بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

دارایی های نامشهود: تعریف و مثال

مفهوم دارایی های نامشهود

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دارایی ها منابعی هستند که یک شرکت در اختیار دارد و دارای ارزش اقتصادی یا مالی است. در حالی که ارزش خالص یک شرکت را می توان با کم کردن ارزش بدهی های آن از ارزش دارایی های آن محاسبه کرد، برای تعیین ارزش بازار منصفانه یک شرکت، باید دارایی های نامشهود را درک کنید. دارایی های نامشهود با دارایی های فیزیکی، مانند زمین و موجودی، متفاوت است و دارای ارزش بلندمدت است.

در این مقاله از ایوسی، با مثال هایی توضیح می دهیم که دارایی های نامشهود چیست، انواع دارایی های نامشهود، تفاوت آنها با دارایی های مشهود و نحوه محاسبه ارزش آنها چیست

دارایی نامشهود چیست؟

دارایی نامشهود منبعی است که حضور فیزیکی ندارد اما همچنان دارای ارزش مالی بلندمدت برای یک شرکت یا کسب و کار است. دارایی های نامشهود دارایی های معنوی یک شرکت هستند که می توانند از آن برای ایجاد ارزش برای کسب و کار در طول زمان استفاده کنند. اگر انتظار داشته باشید ارزش دارایی حداقل یک سال یا بیشتر دوام داشته باشد، می توانید تعیین کنید که دارایی دارای ارزش مالی بلندمدت است.

اگرچه شما نمی توانید یک دارایی نامشهود را به صورت فیزیکی ببینید یا لمس کنید، اما همچنان می تواند تاثیر قابل توجهی بر ارزش یک کسب و کار داشته باشد. به عنوان مثال، شناخت نام تجاری دارایی نامشهودی است که می تواند ارزش خالص شرکت را افزایش دهد، زیرا دسترسی مخاطبان هدف را بهبود می بخشد و فروش را افزایش می دهد.

انواع دارایی های نامشهود

چندین روش مختلف برای طبقه بندی دارایی های نامشهود وجود دارد. این طبقه بندی ها عبارتند از:

۱. دارایی های نامشهود قطعی

دارایی نامشهود مشخص دارای ارزشی با محدودیت زمانی تعیین شده است. به عنوان مثال، یک قرارداد قراردادی برای استفاده از حق اختراع یک شرکت دیگر به مدت دو سال، یک دارایی نامشهود قطعی است زیرا با انقضای قرارداد ارزش خود را از دست می دهد.

۲. دارایی های نامشهود نامشخص

دارایی نامشهود نامشخص دارایی است که برای عمر شرکت با ارزش باقی می ماند. به عنوان مثال، وفاداری مشتری یک دارایی نامشهود نامشخص است، زیرا تا زمانی که آنها در تجارت باقی بمانند، برای شرکت ارزشمند باقی می ماند.

۳. مالکیت فکری

مالکیت فکری به چیزهایی اطلاق می شود که با ذهن خود ایجاد می کنید، مانند اختراعات جدید، نام ها، تصاویر، طرح ها و آثار ادبی. شما می توانید با حق ثبت اختراع، حق چاپ، علائم تجاری و موافقت نامه های مجوز از مالکیت معنوی خود محافظت کنید. این اشکال حفاظت سپس به دارایی های نامشهود تبدیل می شوند که از کپی برداری از کار شما توسط سایر شرکت ها جلوگیری می کند.

۴. حسن نیت

در تجارت و حسابداری، سرقفلی یک دارایی نامشهود است که نمی توانید آن را به طور جداگانه از شرکت انتقال دهید، مبادله کنید، مجوز دهید، اجاره دهید یا بفروشید. سرقفلی شامل دارایی های غیرقابل سنجش مانند شناخت نام تجاری، استراتژی های تجاری، وفاداری مشتری و روابط کارکنان است. این چیزها ارزشی را اضافه می کند که نمی توانید آن را از خود شرکت جدا کنید.

دارایی های نامشهود در مقابل دارایی های مشهود

در حالی که دارایی های نامشهود منابع ارزشمندی هستند که یک شرکت در اختیار دارد و حضور فیزیکی ندارد، دارایی های مشهود منابع فیزیکی هستند. دارایی های مشهود شامل زمین، املاک، وسایل نقلیه، تجهیزات، ماشین آلات، موجودی، سخت افزار کامپیوتر، پول، سهام، اوراق قرضه، مبلمان و لوازم اداری است.

گاهی اوقات، دارایی های نامشهود دارای اجزای مشهود هستند. به عنوان مثال، حق ثبت اختراع، علائم تجاری و حق چاپ همه اسنادی هستند که می توانید آنها را روی یک تکه کاغذ چاپ کنید. کاغذی که چاپ می کنید سند ملموسی است که می توانید ببینید و لمس کنید، اما ارزش دارایی محافظتی است که علامت تجاری، حق اختراع یا حق چاپ نشان دهنده آن است، نه خود تکه کاغذ فیزیکی.

نحوه یافتن ارزش دارایی های نامشهود

شما معمولاً دارایی های نامشهود یک شرکت را در ترازنامه آن نمی یابید، اما ارزش این دارایی ها برای درک ارزش واقعی شرکت مهم است. می توانید از این مراحل برای یافتن ارزش دارایی های نامشهود شرکت و همچنین ارزش واقعی بازار آنها استفاده کنید:

۱. ارزش دارایی های مشهود شرکت را بیابید

با تهیه فهرستی از دارایی های مشهود شرکت و تعیین ارزش آنها شروع کنید. معمولاً می توانید این اطلاعات را در ترازنامه یک شرکت پیدا کنید. هنگامی که این لیست را دارید، تمام ارزش ها را با هم جمع کنید تا ارزش کل دارایی های مشهود شرکت مشخص شود.

۲. فهرستی از دارایی های نامشهود شرکت تهیه کنید

در مرحله بعد، دارایی های نامشهود شرکت را تعیین کنید و آنها را در یک لیست جمع آوری کنید. این دارایی ها معمولاً در ترازنامه شرکت نیستند، بنابراین باید در مورد مواردی که به ارزش شرکت می افزاید و روی کاغذ ثبت نمی کنند، به دقت فکر کنید. به عنوان مثال، دارایی های نامشهود یک شرکت ممکن است شامل فهرست مشتریان، علائم تجاری روی آرم یا برند آن، شناسایی برند و اختراعات مربوط به طرح های منحصر به فرد آن باشد.

۳. تعیین کنید که از کدام روش محاسبه استفاده کنید

هنگامی که فهرستی از تمام دارایی های نامشهود شرکت تهیه کردید، می توانید از یکی از سه روش مختلف برای محاسبه ارزش آنها استفاده کنید. نتایج محاسبات شما ممکن است بر اساس روشی که انتخاب می کنید متفاوت باشد، اما هر روش می تواند به شما در درک بهتر ارزش دارایی های نامشهود شرکت کمک کند.

  • روش بهای تمام شده: این روش بر محاسبه هزینه ای که برای یک شرکت دیگر برای بازآفرینی دارایی خواهد داشت متمرکز است. شما می توانید این هزینه را با یافتن ارزش فعلی هزینه های اصلی برای ایجاد آن تخمین بزنید. این هزینه ها می تواند شامل مواردی مانند غرامت برای زمان صرف شده برای ایجاد، هزینه مواد و هزینه استخدام وکیل یا درخواست ثبت اختراع، علامت تجاری یا حق چاپ باشد.

  • روش بازار: این روش ابتدا شامل یافتن شرکت، برند یا دارایی نامشهود دیگر مشابه دارایی مورد ارزیابی شما می شود. سپس، از ارزش دارایی های نامشهود شرکت دیگر برای تعیین ارزش دارایی های خود استفاده می کنید.

  • روش درآمد: این روش شامل استفاده از پیش‌بینی جریان نقدی برای تعیین ارزش درآمد آتی است که دارایی‌های نامشهود برای کسب‌وکار دیگر ارائه می‌کند.

اگر برای تعیین اینکه از کدام روش محاسبه استفاده کنید یا مقادیر مورد استفاده در هر روش به کمک نیاز دارید، یک مشاور تجاری یا حسابدار می تواند به شما کمک کند تا ارزش دارایی های نامشهود خود را پیدا کنید.

۴. ارزش واقعی بازار شرکت را بیابید

در نهایت، پس از اینکه ارزش دارایی های مشهود و نامشهود شرکت را محاسبه کردید، می توانید ارزش واقعی بازار شرکت را بیابید. ارزش واقعی بازار بالاترین قیمتی است که شخص دیگری برای خرید یک شرکت می پردازد که مالک فعلی آن را می پذیرد. شما می توانید ارزش واقعی بازار را با جمع کردن ارزش کل دارایی های مشهود و نامشهود شرکت و کم کردن ارزش کل بدهی ها و بدهی های آن محاسبه کنید.

مرتبط: راهنمای دارایی های مشهود

نمونه دارایی های نامشهود

یک شرکت تنها در صورتی ارزش دارایی های نامشهود را در ترازنامه خود ثبت می کند که دارایی را خریداری یا خریداری کند. در اینجا نمونه هایی از دارایی های نامشهود ثبت شده آورده شده است:

۱. تملک یک شرکت

کاپ کیک و اسنک سالم کسب و کاری است که پایگاه بزرگی از پیروان وفادار ایجاد کرده است و میزان قابل توجهی از برند را در صنعت غذاهای سالم به رسمیت می شناسد. Fresh Food Markets برای خرید کاپ کیک و اسنک سالم به قیمت ۲ میلیون دلار معامله می کند. در حالی که ارزش بازار منصفانه دارایی های ملموس Healthy Cupcakes و Snacks تنها ۱ میلیون دلار است، ارزش واقعی بازار واقعی شرکت به دلیل شناخت برند قوی و پایگاه مشتریان وفادار آن بالاتر است. Fresh Food Markets بیش از یک میلیون دلار قیمت خرید را به عنوان دارایی های نامشهود در ترازنامه خود ثبت می کند.

۲. خرید از یک شرکت دیگر

دستور پخت مخفی کاپ کیک سالم و اسنک یکی از دلایل موفقیت آن در ایجاد پایگاه بزرگی از پیروان وفادار و شناخته شدن برند قوی در صنعت غذاهای سالم است. این شرکت دارای حق امتیازی برای دستور پخت است. آنها با Fresh Food Markets قرارداد می بندند تا استفاده از حق ثبت اختراع خود را خریداری کنند و به مدت پنج سال به دستور غذای مخفی خود دسترسی داشته باشند. Fresh Food Markets هزینه ای را که برای خرید استفاده از پتنت می پردازند در ترازنامه خود به عنوان دارایی نامشهود ثبت می کند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *