بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

سود ناخالص در مقابل سود خالص: تفاوت چیست؟

حاشیه های خرده فروشی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

سود ناخالص و سود خالص ابزارهای مالی اساسی هستند که به تصمیم گیری های مالی مهم کمک می کنند تا کسب و کار به اهداف استراتژیک خود برسد. درک تفاوت بین سود ناخالص و سود خالص هنگام تجزیه و تحلیل سلامت مالی کلی یک کسب و کار ارزشمند است. در این مقاله از ایوسی، تفاوت سود ناخالص و سود خالص و نحوه محاسبه هر نوع سود را با مثال هایی توضیح می دهیم.

سود ناخالص چیست؟

سود ناخالص یک کسب و کار، کل درآمد منهای هزینه ساخت یک محصول یا ارائه خدمات است. به سود ناخالص درآمد ناخالص نیز گفته می شود. درآمد کل عبارت است از قیمت فروش هر کالا یا خدمات ضربدر تعداد فروخته شده هر کالا یا خدمات. سود ناخالص را می توان با کم کردن بهای تمام شده کالاهای فروخته شده کسب و کار از کل درآمد محاسبه کرد. بهای تمام شده کالای فروخته شده به مقدار پولی اطلاق می شود که صرف هزینه های تولید محصولات یا ارائه خدمات می شود. با این حال، محاسبه سود ناخالص هزینه های اضافی را در نظر نمی گیرد. به همین دلیل، سود ناخالص تنها تخمین تقریبی از میزان سود واقعی یک کسب و کار را ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: سود ناخالص: تعریف و نحوه محاسبه آن

نحوه محاسبه سود ناخالص

چند مرحله برای محاسبه سود ناخالص شما وجود دارد. ابتدا باید مجموع درآمد خود و همچنین هزینه فروش محصولات یا خدمات خود را محاسبه کنید. مراحل زیر می تواند شما را در فرمول راهنمایی کند:

سود ناخالص = کل درآمد – بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS)

۱. کل درآمد خود را محاسبه کنید

کل درآمد خود را با اضافه کردن تمام درآمد حاصل از فروش خود در دوره زمانی که می خواهید پیگیری کنید، محاسبه کنید. به عنوان مثال، می توانید تمام فروش های اعتباری و نقدی، فروش آنلاین یا آفلاین و هر درآمدی که از طریق ارائه خدمات یا فروش محصولات به دست می آید را اضافه کنید. برای محاسبه درآمد، قیمت فروش کالا یا خدمات را در مقدار فروخته شده ضرب کنید. تمام این درآمد را جمع کنید.

۲. هزینه فروش کالا یا خدمات خود را محاسبه کنید

بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS) را با ترکیب ارزش کل هزینه های مورد نیاز برای ارائه یک محصول یا خدمات به بازار محاسبه کنید. هزینه های غیرمستقیم و مستقیم مانند نیروی کار و منابع یا منابع را جمع آوری کنید. COGS ترکیبی از هزینه های مستقیم قابل پیگیری و هزینه های غیرمستقیم تخصیص یافته مانند سربار است. هر نوع اقلام یا خدمات ممکن است COGS مربوط به خود را داشته باشد. به عنوان مثال، اگر صاحب یک نانوایی هستید، هزینه مواد و نیروی کار برای تولید یک کلوچه با هزینه مواد اولیه و کار برای تهیه کیک متفاوت است.

۳. ارزش هزینه های کالاهای فروخته شده را از درآمد خود کم کنید

پس از محاسبه درآمد و ارزش کل هزینه های کالاهای فروخته شده، از فرمول (سود ناخالص = درآمد – COGS) استفاده کنید تا هزینه ها را از درآمد کم کنید. مبلغ حاصل سود ناخالص شماست.

سود خالص چیست؟

سود خالص به کل درآمد یک کسب و کار پس از کسر تمام بهره اشاره دارد. مالیات بر درآمد و حقوق و دستمزد؛ و هزینه های رهن، آب و برق یا اجاره. سود خالص سود ناخالص منهای سایر مخارج است. همچنین به عنوان درآمد خالص (در صورت مثبت بودن مقدار) یا زیان خالص (اگر مقدار منفی) نامیده می شود.

نحوه محاسبه سود خالص

پس از محاسبه کل درآمد ناخالص، می توانید سود خالص خود را در چند مرحله ساده محاسبه کنید. ابتدا باید سود ناخالص و هزینه های خارج از ارزش بهای تمام شده کالای فروخته شده خود را محاسبه کنید. مراحل زیر نحوه محاسبه سود خالص خود را با استفاده از فرمول شرح می دهد:

سود خالص = سود ناخالص – کل هزینه ها

۱. سود ناخالص خود را محاسبه کنید

برای محاسبه سود خالص، ابتدا باید بدانید سود ناخالص شما چقدر است. سود ناخالص برابر است با درآمد منهای COGS. پس از محاسبه سود ناخالص خود، می توانید بقیه فرمول را محاسبه کنید.

۲. کل هزینه های خود را محاسبه کنید

پس از ثبت سود ناخالص، کل هزینه های خود را محاسبه کنید. اینها هزینه های خارج از هزینه های کالاهای فروخته شده شما هستند و شامل هزینه هایی مانند مالیات بر درآمد، بازاریابی، هزینه های اداری، استهلاک و سایر هزینه هایی می شوند که مستقیماً به هزینه های تولید مربوط نمی شوند.

۳. هزینه ها را از سود ناخالص خود کم کنید

هنگامی که تمام محاسبات خود را انجام دادید، می توانید از فرمول (سود خالص = سود ناخالص – هزینه ها) برای محاسبه سود خالص خود استفاده کنید. شما همچنین می توانید به سادگی ارزش تمام هزینه های خود را از درآمد ناخالص خود کم کنید و نتایج برابر با سود خالص شما باشد. اگر درآمد شما منهای تمام هزینه ها منفی باشد، این ضرر خالص است.

سود ناخالص در مقابل سود خالص

بزرگترین تفاوت بین سود ناخالص و سود خالص، تفریق هزینه ها است. در حالی که سود ناخالص ارزش درآمدی است که به طور کلی پس از کسر هزینه ارائه یک محصول یا خدمات ایجاد می شود، سود خالص کل مبلغی است که یک کسب و کار پس از کسر تمام هزینه ها از درآمدها نگه می دارد. یک شرکت ممکن است از سود ناخالص و سود خالص برای ارزیابی سلامت مالی و وضعیت کلی خود استفاده کند.

دانستن تفاوت بین محاسبه سود ناخالص و سود خالص می تواند در شرایطی که یک کسب و کار در حال بررسی عملکرد مالی خود است ضروری باشد. یک کسب و کار می تواند از سود خالص خود برای تعیین ضرر یا کسب سود استفاده کند. سود ناخالص می تواند به شرکت بگوید که هزینه های تولید چقدر بر درآمد فروش تأثیر می گذارد. هزینه های تولید بالا باعث تفاوت معنی داری بین درآمد کل و سود ناخالص خواهد شد.

تفاوت بین سود ناخالص و خالص همچنین به این معنی است که یک تجارت می تواند وضعیت سلامت مالی خود را تعیین کند. به عنوان مثال، اگر در سود خالص خود با نتیجه منفی مواجه شدید، به این معنی است که کسب و کار شما متحمل زیان خالص شده است. سپس می توانید از اطلاعات به دست آمده از داده ها برای ایجاد تغییرات در استراتژی های بازاریابی یا فروش استفاده کنید. دانستن اینکه سود ناخالص کل ارزش قبل از کسر سایر هزینه ها است به این معنی است که می توانید استراتژی های بودجه بندی را برای اطمینان از برآورده شدن اهداف مالی خود اجرا کنید.

بیشتر بخوانید: ۶ مهارت اساسی حسابداری

نمونه هایی از محاسبه سود ناخالص و سود خالص

سود ناخالص و سود خالص دو عامل در تعیین وضعیت مالی کلی یک تجارت هستند و مثال‌های زیر نشان می‌دهند که چگونه یک شرکت سود ناخالص و سود خالص خود را محاسبه می‌کند.

سود ناخالص

به عنوان مثال: یک تجارت کوچک، Cookie’s Baked Creations، می خواهد سود ناخالص خود را برای سه ماهه محاسبه کند. مشاور مالی از سوابق فروش و هزینه های کسب و کار برای محاسبه درآمد کسب و کار با مجموع مبالغ فروش برای سه ماهه استفاده می کند. درآمد کسب و کار در این سه ماهه ۴۲۵۰۰ دلار است.

سپس مشاور مالی کل بهای تمام شده کالا را محاسبه می کند. پس از جمع کردن هزینه مواد، لوازم و تجهیزات، COGS حاصل از کسب و کار معادل ۳۵۰۰ دلار برای سه ماهه است. از آنجایی که Cookie’s Baked Creations از اجاق‌ها و اجاق‌ها و همچنین نیروی کار کارکنان در تولید محصولات پخته‌شده خود استفاده می‌کند، هزینه خدمات آنها نیز به بهای تمام شده کالای فروخته شده اختصاص می‌یابد. این منجر به ۲۱۰۷۵ دلار اضافی در COGS می شود که ارزش کل را به ۲۴۵۷۵ دلار افزایش می دهد.

سپس مشاور مالی سود ناخالص کسب و کار را با استفاده از فرمول (سود ناخالص = درآمد – COGS) به شرح زیر محاسبه می کند:

(سود ناخالص = ۴۲۵۰۰ – ۲۴۵۷۵ دلار) = (۱۷۹۲۵ دلار)

بنابراین، سود ناخالص Cookie’s Baked Creations برای سه ماهه ۱۷۹۲۵ دلار است.

سود خالص

Cookie’s Baked Creations با استفاده از همان کسب و کار مثال، به تجزیه و تحلیل مالی خود برای یافتن سود خالص می پردازد. مشاور مالی سود ناخالص را می گیرد و هزینه هایی مانند اجاره بها، درآمد و مالیات بر حقوق و دستمزد و سایر هزینه ها را کم می کند. هزینه های کسب و کار بالغ بر ۱۵۱۰۰ دلار برای سه ماهه است.

مشاور مالی از فرمول (سود خالص = سود ناخالص – هزینه ها) برای محاسبه سود خالص کسب و کار برای سه ماهه استفاده می کند:

(سود خالص = ۱۷۹۲۵ – ۱۵۱۰۰ دلار) = ۲۸۲۵ دلار

Cookie’s Baked Creations سود سه ماهه ای معادل ۲۸۲۵ دلار دارد. با فرض اینکه صاحب کوکی فردی است که تنها دو کارمند دارد، ممکن است مالک استراتژی هایی را برای افزایش درآمد و کاهش هزینه ها در نظر بگیرد. مالک می تواند افزایش قیمت فروش، کاهش بهای تمام شده کالای فروخته شده یا کاهش سایر هزینه های عملیاتی را در نظر بگیرد.

درک سود ناخالص و سود خالص یک جزء کلیدی برای ارزیابی چگونگی افزایش سلامت مالی کلی است.

مطالب مرتبط: ارزش افزایش واژگان کسب و کار شما

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *