بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نحوه محاسبه ارزش افزوده (با مثال)

فرمول سود خالص عملیاتی پس از کسر مالیات چیست؟

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مصرف کنندگان به راحتی به طیف گسترده ای از محصولات و خدمات دسترسی دارند، بنابراین شرکت ها دائماً به دنبال مزیت رقابتی نسبت به یکدیگر هستند. برای موفقیت یک شرکت ایجاد ارزش افزوده – ارزش درک شده توسط مصرف کننده بالاتر از هزینه تولید – به منظور افزایش تقاضای مصرف کننده و سود شرکت بسیار مهم است. دانستن ارزش مصرف کنندگان به شرکت کمک می کند تا بازاریابی خود را تنظیم کند، چه چیزی تولید می کند و چگونه محصولات را ارائه می دهد.

در این مقاله از ایوسی، ارزش افزوده چیست، راه‌های ایجاد ارزش افزوده، انواع ارزش افزوده، فرمول‌های ارزش افزوده و نحوه محاسبه ارزش افزوده را با مثال‌هایی بیان می‌کنیم.

ارزش افزوده چیست؟

دو روش متفاوت برای درک ارزش افزوده وجود دارد:

  • ارزش افزوده مالی

  • ارزش افزوده درک شده

ارزش افزوده مالی تفاوت بین هزینه تولید یک محصول یا خدمات و قیمتی است که محصول یا خدمات به آن می فروشد. فرمول اصلی برای محاسبه ارزش افزوده مالی برای یک محصول یا خدمات به شرح زیر است:

ارزش افزوده = قیمت فروش یک محصول یا خدمات – هزینه تولید محصول یا خدمات

به عنوان مثال، اگر یک جفت چکمه به قیمت ۵۷.۹۹ دلار به فروش می رسد اما هزینه تولید آن ۲۰.۴۷ دلار است، ارزش افزوده مالی آن ۳۷.۵۲ دلار است.

عوامل ارزش افزوده درک شده در قیمت یک محصول. شرکت‌ها قیمت یک محصول را بر اساس آنچه مشتریان می‌پردازند بر اساس ارزش درک شده توسط مشتریان از کالا تعیین می‌کنند، نه هزینه واقعی برای تولید کالا. ارزش افزوده درک شده می تواند ملموس یا نامشهود باشد. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است لوازم جانبی را با یک محصول اضافه کند تا مشتری آن را به محصول رقیب خود انتخاب کند.

پیشرفت‌های استراتژیک برای ایجاد ارزش افزوده به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که قیمت محصولات را بدون از دست دادن فروش افزایش دهند، که سپس درآمد را برای شرکت افزایش می‌دهد.

مطالب مرتبط: نکاتی برای نوشتن یک ارزش پیشنهادی منحصر به فرد (با مثال) 

راه های ایجاد ارزش افزوده

ارزش افزوده به مشتریان انگیزه هایی برای خرید می دهد و سود شرکت را افزایش می دهد. راه های زیادی وجود دارد که شرکت ها می توانند مزیت رقابتی پیدا کنند و ارزش افزوده ادراک شده را به محصولات خود بیاورند، از جمله:

  • ارائه ویژگی ها یا افزونه هایی که محصول را از محصولات مشابه متمایز می کند

  • افزودن یک نام تجاری شناخته شده به یک محصول کمتر شناخته شده یا عمومی

  • تولید محصول جدید به روشی مبتکرانه یا خلاقانه

  • ارائه مشوق هایی مانند پشتیبانی فنی رایگان یا ضمانت های رایگان با محصول

  • کلمات جذاب، مانند “تجربه صدا” به جای “بلندگوی بی سیم”

  • برندسازی و بسته بندی جذاب

انواع ارزش افزوده و فرمول آنها

روش‌های پیشرفته‌تری برای تعیین ارزش افزوده وجود دارد که شرکت‌ها در موقعیت‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنند، بسته به اینکه شرکت در تلاش برای محاسبه چه چیزی است. در اینجا رایج ترین انواع ارزش افزوده و فرمول های مربوط به آنها آورده شده است:

ارزش افزوده ناخالص

ارزش افزوده ناخالص (GVA) سهم اقتصادی محصولات یا خدمات تولید شده در یک منطقه، بخش یا صنعت را اندازه گیری می کند. GVA ارزش پولی را به مقدار محصولات یا خدمات تولید شده در آن منطقه اختصاص می دهد و هزینه مواد خام مورد استفاده در تولید آن را کم می کند. یارانه‌ها و مالیات‌ها بر GVA بر تولید ناخالص داخلی (GDP) تأثیر می‌گذارند، بنابراین در این محاسبه نیز لحاظ می‌شوند.

فرمول GVA این است:

GVA = GDP + SP – TP

جایی که متغیرها عبارتند از:

SP = یارانه محصولات

TP = مالیات بر محصولات

ارزش افزوده اقتصادی

ارزش افزوده اقتصادی (EVA) اندازه گیری عملکرد مالی یک شرکت بر اساس تفاوت افزایشی بین هزینه سرمایه و نرخ بازده آن است. حرفه ای ها از EVA برای تعیین ارزشی که یک شرکت از وجوه سرمایه گذاری شده در آن ایجاد می کند، استفاده می کنند. شرکت ها همچنین از آن به عنوان سود اقتصادی یاد می کنند، زیرا سود اقتصادی واقعی یک شرکت را محاسبه می کند.

این فرمول با شرکت های دارای دارایی غنی و شرکت هایی با دارایی های نامشهود بهترین کار را دارد. EVA منفی به این معنی است که شرکت از وجوه سرمایه گذاری شده خود ارزش تولید نمی کند و EVA مثبت به این معنی است که شرکت از وجوه سرمایه گذاری شده خود ارزش تولید می کند.

فرمول EVA این است:

EVA = NOPAT – (CE∗ WACC)

جایی که متغیرها عبارتند از:

NOPAT = سود عملیاتی خالص پس از کسر مالیات

CE = سرمایه به کار گرفته شده یا وجه نقد سرمایه گذاری شده

WACC = میانگین موزون هزینه سرمایه

ارزش افزوده بازار

ارزش افزوده بازار (MVA) تفاوت بین سرمایه سرمایه گذاری شده توسط همه سرمایه گذاران – اعم از سهامداران و دارندگان بدهی – و ارزش بازار شرکت است. MVA می تواند توانایی یک شرکت را در افزایش ارزش سهامداران در طول زمان نشان دهد.

MVA پایین نشان می دهد که اقدامات و سرمایه گذاری های مدیریت باعث کاهش ارزش سرمایه سرمایه گذاران شده است، MVA بالا نشان می دهد که مدیریت سرمایه سرمایه گذاران را با قابلیت های عملیاتی قوی افزایش داده است. MVA منفی نشان می دهد که مدیریت ارزش سرمایه سرمایه گذاران را معکوس کرده است. فرمول MVA مجموع ارزش بازار بدهی، حقوق صاحبان سهام و هرگونه ادعای سرمایه را محاسبه می کند.

فرمول MVA به صورت زیر است:

MVA = V – K

جایی که متغیرها عبارتند از:

V = ارزش بازار شامل حقوق صاحبان سهام و بدهی

K = کل سرمایه سرمایه گذاری شده

ارزش افزوده نقدی

ارزش افزوده نقدی (CVA) اندازه گیری مقدار وجه نقدی است که یک شرکت می تواند از طریق عملیات خود بالاتر و فراتر از هزینه سرمایه خود تولید کند. CVA توانایی یک شرکت برای تولید وجه نقد و تولید سود نقدی از یک دوره مالی به دوره دیگر را به سرمایه گذاران نشان می دهد. به طور معمول، متخصصان با علاقه و دانش تخصصی در CVA به احتمال زیاد از فرمول CVA استفاده می کنند. دو روش برای محاسبه CVA وجود دارد – مستقیم و غیر مستقیم.

فرمول مستقیم CVA به صورت زیر است:

CVA = جریان نقدی ناخالص – استهلاک اقتصادی – هزینه سرمایه

جایی که متغیرها عبارتند از:

جریان نقدی ناخالص = سود تعدیل شده + هزینه بهره + استهلاک

استهلاک اقتصادی = میانگین موزون هزینه سرمایه (WACC)

هزینه سرمایه = هزینه سرمایه ∗ سرمایه گذاری ناخالص

فرمول غیر مستقیم CVA به صورت زیر است:

CVA = (CFROI – هزینه سرمایه) ∗ سرمایه گذاری ناخالص

جایی که متغیرها عبارتند از:

CFROI = بازده جریان نقدی سرمایه گذاری به عنوان (جریان نقدی ناخالص – استهلاک اقتصادی) ÷ سرمایه گذاری ناخالص

سرمایه گذاری ناخالص = خالص دارایی های جاری + هزینه اولیه تاریخی

نحوه محاسبه ارزش افزوده

فرآیند دقیقی که برای محاسبه ارزش افزوده استفاده می کنید به فرمولی که استفاده می کنید و اطلاعاتی که با آن کار می کنید بستگی دارد. با این حال، روند کلی برای محاسبه ارزش افزوده برای همه فرمول ها یکسان است.

۱. تعیین کنید که از کدام فرمول استفاده کنید

اطلاعاتی را که می خواهید بدانید در نظر بگیرید، مشخص کنید کدام فرمول آن اطلاعات را ارائه می دهد و داده ها را برای متغیرها جمع آوری می کند. به عنوان مثال، اگر می خواهید MVA را برای شرکت خود محاسبه کنید، باید کل سرمایه سرمایه گذاری شده و ارزش بازار شامل حقوق صاحبان سهام و بدهی شرکت خود را جمع آوری کنید.

۲. از فرمول پیروی کنید

با استفاده از فرمولی که انتخاب کردید، اطلاعات موجود در فرمول را با اطلاعاتی که دارید جایگزین کنید. به عنوان مثال، اگر فرمول MVA = V − K است، پس V را با ارزش بازار خود شامل سهام و بدهی جایگزین کنید و K را با کل سرمایه سرمایه گذاری شده جایگزین کنید. فرمول شما ممکن است چیزی شبیه به این باشد: MVA = 12 میلیون دلار – ۸ میلیون دلار.

۳. فرمول را محاسبه کنید

اکنون که مقادیر خود را وارد فرمول کردید، مراحل ریاضی مشخص شده در فرمول را انجام دهید. با MVA = 12 میلیون دلار – ۸ میلیون دلار، ۱۲ میلیون دلار منهای ۸ میلیون دلار برای اختلاف ۴ میلیون دلار کم می کنید. این بدان معناست که MVA یا ارزش افزوده بازار شما ۴ میلیون دلار است.

مطالب مرتبط: نحوه استفاده از تحلیل زنجیره ارزش (با مثال)

نمونه ای از محاسبه ارزش افزوده

اگر می خواهید ارزش افزوده اقتصادی شرکت خود را محاسبه کنید، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. اطلاعات جمع آوری کنید

به فرمول EVA نگاه کنید و اطلاعات شرکت خود را برای NOPAT، CE و WACC جمع آوری کنید. ممکن است مجبور شوید برخی از محاسبات خود را انجام دهید تا ارزش کل هر یک از این موارد را بدست آورید. برای این مثال، NOPAT شرکت شما ۷۰۰۰۰ دلار، CE شرکت شما ۳۰۰۰۰ دلار و WACC شرکت شما ۸.۵۳٪ است.

فرمول EVA این است:

EVA = NOPAT – (CE∗ WACC)

جایی که:

NOPAT = سود عملیاتی خالص پس از کسر مالیات

CE = سرمایه به کار گرفته شده یا وجه نقد سرمایه گذاری شده

WACC = میانگین موزون هزینه سرمایه

مرتبط: ۶ روش جمع آوری داده ها (با انواع و مثال ها)

۲. جایگزین

اکنون که تمام اطلاعات شرکت خود را برای استفاده در فرمول دارید، مقادیر موجود در فرمول را جایگزین مقادیر شرکت خود کنید. مثلا:

EVA = NOPAT – (CE ∗ WACC) تبدیل به EVA = 70000 دلار – (۳۰۰۰۰ دلار ∗ ۸.۵۳٪) می شود

۳. محاسبه کنید

با استفاده از اطلاعات شرکت خود، فرمول را برای بدست آوردن یک کل محاسبه کنید.

با فرمول شروع کنید:

EVA = 70000 دلار – (۳۰۰۰۰ دلار ∗ ۸.۵۳%)

مقادیر داخل پرانتز را ضرب کنید:

EVA = 70000 دلار – (۲۵۵۹ دلار)

مقادیر باقیمانده را کم کنید:

EVA = 67441 دلار

۴. تجزیه و تحلیل کنید

اکنون که EVA شرکت خود را می دانید، از آن برای تعیین عملکرد مالی شرکت خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که EVA مثبت به این معنی است که شرکت از وجوه سرمایه گذاری شده خود ارزش ایجاد می کند و EVA منفی به این معنی است که شرکت از وجوه سرمایه گذاری شده خود ارزش تولید نمی کند. در این مثال، شرکت شما یک ارزش مثبت ایجاد کرده است، بنابراین از وجوه سرمایه گذاری شده خود ارزش تولید می کند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *