بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

تجزیه و تحلیل توصیفی: راهنمای قطعی

تجزیه و تحلیل توصیفی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

شرکت ها از تجزیه و تحلیل توصیفی برای درک چگونگی تغییر کسب و کار در طول زمان استفاده می کنند. صرف نظر از نقش شما در تیم مدیریت یا مالی سازمان، آشنایی با تجزیه و تحلیل توصیفی می تواند یک مزیت حرفه ای قابل توجه باشد. دانستن نحوه استفاده از تجزیه و تحلیل توصیفی می تواند یک مهارت مهم باشد، اما نیاز به تحقیق دارد.

در این مقاله از ایوسی، به چیستی تحلیل توصیفی، مراحل فرآیند تحلیل توصیفی، مزایای استفاده از آن و همچنین ارائه مثال هایی می پردازیم.

تجزیه و تحلیل توصیفی چیست؟

تجزیه و تحلیل توصیفی روشی برای تفسیر داده های تاریخی با هدف درک چگونگی تغییر یک تجارت در بازه زمانی جمع آوری داده ها است. برخلاف سایر روش‌های تحلیل، این روش صرفاً بر آنچه قبلاً اتفاق افتاده است تمرکز می‌کند و از داده‌ها برای پیش‌بینی یا استنتاج نتایج مختلف استفاده نمی‌کند. با این حال، می توان از آن به عنوان نقطه شروع برای تحلیل های دیگر استفاده کرد. این یک شکل نسبتا ساده از تجزیه و تحلیل داده است و فقط از مفاهیم پایه ریاضی مانند میانگین، درصد و آمار ساده استفاده می کند.

شرکت‌ها از تجزیه و تحلیل توصیفی برای گزارش معیارهای مختلف مالی استفاده می‌کنند، مانند رشد فروش ماه به ماه، تغییرات سال به سال در قیمت، کل درآمد به ازای هر مشترک، تعداد کل کاربران و سایر معیارهای مشابه که نشان می‌دهد کسب و کار چگونه بوده است. در یک دوره زمانی مشخص تکامل یافته است.

مطالب مرتبط: تجزیه و تحلیل داده چیست؟

مراحل فرآیند تحلیل توصیفی

هنگام انجام یک تحلیل توصیفی، معمولاً باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. معیارهای تجاری که قصد استفاده از آن را دارید، تعیین کنید. اولین گام، ایجاد معیارهایی است که عملکرد کسب و کار را در مدت زمان مشخص در مقایسه با اهداف تجاری قبلی، مانند افزایش سود یا بهبود کارایی عملیاتی، ارزیابی می کند. این مرحله معمولاً برای موفقیت تجزیه و تحلیل توصیفی بسیار مهم است، زیرا همه افراد درگیر باید بدانند که داده ها به چه معنا هستند و هدف آنها اندازه گیری چیست.

  2. داده های لازم را جمع آوری کنید. پس از اینکه تصمیم گرفتید از چه داده هایی برای تجزیه و تحلیل توصیفی از منابعی مانند گزارش ها و پایگاه های داده استفاده کنید، باید مطمئن شوید که منابع به درستی فهرست بندی و آماده شده اند. داده‌های شما ممکن است در منابع و مکان‌های فیزیکی مختلف پراکنده باشند، بنابراین باید آن‌ها را جمع‌آوری و ترتیب دهید تا اطلاعات ثابتی را نشان دهید.

  3. داده ها را آماده کنید. قبل از تجزیه و تحلیل واقعی داده ها، باید آنها را آماده کنید تا از صحت آن مطمئن شوید. معمولاً زمان‌برترین بخش فرآیند است، زیرا باید به صورت دستی مکان یابی، تبدیل، پاکسازی و جمع‌آوری داده‌ها را از چندین منبع انجام دهید.

  4. داده ها را تجزیه و تحلیل کنید. هنگامی که همه داده ها را به درستی سازماندهی کردید، می توانید با کمک ابزارهای مختلف، مانند تجزیه و تحلیل رگرسیون، ردیابی الگو، آمار اولیه و خوشه بندی، آن را تجزیه و تحلیل کنید. هدف اصلی تحلیل ها شناسایی الگوهای مختلف در داده ها و مشاهده چگونگی تکامل شاخص های عملکرد کلیدی در طول زمان است.

  5. داده ها را ارائه دهید . پس از اینکه مسئولین جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها وظایف خود را تکمیل کردند، باید با ذینفعان داخلی و خارجی به اشتراک گذاشته شود. با کمک ابزارهای بصری مانند نمودارها و نمودارها می توانید اطلاعات آماری را به افراد غیر متخصص ارائه دهید.

مطالب مرتبط: مهارت های تحلیلی: تعاریف و مثال ها

مزایای تحلیل توصیفی

برخی از مزایای اصلی استفاده از تحلیل توصیفی عبارتند از:

  • اهداف فعلی سازمان را ارزیابی می کند. با شناسایی واضح شاخص های کلیدی کسب و کار شرکت، می توانید اثربخشی فرآیندهای مختلف طراحی شده برای دستیابی به آن اهداف تجاری را ارزیابی کنید. با شناسایی الگوهای مختلف، می توانید تعیین کنید که آیا سازمان در مسیر دستیابی به اهداف خود در رابطه با درآمد، اثربخشی سازمانی و سایر معیارهای مرتبط است یا خیر.

  • این اقدامات فعلی را در یک زمینه تاریخی قرار می دهد . تجزیه و تحلیل توصیفی می تواند به شما کمک کند تا به معاملات گذشته شرکت نگاه کنید و روش های خاصی را درک کنید که در آن مشتریان با محصولات شما تعامل دارند. سپس می‌توانید از این اطلاعات برای ایجاد یک برنامه آینده استفاده کنید.

  • این به شما کمک می کند اثربخشی تغییرات مختلف در نحوه عملکرد شرکت را درک کنید. اکثر کسب و کارها در یک شبکه پیچیده از تامین کنندگان، مشتریان، پیمانکاران و سایر طرف های درگیر فعالیت می کنند. با استفاده از تجزیه و تحلیل توصیفی، می توانید مشاهده کنید که چگونه تغییرات مختلف، مانند تغییر یک تامین کننده، معرفی محصول جدید یا تغییر قیمت ها، بر عملکرد شرکت تأثیر می گذارد.

  • می تواند نقص های رویه ای مختلف و مسائل مربوط به عملکرد را زود تشخیص دهد . با انجام مداوم تجزیه و تحلیل های توصیفی، می توانید متوجه شوید که برخی رویه ها و اقدامات چقدر برای رفاه سازمان مضر هستند و آنها را در سریع ترین زمان ممکن از بین ببرید.

  • این به مقایسه دوره های مختلف در گذشته سازمان کمک می کند. تجزیه و تحلیل توصیفی می تواند به شما در تجزیه و تحلیل دوره های مختلف و مقایسه آنها از نظر شاخص های کلیدی عملکرد کمک کند. اگر برخی از دوره ها به طور قابل توجهی بیشتر یا کمتر از دوره های دیگر پررونق هستند، می توانید از داده های جمع آوری شده از طریق تجزیه و تحلیل توصیفی برای یافتن دلایل دقیق موفقیت یا عدم موفقیت استفاده کنید.

  • برای درک آن نیازی به دانش مالی یا آماری عمیق نیست. تجزیه و تحلیل توصیفی معمولاً با عبارات ساده و قابل درک ارائه می شود و به هر شخص علاقه مندی که به این اطلاعات دسترسی دارد اجازه می دهد تا به سرعت نتیجه گیری های آن را درک کند.

مطالب مرتبط: شرح شغل یک تحلیلگر داده چیست؟

نمونه های تحلیل توصیفی

این مثال‌ها را در نظر بگیرید که چگونه تجزیه و تحلیل توصیفی می‌تواند به نفع یک سازمان استفاده شود:

مثال ۱

شرکت پوشاک تیاگو موراتی مجموع درآمدی معادل ۶۰۰۰۰۰ دلار برای سال ۲۰۲۰ با نرخ سود ۲۵ درصدی به ثبت رسانده است، به این معنی که مجموع سود سالانه ۱۵۰۰۰۰ دلار را ثبت کرده است. هنگامی که این اطلاعات خارج از زمینه قرار می گیرند، ممکن است تصویری از یک سازمان سالم و سودآور را نشان دهند که نیازی به تغییر روش کسب و کار خود ندارد. با این حال، یک تجزیه و تحلیل توصیفی نشان می دهد که این سازمان در سال ۲۰۱۹ درآمد کل ۸۲۰۰۰۰ دلار و نرخ سود ۳۰ درصد داشته است، که آخرین دوره از یک رگه پنج ساله افزایش مداوم درآمدها و نرخ سود است.

ارائه این تحلیل به ذینفعان شرکت می تواند این واقعیت را آشکار کند که چیزی در سال ۲۰۲۰ تغییر کرد که به طور قابل توجهی بر توانایی شرکت برای فروش تعداد زیادی از محصولات و کسب سود قابل توجه تأثیر گذاشت.

مطالب مرتبط: ۴۹ پرسش مصاحبه تجزیه و تحلیل داده ها (همراه با نمونه پاسخ)

مثال ۲

شرکت بستنی گودی با مشکل تامین شیر مواجه است، به این معنا که آنها یا شیر زیادی دارند که خطر خراب شدن آنها وجود دارد یا گاهی اوقات با کمبود شیر مواجه می شوند. با استفاده از تجزیه و تحلیل توصیفی برای مطالعه داده های تاریخی، آنها متوجه می شوند که اکثر مناطق جغرافیایی که در آن بستنی خود را می فروشند دارای دو فصل مجزای گرم و سرد هستند و تقاضا برای بستنی در فصل سرد به میزان قابل توجهی کمتر است که باعث ایجاد مازاد عرضه شیر می شود.

با دانستن این اطلاعات، این شرکت می تواند در تابستان شیر اضافی سفارش دهد و در زمستان سفارش آنها را کاهش دهد.

مقالات مرتبط بیشتر:

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *