بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نحوه محاسبه سوگیری پیش بینی و چرایی اهمیت آن

سوگیری‌های پیش‌بینی می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های موجودی و لجستیک شود

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

سوگیری‌های پیش‌بینی خطاهایی هستند که پیش‌بینی‌های نادرستی برای عملیات تجاری آتی، مانند فروش، رشد یا درآمد ایجاد می‌کنند. شناخت سوگیری ها به متخصصان کسب و کار کمک می کند تا برای آینده آماده شوند. یادگیری نحوه محاسبه سوگیری پیش بینی گام مهمی در جهت اطمینان از صحت پیش بینی های تجاری است.

در این مقاله از ایوسی به تعریف سوگیری پیش‌بینی، اهمیت و مزایای محاسبه آن و ارائه مراحلی برای نحوه محاسبه سوگیری پیش‌بینی می‌پردازیم.

مطالب مرتبط: انواع مختلف سوگیری شناختی (به علاوه اینکه چرا مهم است)

سوگیری پیش بینی چیست؟

سوگیری پیش بینی نمونه ای از منطق ناقص است که پیش بینی ها را نادرست می کند. به دلیل این تمایلات، پیش‌بینی‌ها می‌توانند به طور منظم کمتر یا بیش از نتایج واقعی باشند. این خطر عدم آمادگی و ناتوانی در برآوردن نیازهای بازار را ایجاد می کند.

دلایل مختلفی برای سوگیری پیش بینی وجود دارد، از جمله داده های ناکافی و خطای انسانی و سوگیری. نمونه ای از داده های ناکافی زمانی است که یک تیم فقط از داده های اخیر برای پیش بینی خود استفاده می کند. انجام تحقیقات و استفاده از داده های تاریخی بازار برای ایجاد یک پیش بینی دقیق مفید است. خطای انسانی می تواند از خوش بین بودن یا بدبین بودن و اجازه دادن به این احساسات بر پیش بینی آنها ناشی شود. به عنوان مثال، یک تیم بازاریابی ممکن است بیش از حد به موفقیت یک استراتژی پیشنهادی اطمینان داشته باشد و فروش محصول را بیش از حد برآورد کند.

چرا محاسبه سوگیری پیش بینی مهم است؟

فراتر از بهبود دقت پیش‌بینی‌ها، محاسبه سوگیری پیش‌بینی ممکن است به شناسایی ورودی‌هایی که باعث سوگیری می‌شوند کمک کند. دلایل دیگر برای ایجاد انگیزه در محاسبه سوگیری پیش بینی عبارتند از:

پاسخگویی به تقاضای مصرف کنندگان شما

محاسبه پیش‌بینی‌ها ممکن است به شما در ارائه خدمات بهتر به مشتریان کمک کند. پیش‌بینی دقیق تقاضا می‌تواند به اطمینان حاصل شود که کالا یا خدمات کافی برای مصرف‌کنندگان علاقه‌مند در دسترس است. پیش‌بینی همچنین می‌تواند به تعیین مناطقی که تقاضای بالایی دارند کمک کند تا این مشتریان بتوانند محصول یا خدمات را از خرده‌فروشی در نزدیکی خود خریداری کنند.

مطالب مرتبط: مزایا و معایب پیش بینی فروش (با تعاریف و انواع)

برنامه ریزی برای رشد شرکت

پیش‌بینی کسب‌وکار می‌تواند به تعیین وضعیت آینده کسب‌وکار، از جمله پایگاه مشتری، بازار و مالی آن کمک کند. توانایی پیش‌بینی دقیق درآمد می‌تواند منجر به ایجاد بودجه‌های کارآمد برای تولید، بازاریابی و عملیات تجاری شود. همچنین محاسبه و حذف سوگیری پیش‌بینی مفید است تا کسب‌وکار بتواند برنامه‌هایی برای توسعه داشته باشد. این طرح ها ممکن است شامل ابتکارات استخدام، گسترش فیزیکی، ایجاد محصولات یا خدمات جدید یا بازاریابی برای مشتریان بزرگتر باشد.

ایجاد و تحقق اهداف تجاری

کاهش ریسک یک پیش‌بینی می‌تواند به مدیران اجازه دهد تا اهداف واقعی را برای تیم‌های خود تعیین کنند. به عنوان مثال، اگر پیش‌بینی رشد پایگاه مشتریان شرکت را نشان دهد، تیم بازاریابی می‌تواند هدفی را برای افزایش فروش و جذب مشتری تعیین کند. این می تواند سود را بهبود بخشد و مشتریان جدیدی را به ارمغان بیاورد. با یک پیش‌بینی دقیق، تیم‌ها می‌توانند برنامه‌های دقیقی برای دستیابی به اهداف خود ایجاد کنند.

مطالب مرتبط: نحوه استفاده از اهداف هوشمند به عنوان مدیر پروژه (۱۱ مثال)

بهبود محیط کار برای کارکنان

محاسبه و تنظیم سوگیری پیش بینی می تواند محیط کاری مثبت تری ایجاد کند . آماده بودن برای آینده به دلیل یک پیش بینی می تواند استرس را کاهش دهد و ساختار بیشتری را برای کار کارکنان فراهم کند. زمانی که شرکت بتواند تقاضای مصرف کننده و رشد کسب و کار را پیش بینی کند، مدیریت می تواند اطمینان حاصل کند که کارکنان کافی برای کار در راستای این اهداف وجود دارد. این ممکن است منجر به رضایت و بهره وری بیشتر کارکنان شود.

نحوه محاسبه سوگیری پیش بینی

در اینجا پنج مرحله برای ایجاد پیش بینی و محاسبه سوگیری وجود دارد:

۱. هدف از پیش بینی را تعیین کنید

قبل از پیش بینی فروش، درآمد یا هر گونه رشد یک کسب و کار، ایجاد یک هدف مفید است. این یک هدف تجاری است که به تعیین مسیر یا جهت عملیات شرکت کمک می کند. با تعیین اهداف خود، می توانید روی مجموعه داده هایی که برای پیش بینی خود نیاز دارید تمرکز کنید. نمونه ای از هدف برای پیش بینی، تعیین تعداد جذب مشتری است که کمپین بازاریابی ممکن است به دست آورد.

۲. داده های پیش بینی را جمع آوری کنید

در مرحله بعد، تمام داده های مربوطه را برای محاسبات خود جمع آوری کنید. این می تواند شامل سفارشات مشتری، بازه های زمانی، پروفایل مشتری، داده های کانال فروش و حتی پیش بینی های قبلی باشد. مهم است که دقیق باشید تا ورودی های کافی برای پیش بینی دقیق داشته باشید.

مطالب مرتبط: ۷ روش موثر تجزیه و تحلیل داده ها

۳. داده ها را تجزیه و تحلیل کنید

مجموعه داده های جمع آوری شده را مطالعه کنید تا الگوها را شناسایی کنید و پیش بینی کنید که چگونه این الگوها ممکن است ادامه پیدا کنند. با استفاده از برنامه های نرم افزاری پیش بینی می توانید برخی از وظایف پیش بینی را خودکار کنید. فناوری می تواند خطا را کاهش دهد و گاهی اوقات سریعتر از یک تیم از کارمندان پیش بینی ایجاد کند.

۴. داده های نتیجه را جمع آوری کنید

پس از ایجاد پیش بینی خود از داده های تجزیه و تحلیل شده، نتایج را دنبال کنید. به عنوان مثال، اگر پیش‌بینی افزایش ۱۰ درصدی مشتریان در سه ماهه آینده را داشتید، مشخص کنید که تا پایان آن دوره چند مشتری واقعاً اضافه کرده‌اید. این داده ها یک قطعه جدایی ناپذیر از محاسبه سوگیری های پیش بینی است.

۵. از فرمول ها برای تشخیص سوگیری احتمالی استفاده کنید

هنگامی که داده‌های پیش‌بینی و نتایج خود را دارید، می‌توانید از یک فرمول برای محاسبه هرگونه سوگیری پیش‌بینی استفاده کنید. بسته به اینکه مقدار عددی بایاس یا درصد را بخواهید، فرمول های مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

با این فرمول می توانید مقدار عددی بایاس را تعیین کنید:

پیش بینی سوگیری = پیش بینی – نتیجه واقعی

در اینجا، سوگیری تفاوت بین آنچه پیش‌بینی می‌کنید و نتیجه واقعی است. وقتی سوگیری عددی مثبت است، به این معنی است که پیش‌بینی بیش از حد پیش‌بینی شده است، در حالی که یک عدد منفی نشان‌دهنده پیش‌بینی زیر است. اگر نتیجه صفر باشد، هیچ سوگیری وجود ندارد.

فرمول برای یافتن درصد به صورت زیر است:

سوگیری پیش بینی = پیش بینی / نتیجه واقعی

مقدار پیش‌بینی تقسیم بر نتیجه واقعی درصدی از سوگیری پیش‌بینی را ارائه می‌کند. هر چه به ۱۰۰% نزدیکتر باشد، سوگیری کمتری وجود دارد.

نمونه هایی از محاسبه سوگیری پیش بینی

در اینجا نمونه هایی از نحوه محاسبه سوگیری پیش بینی با هر فرمول آورده شده است:

محاسبه یک مقدار عددی

تیم بازاریابی در Stevie’s Stamps فروش تمبر را برای ماه ۲۰۵ پیش بینی می کند. در پایان ماه، آنها داده های فروش واقعی را جمع آوری می کنند و فروش تمبرها را ۲۲۵ می دانند.

سوگیری پیش بینی = ۲۰۵ – ۲۲۵

سوگیری پیش بینی = -۲۰

از آنجایی که سوگیری پیش‌بینی منفی است، بازاریابان می‌توانند تعیین کنند که فروش آن ماه را پیش‌بینی می‌کنند. برای بهبود پیش‌بینی‌های آینده، تشخیص اینکه چرا آنها فروش را کمتر برآورد کرده‌اند، مفید است. این می تواند تضمین کند که شرکت می تواند تقاضا را در ماه های آینده برآورده کند.

محاسبه مقدار درصد

اگر تیم بازاریابی در Stevie’s Stamps بخواهد درصد سوگیری پیش بینی را تعیین کند، داده های پیش بینی و فروش خود را در فرمول درصد وارد می کند.

سوگیری پیش بینی = ۲۰۵/۲۲۵

سوگیری پیش بینی = ۰.۹۱ یا ۹۱٪

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

4 پاسخ

    1. سلام

      البته به نوعی پاسخ شما در همین مقاله داده شده؛ اما به هر حال ….

      Bias رو می‌شه با در نظر گرفتن میانگین تفاوت بین مقادیر پیش بینی شده و مقادیر واقعی در یه مجموعه داده محاسبه کرد. فرمول محاسبه بایاس به صورت زیره:

      Bias = (1/N) * Σ(Y_pred – Y_actual)

      به طوریکه:

      • Bias نشون دهنده سوگیری پیش بینیه.
      • N تعداد کل نقاط داده در مجموعه داده هست.
      • Σ نشون دهنده مجموع تموم تفاوت های بین مقادیر پیش بینی شده (Y_pred) و مقادیر واقعی (Y_actual) است.

      در این فرمول، یه سوگیری مثبت نشون می ده که پیش بینی ها به طور مداوم بالاتر از مقادیر واقعی هستند، در حالی که یه سوگیری منفی نشون می ده که پیش بینی ها به طور مداوم کمتر از مقادیر واقعی هستند. و یه سوگیری نزدیک به صفر نشون می ده که پیش بینی ها بی طرفانه و دقیق هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *