بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

دامنه در مقابل URL: تعاریف و تفاوت ها

دامنه در مقابل آدرس اینترنتی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

هنگامی که شما در حال ساختن یک وب سایت برای شرکت خود هستید، ممکن است اصطلاحات فنی زیادی مانند دامنه و URL برای یادگیری وجود داشته باشد. دانستن تفاوت بین دامنه و URL ایجاد، نگهداری و حل مشکل را برای شما از برنامه ریزی تا راه اندازی وب سایت خود آسان تر می کند.

در این مقاله از ایوسی، ما در مورد اینکه دامنه ها و URL ها چیست، اجزای اصلی هر دو دامنه و URL ها و شباهت ها و تفاوت های اولیه آنها بحث می کنیم.

دامنه چیست؟

دامنه نام شناسایی اختصاص داده شده به یک وب سایت است. دامنه جزء یک URL طولانی تر است. هنگامی که افراد به وب سایت شما دسترسی پیدا می کنند، معمولاً کاراکترهای “www” را تایپ می کنند. و دامنه شما را در نوار آدرس مرورگر آنلاین خود قرار دهید. اگر سرور ایمیل خود را از طریق وب سایت خود میزبانی می کنید، قسمت دوم آدرس ایمیل شما پس از نماد “@” ممکن است شامل دامنه شما باشد.

دامنه ها به رکوردهای سرور نام دامنه (DNS) مربوط می شوند، اما با آنها تفاوت دارند. سوابق DNS نام دامنه شما را به آدرس IP وب شما متصل می کند، که یک کد عددی منحصر به فرد است که دستگاه خاصی را در اینترنت یا یک سرور محلی شناسایی می کند. نمونه ای از دامنه این است:

www.housefixers.com

مطالب مرتبط: ۱۵ نکته برای بهبود وب سایت

بخش هایی از یک دامنه

یک دامنه شامل چندین بخش است، از جمله:

دامنه سطح بالا

دامنه سطح بالا (TDL) پسوند دامنه یا بخشی از نام دامنه است که در انتهای آن ظاهر می شود. برخی از مناطق یا کشورهای خاص ممکن است TDL خود را داشته باشند. برخی از دامنه های سطح بالا رایج عبارتند از:

  • .com

  • .org

  • .edu

  • .net

زیر دامنه

زیر دامنه ها قبل از نام دامنه شما ظاهر می شوند. یک زیر دامنه متداول ” www” است. با این حال، ساب دامنه ممکن است قسمت جداگانه ای از وب سایت شما را نیز نشان دهد، برای مثال کلمه ” support ” در ” support.company.com. ” ایجاد یک زیر دامنه در وب سایت شما به شما امکان می دهد راه اندازی کنید. کنترل های امنیتی مختلف یا سیستم های مدیریت محتوا (CMS). به عنوان مثال، ممکن است تصمیم بگیرید یک زیر دامنه برای فروشگاه آنلاین، مرکز خدمات مشتری مجازی یا وبلاگ خود ایجاد کنید.

مطالب مرتبط: چگونه یک وب سایت مناسب برای موبایل بسازیم (با نکات)

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

طراحی وب سایت: راهی برای جذب مشتریان و افزایش فروش آنلاین شما

آیا میخواهید کسب و کار آنلاین خود را به سطح جدیدی برسانید؟

با یک وب سایت حرفه‌ای، میتوانید به مشتریان اعتماد بیشتری القا کنید و فروش آنلاین خود را افزایش دهید. طراحی وب سایت حرفه‌ای به شما امکان می‌دهد تا هویت برند خود را به صورت جذاب نمایش دهید و محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارید. همچنین، با بهینه سازی وب سایت، میتوانید در موتورهای جستجو (مثل گوگل) بالاترین رتبه را کسب کنید و بیشترین ترافیک را به سمت وب سایت خود جذب کنید.

با ما تماس بگیرید (یا اطلاعات تماس‌تان را برای ما ارسال کنید) و ما به شما کمک خواهیم کرد تا یک وب سایت منحصر به فرد داشته باشید.

۰۹۱۳۳۹۵۷۹۲۰

نام
درخواست مدنظر شما

URL چیست؟

URL مخفف Uniform Resource Locator است. URL پیوند مرجع به یک صفحه وب خاص در یک وب سایت است. اغلب، تایپ یک دامنه در نوار آدرس شما را به صفحه اصلی یک وب سایت می برد، اما تایپ کردن یک URL می تواند شما را به صفحه خاصی در آن وب سایت برساند. نمونه ای از URL این است:

http://www.housefixers.com/support

مطالب مرتبط: نحوه ایجاد نقشه سایت

بخش هایی از یک URL

URL شامل دامنه و بخش های اضافی مانند:

طرح ها

این طرح به مرورگر آنلاین شما می گوید که دستگاه شما از چه نوع برنامه ای برای باز کردن وب سایت استفاده می کند. طرح URL اولین مؤلفه در رشته طولانی تر است. برخی از طرح های رایج عبارتند از:

  • HTTPS: صفحه وب با ویژگی های امنیتی را نشان می دهد

  • HTTP: صفحه وب را بدون ویژگی های امنیتی پیشرفته نشان می دهد

  • FTP: انتقال امن فایل را نشان می دهد

  • MailTo: یک برنامه ایمیل را راه اندازی می کند

مطالب مرتبط: وب سایت در مقابل برنامه وب: تفاوت چیست؟

دایرکتوری های فرعی

زیر شاخه بعد از دامنه می آید. یک کاراکتر بک اسلش دامنه را از زیر شاخه جدا می کند. دایرکتوری فرعی مانند پوشه فایل در رایانه شما عمل می کند. زیرشاخه ها کمک می کنند تا قسمت های مختلف وب سایت شما متمایز باشد و در عین حال دسترسی بین صفحات را حفظ کند. نمونه ای از زیر شاخه ها عبارتند از:

https://www.housefixers.com/aboutus

چرا دانستن تفاوت بین دامنه و URL مهم است؟

متخصصانی که تفاوت بین دامنه و URL را می دانند، اغلب زمان ساده تری برای رسیدگی به مشکلات وب سایت خود دارند. وقتی متوجه شدید که بخش‌های مختلف وب‌سایت شما چگونه با هم کار می‌کنند، آسان‌تر می‌شود که خودتان یک مؤلفه را تعمیر کنید یا برای دریافت کمک از یک متخصص مشکل را توضیح دهید.

به عنوان مثال، اگر دامنه خود را تایپ می کنید و وب سایت شما مشکل بارگذاری دارد، احتمالاً با رکوردهای سرور نام دامنه (DNS) شما مشکلی وجود دارد. در این سناریو، می‌توانید به حساب ثبت‌کننده و ارائه‌دهنده وب‌سایت خود نگاه کنید تا مطمئن شوید که همه مؤلفه‌ها به درستی همگام‌سازی شده‌اند.

مطالب مرتبط: ۱۲ نکته برای رفع خطاهای ۴۰۴

دامنه در مقابل URL

اگرچه دامنه ها و URL ها برخی از ویژگی ها را به اشتراک می گذارند، اما هر کدام اهداف متفاوتی را دنبال می کنند. در اینجا شباهت ها و تفاوت های اصلی بین دامنه ها و URL ها وجود دارد:

عملکرد در مرورگرهای وب

هم URL ها و هم دامنه ها از رکوردهای DNS برای اتصال آنچه افراد در نوار آدرس خود تایپ می کنند به یک وب سایت استفاده می کنند. مهم نیست از کدام یک استفاده می کنید، DNS متن را به آدرس IP مربوطه پیوند می دهد و شما را به وب سایت یا صفحه تعیین شده هدایت می کند.

به عنوان مثال، تایپ کردن “greatbusiness.com” در نوار آدرس، شما را به همان وب سایت “http://www.greatbusiness.com” هدایت می کند.

هم URL ها و هم نام های دامنه مشابه شماره تلفن ها عمل می کنند. شماره تلفن کدی است که به سانترال تلفنی که می خواهید تماس شما در آنجا هدایت شود، سیگنال می دهد. به همین ترتیب، وقتی نام دامنه یا URL را در نوار آدرس خود وارد می کنید، به DNS سیگنال می دهید که چه وب سایت یا صفحه ای را می خواهید ببینید.

مرتبط: راهنمای کامل SSL: چیست و چگونه کار می کند

اختصاصی

اگر یک نام دامنه را در نوار آدرس خود وارد کنید، DNS شما را به صفحه اصلی وب سایت هدایت می کند. اما URL ها می توانند شما را به صفحات خاص تری در یک وب سایت ببرند.

برای درک این قسمت از URL ها نیز می توانید به نحوه عملکرد شماره تلفن ها فکر کنید. قطعات و ارقام شماره تلفن اغلب بر اساس کشور متفاوت است. با این حال، اکثر شماره های تلفن دارای چندین گروه بندی مجزا از شماره ها هستند که به هدایت تماس شما به مکان صحیح کمک می کند.

اگر نیاز به تماس با مکان خاص تری دارید، مانند یک خط داخلی در یک دفتر، سپس ارقام بیشتری را در تلفن خود وارد می کنید. به طور مشابه، وارد کردن کاراکترهای بیشتر در نوار آدرس وب خود می تواند به شما کمک کند تا به صفحه خاص تری در یک وب سایت برسید.

کاربر پسند بودن

اگر به مشتریان بالقوه درباره وب سایت خود می گویید، احتمالاً به جای URL کامل، نام دامنه خود را به آنها می گویید. اگرچه مشتری بالقوه شما ممکن است بخواهد به یک صفحه خاص در وب سایت شما دسترسی داشته باشد، ارتباط شفاهی با دامنه آسان تر است زیرا افراد می توانند رشته کوتاه تری از کاراکترها را حفظ کنند.

به طور مشابه، شما احتمالاً فقط کدهای کشور و منطقه تلفن تجاری خود را به مشتریانی که از لحاظ فیزیکی فاصله دارند می دهید تا مشتریان محلی. اغلب، اگر مشتریان نیاز به بازدید از یک صفحه وب خاص داشته باشند، می توانند از طریق دامنه شما به سایت دسترسی پیدا کنند و از ابزارهای ناوبری سایت شما برای یافتن اطلاعات مورد نظر خود استفاده کنند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *