توانایی اعمال استدلال قیاسی به طور موثر در محل کار می تواند عملکرد شما را بهبود بخشد و به شما امکان می دهد سریعتر و با اعتماد به نفس بیشتری به تصمیمات برسید. این مهارت ارزشمند را می توان به روش های مختلفی از مدیریت ارتباط با مشتری گرفته تا حل تعارض به کار برد. بهبود مهارت های استدلال قیاسی شما می تواند به زمان و تمرین نیاز داشته باشد.
در این مقاله از ایوسی، توضیح می دهیم که استدلال قیاسی چیست و مثال هایی از نحوه کاربرد آن در محیط کار ارائه می دهیم. ما همچنین نکاتی را ارائه می دهیم که چگونه می توانید مهارت های استدلال قیاسی خود را تقویت کنید.
استدلال قیاسی چیست؟
استدلال قیاسی نوعی استدلال است که با یک بیان کلی از یک فرضیه شروع می شود و سپس از آن گزاره برای رسیدن به یک نتیجه منطقی استفاده می کند. استنتاج ها استنباط هایی هستند که باید درست باشند. بنابراین اگر فرض کنید که گزاره کلی، فرضیه، باید درست باشد، گزاره دوم نیز باید درست باشد. به این نتیجه گیری قیاسی می گویند.
این نوع استدلال معمولاً در محل کار استفاده می شود، جایی که کارکنان بر اساس دانش خود از شرکت، صنعت و روندهای مربوطه هدایت می شوند و از آن اطلاعات برای تصمیم گیری و حل مشکلات استفاده می کنند. به عنوان مثال، شرکتی که لاک ناخن میفروشد، تصور میکند که زنان حرفهای با مسئولیتهای خانوادگی و کاری سنگین هستند و اغلب وقتشان کم است.
از این، آنها استنباط میکنند که در بازاریابی یک محصول لاک ناخن موفق خواهند بود که میتوان آن را مانند یک برچسب استفاده کرد و در کسری از زمان نسبت به رقبای خود خشک کرد.
مطالب مرتبط: استدلال استقرایی: تعریف و نحوه استفاده از آن
مثال های استدلال قیاسی که در محل کار استفاده می شود
در اینجا چندین موقعیت وجود دارد که ممکن است لازم باشد از مهارت های استدلال قیاسی در محل کار استفاده کنید.
حل مسئله
کارکنان می توانند از استدلال قیاسی برای دستیابی به راه حل های منطقی برای مشکلاتی که سازمان را تحت تاثیر قرار می دهند، استفاده کنند. برای انجام این کار، ابتدا باید سؤالاتی بپرسید تا فرضیه استدلال خود را تشکیل دهید، عبارتی که به عنوان حقیقت در نظر دارید.
مثال: متوجه شدید که شرکت مبلمان شما هر ماه پول زیادی را برای خرید سوخت برای کامیون تحویل شما خرج می کند و می خواهید بودجه خود را تغییر دهید تا مقدار مناسب تری برای هزینه های سوخت منعکس کند. برخی از اطلاعاتی که باید بدانید شامل تعداد تحویل کامیون شما در ماه و به طور کلی چند مایل است. همچنین باید بدانید که کامیون بهطور متوسط چند مایل در هر گالن بنزین میرود و آیا تحویل شما ماه به ماه ثابت بوده است.
بیایید بگوییم که پس از پاسخ به این سؤالات، می دانید که کامیون شما به طور متوسط دو بار در روز، پنج روز در هفته تحویل می دهد. به طور متوسط هر ماه ۶۰۰ کیلومتر را طی می کند. اگر قیمت گازویل سه هزار تومان در هر گالن است و کامیون تحویل ۱۰ کیلومتر به ازای هر گالن بنزین دریافت می کند، می توانید نتیجه بگیرید که باید ۱۸۰ هزار تومان در ماه برای سوخت بودجه اختصاص دهید. برای آزمایش نتیجه گیری خود، ۱۸۰ هزار تومان برای ماه آینده اختصاص دهید و ببینید آیا بودجه هزینه گازویل را پوشش می دهد یا خیر.
رسیدگی به نگرانی های مشتری
برای استفاده از استدلال قیاسی برای رفع نگرانی مشتری، باید برخی اطلاعات مرتبط با مشکل را ایجاد کنید. به عنوان مثال، شما باید دریابید که آیا مشتری از یک محصول یا خدمات ناراضی بوده است یا خیر. همچنین باید دریابید که برای اصلاح وضعیت چه کاری می توانید انجام دهید.
مثال: شما روی کمپین بازاریابی مشتری کار می کنید و مشتری ناراضی است. پس از صحبت با مشتری، متوجه شده اید که آنها ناراضی هستند زیرا هفته ها از مدیر پروژه چیزی نشنیده اند و نمی دانند که کمپین آنها چه پیشرفتی دارد یا نتایج آن چه بوده است. با استفاده از این اطلاعات، می توانید دو فرض را ایجاد کنید: اینکه مشتری ناراضی است و اینکه ناراحتی او نتیجه ارتباط ضعیف است.
از این، می توانید استنباط کنید که ارتباط منظم مشتری را راضی نگه می دارد. پس از تشکیل این کسر، می توانید به تیم خود دستور دهید که شروع به ارسال گزارش وضعیت هفتگی به مشتری کند و مطمئن باشید که مشکل حل خواهد شد.
تعارض بین کارکنان را حل کنید
می توانید از استدلال قیاسی برای حل تعارضات بین کارمندان نیز استفاده کنید. از آنجایی که استدلال قیاسی مستلزم نتیجه گیری بر اساس دانش است، ابتدا باید اطلاعات مربوط به تعارض را جمع آوری کنید.
مثال: متوجه شده اید که در ماه گذشته، دو عضو تیم فراموش کرده اند که گزارش وضعیت را برای یک مشتری ارسال کنند. وقتی با آن دو صحبت می کنید، متوجه می شوید که هر کدام فکر می کردند دیگری مسئول ارسال گزارش است. وقتی میپرسید از چه روشی استفاده میکنند تا تصمیم بگیرند چه کسی مسئول ارسال بهروزرسانی وضعیت است، به سرعت متوجه میشوید که آنها هیچ سیستمی برای اشتراک مسئولیت ندارند.
با استفاده از این اطلاعات، می توانید دو فرض را ایجاد کنید: اینکه آنها اغلب فراموش می کنند به روز رسانی وضعیت را ارسال کنند و اینکه هیچ روشی برای تعیین اینکه چه کسی آن را هر هفته ارسال می کند، ندارند. از این، شما استنباط می کنید که اگر آنها روشی داشتند، به یاد می آورند که به روز رسانی خود را برای مشتری ارسال کنند. توصیه میکنید در حرکت رو به جلو، آخرین فردی که روز جمعه دفتر را ترک میکند، مسئول نهایی کردن و ارسال بهروزرسانی وضعیت است. بر اساس این دو فرض، می توانید استنباط کنید که آنها هر جمعه گزارش را به جلو ارسال می کنند.
مطالب مرتبط: استدلال قیاسی: تعریف و مثال
![استدلال استقرایی در مقابل استدلال قیاسی](https://ivsi.ir/wp-content/uploads/2022/05/Inductive-Reasoning-vs-Deductive-Reasoning.webp)
نکاتی برای بهبود مهارت های استدلال قیاسی
هر کسی می تواند خود را طوری تربیت کند که مهارت های استدلال قیاسی قوی داشته باشد. در اینجا چند نکته وجود دارد که چگونه می توانید خودتان پیشرفت کنید.
-
کنجکاو باشید
-
مشکلات را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید.
مطالب مرتبط: بهترین راه ها برای تقویت مهارت های تفکر منطقی
کنجکاو باشید
کنجکاوی به شما کمک میکند اطلاعاتی را جمعآوری کنید، این همان چیزی است که برای ایجاد موقعیتهایی استفاده میکنید که میتوانید بر اساس آنها کسر کنید. اگر چیزی را مشاهده کردید که می فهمید، سؤال بپرسید. همچنین، ببینید چه چیزی می توانید از اطلاعاتی که از قبل دارید استنباط کنید.
مشاهده گر باشید
مشاهدات به شما در جمع آوری اطلاعات کمک می کند. در حین انجام مشاهدات، سعی کنید آنها را تحلیل و درک کنید. مشاهده مهارت مهمی است که باید برای توسعه توانایی های استدلال قیاسی خود تسلط پیدا کنید.
دانش خود را افزایش دهید
هرچه دانش بیشتری جمع آوری کنید، برای ایجاد ارتباط بین اطلاعات و نتیجه گیری مفید مجهزتر خواهید بود. به پادکست گوش دهید، کتاب بخوانید و از روندهای صنعت بهروز باشید.
مشکلات را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید
دانشی را که دارید به قطعات کوچک تقسیم کنید و سپس ببینید که آیا می توانید از آن قطعات مقدماتی ایجاد کنید یا خیر.