بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

چگونه از تعصب محقق جلوگیری کنیم (با انواع و مثال ها)

تعصب در تحقیقات کاربر: چگونه از آن اجتناب کنیم

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

سوگیری پژوهشگر زمانی رخ می‌دهد که تیم‌های تحلیلگر داده‌ها را به صورت ذهنی تفسیر می‌کنند، که اگر از این نتایج برای اطلاع‌رسانی در مورد پروژه‌های آینده استفاده کنند، می‌تواند بر موفقیت تلاش‌های شرکت تأثیر بگذارد. برای محققان مهم است که در حین انجام یک مطالعه هدفمند باقی بمانند تا شرکت ها بتوانند برنامه های تجاری مؤثری ایجاد کنند و روابط مثبت با مشتریان حفظ کنند. با چارچوب بندی سوالات با استفاده از استراتژی های خاص، می توانید شانس گنجاندن سوگیری در یک مطالعه تحقیقاتی را به حداقل برسانید.

در این مقاله از ایوسی، سوگیری محقق را تعریف می‌کنیم، انواع مختلف آن را شرح می‌دهیم و برخی از مراحل کلیدی را برای جلوگیری از آن در طول فرآیند بررسی ارائه می‌کنیم.

سوگیری محقق چیست؟

سوگیری محقق موقعیتی است که زمانی شکل می‌گیرد که دیدگاه محقق بر نتایج مطالعه‌ای که ادعای دیدگاه عینی دارد، تأثیر بگذارد. می تواند در طول هر مرحله از فرآیند تحقیق، از جمله مرحله برنامه ریزی اولیه، توسعه تئوری، جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل توسعه یابد. هنگامی که سوگیری محقق رخ می دهد، نتایج یک مطالعه می تواند یک دیدگاه ذهنی را نشان دهد، که می تواند بر نحوه استفاده سایر متخصصان از داده های آن برای بازاریابی محصولات، ایجاد سیاست های داخلی و تعامل با مشتریان تأثیر بگذارد. محققان می‌توانند سوگیری را به روش‌های مختلف وارد مطالعات کنند، بنابراین اغلب از تاکتیک‌های متعدد در طول یک فرآیند برای کاهش این احتمال استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط: انواع سوگیری های تصمیم گیری (و نحوه تشخیص تعصب)

چه نوع سوگیری های محقق وجود دارد؟

در اینجا برخی از انواع سوگیری های تحقیقاتی که می توانند بر یک مطالعه تأثیر بگذارند و راه های جلوگیری از آنها آورده شده است:

تعصب طراحی و انتخاب

سوگیری طراحی و انتخاب می تواند در مرحله برنامه ریزی اولیه یک مطالعه رخ دهد، زمانی که یک محقق روش های جمع آوری داده ها و نمونه گیری را انتخاب می کند که اطلاعات کلیدی را حذف می کند. اگر آنها فقط شامل برخی از اطلاعات جمعیتی مرتبط باشند، نتایج آنها ممکن است تا حدی دقیق باشد.

به عنوان مثال، اگر محققی که کیفیت کتاب درسی کالج را مطالعه می‌کند، فقط مطالب نظرسنجی را برای دانشگاه‌های دولتی ارسال می‌کند، ممکن است سوگیری غیرعمدی نسبت به یک نوع دانشجو نشان دهد. با این حال، با ارسال نظرسنجی برای دانشجویان از دانشگاه‌های خصوصی و کالج‌های محلی، آنها می‌توانند احتمال کلی تعصب در طرح طراحی را کاهش دهند.

مطالب مرتبط: ۱۰ نوع متغیر در تحقیق و آمار

سوگیری رویه ای

سوگیری رویه ای می تواند زمانی رخ دهد که پارامترهای مختلف یک فرآیند باعث عدم دقت و حذف در نتایج مطالعه شود. معمولاً شامل ابزارهایی است که محقق استفاده می کند یا زمانی که به شرکت کنندگان برای تکمیل یک مرحله داده می شود. نمونه ای از محققی را در نظر بگیرید که به شرکت کنندگان در مطالعه ۱۰ دقیقه فرصت داد تا یک پرسشنامه را تکمیل کنند و فقط مداد را به عنوان ابزار نوشتاری ارائه کرد. اگر آنها فقط داده های پرسشنامه را بر اساس محتوا تجزیه و تحلیل کنند، ممکن است در نتایج سوگیری نشان دهند. با گنجاندن جزئیات در مورد محیط و روش در تجزیه و تحلیل داده های خود، ممکن است بتوانید بهتر از سوگیری رویه ای جلوگیری کنید.

تعصب اثرات سفارش

سوگیری اثرات ترتیب زمانی می تواند اتفاق بیفتد که ترتیب توالی سؤالات محقق بر پاسخ های مصاحبه شونده تأثیر بگذارد. این نوع سوگیری اغلب در صورتی رخ می دهد که یک سوال خاص زمینه را برای دیگری فراهم کند و باعث شود پاسخ دهنده پاسخ خود را تنظیم کند.

به عنوان مثال، اگر یک محقق یک سوال مصاحبه ای در مورد ویژگی های یک محصول و سپس یک سوال در مورد ویژگی های یکسان در محصول دیگر ایجاد کند، پاسخ دهنده ممکن است به جای ارزیابی جداگانه، این دو مورد را با هم مقایسه کند. برای جلوگیری از احتمال سوگیری در این شرایط، می توانید سؤالات را به صورت تصادفی تنظیم کنید، سپس از همکاران بخواهید در نظرسنجی به صورت غیر رسمی شرکت کنند تا اثربخشی آن را آزمایش کنند.

سوگیری سوالات پیشرو

سوگیری سوالات اصلی می تواند زمانی اتفاق بیفتد که یک محقق یک سوال را برای به دست آوردن یک پاسخ خاص یا پاسخ دادن با یک احساس خاص طرح می کند. وقتی محقق با استفاده از مفروضات خود در مورد موضوع سوالی را می نویسد، پاسخ پاسخ دهنده ممکن است آن فرض را بیشتر از دیدگاه خودش منعکس کند.

به عنوان مثال، به سؤال مصاحبه “چگونه از استفاده از این محصول لذت بردید؟” پاسخ دهنده ممکن است احساس کند که مجبور است فقط با بازخورد مثبت پاسخ دهد، که ممکن است باعث شود سوگیری در تفسیر محقق از این رویداد ظاهر شود. شما می توانید این احتمال را با نوشتن عبارات واضح و خنثی در سوالات خود کاهش دهید.

سوگیری اثر هاله

سوگیری اثر هاله زمانی رخ می دهد که محقق یک پاسخ را به عنوان دیدگاه کلی مصاحبه شونده در مورد یک موضوع درک کند. به عنوان مثال، اگر محققی اطلاعات بیشتری در مورد اشتیاق مصاحبه شونده به یک محصول به خاطر بیاورد، ممکن است بخش های دیگر پاسخ خود را در تفاسیر خود به حداقل برسانند، که ممکن است نوعی سوگیری نسبت به بازخورد مثبت در تفاسیر آنها نشان دهد. برای جلوگیری از تعصب در این شرایط، می‌توانید در مورد تفاوت‌های ظریف پاسخ‌های مصاحبه‌شونده یادداشت برداری کنید و در طول فرآیند از سوگیری اثر هاله آگاه باشید.

سوگیری تایید

سوگیری تایید زمانی می تواند اتفاق بیفتد که سیستم اعتقاد محقق پروتکل های خود را برای جمع آوری یا تجزیه و تحلیل داده ها اطلاع دهد. اگر تمرکز خود را تنها به یک فرضیه محدود کنید، ممکن است ناآگاهانه اطلاعات بیشتری را که آن را پشتیبانی می کند به خاطر بسپارید.

نمونه ای از دو مصاحبه شونده را در نظر بگیرید که دیدگاه های متفاوتی در مورد یک محصول مشترک داشتند. اگر محققی بیشتر بر پاسخی متمرکز شود که با دیدگاه خود او همسو باشد، تحلیل حاصل ممکن است کمی سوگیری نشان دهد. برای جلوگیری از تعصب تایید، می توانید استانداردهایی را برای تفسیر داده ها ایجاد کنید که آگاهی از فرضیه ها و دیدگاه های جایگزین را در بر می گیرد.

مطالب مرتبط: انواع مختلف سوگیری شناختی (به علاوه اینکه چرا مهم است)

تعصب فرهنگی

سوگیری فرهنگی زمانی اتفاق می‌افتد که یک محقق ارزش‌ها و استانداردهای فرهنگ خود را در حین ارزیابی افراد جامعه متفاوت، اولویت‌بندی می‌کند. مردم گاهی اوقات از دیدگاه‌های جامعه خود برای اطلاع‌رسانی به اقدامات خود استفاده می‌کنند، اما فرآیند تحقیق اغلب مستلزم یادگیری این است که افراد می‌توانند ادراک متفاوتی از یک موقعیت داشته باشند.

به عنوان مثال، اگر یک محقق پاسخ مصاحبه شونده به یک سوال در مورد استفاده روزانه از محصول را بر اساس استاندارد خود تفسیر کند، نتایج مطالعه ممکن است سوگیری را نشان دهد. برای جلوگیری از تعصب فرهنگی، می توانید قبل از شروع مصاحبه در مورد یک جامعه تحقیق کنید و در مورد دیدگاه خود فکر کنید.

چگونه از سوگیری محقق جلوگیری کنیم

برای جلوگیری از سوگیری محقق در مطالعه، مراحل زیر را در نظر بگیرید:

۱. یک برنامه تحقیقاتی کامل ایجاد کنید

هنگام برنامه ریزی یک مطالعه تحقیقاتی، از پتانسیل سوگیری در هر بخش از فرآیند آگاه باشید. ارزیابی سوالات مصاحبه یا نظرسنجی در کنار اعضای تیم ممکن است مفید باشد، زیرا دیدگاه‌های مختلف می‌تواند به شما در تعیین یک اقدام موثر کمک کند. اگر از روش نمونه گیری برای یافتن شرکت کنندگان استفاده می کنید، به استفاده از پارامترهای مناسب برای کاهش سوگیری در نوع تحقیق خود توجه داشته باشید. به عنوان مثال، مطالعات کیفی ممکن است از یک روش نمونه گیری انتخابی برای ارائه نتایج عینی بهره مند شوند، در حالی که مطالعات کمی معمولاً از یک فرآیند نمونه گیری تصادفی سود بیشتری می برند.

مطالب مرتبط: روش تحقیق چیست؟ (چرا مهم است و انواع آن)

۲. فرضیه خود را ارزیابی کنید

مفروضات مربوط به فرضیه خود را بررسی کنید، که یک فرضیه قابل آزمایش در مورد نتایج یک مطالعه را توصیف می کند تا تعیین کنید چگونه ممکن است در تحلیل آینده خود سوگیری نشان دهید. پس از آن، می توانید برای روشن شدن هر گونه اطلاعات اضافی مورد نیاز تحقیق کنید. به عنوان مثال، ممکن است قبل از انجام تحقیق متوجه شوید که یک جنبه از فرضیه را درست فرض کرده اید. برای کاهش احتمال سوگیری به طور سیستماتیک، می‌توانید پروتکل‌های بازتابی ایجاد کنید تا با تیم خود به اشتراک بگذارید تا همه بتوانند با استفاده از مقادیر و منابع یکسان عمل کنند.

در اینجا چند موضوع وجود دارد که باید هنگام تأمل بر فرضیه خود در نظر بگیرید:

  • ایده های جایگزین: فرضیه های دیگری را برای مطالعه خود بیاموزید تا در صورت یادگیری اطلاعات جدید و پیش بینی نشده، روند تحقیق خود را در آینده بهتر تغییر دهید.

  • توسعه سؤال: تعیین کنید که آیا سؤالات شما دیدگاه عینی دارند یا خیر و اجازه می دهند انواع مختلفی از پاسخ ها ارائه شود.

  • انتظارات پاسخگو: ارزیابی کنید که آیا مفروضات شما در مورد پیشینه یا دیدگاه مصاحبه شونده می تواند یک تایید یا سوگیری فرهنگی ایجاد کند یا خیر.

۳. قبل از تعیین سؤالات کلی بپرسید

هنگام ساختن یک مصاحبه یا نظرسنجی، از سؤالات گسترده برای معرفی یک موضوع استفاده کنید. این استراتژی می تواند به شما کمک کند تا خط سوال خود را طوری تنظیم کنید که فرآیند فکر منطقی پاسخ دهنده را در نظر بگیرید، که می تواند احتمال ظاهر شدن سوگیری ترتیب سوال در مجموعه داده های شما را کاهش دهد. پس از آن، می‌توانید سؤالات خاصی را در پاسخ به پاسخ‌های آن‌ها با دامنه محدودتری بپرسید.

به عنوان مثال، ممکن است یک مصاحبه تحقیقاتی بازاریابی را با این سوال شروع کنید که “رضایت خود را از شرکت چگونه توصیف می کنید؟” این سوال به مصاحبه شونده این فرصت را می دهد تا در مورد برند به صورت کلی تری فکر کند. سپس، می توانید به سؤالات خاص تر در مورد یک محصول یا خدمات بروید تا افکار مصاحبه شونده را روشن کنید.

مطالب مرتبط: راهنمای انجام تحقیقات بازار

۴. موضوعات را در دسته های جداگانه قرار دهید

برای کاهش احتمال سوگیری اثر هاله، قبل از اینکه به سراغ موضوع بعدی بروید، یک موضوع را در مصاحبه یا نظرسنجی توضیح دهید. این استراتژی می‌تواند به شما زمان بیشتری برای درک دیدگاه پاسخ‌دهنده بدهد، که می‌تواند به شما کمک کند داده‌ها را با عینیت و ظریف‌تر تفسیر کنید. می‌توانید دیدگاه‌های مختلفی را که ممکن است یک پاسخ‌دهنده آشکار کند تأمل کنید، سپس از بازتاب‌های خود برای ایجاد طرح کلی برای فرآیند یادداشت‌برداری خود استفاده کنید. ممکن است استفاده از این طرح کلی در حین ابداع تفاسیر خود برای تکمیل داده های ساده مفید باشد.

۵. پاسخ ها را با استفاده از زمینه اصلی خلاصه کنید

برای کاهش احتمال سوگیری فرهنگی، توجه داشته باشید که پاسخ های مصاحبه شونده را با استفاده از کلمات، عبارات و ابزار قاب بندی خود بیان کنید. اگر آنها از واژگان ناآشنا استفاده می کنند یا به موضوعی ناشناخته اشاره می کنند، ممکن است مفید باشد که قبل از تفسیر داده ها، توضیح بیشتری بخواهید یا تحقیقات بیشتری انجام دهید. همچنین مهم است که قبل از تلاش برای افزودن اطلاعات، در مورد یک موضوع از خود پاسخ دهنده توضیحات بیشتری بجویید، زیرا زمینه پاسخ آنها ممکن است با درک اولیه شما متفاوت باشد.

۶. نتایج را به پاسخ دهندگان نشان دهید

نتایج داده‌های خود را به مصاحبه‌شوندگان نشان دهید تا بتوانند تشخیص دهند که آیا دیدگاه آنها را به طور دقیق نشان داده‌اید، و احتمال سوگیری قبل از تلاش‌های انتشار را کاهش می‌دهد. هنگام انجام یک نظرسنجی، می توانید فضایی را برای پاسخ دهندگان فراهم کنید تا اطلاعات تماس خود را بنویسند و نشان دهند که آیا ترجیح می دهند نتایج مطالعه را یاد بگیرند یا خیر. شما همچنین می توانید اطلاعات تماس خود را ارائه دهید تا آنها بتوانند در آینده با تیم مکاتبه کنند. در نظر بگیرید که نتایج خود را با اصطلاحات آشنا برای فردی خارج از صنعت خود توصیف کنید، زیرا این کار می تواند به مصاحبه شوندگان کمک کند تا درک بهتری از نحوه ترکیب پاسخ های خود داشته باشند.

۷. وظایف تحلیلی را با تیم به اشتراک بگذارید

قبل از اینکه خودتان در یک گزارش در مورد آن بنویسید، چندین نفر را در یک تیم تحقیقاتی ارزیابی کنید. اگر افراد مختلف بتوانند تفاسیر یکسان یا بسیار مشابه را ارائه دهند، می توانید بفهمید که آیا برنامه مطالعه شما در اجتناب از احتمال سوگیری موثر بوده است یا خیر. همچنین می توانید هر گونه تفسیر متفاوت را با تیم خود در میان بگذارید تا مفروضات خود را مجدد ارزیابی کنید و دیدگاهی را که به طور کلی بیشترین عینیت را نشان می دهد، بهتر تعیین کنید.

۸. تحقیقات را با همتایان خارجی مرور کنید

با یک مخاطب حرفه ای یا یک همکار خارج از یک مطالعه ارتباط برقرار کنید تا از آنها بخواهید برنامه تحقیقاتی و داده های شما را بررسی کنند تا ببینند آیا می توانند احتمال سوگیری را شناسایی کنند. دیدگاه بیرونی یک خواننده تحصیل‌کرده می‌تواند به شما کمک کند تا دامنه وسیع‌تر مطالعه خود را مشاهده کنید، زمینه‌های بهبود را تقویت کنید و الگوهایی را در روند کلی فکر خود پیدا کنید. برای اینکه به یک همتا یا همکار چارچوبی مفید برای بازخوردشان بدهید، می‌توانید مجموعه‌ای از سؤالات را ارائه کنید که دغدغه‌ها یا موضوعات خاصی را هدف قرار می‌دهند.

۹. سوابق را حفظ کنید

توجه داشته باشید که سوابق دقیقی از تمام مطالب تحقیقاتی که در طول مراحل یک فرآیند مطالعه تهیه و دریافت می کنید، نگه دارید. دسترسی به اطلاعات متعدد از رسانه های مختلف که حاوی دیدگاه های مختلف هستند می تواند به شما در کاهش احتمال سوگیری در تحلیل خود کمک کند. سازماندهی این رکوردها را در یک سرور دیجیتال در نظر بگیرید تا همه افراد یک تیم بتوانند دانش یکسانی را در حوزه کاری خود بگنجانند. وجود این سیستم همچنین می تواند به شفاف سازی داده ها در حین تهیه گزارش تحقیق کمک کند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *