نماد سایت ایوسی

EAP چیست؟ تعریف برنامه کمک به کارکنان، مزایا و نحوه عملکرد آن

برنامه های کمک به کارکنان (EAP)

برنامه های کمک به کارکنان (EAP)

گاهی اوقات، کارمندان ممکن است در زندگی شخصی خود با مشکلاتی روبرو شوند که بر عملکرد کاری آنها تأثیر بگذارد. اجرای برنامه کمک به کارکنان (EAP) در محل کار می تواند به آنها کمک کند تا احساس سازنده، انگیزه و تشویق کنند.

در این مقاله از ایوسی، برنامه کمک به کارکنان چیست، مزایایی که ارائه می دهد و چگونه می توانید آن را در محل کار پیاده سازی کنید، توضیح می دهیم.

EAP (برنامه کمک به کارکنان) چیست؟

برنامه کمک به کارکنان (EAP: employee assistance program) یک مزیت در محل کار است که خدمات مشاوره کارکنان را برای کمک به غلبه بر هر گونه چالش شخصی یا محل کار ارائه می دهد. کارمندانی که در برنامه ثبت نام می کنند، و همچنین موضوعات مورد بحث، محرمانه هستند. کارمندان این فرصت را دارند که با مشاوران دارای مجوز و حرفه ای کار کنند تا در مورد چالش هایی که ممکن است بر عملکرد کاری آنها تأثیر بگذارد صحبت کنند.

مسائلی که برنامه های EAP می توانند به کارکنان شما کمک کنند عبارتند از:

اگر سرپرستی از کاهش عملکرد شغلی کارمند خود می ترسد، اغلب به کارمند توصیه می کند از منابع طرح EAP استفاده کند. اگر کارمندی در طرح مشارکت کند، اطلاعات ناشناس باقی می‌ماند و با سرپرستان به اشتراک گذاشته نمی‌شود مگر اینکه کارمند اجازه دهد. اکثر برنامه های EAP به کارمندان و اعضای خانواده آنها اجازه می دهد تا از خدمات ارائه شده استفاده کنند.

مزایای برنامه کمک به کارکنان

در زیر مزایای اصلی اجرای برنامه کمک به کارکنان در محل کار آمده است:

به کارکنان کمک می کند احساس امنیت، راحتی و محافظت کنند

اگر یک کارمند در مورد یک محل کار یا یک موضوع شخصی احساس ناراحتی می کند، یک برنامه کمکی فعال به کارمندان می تواند به او کمک کند هنگام بحث در مورد مسائل خود احساس امنیت کنند. با صحبت ناشناس با یک مشاور خبره در مورد چالش هایی که با آن روبرو هستند، می توانند در محل کار احساس امنیت بیشتری کنند. رازداری همچنین به کارمندان این اطمینان را می‌دهد که بدون اینکه دیگران در دفتر درباره مشکلاتی که با آن‌ها روبرو هستند آشنا شوند، به آنها گوش داده می‌شود.

یک برنامه کمک به کارمندان با ارائه منابع مشاوره ای که می تواند به آنها احساس سازگاری و سلامتی بدهد، به کارکنان شما نشان می دهد که شما به ایمنی آنها اختصاص داده شده اید.

نرخ جابجایی کارکنان کاهش خواهد یافت

اگر کارمندی احساس ارزشمندی کند و بفهمد که کارفرمای او فعالانه برای کمک به غلبه بر چالش ها کار می کند، تعهد او به شرکت ممکن است افزایش یابد. بیشتر کارمندان از ماندن در شرکتی که به کارکنان نشان می دهد برای آنها ارزش و اهمیت قائل هستند، مشتاق هستند. این می‌تواند منجر به باقی ماندن کارمندان برای ماندن طولانی مدت در یک شرکت شود و در ابتدا نرخ گردش مالی را کاهش دهد.

هزینه اجرای برنامه کمک به کارمندان تقریباً ۱۰ تا ۵۰ دلار در ماه است، بسته به برنامه ای که انتخاب می کنید. ارائه این کمک به کارمندان می تواند به طور قابل توجهی کمتر از هزینه استخدام و جذب کارکنان جدید باشد.

بهره وری و عملکرد کلی کارکنان ممکن است افزایش یابد

اگر مشکلات یک کارمند توسط یک مشاور دارای مجوز در نظر گرفته شود و حل شود، ممکن است در محل کار احساس راحتی بیشتری کند. اگر این اتفاق بیفتد، خلق و خوی آنها همراه با بهره وری آنها افزایش می یابد. کارمندی که احساس شادی و نگرانی کمتری دارد، انگیزه بیشتری برای کار خواهد داشت که می تواند منجر به عملکرد بهتر کاری شود.

این همچنین می تواند تعامل آنها را در شرکت افزایش دهد و به فرهنگ شرکتی قوی تر منجر شود.

نحوه اجرای طرح کمک به کارکنان

شما می توانید مراحل زیر را برای اجرای یک طرح کمک موثر کارمند در محل کار خود دنبال کنید:

  1. اهداف شرکت و کارمندان خود را مشخص کنید.

  2. بیاموزید که چه برنامه های EAP برای شرکت شما در دسترس است.

  3. تحقیق در مورد طرح های EAP موجود

  4. کارمندان خود را از طرحی که انتخاب کرده اید و دستورالعمل های آن آگاه کنید.

۱. اهداف شرکت و کارکنان خود را تعیین کنید

قبل از ایجاد یک برنامه کامل کمک به کارکنان، اهداف کلی شرکت شما در مورد ارائه این خدمات به کارکنان خود را تعیین کنید. شما می توانید لیستی از آنچه کارکنان شما ممکن است برای بهبود عملکرد خود به آن نیاز داشته باشند ایجاد کنید. تشویق به بازخورد کارمندان و پرسیدن از آنها به چه منابعی ممکن است برای موفقیت یا بهره وری بیشتر نیاز داشته باشد، مفید باشد.

برای اینکه این کار برای کارمندان راحت تر شود، می توانید به تیم منابع انسانی پیشنهاد دهید که یک نظرسنجی ناشناس برای تعیین نیازهای هر کارمند انجام دهند. این نظرسنجی همچنین می‌تواند اولویت‌های کارکنان را در مورد خدمات مشاوره‌ای که می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، درخواست کند. این پیشنهادات را در نظر بگیرید و آنها را در فهرست اهداف خود قرار دهید.

مطالب مرتبط: ۱۲ شغل منابع انسانی که درآمد خوبی دارند

۲. بیاموزید که چه برنامه های EAP برای شرکت شما در دسترس است

قبل از اینکه درباره بهترین برنامه ها برای کارمندان خود تحقیق کنید، بیاموزید که شرکت شما برای کدام برنامه های EAP واجد شرایط است. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شرکت خود صحبت کنید تا بیاموزید چه برنامه هایی EAP می توانند به شما و اعضای تیم شما ارائه دهند.

۳. طرح های EAP موجود را تحقیق کنید

هنگامی که اهداف برنامه کمک به کارکنان خود را مشخص کردید و دانستید که شرکت واجد شرایط چیست، می توانید شروع به تحقیق در مورد طرح های مختلف کنید. در حین انجام این کار، به مشخصات دموگرافیک کارمندان خود و خدماتی که ممکن است درخواست کرده باشند توجه کنید.

در اینجا چند فاکتور وجود دارد که هنگام انتخاب خدمات در برنامه های مختلف EAP باید در نظر داشته باشید:

۴. کارمندان خود را از طرحی که انتخاب کرده اید و دستورالعمل های آن آگاه کنید

پس از انتخاب یک طرح، جلسه ای با کارمندان برگزار کنید تا آنها را در مورد برنامه ای که انتخاب کرده اید آموزش دهید. اگر کارکنان شما بدانند چه چیزی ارائه می دهد، ممکن است انگیزه و تشویق بیشتری برای شرکت در این برنامه داشته باشند. آنها را از مزایایی که از شرکت در برنامه دریافت خواهند کرد آگاه کنید و همچنین به آنها اطمینان دهید که این کمک در صورت نیاز در دسترس است.

در صورت نیاز به کمک با این برنامه ها، سعی کنید در دسترس بودن خود را به آنها یادآوری کنید.  شما می توانید قبل از اجرای برنامه، خود و/یا بخش منابع انسانی خود را در مورد آن آموزش دهید.

با ایجاد تشویق و آگاهی از این برنامه ها، کارمندان شما احساس قدرت می کنند تا در منابعی که ارائه می دهید سهیم شوند. آنها همچنین احساس خواهند کرد که کارفرمایان واقعاً به رفاه و سلامت روان آنها اهمیت می دهند.

خروج از نسخه موبایل