بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

چگونه در محل کار تصمیم گیرنده بهتری شویم؟

نکات تصمیم گیری برای کسب و کارهای کوچک

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تصمیم گیری خوب یک مهارت کلیدی برای موفقیت شخصی و حرفه ای است. گرفتن تصمیمات منطقی و منطقی در زندگی حرفه ای شما می تواند تاثیر مثبتی بر شما، همکاران و سازمان شما داشته باشد. استفاده از استراتژی ها و تکنیک های موثر می تواند به شما در بهبود مهارت های تصمیم گیری کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می دهیم که چگونه می توانید تصمیم گیرنده بهتری شوید.

تصمیم گیرنده خوب چیست؟

یک تصمیم گیرنده خوب اقداماتی را انتخاب می کند که بهترین نتیجه را برای خود و دیگران داشته باشد. آنها با دید باز وارد فرآیند تصمیم گیری می شوند و اجازه نمی دهند تعصبات خودشان آنها را تحت تأثیر قرار دهد. آنها پس از تحقیق در مورد جایگزین ها و درک عواقب آن، منطقی تصمیم می گیرند.

تصمیم گیرندگان خوب در صورت لزوم دیگران را درگیر می کنند و از دانش، داده ها و نظرات برای شکل دادن به تصمیمات نهایی خود استفاده می کنند. آنها می دانند که چرا یک انتخاب خاص را بر دیگری انتخاب کرده اند. آنها در تصمیمات خود مطمئن هستند و به ندرت پس از نتیجه گیری تردید می کنند.

هر کسی می تواند تصمیم گیرنده خوبی باشد. تصمیم گیری بخشی جدایی ناپذیر از هر شغلی است، چه در یک موقعیت ابتدایی باشید و چه انتخاب های مهمی از طرف شرکت خود به عنوان یک مدیر اجرایی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: روش های تصمیم گیری برای محل کار

چگونه تصمیم گیرنده بهتری باشیم

بکارگیری استراتژی های ثابت شده تصمیم گیری باید به شما کمک کند تصمیم گیرنده بهتری شوید. هنگامی که باید در مورد کار تصمیم بگیرید، مراحل زیر را برای تعیین بهترین گزینه انجام دهید:

۱. ویژگی ها و ویژگی های شخصیتی خود را در نظر بگیرید

افراد دارای ویژگی های طبیعی هستند که می تواند تصمیم گیری آنها را شکل دهد. شناخت شخصیت خود می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که در حال حاضر چگونه تصمیم می گیرید و چگونه می توانید تصمیمات بهتری بگیرید. برخی از ویژگی های شخصیتی که ممکن است بر تصمیم گیری شما تأثیر بگذارد عبارتند از:

اعتماد به نفس بیش از حد

این یک ویژگی مشترک است که می تواند تصمیم گیری را به خطر بیاندازد. بسیاری از افراد عملکرد و دانش خود را بیش از حد ارزیابی می کنند. تعیین زمان برای انجام کارهای روزمره می تواند به شما کمک کند تا درک واقعی تری از عملکرد خود به دست آورید و این دانش می تواند به شما کمک کند تا در مورد تعداد تکالیفی که می توانید در یک دوره معین بپذیرید تصمیم بهتری بگیرید. تصمیم گیری در یک فرآیند مشارکتی می تواند اعتماد بیش از حد را اصلاح کند. جست‌وجوی نظرات دیگران دانش شما را بهبود می‌بخشد و به شما کمک می‌کند بهتر از آنچه که به تنهایی می‌توانید تصمیم بگیرید.

ریسک پذیر یا ریسک گریز

ریسک پذیران طبیعی می توانند بدون در نظر گرفتن کامل خطرات تصمیم بگیرند، در حالی که افرادی که نسبت به خطرات محتاط هستند ممکن است تصمیمات ایمن را ترجیح دهند. درک تمایلات طبیعی خود می تواند به شما کمک کند نوع تصمیماتی را که می گیرید شناسایی کنید و یاد بگیرید که چگونه برخلاف غرایز خود حرکت کنید.

تعصب طبیعی

هر کس دارای سوگیری ها و نگرانی هایی است که می تواند بر تصمیم گیری تأثیر بگذارد. شاید در مورد افراد خاصی در حوزه حرفه ای یا شخصی خود فرضیاتی داشته باشید. ممکن است از موقعیت‌های خاصی مانند صحبت در جمع در جلسات یا پرواز برای سفرهای کاری احساس ترس کنید. رسانه ها و نظرات دیگران نیز می توانند تفکر را شکل دهند. به عنوان مثال، تماشای اخبار اخیر در مورد تصادفات رانندگی ممکن است شما را در مورد رانندگی برای ملاقات با مشتری عصبی تر کند. به دقت فکر کنید که آیا اجازه می‌دهید سوگیری‌ها و نگرانی‌هایتان قضاوت شما را تحت تأثیر قرار دهد و تصمیم‌گیری‌تان را مختل کند.

بیشتر بخوانید: مهارت های مدیریت زمان: تعریف و مثال

۲- اهداف خود را بشناسید

تصمیماتی که می گیرید باید به شما یا شرکتتان در دستیابی به اهداف کمک کند. شناسایی اهداف فردی و تجاری شما می تواند شما را به سمت بهترین انتخاب هدایت کند. وقتی می دانید چه نتایجی می خواهید، تصمیم گیری می تواند ساده تر باشد.

به عنوان مثال، تصور کنید که در حال بررسی این هستید که آیا مدارک بیشتری کسب کنید یا خیر. شناسایی اهداف حرفه ای می تواند به شما کمک کند بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرید.

بیشتر بخوانید: تعیین اهداف برای بهبود شغل خود

۳. جمع آوری اطلاعات

درک اینکه چرا تصمیم می گیرید، گزینه های شما چیست و تاثیر انتخاب هر گزینه به شما کمک می کند تا انتخاب های آگاهانه تر و بهتری داشته باشید. همکاران، کارشناسان صنعت، دوستان قابل اعتماد و اعضای خانواده شما نیز ممکن است بتوانند شما را به سمت بهترین تصمیم ها راهنمایی کنند. در حالی که آنها می توانند منابع دانش ارزشمندی باشند، در نهایت باید تصمیمات خود را بگیرید.

موفق ترین تصمیم گیرندگان زمانی می دانند که اطلاعات کافی برای گرفتن بهترین تصمیم ها را جمع آوری کرده اند. پس از انجام این کار، قاطعانه عمل می‌کنند و به پیش می‌روند، مطمئن هستند که انتخابشان بهترین انتخابی است که می‌توانستند انجام دهند.

۴. تمام گزینه های خود را در نظر بگیرید

هرچه گزینه های بیشتری را در نظر بگیرید، احتمال بیشتری برای تصمیم گیری موفق خواهید داشت. در نظر گرفتن دقیق طیف گسترده ای از انتخاب های بالقوه بهترین است. برقراری ارتباط با دیگران در طول فرآیند تصمیم‌گیری می‌تواند دیدگاه‌های جدیدی را ارائه دهد که ممکن است جایگزین‌هایی باشد که شما در نظر نگرفته‌اید.

۵. سناریوهای مختلف را تصور کنید

تصور اینکه چه اتفاقی می تواند بیفتد قبل از اقدام می تواند شما را به سمت بهترین تصمیم راهنمایی کند. در نظر بگیرید که چگونه تصمیمات شما زندگی شما و سایر نزدیکانتان را بهبود می بخشد. این رویکرد می‌تواند مؤثرتر از تهیه فهرستی از مزایا و معایب باشد، زیرا تشخیص می‌دهد که همه مزایا یا معایب به یک اندازه وزن ندارند.

۶. ذهن باز بمانید

مقاومت در برابر اصرار برای نتیجه‌گیری و ذهن باز ماندن تا رسیدن به تصمیم نهایی می‌تواند به شما کمک کند تا بر تعصب تأیید غلبه کنید و تصمیم‌های بهتری بگیرید. این یک تمایل طبیعی است که ابتدا نتیجه گیری کنیم، سپس به دنبال شواهدی باشیم که آن را تایید می کند. با این حال، این می تواند باعث شود اطلاعات مهم را نادیده بگیرید.

بخوانید: نحوه یافتن تصمیم گیرندگان در یک شرکت (با نکات)

۷. گزینه ها را قبل از رسیدن به تصمیم نهایی حذف کنید

داشتن انتخاب های متنوع در مراحل اولیه تصمیم گیری مهم است، اما با گذشت زمان طیف گسترده ای از انتخاب ها می تواند طاقت فرسا و گیج کننده باشد. حذف گزینه ها در طول فرآیند تصمیم گیری این احساسات را کاهش می دهد. انتخاب‌های تخفیف زمانی که متوجه می‌شوید انتخاب‌های مناسبی نیستند، نه اینکه بیشتر در مورد آنها تحقیق کنید. همانطور که گزینه های خود را محدود می کنید، می توانید بهتر روی هر یک از آنها تمرکز کنید و در نهایت بهترین تصمیم را بگیرید.

۸. درک برخی از گزینه ها دارای ارزش برابر است

تمایل طبیعی به سنجش و رتبه بندی گزینه ها این مفهوم را که گاهی اوقات گزینه ها دارای ارزش نسبتاً مساوی هستند، تضعیف می کند. شما می توانید گزینه های خود را برای روزها یا هفته ها تحقیق کنید و هنوز مشخص نیست که کدام پیشنهاد بهتر است. درک این موضوع و تعهد به یک گزینه یا گزینه دیگر برای تصمیم گیری بهتر بسیار مهم است.

تصمیمی را در نظر بگیرید که برای یک شرکت نسبت به شرکت دیگر کار کنید. اگر نقش ها مشابه باشند، حقوق و مزایای سالانه شما نیز ممکن است تقریباً یکسان باشد. با این حال، یک حقوق ثابت جذاب در فهرست عوامل شادی کارکنان نسبتاً پایین است. عوامل دیگری مانند قدردانی از کار، روابط خوب با همکاران و تعادل بین کار و زندگی بسیار مهم تر هستند و رتبه بندی تجربی آنها دشوارتر است، به خصوص قبل از شروع کار برای یک سازمان. وقتی گزینه ها به یک اندازه وزن به نظر می رسند، به یک گزینه متعهد شوید، سپس به جلو حرکت کنید.

هنگامی که مطمئن شدید گزینه های شما نسبتاً برابر هستند، ممکن است از یک تصمیم گیرنده تصادفی آنلاین یا چرخ انتخاب استفاده کنید. فقط زمانی از ابزارهای آسان تصمیم گیرنده استفاده کنید که احساس می کنید همه گزینه های شما برابر هستند زیرا نمی توانند جایگزین دانش شما شوند.

۹. از زمان در دسترس خود استفاده کنید

تصمیمات عجولانه به ندرت بهترین تصمیمات هستند. هنگامی که شخصی خیلی سریع تصمیم می گیرد، اغلب توسط سوگیری ها و تمایلات طبیعی به جای اطلاعات عینی هدایت می شود. از زمانی که در اختیار دارید برای تصمیم گیری استفاده کنید.

اگر کسی می‌خواهد سریع پاسخ دهد، بپرسید آیا می‌توانید زمان بیشتری داشته باشید. در حالی که این همیشه امکان پذیر نیست، زمان اضافی برای جمع آوری اطلاعات و انعکاس معمولا به تصمیم گیری های بهتر منجر می شود. اگر زمان محدودی دارید، سعی کنید یک استدلال متقابل برای تصمیمی که در نظر دارید ایجاد کنید. مناظره با خودتان، حتی برای مدت کوتاه، می تواند به شما در تصمیم گیری بهتر در لحظه کمک کند.

بخوانید: نکاتی برای تصمیم گیری به عنوان یک رهبر: گام ها و مثال ها

۱۰. عواقب آن را بپذیرید

هر تصمیمی که می گیرید عواقبی برای شما و به طور بالقوه برای سایر افراد نیز دارد. سعی کنید تفکر خود را برای تصمیم گیری تنظیم کنید بدون اینکه نگران اشتباه کردن باشید. اگرچه باید نتایج بالقوه را در نظر بگیرید، امن ترین گزینه همیشه بهترین گزینه نیست. اگر با دقت انتخاب کنید بدون ترس از اینکه شما را عقب نگه دارد، می توانید عواقب آن را بپذیرید و بهترین تصمیمات ممکن را بگیرید.

۱۱. از تصمیمات گذشته درس بگیرید

هر بار که تصمیم می گیرید، می توانید در آن بهتر شوید. در مورد انتخاب هایی که می کنید و نتایج آنها فکر کنید. توجه داشته باشید که آیا نتایج کاملاً مطلوب بود یا می توانست بهتر از این باشد. زمینه های بهبود را شناسایی کنید و در نظر بگیرید که دفعه بعد چگونه می توانید نتیجه را بهتر کنید. هر تصمیمی که می گیرید فرصتی برای یادگیری فراهم می کند که باید تصمیم گیرنده بهتری از شما بسازد.

بخوانید: مهارت های تصمیم گیری: تعریف و مثال ها

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *