نمی‌دهند، بنابراین حتماً کارت ویزیت آنها را بخواهید یا از استخدام‌کننده بپرسید که آیا می‌توانند یک پیام تشکر به مصاحبه‌کننده ارسال کنند. اگر یادداشت‌های دست‌نویس ارسال می‌کنید، یک راه آسان برای رساندن آنها به مصاحبه‌کننده‌هایتان این است که به آدرس دفتر زیر نام آن‌ها ارسال کنید.

مطالب مرتبط: ۲۱ نکته در مصاحبه شغلی: چگونه تاثیر خوبی داشته باشیم

نکاتی برای معرفی مصاحبه

در اینجا چند ملاحظه اضافی برای ایجاد یک تأثیر اولیه عالی وجود دارد.

۱. لباس مناسب بپوشید

ظاهر نقش مهمی در ملاقات با شخصی جدید دارد. انتخاب لباسی که در مصاحبه بپوشید تا حدی نشان دهنده شخصیت شما برای کسانی است که قرار است ملاقات کنید. دفاتر مختلف کدهای لباس متفاوتی دارند، بنابراین قبل از رفتن به مصاحبه شغلی باید در مورد فرهنگ شرکت تحقیق کنید.

به عنوان مثال، یک مصاحبه مشاور مالی احتمالاً نیاز به لباس رسمی تری نسبت به یک استارتاپ فناوری دارد. اگر مطمئن نیستید، از قبل با استخدام کننده یا دفتر تماس بگیرید و بپرسید. این نشان می دهد که شما به جزئیات توجه می کنید و به ایجاد تأثیر درست اهمیت می دهید. خطا در طرف حرفه ای بی خطر است. اینجا نکاتی وجود دارد:

  • خودت باش. آنچه می پوشید بخشی از شخصیت شماست، بنابراین در صورت لزوم از آن برای بیان شخصیت خود استفاده کنید.
  • تمرکز را روی خود نگه دارید. سعی کنید از جلوه‌های بصری حواس‌پرتی مانند جواهرات عجیب و غریب یا چاپ‌های شلوغ خودداری کنید تا مطمئن شوید که مصاحبه‌کنندگان به مکالمه شما توجه می‌کنند.
  • راحت باش. حرفه ای بودن به این معنی نیست که باید ناراحت باشید – مطمئن شوید که وقتی از خانه بیرون می روید در لباس های خود احساس خوبی دارید.

۲. آنچه را برای گفتن آماده کنید

بعد از اینکه جلوه‌های بصری را به پایان رساندید، برای اولین لحظه‌های سخنرانی خود برنامه‌ریزی کنید. وقتی شروع به معرفی شفاهی خود می کنید، اعتماد به نفس به همان اندازه مهم است، بنابراین هنگام شروع صحبت با شخص مورد نظر، همان اصول را به کار ببرید.

برای ایجاد یک پایه محکم، جسورانه نام خود را بیان کنید. از صحبت کردن نترسید، باید از وادار کردن مردم برای شنیدن نام شما یا درخواست دوباره آن جلوگیری کنید. صدای ثابت نشان می دهد که شما اعتماد به نفس دارید، در مورد فرصت ها هیجان زده هستید و می خواهید به وقت آنها احترام بگذارید.

بدیهی به نظر می رسد، اما مطمئن شوید که نام مصاحبه کننده را یاد بگیرید و به خاطر بسپارید – اعصاب می تواند باعث شود که این جزئیات به راحتی از شما فرار کنند. گوش کنید و نام آنها را در مقدمه خود تکرار کنید تا در هنگام انجام مکالمه به خاطر بسپارید. مثلا:

مصاحبه کننده: “سلام، من ارسلان هستم.”
شما: «ارسلان—از آشنایی با شما خوشحالم. من هم محمد هستم.”

۳. از زبان بدن آگاه باشید

ارتباط غیرکلامی مهم است که به خاطر داشته باشید. هنگامی که در طول فرآیند مصاحبه با افراد ملاقات می کنید، ویژگی هایی را که می خواهید زبان بدن شما نشان دهد را به خاطر بسپارید. به عنوان مثال، اگر می خواهید اعتماد به نفس برقرار کنید، شانه های خود را عقب نگه دارید، چانه را بالا نگه دارید و سینه را بالا نگه دارید. حفظ ارتباط چشمی هنگام معرفی خود یکی دیگر از روش های خوب است که به مصاحبه کنندگان نشان می دهد که درگیر گفتگو هستید و می توانید به خوبی با همکاران احتمالی آینده خود ارتباط برقرار کنید.

نکته حرفه ای: مطمئن نیستید که چگونه ممکن است خود را در هنگام معرفی معرفی کنید؟ سعی کنید یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود را برای معرفی خود، از جمله لباس، زبان بدن، حتی دست دادن، استخدام کنید. آینه نیز یک ابزار تمرینی عالی است.

شما احتمالاً در زندگی خود با صدها نفر ملاقات کرده اید، و یک مصاحبه شغلی شامل همان آداب و رسومی است که هنگام ملاقات با افراد جدید استفاده می کنید. مصاحبه کنندگان شما می خواهند یک هم تیمی عالی را به همان اندازه که شما می خواهید در تیم باشید استخدام کنند – به این معنی که آنها می خواهند شما موفق شوید. هنگام معرفی خود در مصاحبه بعدی، اعتماد به نفس، آماده شدن از قبل و لبخند کمک زیادی به شما خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه به «آیا سؤالی از من دارید؟» پاسخ دهید؟

خروج از نسخه موبایل