ایوسی

۵ دلیل برای اینکه سواد دیجیتال برای مربیان مهم است

سواد دیجیتال

معلمان سیستم های آموزشی و فناوری را با اجرای سواد دیجیتال در کلاس درس ترکیب می کنند. سواد دیجیتال بر توانایی یافتن، ارزیابی و استفاده از اطلاعات با کمک ابزارهای دیجیتالی مانند رسانه های اجتماعی، مرورگرهای وب و تابلوهای گفتگوی آنلاین تمرکز دارد. سواد دیجیتال برای دانش‌آموزان و معلمان مفید است، زیرا می‌تواند باعث رشد تحصیلی شود و به دانش‌آموزان بیاموزد که چگونه به طور مؤثر از ابزارهای دیجیتال در زمینه‌های مختلف زندگی خود استفاده کنند.

در این مقاله از ایوسی، سواد دیجیتال در کلاس درس چیست و چرا استفاده از آن برای دانش‌آموزان و مربیان مهم است، بحث می‌کنیم.

مطالب مرتبط: مهارت های سواد اطلاعاتی: تعریف و مثال 

سواد دیجیتال در کلاس درس چیست؟

سواد دیجیتال در کلاس به داشتن دانش و توانایی استفاده از طیف وسیعی از ابزارهای دیجیتال مانند تلفن های هوشمند، تبلت ها و رایانه ها برای اهداف آموزشی مختلف اشاره دارد. در حین کلاس، دانش‌آموزان می‌توانند از این ابزارها برای کشف محتوا برای حوزه‌های موضوعی مختلف، ارتباط با دانش‌آموزان دیگر در رابطه با موضوعات درسی و ایجاد محتوای دیجیتالی مربوط به برنامه درسی که در کلاس درس یاد می‌گیرند استفاده کنند.

سواد دیجیتال چگونه برای دانش آموزان مفید است؟

سواد دیجیتال به دانش آموزان راه دیگری برای یادگیری اطلاعات در یک محیط کلاس درس می دهد. دانش‌آموزان حتی می‌توانند از مهارت‌های سواد دیجیتالی خود در خارج از مدرسه استفاده کنند و بسیاری از آنها را تا بزرگسالی ادامه دهند. در اینجا برخی از مزایای سواد دیجیتال برای دانش آموزان در کلاس درس آورده شده است:

استفاده از ابزارهای دیجیتال برای یادگیری

ابزارهای دیجیتال منابع آنلاینی هستند که انجام کارها را ساده تر می کنند. ابزارهای دیجیتالی متعددی در دسترس دانش آموزان و مربیان وجود دارد. با استفاده از اکثر دستگاه‌های دیجیتال، دانش‌آموزان می‌توانند اینترنت را مرور کنند و از ایمیل، رسانه‌های اجتماعی، پست‌های وبلاگ، شبکه‌ها و تابلوهای بحث استفاده کنند. سواد دیجیتال به معلمان این فرصت را می دهد تا به دانش آموزان آموزش دهند که از این ابزارها به نفع خود استفاده کنند. همچنین به دانش‌آموزان محیطی آموزشی می‌دهد که در آن می‌توانند به‌کارگیری آن‌ها در یک محیط آموزشی تمرین کنند.

جستجوی محتوا موثر

دانش‌آموزان می‌توانند از اینترنت برای جستجوی انواع اطلاعات مانند تحقیق برای گزارش آینده یا جستجوی چگونگی انجام آزمایش در کلاس علوم استفاده کنند. استفاده از سواد دیجیتال در کلاس درس حتی به دانش آموزان راهبردهای موثری برای یافتن اطلاعات معتبر می آموزد. معلمان می توانند به دانش آموزان کمک کنند تا تشخیص دهند که چه زمانی وب سایت ها حاوی مطالب مغرضانه یا نادرست هستند تا بتوانند از آن اطلاعات اجتناب کنند و محتوای قابل اعتماد را از منابع مرتبط بیابند.

نقل قول های مناسب

از طریق استراتژی‌های آموزشی مؤثر، مربیان می‌توانند به دانش‌آموزان بیاموزند که چگونه به منابع خود استناد کنند و چگونه به صورت آنلاین استناد ایجاد کنند. به لطف سواد دیجیتال، دانش‌آموزان می‌توانند از چک‌کننده‌های سرقت ادبی آنلاین استفاده کنند تا تأیید کنند که اطلاعات خود را به درستی ذکر کرده‌اند. استفاده از سواد دیجیتال به این معنا به دانش‌آموزان این فرصت را می‌دهد تا در مورد اهمیت دادن اعتبار به کسی که از آثار منتشر شده خود در نوشته‌های خود استفاده می‌کنند، بیاموزند.

احترام به عقاید و عقاید دیگران

پست‌های وبلاگ، پادکست‌ها و وبلاگ‌ها یا وبلاگ‌های ویدیویی متعددی در اینترنت وجود دارد که نظرات مختلف مردم از سراسر جهان را نشان می‌دهد. دسترسی دانش‌آموزان به برخی از این محتوا در یک محیط دانشگاهی به آن‌ها امکان می‌دهد با نظرات دیگرانی که ممکن است دیدگاه‌هایی داشته باشند ارتباط برقرار کنند. معلمان می توانند از این موارد استفاده کنند تا به دانش آموزان بیاموزند که چگونه با احترام به نظرات و ایده های جدید پاسخ دهند.

به عنوان مثال، اگر یک کلاس به پادکستی گوش دهد که بر موضوعی تمرکز دارد که در آن دانش‌آموزان دیدگاه‌های متناقضی دارند، معلم می‌تواند راه‌های مناسبی را برای بحث درباره نظرات خود به گونه‌ای که برای همه طرف‌های درگیر محترمانه باشد، الگوبرداری کند. سپس معلم می‌تواند به دانش‌آموزان این فرصت را بدهد که از فناوری برای ارسال نظرات محترمانه استفاده کنند که نظرات آنها را در مورد موضوع بیان می‌کند.

مرتبط: ۱۰ نکته برای تبدیل شبکه های اجتماعی به مکانی بهتر

پنج دلیل برای استفاده از سواد دیجیتال برای مربیان مهم است

سواد دیجیتال به مربیان فرصتی می دهد تا تخصص آموزشی و فنی خود را ترکیب کنند، که می تواند به دانش آموزان کمک کند تا با ابزارهای دیجیتال بیشتر آشنا شوند. این به دانش‌آموزان کمک می‌کند اطلاعات را هم در کلاس درس و هم در سناریوهای واقعی پیدا کنند و از آن استفاده کنند. در اینجا پنج دلیل وجود دارد که سواد دیجیتال برای معلمان برای استفاده از دانش آموزان مهم است:

۱. تعامل دانش آموزان را افزایش می دهد

هنگامی که معلمان سواد دیجیتال را در کلاس درس اجرا می کنند، به دانش آموزان کمک می کند تا در کارهای مدرسه خود مشارکت داشته باشند. فناوری یک عامل رایج در زندگی روزمره آنها است، بنابراین استفاده از رسانه های دیجیتال مختلف مانند پست های وبلاگ، پادکست ها و فرصت های شبکه یک رویکرد مدرن برای درگیر کردن دانش آموزان در برنامه درسی کلاس درس ارائه می دهد. به عنوان مثال، به جای نوشتن خلاصه ای از مقاله ای که در کلاس می خوانند، دانش آموزان می توانند یک خلاصه ویدیویی ایجاد کنند. این امر درک آنها از مقاله را نشان می دهد و همچنین به آنها اجازه می دهد با استفاده از رسانه های دیجیتال محتوای اصلی ایجاد کنند.

۲. عملکرد تحصیلی را بهبود می بخشد

سواد دیجیتال می‌تواند عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان را با اجازه دادن به آنها برای ایجاد محتوا مانند ارائه، ویدئو و پست‌های وبلاگ بهبود بخشد. هنگامی که آنها از ابزارهای دیجیتال برای ایجاد محتوای اصلی خود استفاده می کنند، بسیاری از آنها می توانند مطالب را بهتر درک کنند و به احتمال زیاد اطلاعات را حفظ می کنند. سواد دیجیتال در کلاس به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا ایده‌ها و اکتشافات خود را به روش‌های مبتکرانه بیان کنند و در عین حال توانایی‌شان را برای عملکرد تحصیلی خوب بهبود می‌بخشد.

۳. فرصت های بیشتری برای همکاری ایجاد می کند

معلمان از همکاری در درس های خود استفاده می کنند تا دانش آموزان را با مطالب درگیر کنند و به آنها کمک کنند تا با همسالان خود بحث های آکادمیک داشته باشند. سواد دیجیتالی فرصت های بیشتری برای همکاری در اختیار آنها قرار می دهد. دانش آموزان می توانند ارائه ها را به طور همزمان در رایانه های مختلف ایجاد و ویرایش کنند، یادداشت ها را از طریق نرم افزارهای مبتنی بر ابر به اشتراک بگذارند و ویرایش کنند، در مورد موضوعات کلاس درس از طریق برنامه های پیام رسانی گروهی بحث کنند و به پست های بحث یکدیگر در انجمن های آموزشی پاسخ دهند. این روش‌های همکاری به معلمان این فرصت را می‌دهد تا به دانش‌آموزان بیاموزند که چگونه با استفاده از سواد دیجیتالی ارتباط مؤثر برقرار کنند، که دانش‌آموزان می‌توانند در بزرگسالی از آن استفاده کنند.

مرتبط: مهارت های همکاری: تعریف و مثال 

۴. دانش آموزان را برای بازار کار آماده می کند

بسیاری از مشاغل در نیروی کار دارای الزامات مرتبط با فناوری هستند. پس از دبیرستان یا دانشکده، دانش آموزان ممکن است نیاز به داشتن این شرایط لازم داشته باشند تا بتوانند شغلی را تضمین کنند. استفاده از اشکال مختلف سواد دیجیتال در کلاس درس می تواند به دانش آموزان کمک کند تا در انجام وظایف دیجیتالی متفاوتی که کارفرمایان ممکن است از آنها در محل کار بخواهند احساس راحتی کنند.

به عنوان یک معلم، می توانید به دانش آموزان خود تکالیف دیجیتالی بدهید تا بتوانند برنامه ها و ابزارهای آنلاین مختلفی را که ممکن است در آینده شغلی خود استفاده کنند، آزمایش کنند. انجام این کار به دانش آموزان شما فرصتی می دهد تا با ابزارهایی مانند صفحات گسترده و اسناد word آشنا شوند و به آنها یاد می دهد که چگونه در مورد محتوای معتبر تحقیق کنند.

مطالب مرتبط: نحوه ایجاد یک صفحه گسترده گوگل 

۵. در اکثر زمینه ها و زمینه های موضوعی کاربرد دارد

معلمان می توانند از سواد دیجیتال تقریباً در هر زمینه درسی استفاده کنند. بسته به حوزه موضوعی که تدریس می‌کنند، می‌توانند استراتژی‌های مختلف سواد دیجیتال را متناسب با مطالبی که دانش‌آموزانشان در کلاس می‌آموزند، پیاده‌سازی کنند.

برای مثال، دانش‌آموزان در کلاس مدنی می‌توانند به بحث‌های کامل در جوامع آنلاین بپیوندند، جایی که نظرات خود را در مورد موضوعات مرتبط با مدنی ارسال می‌کنند. این به آنها نشان می دهد که عضوی از یک گروه جمعی از مردم بودن چگونه است، مهارتی که می توانند مدت ها پس از فارغ التحصیلی از مدرسه استفاده کنند. به طور مشابه، دانش آموزان در کلاس های مختلف علوم ممکن است نیاز به تحقیق در مورد اعتبار اطلاعاتی که در کلاس آموخته اند داشته باشند. به عنوان مثال، آنها می توانند یاد بگیرند که چگونه رسانه های مغرضانه را شناسایی کنند و یاد بگیرند که هنگام جستجوی اطلاعات معتبر از کدام منابع استفاده کنند.

فرزندان و فضای مجازی
فرزندان و فضای مجازی
خروج از نسخه موبایل