نماد سایت ایوسی

مصرف کننده برای کسب و کار چیست (C2B): تعریف و مثال

روابط بین مصرف کننده و کسب و کار در مجموع تجربه مصرف کننده

روابط بین مصرف کننده و کسب و کار در مجموع تجربه مصرف کننده

مدل تجارت الکترونیک مصرف کننده به کسب و کار (C2B) به کسب و کارها و مصرف کنندگان اجازه می دهد تا یک رابطه سودمند متقابل داشته باشند. این برعکس راه‌اندازی کسب‌وکار سنتی است: در این رابطه، مصرف‌کنندگان ارزشی را ایجاد می‌کنند که یک سازمان از آن برای مشارکت در یک فرآیند تجاری یا کسب مزیت رقابتی استفاده می‌کند.

در این مقاله از ایوسی، مدل مشتری به کسب و کار چیست، مثال می‌زنیم، مزایای آن را فهرست می‌کنیم و آن را با پنج مدل تجارت الکترونیک دیگر مقایسه می‌کنیم.

مصرف کننده به تجارت چیست؟

مصرف کننده به تجارت یا C2B با سایر مدل های تجارت الکترونیک متفاوت است زیرا این مصرف کنندگان هستند که برای یک محصول یا تجارت ارزش ایجاد می کنند. در مدل سنتی تجارت الکترونیک تجارت به مصرف کننده، کسب و کارها محصولات یا خدمات را مستقیماً به مصرف کنندگان می فروشند. با C2B، مصرف کنندگان محصولات یا خدمات را در ازای پرداخت یا سایر مزایا به مشاغل ارائه می دهند.

مدل C2B گاهی اوقات به کارگران مستقل و فریلنسرهایی که وظایف پولی را برای یک تجارت انجام می دهند، پاسخ می دهد. کارگران مستقل افرادی هستند که خدمات یا محصولات خود را در وب سایتی که به طور خاص با هدف تجارت الکترونیکی C2B ایجاد شده است ارائه می دهند. آنها با کسب و کارها تعامل می کنند و معاملات خود را بر اساس شرایط خود مذاکره می کنند. فریلنسرها افرادی هستند که محصولات یا خدمات را بیشتر در وب سایت های تجارت الکترونیک C2B که مخصوص فریلنسرها طراحی شده اند می فروشند یا ارائه می دهند. آنها اکثریت کارگران C2B را تشکیل می دهند.

کسب‌وکارها به پلتفرم‌های آنلاین C2B می‌روند تا به دنبال ارائه‌دهندگان خدمات ماهر یا فروشندگان محصول منحصربه‌فرد بگردند، سپس کارگران مستقل یا فریلنسرهایی را که نیازهای آنها را برآورده می‌کنند، استخدام می‌کنند. این پلتفرم گاهی اوقات شخص ثالثی است که برای اتصال فروشندگان با مشاغل، کمیسیون دریافت می کند.

مطالب مرتبط: تجارت الکترونیک چیست؟ تعریف، مزایا و معایب

مزایای مصرف کننده برای تجارت

در مدل تجارت الکترونیک C2B مزایای زیادی هم برای مصرف کنندگان و هم برای مشاغل وجود دارد، از جمله:

مرتبط: خرده فروشی در مقابل تجارت الکترونیک: کدام را باید انتخاب کنید؟ 

نمونه هایی از نحوه عملکرد مصرف کننده به تجارت

در اینجا چند نمونه از سناریوهای C2B آورده شده است:

مطالب مرتبط: تجارت الکترونیک چیست؟ با تعاریف و مثال ها

C2B چه تفاوتی با مدل های دیگر دارد؟

هر معامله تجاری که به صورت آنلاین انجام می شود در یکی از شش مدل تجارت الکترونیک، از جمله مصرف کننده به تجارت، قرار می گیرد. در اینجا توضیح مختصری در مورد هر یک از پنج مدل دیگر وجود دارد تا نشان دهد که چگونه هر یک از C2B متفاوت است:

Business to Business (B2B)

خریدار و فروشنده هر دو مشاغل B2B هستند. این مدل شامل معاملات بین یک تولید کننده و یک عمده فروش یا یک خرده فروش و یک عمده فروش است. این تراکنش‌ها اغلب از نظر حجم و ارزش بسیار بالاتر از مدل استاندارد تجارت به مصرف‌کننده هستند. B2B شامل برخی از بزرگترین تجارت های آجر و ملات و آنلاین در جهان است.

مزایای مدل B2B:

ویژگی های مدل B2B:

مرتبط: کسب و کار به تجارت (B2B): تعریف و مشاغل محبوب

تجارت به مصرف کننده (B2C)

تجارت به مصرف کننده رایج ترین مدل از شش مدل تجارت الکترونیک است و بیشترین حضور آنلاین را دارد. با B2C، فروشنده یک تجارت و خریدار یک مشتری منفرد است، که آن را به سنتی ترین مدل برای فروش کالا تبدیل می کند با این تفاوت که فروش به جای فروشگاه های آجری به صورت آنلاین انجام می شود. این مدل به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد مستقیماً با مشتریان خود تعامل داشته باشند، که به بازاریابان و خرده‌فروشان کمک می‌کند تا کالاهای خود را به مشتریان در اینترنت بفروشند. B2C شامل فروشگاه هایی مانند سوپرمارکت ها، فروشگاه های لباس، فروشگاه های اسباب بازی و سایر خرده فروشان بزرگ است.

مزایای مدل B2C:

ویژگی های مدل B2C:

مطالب مرتبط: بازاریابی کسب و کار به مصرف کننده چیست؟ 

مصرف کننده به مصرف کننده (C2C)

با C2C، هم خریدار و هم فروشنده، مصرف کنندگانی هستند که در یک معامله مشغول هستند. برای ایجاد یک وب سایت C2C و کسب و کار آنلاین نیاز به بازاریابی و برنامه ریزی گسترده است. یک مثال از C2C زمانی است که یک وب‌سایت حراج آنلاین شخص ثالث به یک مشتری امکان می‌دهد کالایی را برای فروش فهرست کند و مشتری دیگری برای خرید یا پیشنهاد قیمت کالای مورد نظر را تسهیل می‌کند. شخص ثالث معمولاً برای تسهیل معامله از مشتری کارمزد یا کمیسیون دریافت می کند، اما مسئولیتی در قبال کیفیت محصول ندارد.

مزایای مدل C2C:

ویژگی های مدل C2C:

مرتبط: راهنمای کامل C2C: معانی و مثال ها 

تجارت به دولت (B2G)

مدل B2G که تجارت بین سازمانی نیز نامیده می‌شود، از وب‌سایت‌های مرکزی استفاده می‌کند که در آن کسب‌وکارها و دولت‌ها می‌توانند تراکنش‌ها را کارآمدتر از سایر مدل‌ها انجام دهند. با B2G، کسب‌وکارها می‌توانند محصولات و خدمات را برای بسیاری از سطوح دولتی بازاریابی کنند، که به عنوان بازاریابی بخش عمومی شناخته می‌شود. این پلتفرم به شرکت‌ها اجازه می‌دهد در مزایده‌های مناقصه شرکت کنند، درخواست‌های ارسالی را تکمیل کنند و در سایر پروژه‌های دولتی معامله کنند.

مزایای مدل B2G:

ویژگی های مدل B2G:

مطالب مرتبط: ۱۰ تا از برترین شرکت های تجارت الکترونیک 

مصرف کننده به دولت (C2G)

مدل C2G که تجارت مصرف‌کننده به مدیریت نیز نامیده می‌شود، مصرف‌کنندگان را قادر می‌سازد تا اطلاعاتی را درخواست کنند یا درباره بخش‌های عمومی بازخورد بدهند. درخواست یا بازخورد مستقیماً به مرجع مربوطه یا اداره دولتی ارسال می شود. نمونه ای از تجارت الکترونیک C2G شامل پرداخت آنلاین از طریق یک وب سایت دولتی برای مواردی مانند برق، بیمه درمانی یا مالیات است.

مزایای مدل C2G:

ویژگی های مدل C2G:

خروج از نسخه موبایل