مدیران، متخصصان سطح متوسط و ارشد در سازمان ها هستند که بر تیم هایی متشکل از چندین کارمند نظارت می کنند. این نوع نقش فرصتی برای پیشرفت شغلی و چالش های حرفه ای جدید فراهم می کند. یادگیری در مورد چگونگی کسب یک موقعیت مدیریتی می تواند به تعیین قدم بعدی در حرفه شما کمک کند.
در این مقاله از ایوسی، مزایای ورود به مدیریت و مراحلی را که می توانید برای رسیدن به این هدف بردارید، مورد بحث قرار می دهیم.
مزایای ورود به مدیریت چیست؟
دلایل زیادی وجود دارد که باید به دنبال فرصت مدیریتی در حرفه خود باشید. برخی از مهمترین مزایای ورود به مدیریت عبارتند از:
افزایش حقالزحمه
از آنجایی که پستهای مدیریتی معمولاً در سلسله مراتب سازمان بالاتر از نقشهای غیر مدیریتی هستند، اغلب حقوق بیشتری ارائه میدهند. در نتیجه، به دست آوردن یک موقعیت مدیریتی اغلب یک استراتژی موثر برای افزایش دستمزد است. این همچنین ممکن است هنگام شروع یک نقش رهبری در یک شرکت جدید برای شما مفید باشد، زیرا حقوق اولیه شما ممکن است بیشتر از هر موقعیت سطح ابتدایی باشد. بسته به منابع سازمان، ممکن است در زمانهای مشخصی در طول سال مالی، پاداش بیشتری دریافت کنید.
استقلال بیشتر
کار در مدیریت می تواند به شما استقلال بیشتری در مورد برنامه و عملیات روزانه خود بدهد، زیرا ممکن است افراد کمتری در یک سازمان وجود داشته باشند که موقعیت بالاتری در یک شرکت داشته باشند. در نتیجه، ممکن است سفارشها یا دستورالعملهای کمتری از یک سرپرست دریافت کنید، که به شما آزادی بیشتری برای تکمیل پروژهها با استفاده از تکنیکهای خود برای افزایش بهرهوری میدهد. همچنین می توانید بر اساس نتایج مستقل خود در مورد ارزیابی عملکرد قضاوت کنید.
عزت بالاتر
قرار گرفتن در یک موقعیت مدیریتی ممکن است باعث افزایش سطح احترام از دیگر متخصصان شود. از آنجایی که مدیران اغلب قدرت بیشتری در یک سازمان دارند، مهم است که توانایی های رهبری را برای کسب موقعیت خود نشان دهند. به دست آوردن این نوع احترام به عنوان یک مدیر همچنین می تواند روابط شما در محل کار را بهبود بخشد و رضایت شغلی را به طور کلی افزایش دهد.
نفوذ فرهنگی
به عنوان یک مدیر، شما اغلب توانایی بیشتری برای تأثیرگذاری بر فرهنگ درون یک سازمان دارید. شما همچنین می توانید اختیار تصمیم گیری های کلیدی در یک سازمان را به دست آورید و به شما این امکان را می دهد که سیاست هایی را تنظیم و اجرا کنید که با ترجیحات و سیستم ارزشی شما هماهنگ باشد. در نتیجه، شما همچنین می توانید از این اختیار برای ایجاد یک محیط کاری عادلانه و کاربردی برای تیم خود استفاده کنید.
فرصت های تازه
کار در مدیریت ممکن است فرصت های شغلی جدیدی را در سازمانتان برای شما فراهم کند. برای مثال، یک مقام عالی رتبه ممکن است برای ملاقات با مشتریان جدید به مکان های دیگر سفر کند. این رویداد میتواند به شما فرصتی برای توسعه مهارتهای رهبری و ارتباطی جدید بدهد، که میتوانید آنها را هم برای یک موقعیت مدیریتی فعلی یا یک موقعیت شغلی آینده اعمال کنید.
توسعه کارکنان
به عنوان یک مدیر، ممکن است این فرصت را داشته باشید که به اعضای تیم خود راهنمایی یا مربیگری کنید و به آنها کمک کنید تا مشاغل حرفه ای خود را توسعه دهند. این تلاش ها به شما امکان می دهد بهره وری کلی تیم خود را افزایش دهید، که ممکن است به یک شرکت کمک کند تا اهداف خود را بهتر انجام دهد. مربیگری همچنین میتواند یک تجربه حرفهای کامل باشد، زیرا ممکن است مشاهده کنید که کارکنان با استفاده از فرصتهایی که برایشان فراهم کردهاید برتری مییابند و در حرفهشان پیشرفت میکنند.
مرتبط: راهنمای شما برای توسعه کارکنان
نحوه ورود به مدیریت
اگر به شغلی در مدیریت علاقه مند هستید، مراحل زیر را دنبال کنید:
۱. در مورد موقعیت مورد نظر خود تحقیق کنید
هنگام آماده شدن برای یک حرفه در مدیریت، اغلب مفید است که موقعیتی را در یک صنعت خاص هدف قرار دهید. این به شما امکان می دهد پیشرفت حرفه ای خود را بهتر تنظیم کنید، که ممکن است شانس شما را برای انتخاب شدن برای این نوع موقعیت در آینده افزایش دهد. همچنین می تواند به شما در تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کمک کند تا به شما در پیشرفت به سمت یک فرصت شغلی در مدیریت کمک کند.
۲. مدرک لیسانس بگیرید
بسیاری از شرکتها از شما میخواهند قبل از درخواست پست مدیریت، مدرک لیسانس خود را از یک دانشگاه چهار ساله دریافت کنید. تکمیل یک برنامه آکادمیک مانند مدیریت بازرگانی، امور مالی یا منابع انسانی می تواند به شما در ایجاد مهارت های حیاتی برای یک حرفه موفق در مدیریت کمک کند، که ممکن است فرصت های شغلی شما را افزایش دهد. اگر یک مدیر استخدام فقط مدرک لیسانس را در لیست مدارک ترجیحی ذکر می کند، ارائه این اطلاعات می تواند به تمایز درخواست شما از مطالب نامزدهای شغلی مشابه کمک کند.
۳. کارهای ابتدایی را پیدا کنید
اکثر موقعیت های مدیریتی نیاز به کسب تجربه کاری در یک صنعت مرتبط قبل از درخواست برای یک شرکت دارند. در نتیجه، برای مدیران مشتاق معمول است که کار خود را در موقعیتهای ابتدایی شروع کنند تا تجربه لازم را کسب کنند، سپس از طریق ارتقاء به یک موقعیت متوسط پیشرفت کنند. در صورت امکان، به دنبال کار سطح پایه در زمینه ای مرتبط با موقعیت مدیریتی مورد نظر خود باشید تا بتوانید مهارت های ارزشمندتری را توسعه دهید و دانش کلیدی در محل کار خود را به دست آورید.
۴. مهارت های مرتبط را تقویت کنید
قبل از درخواست برای یک موقعیت مدیریتی، اغلب مفید است که مهارت هایی را توسعه دهید که می تواند به شما در انجام وظایف کلیدی در یک موقعیت مدیریتی کمک کند. در اینجا چند نمونه از مهارت های مدیریتی مفیدی که می توانید آنها را توسعه دهید آورده شده است
-
ارتباط: توانایی انتقال اطلاعات به طور واضح به اعضای تیم، هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی، یک مهارت کلیدی برای یک مدیر است. این می تواند به تیم شما اجازه دهد تا دستورالعمل های شما را درک کند، که ممکن است به آنها کمک کند تا انتظارات شما را در پروژه ها بهتر برآورده کنند.
-
تفویض اختیار: مدیران اغلب در مورد عملکرد شغلی کارکنان خود در طول عملیات روزانه یک کسب و کار پاسخگو هستند. توانایی تفویض وظایف به کارکنان با مجموعه مهارتهای مناسب میتواند به شما کمک کند بهتر مطمئن شوید که تیم شما میتواند ضربالاجلهای خود را برآورده کند، در حالی که به شما زمان میدهد تا کار آنها را بررسی کرده و تأیید نهایی را ارائه دهید.
-
رهبری: این مهارت میتواند بر توانایی شما برای به حداکثر رساندن بهرهوری تیمتان تأثیر بگذارد و به پیشرفت حرفهای آنها کمک کند. قابلیتهای رهبری قوی همچنین میتواند تعامل شما با کارکنان را افزایش دهد و به آنها کمک کند در محیط کاری خود احساس حمایت کنند.
-
تیم سازی: هنگام نظارت بر تیمی از کارکنان، واداشتن آنها به همکاری خوب با یکدیگر می تواند به آنها کمک کند تا کارایی خود را افزایش دهند و عملکرد کلی شغلی هر یک از کارکنان را بهبود بخشند. مهارتهای تیمسازی به شما کمک میکند راههایی را برای تقویت پیوند بین کارمندان شناسایی کنید تا بستری برای موفقیت با یکدیگر فراهم کنید.
-
مدیریت زمان: از آنجایی که مدیران اغلب مسئولیتهای زیادی در یک سازمان دارند، یادگیری نحوه صرف عاقلانه زمان میتواند یک مهارت مفید در توسعه حرفهای شما باشد. به عنوان مثال، مدیریت زمان می تواند به شما این امکان را بدهد که کار خود را به طور موثر اولویت بندی کنید تا بهتر بتوانید از توانایی خود در انجام تمام ضرب الاجل های حیاتی برای یک پروژه اطمینان حاصل کنید.
۵. در شغل فعلی خود عملکرد خوبی داشته باشید
برای تثبیت بهتر صلاحیت های خود و آگاه کردن کارفرما از پتانسیل مدیریتی خود، مطمئن شوید که اهداف خود را در نقش فعلی انجام می دهید و کار با کیفیت بالا را کامل می کنید. ارائه یک عملکرد شغلی عالی همچنین می تواند به شما کمک کند اخلاق کاری قوی، شایستگی در زمینه کاری خود و تعهد به رشد حرفه ای را نشان دهید. از آنجایی که کارفرمایان بالقوه اغلب برای این ویژگی ها در یک مدیر ارزش قائل هستند، ممکن است شانس خود را برای دریافت ترفیع در آینده افزایش دهید.
۶. به دنبال فرصت های اضافی باشید
پذیرش مسئولیت های جدید در محل کار را در نظر بگیرید تا بتوانید مهارت های جدید یا دانش صنعت را توسعه دهید و به نمایش بگذارید. افزایش تلاشهای شما در محل کار ممکن است باعث شناخت بیشتر شما در یک سازمان شود و به مدیران ارشد نشان دهد که ممکن است کاندیدای ایدهآلی برای ارتقاء به یک موقعیت مدیریتی در آینده باشید. این رویکرد همچنین میتواند به شما کمک کند تا یک رزومه با کیفیت بالا برای برنامهای در هر پست مدیریتی در آینده ایجاد کنید، زیرا میتوانید قابلیتها و تجربه حرفهای بیشتری را نشان دهید.
۷. مدرک فوق لیسانس بگیرید
از آنجایی که برخی از موقعیت های مدیریتی مدرک کارشناسی ارشد در یک رشته مرتبط را به عنوان مدرک ترجیحی ذکر می کنند، حضور در یک برنامه ممکن است فرصت های شغلی کلی شما را افزایش دهد. تکمیل این مدرک می تواند به شما در افزایش دانش صنعت و بهبود کیفیت مواد کاربردی خود کمک کند. این برنامه ها همچنین می توانند به شما این امکان را بدهند که در زمینه خاصی از رشته خود که شرکت ها اغلب برای آن ارزش قائل هستند، تخصص داشته باشید. شما می توانید بلافاصله پس از اتمام دوره لیسانس در یک برنامه کارشناسی ارشد تمام وقت ثبت نام کنید، یا مدرک خود را به عنوان یک دانشجوی پاره وقت در حالی که در یک موقعیت شغلی کار می کنید، کسب کنید.
۸. گواهینامه کسب کنید
دریافت گواهینامه توسط یک سازمان معتبر در زمینه شما می تواند صلاحیت های مدیریتی شما را در هنگام جستجوی ترفیع بهبود بخشد. فهرست کردن یک یا چند مدرک در درخواست شغلی شما می تواند مدرکی دال بر دانش و شایستگی شما در یک مهارت سخت مرتبط مانند مدیریت پروژه یا تجزیه و تحلیل کسب و کار را نشان دهد. همچنین میتواند به شما کمک کند تا به طور مؤثر شبکهسازی کنید، و به شما امکان ارتباط مستقیم با سایر افرادی را میدهد که همین اعتبار را کسب کردهاند، از جمله استخدام متخصصانی که ممکن است در آینده فرصت شغلی ارائه دهند.
۹. علاقه خود را بیان کنید
ابراز تمایل به مدیریت به افراد با رتبه بالاتر در یک شرکت می تواند به افزایش شانس موفقیت شما کمک کند، زیرا این افراد اغلب دارای توانایی های تصمیم گیری هستند. این رویکرد ممکن است آنها را تشویق کند تا عملکرد شغلی شما را با دقت بیشتری زیر نظر بگیرند و به آنها این امکان را می دهد که شما را به عنوان یک کاندیدای بالقوه برای ترفیع بهتر ببینند. همچنین میتواند توانایی شما را برای اقدام، که اغلب یک صلاحیت ترجیحی برای رهبران در یک موقعیت مدیریتی است، نشان دهد.
۱۰. درخواست نقد کنید
وقف تلاش های خود برای بهبود خود می تواند به عملکرد شغلی شما کمک کند، بنابراین ممکن است به دنبال انتقاد سازنده و سایر اشکال بازخورد از یک منبع خارجی باشید. جستجوی نظرات همتایان و سرپرستان می تواند به شما این امکان را بدهد که زمینه های جدیدی را برای بهبود شناسایی کنید، سپس راه هایی را برای رسیدگی به آنها در تمرین کاری روزانه خود تعیین کنید. این رویکرد می تواند به شما کمک کند مهارت های توسعه حرفه ای خود را افزایش دهید و خود را به یک کاندیدای ارزشمند برای موقعیت مدیریتی در یک شرکت تبدیل کنید.
۱۱. برای ترفیعات درخواست دهید
هنگامی که مشخص کردید که اعتبار لازم برای بررسی نقش مدیریت را دارید، می توانید برای موقعیت های شغلی خود اقدام کنید. هنگام تهیه مواد درخواستی خود، تمرکز بر مهارت ها و تجربیات حرفه ای مرتبط با موقعیت شغلی در رزومه خود را در نظر بگیرید. اگر یک شرکت نیاز به نامه پوششی دارد، می توانید از آن به عنوان فرصتی برای توصیف بهترین ویژگی های مدیریتی خود استفاده کنید، به علاوه از دانش دست اول خود در مورد فرهنگ یک شرکت برای مطابقت بیشتر با ترجیحات استخدامی آن استفاده کنید.
مطالب مرتبط: نحوه نوشتن نامه درخواست ارتقاء
۱۲. به دنبال فرصت های شغلی در جای دیگری باشید
اگر فرصت جذابی را خارج از کارفرمای فعلی خود شناسایی می کنید، ممکن است درخواست یک موقعیت مدیریتی در یک شرکت جدید را در نظر بگیرید. همچنین اگر به دنبال منابع توسعه حرفه ای بیشتر از آنچه محل کار فعلی شما می تواند فراهم کند، می توانید این گزینه را در نظر بگیرید، زیرا مهم است که اهداف شغلی بلند مدت خود را در نظر بگیرید. پذیرفتن فرصت های شغلی در یک شرکت دیگر نیز ممکن است شانس کلی شما را برای یافتن موقعیت مدیریتی متناسب با اولویت ها و نیازهای شما افزایش دهد.