بهترین ابزارهایی که تولید کننده محتوا می تواند برای کار خودش استفاده نماید، فکر او است؛ بی شک شخصی که دست به قلم شده و مینویسد بایستی با اصول فنی محتوا و خودِ نویسندگی به طور کامل آشنا باشد؛ و البته در این بین اگر در شروعِ کار نویسندگی و تولید محتوایش هم اطلاعاتش کم بود، لازم است کم کم نسبت به بیشتر کردن دادههای اطلاعاتی خود و افزایش آگاهیاش نیز تلاش و تکاپو داشته باشد.
اما؛ فکر چیزی دیگر است. فکر باز و تمرکز بالا دو اصل بسیار بسیار مهم در داستان تولید محتوا به شمار میروند؛ تا زمانی که شما به عنوان یک تولید کننده ی محتوا و یک نویسنده نتوانید فکرتان را متمرکز کنید و آن را در چارچوب نویسندگی و موضوعی که برگزیدهاید، محدود نگه دارید، قطعا پیشرفتی در این کار نیز نخواهید داشت.
و اگرچه برای برای بهبود تمرکز راهکارها و تمارین زیادی وجود دارد (همچون بهرگیری از مکانی ساکت و الهام بخش، استفاده از تمارین آرام کنندهی ذهن همچون مدیتیشن، استراحت کافی و …)؛ اما برای بازتر کردن فکر، فقط مطالعهی منابعِ مناسبی همچون کتاب توصیه میشود.
البته همان طور که قبلا نیز گفته شد؛ تولید محتوا به صرفِ نویسندگی محدود نمیشود؛ اما به هر حال و فارغ از اینکه تولید محتوا جزو کدام دسته است (محتوای متنی و نوشتاری، محتوای بصری و تصویری، محتوای چندرسانهای و ویدئویی و ….) شما باید، باید و باید در مسئلهی تولید محتوا از دو عنصر یاد شده به خوبی بهره بگیرید که همان طور که در بالا بیان شد، برای اصل تمرکز نیازمند بهرهگیری از راهکارها و تمارینی هستید و برای اصل پویایی فکر نیازمند افزایش آگاهی خواهید بود.