در بازارهای امروزی، تجارت جهانی و بازاریابی بین المللی هرگز آسان نبوده است. با گزینه ها و ابزارهای بسیار آنلاین، برندها می توانند فعالیت های خود را در کشورهای جدید گسترش دهند و به بازارهای دست نخورده برسند.
با این حال، ایجاد یک استراتژی بازاریابی بین المللی آسان نیست. بسیاری از مسائل اساسی وجود دارد که باید در هنگام بازاریابی برای فرهنگ های مختلف مورد توجه قرار گیرد. برخی از برندهای بزرگ هنگام تلاش برای ورود به بازارهای جدید اشتباهات شرم آور مرتکب شده اند.
بنابراین بازاریابی بین المللی دقیقا چیست؟ اصول اساسی برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی بین المللی چیست؟ بیایید شیرجه بزنیم!
بازاریابی بین المللی چیست؟
بازاریابی بین المللی را می توان به عنوان تاکتیک ها و روش های مورد استفاده برای بازاریابی محصولات و خدمات در کشورهای مختلف تعریف کرد. این می تواند به شکل واردات/صادرات، فرانشیز، صدور مجوز و فروش آنلاین باشد.
هر کشور به دلیل فرهنگ، زبان، قوانین و عوامل دیگر چالشی منحصر به فرد برای بازاریابان دارد. این چالش ها همچنین می توانند در سطوح منطقه ای و محلی وجود داشته باشند که نیاز به تکنیک های هدفمند تری دارند.
تصمیمگیری برای انجام تجارت در سطح بینالمللی و راهاندازی یک کمپین بازاریابی بینالمللی میتواند یکی از نمونههای ذکر شده در زیر باشد (لیست جامعی نیست):
- گسترش آگاهی از برند
- رشد اقتصادی در یک کشور
- قوانین تجارت جدید
- بازارهای دست نخورده یا کم استفاده
- مشارکت های بین المللی / سرمایه گذاری های مشترک
راه اندازی یک عملیات جهانی می تواند ساده یا بسیار پیچیده باشد. به عنوان مثال، یک تجارت ایالات متحده را در نظر بگیرید که به کانادا گسترش می یابد در مقابل گسترش به رومانی. تفاوتهای فرهنگی و زبانی بسیار گستردهتری، ملاحظات زمانی و مسافتی، و همچنین تفاوتهای گستردهتری در ساختارها و مقررات اقتصادی وجود دارد.
اصول بازاریابی بین المللی برای عبور از مرزهای تجاری شما
مانند هر پروژه یا کمپین جدیدی، تحقیق کامل ضروری است. هنگامی که وارد بازار جدیدی می شوید که بسیار متفاوت از بازار شماست، این امر حتی بیشتر صادق است. به طور کلی، شما می خواهید درک عمیقی از بازار هدف بین المللی خود به دست آورید. در زیر برخی از اصول بازاریابی بین المللی وجود دارد که قبل از حرکت به جلو باید در نظر بگیرید.
درک زبان و فرهنگ
ممکن است ناگفته نماند، اما برای بازاریابی به سایر ملل، باید درک بهتری از فرهنگ و زبان آنها به دست آورید. شاید شما قبلاً با آن فرهنگ ارتباط دارید و به همین دلیل تصمیم گرفته اید وارد بازار شوید. در غیر این صورت، داشتن یک شریک/نماینده محلی که می تواند به شما بینشی در مورد آنچه که بازار را رونق می دهد به شما کمک کند.
اروپا نمونه ای عالی از قاره ای است که دارای فرهنگ ها و زبان های مختلف در یک منطقه جغرافیایی نسبتا کوچک است. زبان افراد ، سبک زندگی، روال روزانه و تصمیمات خرید می تواند بین کشورها و حتی مناطق یک ملت بسیار متفاوت باشد. شوخ طبعی نیز جهانی نیست و تلاش های بازاریابی برای شوخ طبعی می تواند بی تاثیر باشد یا حتی مردم را آزار دهد. بنابراین، داشتن بینش هر چه بیشتر در مورد ویژگی های هر بازار یک مزیت بزرگ است.
Lay’s با ایجاد طعم های منطقه ای، مانند Magic Masala در هند ، بر بازاریابی منطقه ای تسلط یافته است .
یکی از راههای کاهش موانع ورود به توسعه بینالمللی، ورود به کشورهایی مشابه کشور شماست. اینها می توانند کشورهایی با زبان یکسان (بریتانیا، کانادا، استرالیا، ایرلند، و غیره)، کشورهایی که به شما نزدیک هستند، یا کشورهایی که جمعیت شناسی مشابهی دارند. با این حال، تفاوتهای زبانی فرهنگی و منطقهای زیادی بین کشورهایی مانند ایالات متحده و بریتانیا وجود دارد، اینجاست که تحقیقات بازار نتیجه میدهد.
تحقیقات بازار را کامل انجام دهید
تحقیقات بازار برای هر کمپین بازاریابی حیاتی است، به خصوص وقتی صحبت از گسترش بین المللی باشد. عوامل متعددی وجود دارد که باید در ارزیابی بازار خارجی مورد توجه قرار گیرد:
- تفاوت های فرهنگی: بسیار مهم است که آداب و رسوم، سنت ها، باورهای مذهبی و نحوه تناسب یا تضاد آنها با آنچه برند شما نشان می دهد را درک کنید.
- اقتصاد: آیا رکود مداوم یا افزایش سرمایه گذاری و رشد وجود دارد؟ زمان بندی اقتصادی یک عامل مهم در هنگام تصمیم گیری در مورد پروژه های بازاریابی بین المللی است.
- قوانین و مقررات: قوانین از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. این امر به ویژه در مورد الکل یا مواد دیگر، اصلاحات خودرو، و غیره صادق است. برای مثال، برخی از نگهدارنده های غذایی که در ایالات متحده قانونی هستند، در اروپا غیرقانونی هستند.
- سیاست: آیا منطقه مورد نظر شما محافظهکارتر است یا لیبرال؟ آیا ثبات سیاسی وجود دارد؟ این عوامل نقش مهمی در ارزش سرمایه گذاری شما دارند، اگر ثبات مشکل است.
- هزینه ها: هزینه انجام تجارت در کشور چقدر است؟ خدمات حمل و نقل، مجوزها و ترجمه می توانند به سرعت به هزینه های شما اضافه کنند. برخی از کشورها مالیات و هزینههای گزافی برای کسبوکارها دارند که ممکن است مشکلاتی داشته باشند.
- جمعیت شناسی: برخی از کشورها جمعیت بسیار مسن یا جوان تری نسبت به سایرین دارند. به عنوان مثال، ۲۶ درصد از مردم ژاپن، بالای ۶۵ سال سن دارند. قدرت خرید نیز یک نکته مهم است: آیا افراد کافی حتی می توانند محصولات یا خدمات شما را بپردازند؟
سئوی جهانی با لینک های Hreflangs و Canonical
در حالی که تبلیغات اجتماعی هدفمند محلی راهی عالی برای بازاریابی بین المللی است، ایجاد سئوی جهانی شما یک رویکرد بلند مدت بهتر است. اگر قبلاً یک بازار خارجی برای محصولات خود ایجاد کرده اید، سرمایه گذاری در سئوی خود بسیار توصیه می شود.
بازاریابی بینالمللی احتمالاً از شما میخواهد که نسخههای زبان جداگانهای از وبسایت خود داشته باشید، سئوی خود را به حداکثر برسانید و با استفاده از برچسبهای hreflang در کد خود، یک UX صاف برای مصرفکنندگان فراهم کنید. یک روش خوب این است که از پیوندهای متعارف استفاده کنید تا به گوگل بفهمانید که نسخه های شما از همان سایت محتوای تکراری نیستند. تگهای Hreflang نسخه مناسب سایت شما را بر اساس موقعیت مکانی آنها در اختیار کاربران قرار میدهند و بنابراین، نرخ پرش را کاهش میدهند.
حسابهای اجتماعی خاص مکان
مانند داشتن نسخه های چند زبانه از سایت خود، ممکن است همین کار را برای حساب های اجتماعی نیز انجام دهید. مردم محتوا را به زبان مادری خود می خواهند و این به شما به عنوان یک بازاریاب کمک می کند تا از هر طریق ممکن با آنها ارتباط برقرار کنید. همانطور که گفته شد، اگر یک عملیات نسبتا کوچک را اجرا کنید، ممکن است حفظ حساب های اجتماعی بین المللی بیش از حد باشد.
اگر درخواستها و ارتباطات زیادی به زبان خارجی دریافت میکنید، ممکن است بخواهید یک حساب اجتماعی برای آن زبان یا منطقه ایجاد کنید.
۴ نمونه از بازاریابی بین المللی
تاکنون به برخی از اصول بازاریابی بین المللی پرداخته ایم. حال بیایید به نمونه هایی نگاه کنیم که چگونه برندها با موفقیت استراتژی های بازاریابی جهانی را اجرا کرده اند.
۱. دانکین دونات
Dunkin Donuts در حال حاضر حدود ۳۲۰۰ فروشگاه در بیش از ۳۰ کشور جهان دارد. چگونه یک زنجیره دونات در مقیاس جهانی تا این حد موفق شده است؟ آنها دونات های خود را با ذائقه محلی تطبیق می دهند . در چین دونات گوشت خوک و جلبک دریایی سرو می کنند، در هند دونات زعفرانی و پسته است. اگر بودجه شما اجازه می دهد، پیشنهادات خود را برای مطابقت با سلیقه های منحصر به فرد منطقه سفارشی کنید.
۲. Spotify
Spotify به یکی از موفق ترین برندها تبدیل شده است. این به این دلیل است که آنها به سادگی ژانرهای موسیقی را برای شنوندگان خود ارائه نمی دهند، آنها پیشنهادات موسیقی را بر اساس فعالیت هایی مانند ورزش و آرامش ارائه می دهند. این از مرزها عبور می کند و به هنرمندان جدید اجازه می دهد تا به مخاطبانی دست یابند که در غیر این صورت ممکن بود با آنها ارتباط نداشته باشند.
۳. AirBnB
Airbnb از قدرت هشتگ ها در رسانه های اجتماعی برای ایجاد تعامل و گسترش آگاهی از برند استفاده کرد. هشتگ #onelessstranger افراد جامعه Airbnb را تشویق کرد تا مهمان نوازی کنند و با مهمانان عکس یا فیلم بگیرند. این کمپین اجتماعی با شرکت حدود ۳ میلیون نفر در سراسر جهان موفقیتی باورنکردنی داشت .
۴. ردبول
ردبول در این که مردم فکر کنند یک برند محلی است بسیار خوب است. آنها این کار را با میزبانی رویدادهایی در سراسر جهان انجام می دهند، مانند مسابقه هوایی خود در بریتانیا، جایزه بزرگ در ایندیاناپولیس، و رویدادهای رالی در مناطق چرخشی. Red Bull همچنین سایت و محتوای خود را به زبان های زیادی با محتوای محلی دارد.
بازاریابی بین المللی آسان تر و آسان تر شده است. تبلیغات رسانههای اجتماعی، تبلیغات گوگل، خرید آنلاین و ابزارهای فراوان دیگر به این معنی است که بازاریابان میتوانند به روشهای جدید شگفتآوری به مخاطبان دسترسی پیدا کنند. همانطور که گفته شد، انجام تحقیقات کامل در مورد تفاوت های فرهنگی و سرمایه گذاری در بازاریابی منطقه ای مهم است. برخی از برندها با استانداردسازی بازاریابی جهانی موفق بودهاند ، اما استراتژیهای بازاریابی محلی بیشتر به شدت توصیه میشود. از مثالهای بالا الهام بگیرید و ببینید چگونه میتوانید با مردم به زبان خودشان صحبت کنید – کاملاً به معنای واقعی کلمه.