نماد سایت ایوسی

مدل های قیمت گذاری CPC در مقابل CPM: تفاوت چیست؟

CPM در مقابل CPC

CPM در مقابل CPC

تبلیغات آنلاین عامل اصلی فروش در بیشتر صنایع است. CPC یا تبلیغات هزینه به ازای کلیک، و CPM یا تبلیغات هزینه به ازای هر میلیون، به عنوان دو مورد از رایج ترین مدل های قیمت گذاری که شبکه های تبلیغاتی برای دریافت هزینه از مشاغل استفاده می کنند، ظاهر شده اند. اگر علاقه مند به درک تفاوت بین این دو و مزایای مربوط به آنها هستید، ممکن است از یادگیری نحوه مقایسه این دو مدل بهره مند شوید.

در این مقاله از ایوسی، CPC چیست، CPM چیست و چرا کسب و کار شما ممکن است یکی را بر دیگری انتخاب کند، بررسی می کنیم.

CPC چیست؟

CPC یک مدل قیمت‌گذاری است که هر بار که شخصی روی تبلیغی که شما پست کرده‌اید کلیک می‌کند، یک قیمت تعیین‌شده دریافت می‌کند (cost-per-click). به عنوان مثال، اگر یک شبکه تبلیغاتی برای هر کلیک ۲۵ ریال از شما دریافت می کند و ۱۰۰۰۰ نفر با آن تبلیغ همکاری می کنند، قیمت و تعداد کلیک ها را برای مجموع ۲۵۰۰۰ تومانی که به شبکه تبلیغاتی مدیون هستید، ضرب می کنید. با استفاده از این مدل قیمت‌گذاری، افراد بیشتری ممکن است آگهی را ببینند، و شما فقط در صورت کلیک بر روی آن، پرداخت می‌کنید.

بیشتر بخوانید:  هزینه هر کلیک (CPC) چیست؟ و نحوه محاسبه آن

CPM چیست؟

CPM یک مدل قیمت گذاری است که برای هر ۱۰۰۰ برداشتی که می خواهید ایجاد کنید، قیمت تعیین می کند. شبکه تبلیغات تضمین می کند که تبلیغ شما را به تعداد کاربرانی که بخواهید ارائه می دهد (cost-per-mille). به عنوان مثال، اگر یک شبکه تبلیغاتی به ازای هر ۱۰۰۰ نمایش، ۵.۰۰۰ تومان از شما دریافت کند و ۷۵۰۰۰ نفر آگهی را مشاهده کنند، ۳۷۵.۰۰۰ تومان به شبکه تبلیغاتی بدهکار خواهید بود. با CPM، اینکه مردم با تبلیغات درگیر شوند، بر هزینه تأثیر نمی‌گذارد.

بیشتر بخوانید:  CPM در بازاریابی چیست؟ تعریف و نحوه محاسبه آن

CPC در مقابل CPM

CPC و CPM دو روش مفید برای تنظیم یک تبلیغ آنلاین هستند. مدلی که انتخاب می‌کنید مستقیماً بر انتظارات و بودجه تأثیر می‌گذارد. قبل از انتخاب یک روش، درک و مقایسه آنها ضروری است تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید. در اینجا چندین زمینه وجود دارد که در آنها CPC و CPM با هم مقایسه می شوند:

بازگشت سرمایه گذاری

CPC بازگشت سرمایه بیشتری نسبت به CPM ارائه می دهد. این به این دلیل است که شما فقط برای کلیک ها پرداخت می کنید و برای مصرف کنندگان علاقه مند به محصول پول خرج می کنید. ممکن است انتظار داشته باشید مقدار قابل توجهی از کلیک های پرداخت شده برای تبدیل به فروش داشته باشید. هزینه کلیک در مقایسه با درآمد حاصل از خرید نسبتاً ناچیز است.

کیفیت تبلیغات CPM نیز تعیین کننده بازگشت سرمایه است. یک تبلیغ خوب طراحی شده و متقاعد کننده ممکن است در تبدیل بازدیدها به کلیک بسیار موفق باشد. زمانی که یک تبلیغ باکیفیت دارید، می توانید با CPM به بازگشت سرمایه عالی برسید.

مطالب مرتبط:  ROI خوب چیست و چگونه آن را محاسبه کنیم

آگاهی از برند

شبکه‌های تبلیغاتی عملکرد تبلیغاتی را که با بودجه CPC تامین می‌شود، نظارت می‌کنند تا مشخص کنند چه زمانی و برای چه کسانی نمایش داده شوند. افزایش تعامل می تواند به معنای تبدیل فروش بیشتر در مقایسه با هزینه باشد. شبکه های تبلیغاتی معمولا رویکردی بسیار هدفمند و استراتژیک برای نمایش تبلیغات دارند. آن‌ها ممکن است به‌طور انتخابی آگهی‌ها را قرار دهند و در نتیجه تعداد کل بازدیدها به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از CPM باشد و آگاهی کلی برند را افزایش دهد.

با CPM، می‌توانید مستقیماً بر میزان آگاهی از برند تأثیر بگذارید. سعی کنید هنگام پرداخت به ازای هر هزار بازدید، بودجه معقولی برای افزایش آگاهی محصول تعیین کنید. شرکت های کمتر شناخته شده اغلب از تبلیغات CPM برای معرفی خود به مصرف کنندگان استفاده می کنند.

مطالب مرتبط:  آگاهی از برند: نحوه تعریف، اندازه گیری و بهبود آن

بینش و تحلیل بازاریابی

پس از راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی، شرکت ها اثربخشی آن را در تبدیل کلیک به فروش مطالعه می کنند. بینش اولیه از یک کمپین می تواند یک کسب و کار را قادر سازد تا تبلیغات جذاب تری طراحی کند که ممکن است تعامل و فروش را افزایش دهد. شرکت ها اغلب به نرخ کلیک (CTR) نگاه  می کنند تا تاثیر تبلیغات خود را تعیین کنند. آنها می توانند CTR را با تقسیم کل کلیک ها بر تعداد دفعاتی که یک تبلیغ را نشان داده اند، پیدا کنند. سپس کسب و کارها می توانند رابطه بین CTR و تبدیل کلیک ها به فروش را ارزیابی کنند. هدف شبکه های تبلیغاتی ارائه یک کمپین برند به مصرف کننده ایده آل است، بنابراین یک طراحی ساده می تواند به طور موثر کار کند.

CPM یک منبع عالی برای تجزیه و تحلیل جذابیت یک آگهی است. شما کنترل می کنید که کجا و چه زمانی تبلیغات را به مصرف کنندگان نشان دهد. به عنوان مثال، خرید هزاران نمایش در چندین وب سایت می تواند موفق ترین پلت فرم برای تبلیغات را به شما نشان دهد. همچنین می توانید تبلیغات مختلفی را اجرا کنید و آنها را با CTR مقایسه کنید تا جذاب ترین طرح را ببینید. این ممکن است به یک کسب و کار کمک کند تا به سرعت یک استراتژی بازاریابی قوی از بینش ایجاد کند. همچنین می توانید دریابید که کدام طراحی تبلیغاتی برای کمپین های آفلاین کاربرد دارد.

مطالب مرتبط: کمپین بازاریابی چیست؟

خطرات

CPC و CPM خطراتی را برای بودجه و نتیجه بازاریابی ایجاد می کنند. یک مدل CPC فقط کلیک‌ها را تضمین می‌کند، بنابراین اگر آگهی به وب‌سایتی با کاربری آسان و جذاب منجر شود، ممکن است درآمد بیشتری کسب کنید. شبکه تبلیغاتی عموماً سعی می‌کند از نمایش تبلیغات در جایی که مصرف‌کنندگان روی آن کلیک نمی‌کنند اجتناب کند و به حداکثر رساندن مزایای آگاهی از برند کمک می‌کند.

رویکرد CPM ممکن است منجر به این شود که کسب‌وکارها پول خود را برای بازاریابی بدون کسب درآمد خرج کنند. کمپین تبلیغاتی به کیفیت خلاقانه خود متکی است تا سرمایه گذاری را ارزشمند کند. ربات های اینترنتی نیز بر کمپین های CPM تأثیر می گذارند. برای یک شبکه تبلیغاتی مهم است که از بازدید ربات ها در مجموع نمایش جلوگیری یا محدود کند تا تبدیل ها را افزایش دهد.

مطالب مرتبط: شبکه تبلیغاتی چیست؟ مزایا و معایب استفاده از One

سرعت تبلیغات

برخی از کسب و کارها از یک کمپین تبلیغاتی برای آگاه کردن مخاطبان از یک پیشنهاد کوتاه مدت یا فرصت کوتاه مدت استفاده می کنند. برخی دیگر به دنبال ایجاد حضور در بازار با تبلیغات مداوم هستند. برای مثال، CPC ممکن است بیش از حد انتظار طول بکشد تا میزان تعامل مورد نظر را به دست آورد. برای کسب و کاری که علاقه مند به فروش به یک جمعیت هدف در یک دوره طولانی تر است، به خوبی کار می کند. اگر می خواهید آگاهی محصول را به سرعت بالا ببرید، CPM گزینه خوبی است، زیرا این مدل یک برند را به بسیاری از کاربران ارائه می دهد.

نکاتی برای انتخاب بین CPC و CPM

در اینجا چند نکته برای انتخاب بین مدل های قیمت گذاری CPC و CPM وجود دارد:

استعداد خلاق شرکت را در نظر بگیرید

اگر متخصصان خلاق با استعدادی در طراحی تبلیغات دارید، CPM می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد، زیرا ممکن است کلیک های تضمین شده کمتر را با جذابیت بصری جبران کنید. در غیر این صورت، می توانید از CPC برای ایمن سازی تعامل از طریق تبلیغات استفاده کنید. ارزیابی و ایجاد بهترین مناسب برای یک کمپین تبلیغاتی حیاتی است.

مرتبط: ۱۱ نوع بازاریابی الکترونیکی مقرون به صرفه

هدف کمپین خود را مشخص کنید

یک هدف کلیدی برای کمپین های تبلیغاتی افزایش آگاهی از برند و برجسته کردن پیشنهادات با زمان محدود است. می‌توانید CPM را برای دستیابی به مخاطبان گسترده در هر کجا که ممکن است در نظر بگیرید. CPC معمولاً برای اولویت‌بندی فروش‌های ایجاد شده از تبلیغات مناسب بهتر است و تمرکز کمتری بر روی دسترسی دارد.

مطالب مرتبط: ۲۰ تاکتیک بازاریابی برای یک کمپین بازاریابی موفق

کیفیت وب سایت را ارزیابی کنید

برخی از وب سایت ها نیاز به بهبود دارند تا مشتریان بتوانند به راحتی خرید کنند. در این مورد، یک مدل CPC ممکن است برای ایجاد فروش از طریق تبلیغات به خوبی نمایش داده شده بهترین باشد زیرا کلیک‌های بیشتری را به فروش تبدیل می‌کند. CPM بر افزایش آگاهی از برند برای دستیابی به مشتریان بیشتر تمرکز دارد.

موارد مرتبط: راهنما: نرخ پرش یک وب سایت چقدر است؟

قیمت تمام شده محصول را ارزیابی کنید

شرکت هایی که محصولات و خدمات گران قیمت ارائه می دهند ممکن است مدل CPM را در نظر بگیرند. این امر آگاهی یک محصول را افزایش می دهد تا مشتریان بتوانند به راحتی آن را خریداری کنند. مدل CPC برای تبدیل سریع فروش مناسب تر است که می تواند به پوشش هزینه تبلیغات کمک کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ معیار پرداخت به ازای کلیک (PPC) که می توانید ردیابی کنید (به علاوه مزایا)

خروج از نسخه موبایل