بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

مصرف کننده در مقابل مشتری: در اینجا چیزی است که باید بدانید

مصرف کننده در مقابل مشتری

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

شرکت ها اغلب بین مصرف کنندگان و مشتریان تفاوت قائل می شوند تا به آنها در تصمیم گیری های استراتژیک تجاری کمک کنند. آنهایی که محصولات را خریداری می کنند و آنهایی که از آنها استفاده می کنند می توانند معیارهای ارزشمندی را برای یک شرکت فراهم کنند تا هنگام ارزیابی عملکرد آنها ردیابی شود. یادگیری در مورد این تفاوت ها می تواند به شما در درک نقش هر یک و اینکه چرا شرکت ها برای پاسخگویی به آنها تلاش می کنند کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، ما در مورد تعاریف مصرف‌کنندگان و مشتریان بحث می‌کنیم، تفاوت‌های کلیدی بین این دو را به اشتراک می‌گذاریم و سؤالات متداول در مورد هر یک را بررسی می‌کنیم.

مصرف کننده چیست؟

مصرف کننده شخصی است که از کالاهای ارائه شده توسط شرکت ها استفاده می کند. آنها ممکن است کالاهایی را برای استفاده خود خریداری کنند یا ممکن است از کالاهایی استفاده کنند که توسط دیگران ارائه شده است. مصرف کنندگان می توانند افراد یا گروه هایی باشند که ممکن است از محصولات یا خدمات خاصی استفاده کنند. چندین نوع مصرف کننده رایج وجود دارد:

  • مصرف کنندگان برون گرا: مصرف کنندگان برون گرا کسانی هستند که وفاداری به برند را به شرکت ها یا محصولات ایجاد می کنند. این که آیا آنها محصولاتی را برای خود خریداری می کنند، نشان دادن ترجیح خود برای محصولات خاص برای آنها مهم است.

  • مصرف کنندگان کالاهای ضعیف: مصرف کنندگان کالاهای ضعیف قبل از خرید محصولات یا خدمات به قیمت پایین وابسته هستند. آنها ممکن است به جای مصرف اقلام لوکس، فقط محصولات ضروری را ترجیح دهند که نیازهای آنها را برآورده کند.

  • مصرف کنندگان تجاری: مصرف کنندگان تجاری امیدوارند که کالاها را به صورت عمده خریداری کنند. این ممکن است به این دلیل باشد که آنها صاحب یک کسب و کار هستند، یا فرصت هایی برای صرفه جویی در هزینه با خرید چندین محصول به طور همزمان پیدا می کنند.

  • مصرف کنندگان گسسته: مشتریان گسسته کالاهای خاصی را که ممکن است بخواهند شناسایی می کنند، اما ممکن است راه های مختلفی را برای خرید آنها کشف کنند. آنها ممکن است پول بیشتری خرج کنند، اما سایر گروه های مصرف کننده الگوهای ثابت تری دارند.

مرتبط: رفتار مصرف کننده: تعریف، انواع و استراتژی ها

مشتری چیست؟

مشتری شخصی است که کالا را خریداری می کند. آنها ممکن است این خریدها را برای خود یا دیگران انجام دهند و ممکن است از محصولات استفاده کنند یا نکنند. مشتریان معمولاً هنگام دریافت کالا یا خدمات مستقیماً با فروشندگان در ارتباط هستند. برخی از دسته های مشتریان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشتریان تجاری: مشتریان تجاری کسانی هستند که اقلامی را به امید افزایش ارزش و فروش مجدد آنها خریداری می کنند. بسیاری از کسب و کارها، مانند شرکت های تولیدی، مشتریان تجاری هستند زیرا ممکن است از آنچه خریداری می کنند استفاده نکنند.

  • مشتریان نهایی: مشتریان نهایی کسانی هستند که برای استفاده از آن کالاها را خریداری می کنند. این مشتریان اغلب از فروش مجدد یا بازگرداندن اقلامی برای حفظ آنچه خریداری کرده اند اجتناب می کنند.

  • مشتریان تخفیف دار: مشتریان تخفیف دار شرکت هایی را جستجو می کنند که برای محصولات به آنها تخفیف ارائه می دهند. آنها احتمالاً در مکان‌های مختلف خرید می‌کنند تا پایین‌ترین قیمت‌ها را بیابند.

  • مشتریان وفادار: مشتریان وفادار اغلب هنگام خرید، خرید خود را از فروشگاه ها یا برندهای خاص تکرار می کنند. کسب‌وکارها معمولاً هنگام پیش‌بینی ارقام فروش به مشتریان وفادار وابسته هستند.

  • نیاز به مشتریان: مشتریان مبتنی بر نیاز بیشتر کالاها را بسته به نیازشان به جای آنچه می خواهند، خریداری می کنند. آنها اغلب خرید را به اقلامی مانند غذا و پوشاک محدود می کنند و هزینه اضافی کمی دارند.

بیشتر بخوانید: ۹ نوع مشتری و نحوه برخورد با آنها

مصرف کننده در مقابل مشتری

در اینجا برخی از راه های اصلی تفاوت مصرف کنندگان و مشتریان آورده شده است:

خرید

هم مصرف کنندگان و هم مشتریان احتمالاً کالاها را خریداری می کنند، اگرچه مشتری این برچسب را به طور خاص با خرید دریافت می کند. نیاز کمتری برای مصرف کنندگان برای خرید کالا وجود دارد. به عنوان مثال، کودکان مصرف کننده هستند زیرا از محصولاتی مانند غذا و لباس استفاده می کنند، حتی اگر شخص دیگری این اقلام را برای آنها خریداری کند.

مرتبط: انواع محصولات مصرفی: فهرست ها و مثال ها

فروش مجدد

فروش مجدد فقط با مشتریان رایج است. برای مثال، مشتریان خاصی ممکن است کالاها یا خدماتی را برای کسب و کار خود خریداری کنند. سپس ممکن است ویژگی‌های اضافی اضافه کنند یا اجزایی را برای افزایش ارزش اصلاح کنند و آنها را برای فروش مجدد با قیمت بالاتر به مشتریان خود آماده کنند. از آنجایی که مصرف کنندگان کاربران نهایی محصولاتی هستند که می خرند یا دیگران برای آنها خریداری می کنند، از فروش مجدد اجتناب می کنند.

بازار یابی

شرکت ها ممکن است تلاش های بازاریابی خود را برای رسیدگی به هر یک از این گروه ها تنظیم کنند. از آنجایی که مشتریان افرادی هستند که محصولات خاصی را خریداری می کنند، شرکت ها ممکن است تبلیغات هدفمند را منتشر کنند یا با مشتریان فردی تماس بگیرند. مصرف کنندگان ممکن است وفاداری به برند را تمرین کنند، بنابراین شرکت ها ممکن است کمپین های بازاریابی ایجاد کنند تا بر این افراد که به طور خاص از محصولات استفاده می کنند، تأثیر بگذارند، حتی اگر شخص دیگری آنها را خریداری کند.

مطالب مرتبط: چرخه خرید: تعریف، مراحل، نکات

قیمت گذاری

مشتریان اغلب کل قیمت یک محصول را پرداخت می کنند. مصرف کنندگان ممکن است بهای این را بپردازند، اما ممکن است از برخی هزینه ها نیز اجتناب کنند. به عنوان مثال، صاحب رستوران قیمت هر یک از مواد موجود در منوی خود را می پردازد. مصرف کننده ممکن است فقط برای یک وعده غذایی خاص پرداخت کند که در آن قیمت ممکن است بسته به هزینه کالا و عوامل دیگری مانند خدمات متفاوت باشد.

گروه بندی

هم مشتریان و هم مصرف کنندگان ممکن است افراد یا گروهی از افراد باشند. به عنوان مثال، مشتری می تواند فردی باشد که یک محصول، یک تجارت یا گروهی از شرکت ها را خریداری می کند. شما ممکن است مصرف کنندگان را به عنوان افراد، خانواده ها یا گروه هایی که کاربران نهایی یک محصول هستند طبقه بندی کنید.

تصمیم گیری

از آنجایی که مشتریان کسانی هستند که محصولات را خریداری می کنند، بر تصمیم یک کسب و کار بر اساس دلاری که خرج می کنند تأثیر می گذارند. مصرف کنندگان ممکن است بیشتر بر بازاریابی یا مدیریت محصول یک شرکت تأثیر بگذارند. برای مثال، از آنجایی که مصرف‌کنندگان از محصولات خاصی استفاده می‌کنند، ممکن است نظرسنجی‌های رضایت‌مندی را پر کنند که می‌تواند بر هر تغییری که ممکن است یک شرکت ایجاد کند تأثیر بگذارد.

سوالات متداول در مورد مشتریان و مصرف کنندگان

در اینجا چند سوال متداول در مورد مصرف کنندگان و مشتریان وجود دارد:

آیا مصرف کنندگان و مشتریان می توانند یک فرد باشند؟

مشتریانی که محصولی را خریداری می کنند، ممکن است آن محصول را نیز همانطور که هست مصرف کنند. به همین دلیل است که مشتریان و مصرف کنندگان اغلب یک فرد هستند. به عنوان مثال، مشتری برای خرید لباس برای خود می تواند هم مشتری باشد و هم مصرف کننده.

مشتری چیست؟

مشتری شخصی است که با فروشنده رابطه دارد. اغلب در مشاغل خدماتی استفاده می شود، شرکت ها ممکن است با مشتریان خود بیشتر کار کنند تا نیازهای آنها را درک کنند و محصولات یا خدمات خود را برای افراد طراحی کنند. مشاغل رایجی که مشتریان دارند شامل پزشکان، متخصصان تغذیه، مربیان تناسب اندام و حسابداران می شود.

چرا درک این تفاوت ها مهم است؟

دانستن تفاوت بین مصرف کنندگان و مشتریان به شرکت ها کمک می کند تا بفهمند چه کسی محصولات آنها را خریداری می کند و چه کسی از آنها استفاده می کند. آنها ممکن است از این اطلاعات برای استراتژی‌سازی به روش‌های مختلف استفاده کنند، مانند اینکه چگونه می‌توانند فروش را با مشتریانی که ممکن است خود محصول را مصرف نکنند، نهایی کنند. هر دوی این دسته ها می توانند بر نحوه عملکرد یک کسب و کار و شهرت آن در بازار تأثیر بگذارند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *