کدهای QR ابزارهای بازاریابی همه کاره ای هستند که به شما امکان می دهند اطلاعات را به سرعت با کاربران به اشتراک بگذارید. میتوانید این کدها را در آگهیها، پوسترها، کارتهای ویزیت، علائم فروشگاهی و سایر مواد بازاریابی قرار دهید. این کار باعث می شود که کاربر برای کسب اطلاعات بیشتر تصویر را اسکن کند. در این مقاله به شما کمک می کنیم تا نحوه عملکرد کدهای QR و بهترین شیوه های استفاده از آنها را درک کنید.
کد QR چیست؟
کد QR مخفف کد “پاسخ سریع” است. این یک تصویر مربعی است که حاوی اطلاعات قابل خواندن با یک برنامه گوشی هوشمند است. اسکن دیجیتالی کد QR از تلفن شما می خواهد که یک یا چند مورد از اقدامات زیر را انجام دهد:
- شما را به یک صفحه وب ببرید
- نمایش یک پیام
- نمایش یک تصویر یا PDF
- یک ایمیل یا پیام متنی ایجاد کنید
- نمایه شبکه های اجتماعی را باز کنید
- شما را به نقشه آنلاین هدایت می کند
- از شما می خواهد اطلاعات تماس را به تلفن خود اضافه کنید
- از شما می خواهد یک رویداد را به تقویم خود اضافه کنید
- شما را به یک برنامه در فروشگاه برنامه ببرید
اسکنرهای کد QR به طور گسترده به عنوان برنامه در اکثر انواع گوشی های هوشمند در دسترس هستند، بنابراین کاربران می توانند این تصاویر را تنها در چند مرحله اسکن کنند.
کدهای QR چگونه کار می کنند؟
کدهای QR دارای مربع های بزرگ در سه گوشه هستند که اهداف هم ترازی را فراهم می کنند. گوشه چهارم دارای یک مربع کوچکتر است که به تلفن شما کمک می کند عکس را تراز کند. علائم باقی مانده در طرح حاوی اطلاعات قالب بندی و داده ها است. یک کد QR می تواند ۱۰۰ برابر بیشتر از یک بارکد سنتی داده ها را در خود نگه دارد.
هنگامی که کاربر کد QR را اسکن می کند، حسگر تصویر گوشی هوشمند آنها اطلاعات را می خواند و پردازنده سیستم آن را تفسیر می کند. کاربران می توانند یک کد QR را از هر جهت برای ۳۶۰ درجه اسکن کنند. پس از خواندن بارکد، تلفن هوشمند شما پاسخ مناسب را نشان می دهد، یک تصویر بارگیری می کند، شما را به یک صفحه وب هدایت می کند یا به اطلاعات تعبیه شده در کد پاسخ می دهد.
بهترین استفاده از کدهای QR
راه های مختلفی وجود دارد که می توانید از کدهای QR برای پیشبرد تلاش های بازاریابی و ارتباطات خود استفاده کنید:
تعامل آنلاین پویا
کدهای QR پویا به شما این امکان را می دهند که اطلاعات پشتیبان کد QR خود را بدون تغییر زبان چاپ شده در مواد بازاریابی خود ویرایش کنید. با ایجاد یک کد QR پویا، میتوانید کاربران را به مرتبطترین صفحه وب برای کمپین فعلی خود هدایت کنید، مقصد را هر چند وقت یکبار که مایلید ویرایش کنید، بنابراین همیشه محتوای جدید ارائه میکنید.
ارتباط فوری
یک کد QR طراحی کنید که یک پیام متنی یا ایمیل ایجاد می کند که در آن کاربر فقط باید “ارسال” را فشار دهد تا با شما یا شرکت شما ارتباط برقرار کند. یک کد QR حاوی یک کارت تماس از کاربر میخواهد اطلاعات تماس شما را به تلفن خود اضافه کند. این اقدامات باعث می شود که مشتریان بالقوه سریع و آسان اولین تماس را برقرار کنند.
ارتقاء کارت ویزیت
یک عنصر دیجیتال جذاب را با یک کد QR به کارتهای ویزیت اضافه کنید که کاربر را به صفحه وب، نمایه حرفهای یا سایتهای دیگر هدایت میکند. کارت ویزیت شما می تواند کاربران را به مقدار تقریبا نامحدودی از اطلاعات متصل کند.
تبلیغ رویداد
یک کد QR ایجاد کنید که از کاربر می خواهد رویدادی را به تقویم خود اضافه کند. برای تشویق کاربران به قرار دادن این یادآوری در تقویم الکترونیکی خود، این مورد را در بروشورها و پوسترهای رویداد مشخص کنید. برنامه تقویم کاربر ممکن است پس از نزدیک شدن به رویداد، با ارائه یادآوری به تلاش های بازاریابی شما کمک کند.
چگونه یک کد QR بسازیم
ساخت یک کد QR سریع و ساده است، با انواع صفحات وب که برای کمک به این فرآیند به راحتی در دسترس هستند. مراحل زیر به شما کمک می کند تا نحوه ساخت کد QR را درک کنید:
- هدف کد QR خود را مشخص کنید.
- یک تولید کننده کد QR را انتخاب کنید.
- اطلاعات خود را در تولید کننده کد QR وارد کنید.
- ظاهر کد را سفارشی کنید
- کد QR خود را ایجاد کنید.
- کد QR را تست کنید.
- کد QR خود را به اشتراک بگذارید
۱. هدف کد QR خود را مشخص کنید
استراتژی بازاریابی خود را ارزیابی کنید و تعیین کنید که کدام نوع کد QR برای نیازهای شما بهترین است. هر تولید کننده کد QR نقاط قوت خود را دارد، بنابراین باید بدانید از کد خود چه می خواهید. شما باید تصمیم بگیرید:
- چه در حال تولید یک کد QR ثابت باشید که همیشه همان عملکرد را انجام میدهد یا یک کد پویا که به شما امکان میدهد مقصد را ویرایش کنید.
- کد QR چه اقداماتی را بیان می کند، مانند ایجاد یک مخاطب، باز کردن نقشه یا رفتن به یک صفحه وب
- چه تجزیه و تحلیل هایی را می خواهید از کد به دست آورید، مانند مکان، تاریخ و دستگاه مورد استفاده در هنگام اسکن کد توسط کاربر
مطالب مرتبط: ۷ روش برای بازاریابی یک کسب و کار کوچک
۲. یک تولید کننده کد QR را انتخاب کنید
اینترنت چندین مولد کد QR را ارائه می دهد. استفاده از اینها اغلب رایگان است، به خصوص اگر یک کد QR ایستا ساده تولید می کنید که یک عمل اساسی را انجام می دهد، مانند هدایت کاربر به یک صفحه وب. اگر میخواهید تجزیه و تحلیل جمعآوری کنید یا از کد QR خود برای تولید سرنخ مستقیم استفاده کنید، ممکن است به یک اشتراک پولی برای تولیدکننده کد QR نیاز داشته باشید. با ارجاع به لیستی از نیازهای خود، جستجوی آنلاین انجام دهید تا یک تولیدکننده کد QR را پیدا کنید که بتواند پاسخ مورد نظر شما را ایجاد کند.
۳. اطلاعات خود را در تولید کننده کد QR وارد کنید
اکثر تولیدکنندگان کد QR یک فرم ساده تولید می کنند که شما برای تولید کد مورد نظر خود را پر می کنید. شما معمولاً نوع کد مورد نظر خود را انتخاب میکنید و جزئیاتی را برای پاسخ تلفن هوشمند ارائه میکنید، مانند URL صفحه وب که میخواهید کاربران به آن بروند یا شماره تلفن و پیامی که میخواهید برای تولید پیام متنی استفاده کنید.
۴. ظاهر کد را سفارشی کنید
بسته به ژنراتوری که استفاده می کنید، ممکن است چندین گزینه برای سفارشی سازی تصویر داشته باشید. کدهای QR به طور سنتی سیاه و سفید هستند، اما میتوانید کدهای رنگی ایجاد کنید یا تصاویری مانند لوگوی شرکت خود را به مرکز کد اضافه کنید.
مرتبط: آشنایی با برندسازی و اصول مهم آن
۵. کد QR خود را ایجاد کنید
هنگامی که تنظیمات مناسب برای کد را تعیین کردید، مولد کد QR شما یک تصویر قابل اسکن تولید می کند. برای کدهای QR چاپ شده، فرمتهای PDF، PS، SVG و EPS معمولاً بهترین هستند، زیرا وقتی بزرگنمایی میکنید پیکسلی نمیشوند و کد را ثابت نگه میدارند.
۶. کد QR را تست کنید
کد QR را با گوشی هوشمند خود اسکن کنید تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید. در صورت امکان، از چندین تلفن و برنامه برای بررسی خوانایی و عملکرد کد استفاده کنید.
۷. کد QR خود را به اشتراک بگذارید
کد QR را روی مواد بازاریابی خود چاپ کنید تا پیام خود را پخش کنید و شروع به هدایت کاربران به سایت یا اقدام مناسب برای پیشبرد کمپین بازاریابی بعدی خود کنید.