نماد سایت ایوسی

رزومه کاربردی: تعریف، نکات و مثال ها

مهارت رزومه نویسی

مهارت رزومه نویسی

اگر یک فرمت استاندارد رزومه که سابقه کاری شما را نشان می دهد به طور دقیق نشان دهنده شما برای یک شغل نیست، می توانید قالب رزومه کاربردی را امتحان کنید که مهارت های قابل انتقال شما را به نمایش می گذارد.

در این مقاله از ایوسی، نحوه ارائه سوابق خود را از طریق یک رزومه کاربردی به همراه نکات و مثال هایی برای الهام بخشیدن توضیح می دهیم.

رزومه کاربردی چیست؟

رزومه کاربردی فرمت رزومه ای است که در درجه اول مهارت های یک نامزد را به نمایش می گذارد. برخلاف یک رزومه زمانی معکوس که تجربه یک نامزد را تحت مشاغل حرفه‌ای قبلی یا فعلی‌اش که به ترتیب اخیر برگزار می‌شود، سازمان‌دهی می‌کند، رزومه کاربردی تجربه یک نامزد را در زیر مهارت‌ها یا دسته‌بندی مهارت‌ها دسته‌بندی می‌کند. این به کارفرمایان اجازه می دهد تا بر مدارک متقاضی مانند هر مهارت فنی یا نرم مورد نیاز برای کار تمرکز کنند. در اینجا مثالی از اینکه یک رزومه کاربردی باید چگونه باشد آورده شده است:

زمان استفاده از رزومه کاربردی

اگر قالب استاندارد معکوس زمانی معکوس کننده یا نشان دهنده مناسب مدارک شما نیست، باید از یک رزومه کاربردی استفاده کنید. این ممکن است درست باشد.

اساساً، اگر احساس می‌کنید مدارک شما به جای مجموعه‌ای از مشاغلی که داشته‌اید، بر اساس انواع مهارت‌ها دسته‌بندی می‌شوند، یک رزومه کاربردی ممکن است برای شما مناسب باشد.

رزومه عملکردی در مقابل رزومه زمانی معکوس در مقابل ترکیبی

نوع رزومه ای که تصمیم می گیرید بنویسید به سابقه حرفه ای، تحصیلات و شغلی که برای آن درخواست می کنید بستگی دارد. اگر در حال تغییر شغل یا صنعت هستید یا در تجربه کاری خود شکاف هایی دارید، یک رزومه کاربردی ممکن است برای شما مناسب باشد. ساختار رزومه کاربردی به کارفرمایان اجازه می دهد تا به سرعت درک کنند که چگونه نقاط قوت شما با شرح شغل مرتبط است و اهمیت کمتری به جدول زمانی خاص تجارب حرفه ای شما می دهد.

معکوس – زمانی

رزومه زمانی معکوس تجربه کاری را از جدیدترین به قدیمی ترین فهرست می کند. این رزومه برای افراد حرفه‌ای که هیچ شکافی در تجربه کاری ندارند و یا تجربه کاری آن‌ها ارتباط نزدیکی با فرصت شغلی دارد، مناسب است.

ترکیبی

ترکیبی از رزومه های زمانی و عملکردی منجر به رزومه “ترکیبی” می شود. مهارت‌ها و توانایی‌ها ابتدا فهرست می‌شوند و پس از آن تجربه زمانی ذکر می‌شود. این فرمت رزومه برای تاکید بر مهارت‌ها و توانایی‌های خاص افراد حرفه‌ای با سوابق مختلف و متقاضیان خلاق مانند طراحان یا هنرمندان خوب است.

در زیر نکات و نمونه هایی برای نوشتن رزومه کاربردی را مشاهده خواهید کرد.

مرتبط: ۱۰ بهترین مهارت برای گنجاندن در رزومه (با مثال) 

چگونه یک رزومه کاربردی بنویسیم

هنگامی که تصمیم گرفتید فرمت کاربردی مناسب است، می توانید رزومه خود را طراحی و سفارشی کنید. در اینجا چند دستورالعمل وجود دارد که باید هنگام نوشتن رزومه کاری خود در نظر بگیرید:

۱. با خلاصه شروع کنید.

باز کردن رزومه خود با یک خلاصه مختصر اختیاری است، اما می تواند افزودنی خوبی برای یک رزومه کاربردی باشد، زیرا به کارفرمایان زمینه بیشتری در مورد شما می دهد. در این خلاصه، تجربه اولیه، مهارت‌های مرتبط و اهداف شغلی فراگیر خود را درج کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه خلاصه رزومه بنویسیم 

۲. اطلاعات تماس خود را وارد کنید.

قبل از خلاصه، یک بخش تماس اضافه کنید که شامل نام کامل، ایمیل، شماره تلفن و شهر و استان محل سکونت شما می شود (توجه: اگر می خواهید این اطلاعات را خصوصی نگه دارید، نیازی به ذکر آدرس خیابان خود ندارید).

بیشتر بخوانید: نحوه درج اطلاعات تماس در رزومه 

۳. مهارت های خود را گروه بندی کنید.

در مرحله بعد، مهارت ها و توانایی های اولیه خود را فهرست کنید. به طور معمول این کار در ساختار سطل ها یا تم ها انجام می شود. اگر مفید باشد، می‌توانید از کلمات کلیدی در شرح شغل برای اطلاع از دسته‌های مهارت خود استفاده کنید. سپس، چهار تا پنج گلوله را در زیر هر دسته مهارت قرار دهید که مرتبط ترین و چشمگیرترین تجربیات یا دستاوردهای شما را فهرست می کند.

به جای اینکه کارهایی را که انجام داده‌اید یا مسئولیت‌هایی را که برعهده داشته‌اید فهرست کنید، تأثیری که بر آن گذاشته‌اید و نتایجی که به دست آورده‌اید را با اعداد و ارقام بیان کنید. به عنوان مثال، در زیر یک دسته برای مهارت های فروش، یک نامزد ممکن است بگوید:

“تکمیل تماس های خروجی روزانه با حجم بالا را با نرخ تبدیل موفق تجربه کنید.”

یک راه بهتر و تاثیرگذارتر برای برقراری ارتباط این خواهد بود:

“با انجام مداوم بیش از ۱۰۰ تماس خروجی روزانه با نرخ تبدیل ۲۰٪، به عنوان یک عملکرد برتر شناخته شده است.”

از جمله تأثیر خاصی که گذاشته اید برای کارفرمایان جذاب تر است و بلافاصله شما را از سایر نامزدها متمایز می کند.

۴. تجربه حرفه ای را که دارید فهرست کنید.

اگرچه ممکن است در تجربه کاری شما شکاف هایی وجود داشته باشد، از جمله کارهایی که انجام داده اید می تواند برای کارفرمایان مفید باشد – به خصوص زمانی که مربوط به موقعیت شغلی باشد. محل کار و مشارکت های کلیدی را فهرست کنید، تاریخ ها را کنار بگذارید یا در صورت ترجیح، فقط سال را درج کنید. این بخش باید در زیر بخش مهارت های اصلی شما قرار گیرد.

۵. تحصیلات خود را فهرست کنید.

در پایین، سوابق تحصیلی خود را فهرست کنید  . در صورت لزوم، نام مؤسسه، حوزه تحصیلی، هرگونه دستاورد مرتبط و دیپلم دریافتی را درج کنید. برخی از افراد، تحصیلات را در صورتی که رزومه کاری خود را مرتبط نمی‌دانند، کنار می‌گذارند یا اگر سؤالات دیگری را برای کارفرمایان ایجاد می‌کند، در نظر بگیرید که آیا گنجاندن تحصیلاتتان به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک کاندیدای قوی معرفی شوید.

بعد از اینکه رزومه کاربردی خود را نوشتید، زمانی را برای ویرایش و تصحیح  آن اختصاص دهید تا مطمئن شوید که رزومه به مهارت ها و توانایی های ذکر شده در شرح شغل مربوط می شود. نوشتن یک نامه حمایتی  می تواند مکمل مفیدی برای یک رزومه کاربردی باشد و به کارفرمایان این فرصت را می دهد تا شایستگی های شما و مهارت هایی را که شما را به انتخابی قوی برای این موقعیت تبدیل می کند، درک کنند.

مطالب مرتبط: ۶ قانون جهانی برای رزومه نویسی

الگو و نمونه رزومه کاربردی

بیایید به چند نمونه مختلف از رزومه های کاربردی نگاه کنیم تا به راهنمایی در نوشتن رزومه خود کمک کنیم.

نمونه رزومه عملکردی خدمات مشتری

در این مثال، خواهید دید که بخش تجربه، سال های کار در شرکت ها را فهرست می کند. این راهی برای ارائه یک جدول زمانی سطح بالا است که می تواند به دور کردن تمرکز از شکاف کمک کند. این شخص همچنین شامل بخش “منطقه های تجربه” است که نمای دقیق تری از مهارت های تجربی ارائه می دهد. این می تواند فرصت خوبی برای گنجاندن مهارت های مرتبط با شرح شغل باشد که ممکن است در یکی از موضوعات شما قرار نگیرد.

حسنی محسنی
تهران، خیابان …..، کوچه ….
۰۲۱-۱۱۱۱۱۱۱۱
hermail@email.com

خلاصه
نماینده خدمات مشتری با بیش از سه سال تجربه در حل سوالات پیچیده مشتری. علاقه مند به ایجاد روابط قوی با مشتری، وفاداری به برند و افزایش مشارکت مشتری است.

حوزه تجربه
خرده فروشی، ورود اطلاعات، مایکروسافت آفیس، تایپ، حل شکایت، فروش مبتنی بر خدمات، تسلط به زبان فرانسوی و اسپانیایی

ساده‌سازی فرآیند مهارت‌ها
اسکریپت‌های ایمیل خدمات مشتری ایجاد کرد که در سراسر شرکت برای تعامل با مشتریان استفاده می‌شوند. کتابچه راهنمای آموزشی نماینده خدمات مشتری که به تنهایی ایجاد شده است، روند ورود را از ۸ به ۶ هفته کاهش می دهد. با آموزش آنلاین بصری، میانگین زمان تماس نماینده مشتری را ۹۰ ثانیه کاهش داد

حل شکایت
به طور متوسط ​​به بیش از ۵۰ تماس در روز از مشتریان ناراضی مربوط به تاخیر در ارسال، اشتباهات سفارش و سفارش‌های از دست رفته پاسخ می‌دهد. به ۹۷% میانگین امتیاز رضایت مشتری دست یافت و ۱۲% از هدف تیم پیشی گرفت.

فروش مبتنی بر خدمات
با تکنیک‌های نوآورانه افزایش فروش، به طور مداوم بیش از ۱۰% از اهداف برنامه‌ها فراتر رفت. پیشگام توسعه یک سیستم بهبود یافته برای پیگیری مشتریان ناراضی، کاهش ریزش مشتری تا ۶٪.

شرکت xyz، مدیر خدمات مشتری ۱۳۹۶
: مدیریت روابط با مشتری از طریق تلفن و ایمیل برای دریافت پرداخت‌ها، حل سوالات و برنامه‌های افزایش فروش.

برنامه ارجاع مشتری: پروژه پیشرو، افزایش ۱۵ درصدی مشتریان در کمتر از ۶ ماه.

شرکت abc، نماینده خدمات مشتری ۱۳۹۵: سؤالات مشتری را از طریق تلفن و ایمیل حل می کند، به طور مداوم از اهداف فراتر می رود و فرآیندهای پیشگام برای رضایت مشتری بهتر است.

آموزش
دانشگاه ………. ، ۱۳۹۴-۱۳۸۹
لیسانس علوم در مدیریت بازرگانی

نمونه رزومه عملکردی مدیریت تولید

در این مثال، ما به یک رزومه کاربردی برای یک مدیر تولید نگاه می کنیم. این مثال تاریخ ها را در بخش تجربه شامل نمی شود اما آنها را در بخش آموزش یادداشت می کند.

محمدعلی اقبالی
mymail@me.com
۰۵۱-۱۱۱۱۱۱۱۱
خراسان رضوی، مشهد
بلوار ……، خیابان ……، ….

خلاصه
مدیر تولید مبتنی بر کیفیت و پرتلاش با بیش از سه سال تجربه در ساده‌سازی عملیات برای ایجاد حجم، برنامه‌ها و استانداردهای تولید رقابتی. ضایعات و ناکارآمدی ها را برای اجرای استراتژی های بهبود هدفمند شناسایی می کند.

مهارت‌ها و توانایی‌ها
ایجاد کارایی
برنامه‌های عملیاتی سریع را برای تشویق تولید با حجم بالا و زمان‌های حمل قابل اطمینان ایجاد کرد. اجرای روش های تضمین کیفیت برای کاهش ضایعات و آسیب های مادی، کاهش موفقیت آمیز هزینه های مواد تا ۱۰٪

مدیریت
بیش از ۳۰ کارمند انبار از جمله اپراتور ماشین آلات، تدارکات و کارگران حمل و نقل را مدیریت می کند. برگزاری جلسات ایمنی ماهانه برای اطمینان از عملکرد موثر و بدون خطرات محیط کار.

تضمین کیفیت
بر تولید نظارت کرد، انجام بررسی های تصادفی کیفیت و اطمینان از بهترین شیوه ها دنبال شد. ایجاد برنامه های عملیاتی سریع برای تشویق تولید با حجم بالا و زمان حمل قابل اطمینان.

خرده فروشی ………، مدیر تولید بر کلیه فرآیندهای تضمین کیفیت و ایمنی برای زمان حمل قابل اطمینان و افزایش رضایت مشتری نظارت می کند.

مجموعه کارخانجات …….، سرپرست تولید،
کارکنان انبار و عملکرد تولید را مدیریت می‌کند تا از لجستیک کارآمد اطمینان حاصل کند.

آموزش و پرورش
تهران، ۱۳۹۲-۱۳۸۶
لیسانس علوم در مدیریت زنجیره تامین
دارای گواهینامه لیفتراک

خروج از نسخه موبایل