بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

بازاریابی چریکی چیست؟ (به علاوه تکنیک های موثر برای امتحان)

بازاریابی چریکی در عصر دیجیتال

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

برندها در سراسر جهان به طور مداوم در حال توسعه راه های جدید و نوآورانه برای بازاریابی محصولات خود به عموم هستند. یکی از تکنیک هایی که به ویژه در عصر رسانه های اجتماعی و دوربین های قابل حمل موثر است، بازاریابی چریکی است. اگر علاقه مند هستید که چگونه می توان از بازاریابی چریکی برای تبلیغ موثر محصولات استفاده کرد، باید بدانید که این اصطلاح به چه معناست و چه نوع کمپین های بازاریابی چریکی در نظر گرفته می شوند.

در این مقاله از ایوسی، به تعریف بازاریابی چریکی می پردازیم، انواع خاصی از بازاریابی چریکی را مورد بحث قرار می دهیم و به چند نمونه موفق نگاه می کنیم.

مرتبط: تاکتیک های بازاریابی مقرون به صرفه اما متقاعد کننده

بازاریابی چریکی چیست؟

اصطلاح “بازاریابی چریکی” به تکنیک های بازاریابی اشاره دارد که شامل یک عنصر شگفتی است. هدف از کمپین بازاریابی چریکی جلب توجه عموم به طور غیرمنتظره یا غیر متعارف است. این معمولاً شامل قطع کردن شخصی است که در حال انجام کارهای روزمره خود است. در بازار امروز، تکنیک‌های بازاریابی چریکی اغلب به رسانه‌های دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی برای دستیابی به اهداف خود متکی هستند.

از تکنیک های بازاریابی چریکی می توان در مکان های عمومی، چاپی و آنلاین استفاده کرد. هدف اصلی آنها جلب توجه بیننده به روشی خلاقانه و غیر معمول است. بسیاری از کمپین‌های بازاریابی چریکی، تعامل مخاطب را دعوت می‌کنند و مردم را تشویق می‌کنند تا عکس‌ها یا ویدیوها را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند. اگر یک شیرین کاری بازاریابی چریکی توجه قابل توجهی را به خود جلب کند، احتمالاً بحث های شفاهی ایجاد می کند و توجه را به برند جلب می کند.

انواع بازاریابی چریکی

امروزه چندین روش خاص وجود دارد که برندها برای بازاریابی چریکی از آنها استفاده می کنند. این شامل:

  • تاسیسات در فضای باز

  • تاسیسات داخلی

  • فلش موب

  • آثار هنری یکپارچه

تاسیسات در فضای باز

یک شکل شناخته شده بازاریابی چریکی، قرار دادن یک شیء چشم نواز، موقت یا اثر هنری در یک منطقه پر رفت و آمد است. این می تواند شامل اضافه کردن یک تکه لباس به یک مجسمه، قرار دادن یک نسخه بزرگتر از یک محصول در وسط پیاده رو یا نقاشی یک نقاشی دیواری تبلیغاتی بر روی یک دیوار بسیار قابل مشاهده باشد. تکنیک های بازاریابی چریکی در فضای باز در دنیای رسانه های اجتماعی رشد می کند. اگر شخصی از یک نصب عکس بگیرد و آن را در نمایه رسانه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارد، احتمالاً دیگران را ترغیب می کند که از آن شی بازدید کنند و در مورد محصول بحث و گفتگو کنند.

نصب در فضای باز باید موقتی و نسبتاً آسان برای برداشتن باشد و باید از مقررات شهری پیروی کند.

تاسیسات داخلی

بازاریابی چریکی داخل ساختمان مشابه تکنیک های بیرون از منزل در داخل یک ساختمان شلوغ مانند فرودگاه، ایستگاه قطار یا مرکز خرید انجام می شود. نصب های داخلی لازم نیست در برابر آب و هوا یا بادوام باشند، بنابراین به احتمال زیاد آثار هنری ظریف و بازیگران انسانی را دربرمی گیرد. نمونه‌هایی از تاسیسات داخلی شامل پوسترها یا تابلوها، پروژه‌های هنری تعاملی و افزودن موقت به جاذبه‌های توریستی محبوب است. تاسیسات داخلی اغلب از عکس ها دعوت می کنند و بینندگان را به تعامل با برند در رسانه های اجتماعی هدایت می کنند.

تأسیسات داخلی باید توسط صاحبان ملک تأیید شود و معمولاً فقط برای مدت کوتاهی در دسترس هستند.

فلش موب

این نوع بازاریابی چریکی بیشتر با فلش موب همراه است. فلش موب ها گروه های بزرگی از مردم هستند که به طور مخفیانه یک اجرای غیرمنتظره را در یک مکان عمومی سازماندهی و اجرا می کنند. آنها می توانند در داخل یا خارج از خانه اتفاق بیفتند و اغلب بدون اطلاع یا اجازه هیچ مقامی رخ می دهند. جذابیت فلش‌موب غافلگیری است که باعث می‌شود تماشاچیانی که اتفاقاً در نزدیکی شروع می‌شوند، باشند. به طور معمول، یک برند، فیلمبرداران را در اطراف مکان رویداد کار می‌کند تا فیلم با کیفیتی از اجرا ضبط کند. سپس ویدئو به عنوان یک ابزار بازاریابی و تبلیغات به صورت آنلاین آپلود می شود.

یکی از مزیت های فلش موب، قابلیت پخش آنلاین آن است. تقریباً هر کسی می تواند قدردان زمان، تلاش و تمرینی باشد که برای تمرین یک فلش موب صرف می شود و بسیاری از کاربران اینترنت الهام گرفته و مایل به اشتراک گذاری ویدیو با دوستان خود خواهند بود.

آثار هنری یکپارچه

یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌ها برای بازاریابی چریکی، ارسال آثار هنری یا برچسب‌هایی است که هوشمندانه با اشیاء موجود ارتباط برقرار می‌کنند. ممکن است اینها را روی درها، نرده ها، اتومبیل ها، ایستگاه های اتوبوس، بیلبوردها، پنجره ها، اتوبوس ها و سایر وسایل روزمره ببینید. طراحی و ساخت آثار هنری یکپارچه نیاز به خلاقیت و نبوغ قابل توجهی دارد. اگر بتوانید دنیای اطراف خود را با دقت مشاهده کنید و روشی منحصر به فرد برای تبلیغ یک محصول با استفاده از اشیایی که از قبل در دسترس هستند تصور کنید، ممکن است ایده هایی برای آثار هنری یکپارچه ایجاد شود.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای یافتن ایده برای آثار هنری یکپارچه، نگاه کردن به نمونه‌هایی از کمپین‌های برندهای دیگر است. جستجوی اینترنتی برای “تبلیغات خلاقانه” هزاران نتیجه عکس به دست می دهد.

بخوانید: ۱۶۳ نوع بازاریابی توصیف شده + ابهام زدایی

توضیح بازاریابی چریکی

نمونه های بازاریابی چریکی

برای توضیح بیشتر اینکه چگونه می توان از تکنیک های بازاریابی چریکی برای محصولات خاص استفاده کرد، در اینجا چند نمونه از کمپین های بازاریابی چریکی فرضی آورده شده است:

سرویس شستشوی برقی

برای نشان دادن توانایی تجهیزات و تکنسین هایشان، یک شرکت شستشوی برقی ممکن است بخش کوچکی از دیوار یا پیاده رو کثیف را شستشو دهد. فضای تمیز با متمایز شدن از محیط اطراف، توجه رهگذران را به خود جلب می کند. برای دعوت به تعامل، شرکت پاور واش می‌تواند یک علامت یا برچسب با نام، شماره و برچسب شرکت در نزدیکی منطقه برق‌شویی نصب کند.

فیلم ترسناک

پوسترها و بیلبوردهای فیلم به دلیل اجرای موفقیت آمیز تکنیک های بازاریابی چریکی شناخته شده اند. یک ایده برای یک فیلم ترسناک آینده ممکن است استفاده از جلوه های سه بعدی باشد تا به نظر برسد که تصویری از هیولای فیلم در حال بیرون آمدن از پوستری است که در یک منطقه عمومی قرار داده شده است. اگر پوستر به اندازه کافی واقع گرایانه بود، ممکن بود رهگذر ناآگاه را غافلگیر کند یا نگران کند. هرچه این افکت موفقیت آمیزتر باشد، احتمال اینکه بینندگان با تبلیغات عکس بگیرند و آن را در پروفایل رسانه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند، بیشتر می شود و در نتیجه فیلم را برای دنبال کنندگان خود تبلیغ می کنند.

کفش ورزشی

یکی از راه های یک شرکت کفش ورزشی برای تبلیغ محصول خود، سازماندهی یک فلش ماب است. این برند می‌تواند ۱۰۰ رقصنده را استخدام کند تا یک برنامه رقص را یاد بگیرند و در یک زمان مشخص در یک مرکز خرید مشخص شوند. وقتش که می‌رسد، یکی دو نفر از رقصنده‌ها در وسط یک حیاط شلوغ، روال را شروع می‌کنند. بقیه که تظاهر به خریدارهای بی گناه می کردند، وانمود می کردند که غافلگیر شده اند. با گذشت زمان، رقصندگان بیشتر و بیشتری به آن ملحق می‌شدند و اعضای بی‌درگیر تماشاگران را شوکه می‌کردند.

فیلمبرداران استخدام شده این برند از کل فلش موب فیلم می گیرند و بعداً فیلم را ویرایش می کنند تا یک ویدیوی کوتاه بسازند. هنگامی که ویدیو پست می‌شود، این برند شامل شعاری می‌شود که کفش‌های خود را برای مشتریانی که از رقصیدن یا سایر فعالیت‌های ورزشی لذت می‌برند، تبلیغ می‌کند.

بیشتر بخوانید:

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *