بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

سود ناخالص: تعریف و نحوه محاسبه آن

سرفصل سود ناخالص

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اگر امیدوارید سودآوری و وضعیت مالی کلی شرکت خود را ارزیابی کنید، محاسبه سود ناخالص آن می تواند سودمند باشد. محاسبات زیادی وجود دارد که می توانید در نظر بگیرید، اما محاسبه سود ناخالص به شما این امکان را می دهد که ببینید تیم مدیریت اجرایی شما تا چه اندازه توانسته است از هزینه کالاهایی که شرکت شما تولید می کند و همچنین خدماتی که ارائه می دهید درآمد و سود ایجاد کند.

در این مقاله از ایوسی، سود ناخالص را تعریف می کنیم، نحوه محاسبه آن را توضیح می دهیم و مثال هایی برای درک بهتر مفهوم برای شما ارائه می دهیم.

سود ناخالص چیست؟

سود ناخالص – که به عنوان درآمد ناخالص نیز شناخته می شود – به درآمدی اطلاق می شود که یک شرکت پس از کسر هزینه های مربوط به تولید کالاها و خدمات مختلف خود ایجاد می کند. سود ناخالص یک شرکت را می توان در صورت سود و زیان آنها یافت و نشانگر عالی سلامت مالی آنها است. حاشیه سود ناخالص یک نسبت سودآوری است که در تعیین اینکه یک شرکت تا چه حد توانسته است در رابطه با تولید کالاها و خدمات خود درآمد ایجاد کند، مفید است. سود ناخالص بالاتر نشان‌دهنده موفقیت مدیریت در کسب سود برای هر هزینه کالایی است که با آن روبرو هستند.

از آنجایی که سود ناخالص می تواند به شما ایده ای از وضعیت مالی شرکت شما بدهد، طبیعی است که تعجب کنید که چه چیزی سود ناخالص خوب در نظر گرفته می شود. درک این نکته مهم است که این به صنعتی که در آن کار می کنید بستگی دارد. بهترین راه برای تخمین سود ناخالص خوب، مقایسه آن با سایر شرکت های صنعت شما است.

نحوه محاسبه سود ناخالص

محاسبه سود ناخالص گام مهمی در تعیین میزان عملکرد مالی شرکت شما است. برای محاسبه سود ناخالص از این مراحل استفاده کنید:

۱. صورت درآمد خود را دریافت کنید

صورت سود و زیان شرکت شما منبع عالی برای تعیین هر چیزی است که به امور مالی شرکت شما مربوط می شود. در این مورد، برای یافتن ارقام خاصی که به شما کمک می کند سود ناخالص کسب و کار خود را محاسبه کنید، به صورت درآمد خود نیاز دارید.

۲. بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS) و هرگونه درآمد (فروش) انجام شده را تعیین کنید

این دو رقمی است که برای محاسبه سود ناخالص شرکت خود به آن نیاز دارید. بهای تمام شده کالای فروخته شده به هزینه ای اطلاق می شود که برای تولید کالاهای مختلف، نیروی کار، مواد و سایر هزینه های شرکت شما صرف شده است. درآمد به درآمدی اشاره دارد که شرکت شما از فروش این کالاها به دست آورده است.

۳. سود ناخالص را محاسبه کنید

هنگامی که COGS و میزان فروش انجام شده را دارید، می توانید سود ناخالص را محاسبه کنید. برای انجام این کار، COGS مستقیم را از کل درآمد شرکت شما در یک دوره حسابداری خاص کم کنید. به عبارت دیگر، این معادله را دنبال کنید:

درآمد – بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS) = سود ناخالص

مطالب مرتبط: با شغل حسابداری آشنا شوید

سود ناخالص در مقابل حاشیه سود ناخالص

مهم است که سود ناخالص را با حاشیه سود ناخالص اشتباه نگیرید. سود ناخالص عددی است که به ارز بیان می شود، در حالی که حاشیه سود ناخالص به صورت درصد بیان می شود. برای تبدیل سود ناخالص به حاشیه سود ناخالص، باید سود ناخالص را بر فروش خالص تقسیم کنید. به عبارت دیگر، این معادله را دنبال کنید:

سود ناخالص / فروش = حاشیه سود ناخالص

شما همچنین می توانید COGS را از درآمد کم کنید، آن را بر کل درآمد تقسیم کنید و همه آن را در ۱۰۰ ضرب کنید. به عبارت دیگر:

((کل درآمد – COGS) / درآمد کل) x 100 = حاشیه سود ناخالص

برای مثال، برای سال منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۶، فرض کنید شرکت شما درآمدی معادل ۳۰۰ میلیارد تومان و COGS شما ۱۵۰ میلیارد تومان گزارش کرده است. در این مثال، حاشیه سود ناخالص شرکت شما برای سال ۱۳۹۶ میزان ۵۰٪ خواهد بود.

اگرچه حاشیه سود خوب بسته به صنعت شما متفاوت است، حاشیه سود ۱۰ درصد متوسط، ۲۰ درصد خوب و ۵ درصد حاشیه کم در نظر گرفته می شود. در مثال بالا، شرکت شما حاشیه سود بسیار خوبی خواهد داشت.

مطالب مرتبط: درباره تحلیلگر مالی بیاموزید | نحوه محاسبه نسبت حاشیه سود

حاشیه سود ناخالص در مقابل حاشیه سود خالص

در حالی که حاشیه سود ناخالص و حاشیه سود خالص هر دو ابزاری برای تعیین ثبات مالی شرکت شما هستند، تعاریف آنها کاملاً متفاوت است. حاشیه سود ناخالص – همچنین به عنوان نسبت حاشیه ناخالص شناخته می شود – به درصدی از درآمد اشاره دارد که پس از کسر بهای تمام شده کالای فروخته شده باقی می ماند. سود ناخالص فاکتورهای مختلفی از جمله مواد، کمیسیون های پرداخت شده به کارکنان فروش، خدمات ساختمانی و هزینه های حمل و نقل را در نظر می گیرد. اینها همه هزینه هایی هستند که بر اساس بازده تغییر می کنند.

با این حال، حاشیه سود خالص، درصدی از درآمد باقی مانده پس از کسر هر گونه هزینه فروش است. حاشیه سود خالص به شما امکان می دهد تمام جریان های نقدی خروجی، جریان های درآمدی مختلف، کل درآمد شرکت و پرداخت های بدهی های مختلف شرکت شما را مشاهده کنید. برخلاف حاشیه سود ناخالص، حاشیه سود خالص کسر مالیات، بهره و سایر بدهی ها را به حساب می آورد. این شامل هزینه های ثابت از جمله اجاره، بیمه یا حقوق کارمندان شما می شود. به عبارت دیگر، هزینه هایی که شامل تولید شرکت شما نمی شود. می توانید حاشیه سود خالص را با تقسیم درآمد حاصل از فروش بر درآمد خالص و ضرب این عدد در ۱۰۰ برای تعیین درصد حاشیه سود خالص محاسبه کنید. فرمول این کار به شرح زیر است:

(درآمد فروش / درآمد خالص) x 100 = حاشیه سود خالص

نمونه های سود ناخالص

برای درک بهتر سود ناخالص و نحوه محاسبه آن، به مثال های زیر توجه کنید:

  • مثال ۱: فرض کنید شرکت شما ۵۰۰۰۰۰۰۰ تومان آورده است و هزینه کالاهای فروخته شده شما ۳۰۰۰۰۰۰۰ تومان است. از آنجایی که سود ناخالص درآمد منهای هزینه های کالاهای فروخته شده است، سود ناخالص شما ۲۰۰۰۰۰۰۰ تومان خواهد بود. این به این دلیل است که ۵۰۰۰۰۰۰۰ تومان (فروش یا درآمد) منهای ۳۰۰۰۰۰۰۰ تومان (بهای تمام شده کالای فروخته شده) ۲۰۰۰۰۰۰۰ تومان است.

  • مثال ۲: فرض کنید کسب و کار شما دارای فروش خالصی بالغ بر ۶۰۰۰۰۰۰۰ تومان در طول سال مالی با مجموع بهای تمام شده کالاهای فروخته شده ۲۰۰۰۰۰۰۰ تومان بوده است. با استفاده از این دانش، ۲۰۰۰۰۰۰۰ تومان را از ۶۰۰۰۰۰۰۰ تومان کم می کنید تا سود ناخالص ۴۰۰۰۰۰۰ تومان برای کسب و کار خود به دست آورید.

  • مثال ۳: نانوایی شما ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان در دوره حسابداری جاری با هزینه کل کالاهای فروخته شده ۴۰۰۰۰۰۰۰ تومان به ارمغان آورد. سپس هزینه کالاهای فروخته شده (۴۰۰۰۰۰۰۰ تومان) را از کل درآمد ۱۰۰۰۰۰۰۰ تومانی نانوایی خود کم می کنید. با این کار سود ناخالص ۶۰۰۰۰۰۰۰ تومانی خواهید داشت.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *