توسعه و ایجاد برنامه های آموزشی برای شرکت ها می تواند با آموزش مهارت ها و تکنیک های مهم به کارمندان به رشد و رونق کسب و کار آنها کمک کند. درک نکات کلیدی توسعه برنامه آموزشی و اینکه کدام نوع می تواند برای یک شرکت مفیدتر باشد، می تواند به آنها کمک کند تا محتوای آموزشی آموزنده و جذاب را برای کارمندان خود بهتر اجرا کنند.
در این مقاله از ایوْسی، ما در مورد چیستی مدل توسعه برنامه آموزشی بحث میکنیم، چگونه بدانیم که کارکنان چه زمانی به آموزش نیاز دارند و به سایر سوالات متداول در مورد توسعه برنامههای آموزشی پاسخ دهیم.
مدل توسعه برنامه آموزشی چیست؟
مدل توسعه برنامه آموزشی ابزاری است که شرکت ها و سازمان ها از آن برای بهبود مهارت ها، دانش و کیفیت کار کارکنان استفاده می کنند. شرکت ها اغلب از مدل های آموزشی برای کمک به کارکنان جدید برای درک سیستم ها و فرآیندهای کسب و کار یک شرکت یا هدف قرار دادن تکنیک های توسعه نیافته افراد خاص استفاده می کنند. سازمان ها و شرکت ها اغلب مدل های توسعه برنامه های آموزشی را بر اساس نیاز طراحی و ایجاد می کنند تا به گسترش تجارت خود کمک کنند.
چگونه می دانید که آیا کارمندان به آموزش نیاز دارند؟
کشف اینکه کدام بخش از یک کسب و کار یا سازمان به آموزش بیشتر نیاز دارد می تواند برای کمک به شرکت در ادامه بهبود و اصلاح هر گونه چالشی که با آن مواجه است برای جلوگیری از مشکلات عمده در آینده مهم باشد. برخی از تکنیکها و ابزارهایی که شرکتها میتوانند برای یافتن بخشها یا حوزههای تجاری با مشکل استفاده کنند عبارتند از:
انجام نیازسنجی آموزشی
گاهی اوقات یک کسب و کار یا سازمان متوجه می شود که یکی از بخش های آن ضعیف عمل می کند. بررسی بیشتر آن بخش ها و تعیین اینکه آیا آموزش واقعاً ضروری است می تواند مهم باشد. انجام ارزیابی نیازهای آموزشی شامل بررسی یک بخش یا مرکز در یک شرکت و درک اینکه آیا آنها به کمک یا منابع آموزشی اضافی نیاز دارند یا خیر.
ارزیابی اغلب شامل بررسی اهداف بخش و تعیین اینکه آیا آموزش در مهارت ها یا تکنیک های خاص به بخش کمک می کند تا به آن اهداف برسد یا خیر.
به عنوان مثال، اگر یک مدیر بازاریابی به شرکتی اطلاع دهد که بخش او دائماً به زمان اضافی برای تکمیل تکالیف خود نیاز دارد، شرکت ممکن است نیازسنجی آموزشی انجام دهد و متوجه شود که کارکنان بازاریابی در درک دستورالعمل های مدیر با مشکل مواجه هستند.
در اینجا، شرکت میتواند چندین برنامه آموزشی، از جمله آموزش مدیر بازاریابی در مورد راههای مؤثرتر برای ارائه دستورالعملها، و آموزش بخش بازاریابی در مورد راههای بهتر برای برقراری ارتباط با سؤالات خود در مورد تکالیف، اجرا کند.
فرم های بازخورد ایجاد کنید
ایجاد فرم های بازخورد برای مشتریان، مشتریان و کارمندان دیگر می تواند به شرکت کمک کند تا زمینه های کسب و کار ضعیف را کشف کند. هنگام طراحی و ایجاد این فرمها، نوشتن در سؤالات استاندارد در مورد بخشهای خاص که میتوان در مقیاس رتبهبندی به آنها پاسخ داد، میتواند مفید باشد و منطقهای را برای نظرات، سؤالات یا نگرانیهای عمومی باز بگذارید.
سؤالات استاندارد دادههای عددی را به شرکت میدهند که میتوانند جمعآوری و بررسی کنند تا به تشخیص اینکه آیا یک بخش از فصل به سه ماهه عملکرد ضعیفی دارد یا بهبود مییابد، کمک کند. بخش نظرات عمومی به شرکت ها این امکان را می دهد که بفهمند آیا بخش یا حوزه ای از کسب و کار وجود دارد که از آن آگاه نیستند و نیاز به بهبود دارد.
مطالب مرتبط: نحوه دریافت بازخورد از مشتریان
اهداف شرکت را مرور کنید
بررسی اهداف شرکت می تواند به یک کسب و کار یا سازمان نشان دهد که آیا کار و عملیات آنها به آنها در دستیابی به اهداف کمک می کند یا مانع می شود. درک این موضوع میتواند به یک شرکت کمک کند تا چالشهای موجود در بخشها یا امکانات خود را اصلاح یا رفع کند تا محصولات تحویلی و عملکرد شرکت به طور کلی بهبود یابد.
به عنوان مثال، اگر هدف شرکتی دستیابی به درآمد ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ تومانی برای سه ماهه فروش فعلی خود باشد و نرخ فروش فعلی آنها به اندازه کافی بالا نباشد که بتواند به آن هدف دست یابد، شرکت می تواند بخش های مختلف آنها را بررسی کند و ببیند آیا نیاز به کمک یا آموزش بیشتر دارد یا خیر.
چگونه می توان نوع آموزش کارکنان را انتخاب کرد؟
انتخاب نوع مناسب آموزش کارکنان می تواند به شرکت ها کمک کند تا برنامه یا مدل مناسبی را ایجاد کنند یا از آن استفاده کنند که برای کارمندان و کسب و کار آنها مناسب تر است. برخی از انواع آموزش عبارتند از:
-
آموزش فردی: یک شرکت زمانی از آموزش فردی استفاده می کند که بخواهد اطلاعات و مطالب را برای یک کارمند خاص تنظیم کند. این برنامه می تواند به آموزش کارکنان در یک برنامه کاری انعطاف پذیر کمک کند و احتمالاً آموزش آنها را بر روی مهارت های خاص متمرکز کند.
-
آموزش گروهی: شرکت ها می توانند از آموزش گروهی برای کمک به مجموعه ای از کارمندان با استفاده از تمرین ها و اهداف تیم سازی استفاده کنند. اغلب، آموزش گروهی به کسبوکارها اجازه میدهد تا اطلاعات مفیدی را برای بخشها یا امکانات خاص شرکت تنظیم کنند.
-
آموزش داخلی: کسب و کارها و سازمان ها برنامه های آموزشی داخلی را توسعه می دهند تا توسعه کارکنان خود را به طور خاص با نیازهای شرکت تنظیم کنند. آنها اغلب خودشان این برنامه های آموزشی را طراحی و ایجاد می کنند.
-
آموزش برون سپاری: یک شرکت می تواند یک شرکت آموزش حرفه ای را برای انجام آموزش های برون سپاری برای کسب و کار خود استخدام کند. شرکتها اغلب زمانی از آموزش برونسپاری استفاده میکنند که مهارتهای مورد نیاز کارکنان آنها نسبتاً رایج یا عمومی در زمینه کسبوکار باشد.
-
آموزش در کلاس درس: شرکت ها از آموزش کلاس درس برای آموزش گروه بزرگی از کارمندان در مورد موضوع خاصی در مدت زمان کوتاهی استفاده می کنند. آموزش در کلاس درس نیز می تواند نسبتاً ارزان باشد و اغلب به منابع کمتری نیاز دارد.
-
سمینارهای داخلی: یک سازمان زمانی می تواند از سمینارهای داخلی استفاده کند که بخواهد دانش و تجربه کارشناسان این حوزه را در اختیار کارکنان خود قرار دهد. آنها اغلب کارشناسانی را از سایر شرکت ها یا مشاغل استخدام می کنند تا در مورد موضوع انتخاب شده شرکت سخنرانی کنند.
-
آموزش مدیریت: شرکت ها می توانند آموزش های مدیریتی را به کارمندان یا افراد خاصی ارائه دهند تا آنها را برای فرصت های پیشرفت در شرکت قرار دهند. این آموزش اغلب به کارکنان کمک می کند تا مهارت های ارتباطی و رهبری خود را تقویت و توسعه دهند .
-
آموزش در حین کار: یک کسب و کار ممکن است از آموزش در حین کار استفاده کند تا به کارکنان تجربه عملی ارائه دهد که به آنها امکان می دهد در حین کار مهارت ها را بیاموزند. اغلب، ممکن است به این کارمندان یک مربی اختصاص داده شود تا در مورد نقش و پیشرفت آنها به آنها کمک کند.
بیشتر بخوانید: آموزش حین کار چیست؟ | انواع مختلف آموزش در محل کار چیست؟
چگونه می توانید یک برنامه آموزشی برای کارکنان ایجاد کنید؟
در اینجا چهار مرحله وجود دارد که می توانید برای ایجاد یک برنامه آموزشی موثر برای کارکنان دنبال کنید:
۱. اهداف آموزشی را تعیین کنید
تعیین اهداف آموزشی می تواند به ساده سازی فرآیند آموزش و بهبود اثربخشی کلی آن کمک کند. طراحی برنامه آموزشی حول اهدافی که تعیین کرده اید می تواند به اطمینان حاصل شود که هر مرحله از مدل به طور مستقیم با اهداف آموزشی مرتبط است و بهره وری بخش یا مرکز را بهبود می بخشد.
هنگام تعیین اهداف، ایجاد چند هدف اساسی که آموزش می تواند انجام دهد می تواند مفید باشد تا اطمینان حاصل شود که برنامه بر یک نقطه توسعه خاص متمرکز شده است.
به عنوان مثال، اگر شما در حال توسعه یک برنامه آموزشی برای کمک به همکاران فروش در ارائه طرح های موثرتر هستید، چند هدف می تواند شامل بهبود ارتباطات کارکنان، افزایش تعداد فروش تکمیل شده و بهبود روابط مشتری و کارمند باشد. اگر در تصمیم گیری در مورد اهدافی که باید برای کارمندان خود تعیین کنید مشکل دارید، اهداف را به عنوان پاسخ به سؤالاتی مطرح کنید، مانند:
-
چگونه این آموزش عملکرد بخش را بهبود می بخشد؟
-
چگونه این آموزش برای اهداف کل شرکت مفید خواهد بود؟
-
چگونه این آموزش مهارت ها و توسعه کارکنان را بهبود می بخشد؟
-
چگونه این آموزش می تواند به آماده سازی کارکنان برای فرصت های پیشرفت کمک کند؟
۲. تعیین فعالیت های آموزشی
یافتن یا طراحی فعالیت های آموزشی مناسب برای برنامه برای کمک به توسعه مهارت های کارکنان به بهترین شکل ممکن مهم است. یکی از راههای دستیابی به این هدف، تعیین اینکه آیا فعالیت به دستیابی به اهداف آموزشی کمک میکند و آیا تمرین آن به بهبود دانش و تکنیکهای کارکنان کمک میکند یا خیر است.
به عنوان مثال، اگر شرکتی بخواهد مهارت ها و تکنیک های نویسندگان خود را بهبود بخشد، ممکن است یک فعالیت آموزشی ایجاد کند که در آن نویسندگان یک مقاله ساختگی ایجاد کنند که یک ویراستار حرفه ای آن را بررسی و نقد کند. این فعالیت آموزشی مفید است زیرا می تواند به نویسندگان اجازه دهد تا اشتباهات گرامری یا محتوایی را که ممکن است مرتکب شده باشند، درک کنند و به آنها کمک کند تا به عنوان متخصصان نویسندگی رشد کنند.
۳. مواد آموزشی را تهیه کنید
مواد آموزشی مستند و طراحی شده بسیار مهم هستند زیرا می توانند ابزارهای نوشتاری مفید و توصیه هایی را برای بهبود عملکرد شغلی در اختیار کارکنان قرار دهند. این مواد آموزشی اغلب نکات کلیدی برنامه آموزشی را مورد بحث قرار می دهند تا کارکنان بتوانند در زمان های بعدی که آموزش خود را در محل کار تمرین می کنند، آنها را مرور کنند.
هنگام ایجاد مطالب آموزشی، فهرست کردن و خلاصه کردن مهم ترین موضوعات آموزش در صفحه اول و استفاده از صفحات دیگر برای توضیح بیشتر آن نکات می تواند مفید باشد. این می تواند راهنمای مرجع سریعی را در اختیار کارمندان قرار دهد تا بتوانند از آنها برای یادآوری موضوعات اصلی آموزشی استفاده کنند.
۴. آموزش را تست و اجرا کنید
آزمایش برنامه آموزشی با افراد یا مدیران می تواند به شما کمک کند قبل از پیاده سازی سیستم در شرکت، اصلاحات یا تغییراتی را که باید انجام دهید وجود دارد یا خیر. درخواست بازخورد در مورد اینکه چگونه این برنامه برای آزمایش کنندگان سودمند بوده است، و اگر آنها معتقدند که این برنامه می تواند به توسعه کارکنان فعلی کمک کند، می تواند مفید باشد. همچنین اجرای برنامه آموزشی با اجرای آزمایشی بر روی چند کارمند می تواند مفید باشد. سپس می توانید بررسی کنید که این کارمندان چگونه پس از گذراندن دوره آموزشی و اجرای آن از آنجا پیشرفت یا بهبود می یابند.
مرتبط: نحوه نوشتن برنامه توسعه حرفه ای در ۵ مرحله
چگونه می توانید مشارکت کارکنان را در برنامه های آموزشی به حداکثر برسانید؟
یکی از مهمترین جنبه های آموزش کارکنان حفظ تعامل و تمرکز در طول فرآیند آموزش است. به حداکثر رساندن توجه می تواند به افراد کمک کند تا مهارت های جدید را بیاموزند و به عنوان کارمندان شرکت سریعتر و کارآمدتر رشد کنند. در اینجا چند نکته برای افزایش مشارکت کارکنان وجود دارد:
اهداف را تعیین کنید
تعیین اهداف و اهداف برای کارکنان می تواند نقاط بازرسی مفیدی را برای درک بهتر نحوه عملکرد و توسعه آنها فراهم کند. دانستن اینکه آنها برای تکمیل برنامه آموزشی باید روی چه چیزی تمرکز کنند می تواند به افزایش توجه و مشارکت آنها نسبت به یادگیری کمک کند.
یکی دیگر از راههای مفید برای مشارکت بیشتر کارکنان، استفاده از اهداف بهعنوان انگیزه برای عملکرد خوب در ارزیابیهای آموزشی است. به عنوان مثال، ارائه وقت مرخصی اضافی یا سایر جوایز سرگرمکننده به فردی که بالاترین امتیاز را در آزمون خروج از آموزش کسب کرده است، میتواند به کارمندان کمک کند تا به مطالب توجه کنند تا بهترین نمره یا نمره را در امتحان کسب کنند.
بیشتر بخوانید: ۱۵ نمونه از مشوق های کارکنان
آموزش را به بخش ها تقسیم کنید
تقسیم یک برنامه آموزشی بزرگ به بخشهایی با وقفههای میانی مهم است، زیرا به کارمندان اجازه میدهد تا مقادیر کمتری از اطلاعات را جذب کنند و در عین حال به آنها زمان میدهد تا آنها را پردازش کنند. گروه بندی اطلاعات مرتبط در یک بخش همچنین می تواند به کارمندان کمک کند تا درگیر بمانند و مطالب ارائه شده را بهتر درک کنند.
خطوط کلی آموزشی ایجاد کنید
ایجاد خطوط کلی آموزشی برای مشارکت کارکنان مفید است زیرا یک جدول زمانی برای رویدادهای آموزشی فراهم می کند. دانستن مدت زمانی که قرار است آموزش طول بکشد و درک موضوع هر بخش آموزشی می تواند به کارمندان این امکان را بدهد که در طول کل فرآیند آموزشی همراه و مراقب باشند.
همچنین میتواند مفید باشد که در زیر هر موضوع، فهرستی ایجاد کنید که موضوعات یا نکات کلیدی را که هر بخش پوشش میدهد، شرح دهد. این می تواند به کارمندان کمک کند تا بدانند در طول فعالیت های آموزشی به چه چیزی گوش دهند و به دنبال آن باشند.
به برقراری ارتباط ادامه دهید
در طول یک جلسه آموزشی، ادامه بررسی و برقراری ارتباط با کارمندان میتواند مفید باشد، زیرا میتواند به شما کمک کند تا درک کنید که آنها در چه مرحلهای از پیشرفت آموزشی خود هستند، و اگر نیاز به حمایت بیشتر از افراد خاص دارید.
به عنوان مثال، اگر یک کارمند به شرکتی بگوید که احساس میکند موضوع آموزشی مهمی را درک نمیکند، شرکت میداند که زمان آموزشی بیشتری را برای آن کارمند فراهم کند یا برنامه آموزشی را به طور کلی دوباره بررسی کند.