تجارت الکترونیک یا e-commerce، خرید و فروش کالا یا خدمات به صورت الکترونیکی در اینترنت است. همچنین می تواند به سایر فعالیت های آنلاین مانند حراج، فروش بلیط و بانکداری اشاره کند.
در این مقاله از ایوسی، به انواع مختلف تجارت الکترونیک، مزایا و معایب تجارت الکترونیک و چرایی اهمیت تجارت الکترونیک می پردازیم.
انواع مختلف تجارت الکترونیک چیست؟
تجارت الکترونیک بخش اساسی بسیاری از مشاغلی است که بر فروش محصولات فیزیکی یا خدمات آنلاین متکی هستند. در اینجا انواع اصلی تجارت الکترونیک آورده شده است:
- تجارت به مصرف کننده Business-to-business (B2C): تجارت B2C رایج ترین نوع تجارت الکترونیک است. هنگامی که خریداران چیزی را از یک فروشگاه آنلاین می خرند، در تجارت الکترونیکی بین تجارت با مصرف کننده شرکت می کنند.
- تجارت به کسب و کار Business-to-business (B2B): مدل B2B زمانی است که کسب و کارها کالاها یا قطعات خام را از طریق تجارت الکترونیک به شرکت های دیگر می فروشند که سپس از آن مواد برای ایجاد محصولات خود استفاده می کنند.
- مصرف کننده به مصرف کننده Consumer-to-Consumer (C2C): تجارت الکترونیکی C2C زمانی است که مصرف کنندگان به مصرف کنندگان دیگر می فروشند. سایت هایی مانند eBay و Craigslist نمونه هایی از این نوع تجارت الکترونیکی هستند.
- مشتری به تجارت Consumer-to-business (C2B): تجارت الکترونیکی C2B زمانی است که مصرف کنندگان محصولات یا خدمات خود را به مشاغل می فروشند.
- تجارت به اداره Business-to-administration (B2A): تجارت الکترونیک B2A به معاملات بین مشاغل و مدیریت دولتی اطلاق می شود که شامل حوزه هایی مانند تامین اجتماعی، اشتغال و حقوقی می شود.
- مصرف کننده به اداره Consumer to Administration (C2A): تجارت الکترونیکی C2A به معاملات بین مصرف کنندگان و اداره دولتی اطلاق می شود که در آن مصرف کنندگان برای خدماتی مانند مالیات و تهیه اسناد قانونی پرداخت می کنند.
مطالب مرتبط: پرسش و پاسخ: B2B به چه معناست؟ تعریف و نقش های محبوب تجارت به تجارت
برای مشاهده و ارسال فرم به برگه کامل بروید. |
نمونه هایی از تجارت الکترونیک
علاوه بر انواع مختلف تجارت الکترونیک، نسخههای کاربردی مختلفی از تجارت الکترونیک نیز وجود دارد که با رابطه معامله و محصولات یا خدمات فروخته شده قابل تشخیص هستند. رایج ترین نمونه ها عبارتند از:
- خرده فروشی: تجارت الکترونیک خرده فروشی زمانی است که یک محصول مستقیماً به مشتری فروخته می شود.
- عمده فروشی: تجارت الکترونیک عمده فروشی زمانی است که محصولات به صورت عمده اغلب به یک شرکت خرده فروشی فروخته می شود که به نوبه خود آنها را به مشتریان خود می فروشد.
- محصولات فیزیکی: تجارت الکترونیکی محصولات فیزیکی به هر محصولی اطلاق می شود که بر موجودی کالا تأثیر می گذارد و باید به صورت فیزیکی ارسال شود.
- محصولات دیجیتال: تجارت الکترونیکی محصولات دیجیتال به محصولاتی اطلاق می شود که به عنوان کالاهای قابل دانلود خریداری می شوند – مانند کتاب ها، الگوها یا دوره ها.
- دراپ شیپینگ: تجارت الکترونیک Dropshipping زمانی است که یک محصول توسط یک شرکت فروخته می شود که تولید و ارسال آن را به شرکت دیگری برون سپاری می کند.
- اشتراک: تجارت الکترونیک اشتراک زمانی است که مشتری یک محصول یا خدمات خرید مکرر – هفتگی، ماهانه، سالانه و غیره – داشته باشد که به طور خودکار از او هزینه دریافت می کند و محصول را دوباره پر می کند.
- خدمات: تجارت الکترونیک خدماتی به خدماتی اطلاق می شود که خریداری شده و اغلب بر اساس زمان صرف شده برای ارائه خدمات قیمت گذاری می شوند.
- تامین مالی جمعی: تجارت الکترونیک تامین مالی جمعی زمانی است که پول به عنوان سرمایه محصول قبل از در دسترس بودن محصول جمع آوری می شود.
مزایای تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک مزایای زیادی دارد از جمله:
- شرکت ها می توانند مخاطبان بیشتری را جذب کنند
- شرکت ها هزینه های عملیاتی کمتری دارند
- خرید از منزل برای مصرف کننده راحت تر است
- مصرف کنندگان می توانند به راحتی خرید را در بین مارک های مختلف مقایسه کنند
- انتخاب بیشتر از کالاهای موجود
معایب تجارت الکترونیک
در حالی که تجارت الکترونیک مزایای زیادی دارد، برخی از جنبه های منفی نیز وجود دارد. در زیر برخی از معایب رایج ذکر شده است:
- عدم تعامل مستقیم با کارمندان فروش منجر به خدمات کمتر شخصی می شود
- هزینه حمل و نقل و انتظار برای رسیدن محصول
- عدم مشاهده محصول قبل از خرید
- ناراحتی در بازگشت محصولات
- مسائل امنیتی وب سایت ممکن است اطلاعات مصرف کننده را در معرض خطر قرار دهد
مرتبط: ۷ راه برای بازاریابی یک کسب و کار کوچک
سوالات متداول در مورد تجارت الکترونیک
در اینجا چند سوال متداول برای کمک به درک بهتر تجارت الکترونیک وجود دارد:
سیستم حقوقی چه تاثیری می تواند بر امنیت آنلاین داشته باشد؟
اولین رکورد از یک نهاد قانونگذاری که یک جلسه استماع در مورد تجارت الکترونیک برگزار کرد در سال ۱۹۸۴ در کالیفرنیا بود. کالیفرنیا اولین ایالتی بود که قانون تجارت الکترونیکی را برای تعریف حقوق مصرف کننده به صورت آنلاین تصویب کرد. امروزه، بسیاری از انواع فعالیت های تجارت الکترونیک توسط کمیسیون تجارت فدرال (FTC) تنظیم می شود.
آیا می توان تجارت الکترونیک را با انواع دیگر خرده فروشی ترکیب کرد؟
بله، به صورت خرده فروشی همه کانالی. خردهفروشی Omnichannel به استراتژیهایی اطلاق میشود که بازرگانان پیادهسازی میکنند که خرید آنلاین و خرید در یک فروشگاه خردهفروشی سنتی را ترکیب میکند تا تجربهای یکپارچه را به مشتریان ارائه دهد. این روند به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا به راحتی بین این دو مدل جابجا شوند.
۵ شغل تجارت الکترونیک
اگر به حرفه ای در تجارت الکترونیک علاقه مند هستید، مشاغل مختلفی وجود دارد که می توانید در نظر بگیرید. در اینجا پنج گزینه برای حرفه شما در تجارت الکترونیک وجود دارد:
۱. بازاریاب دیجیتال
وظایف اصلی: یک بازاریاب دیجیتال کسی است که در تبلیغات دیجیتال، رسانه های اجتماعی و محتوای آنلاین برای فروش خدمات یا محصول شرکت می کند. آنها به شرکت ها کمک می کنند تا نام تجاری خود را رشد دهند و حضور آنلاین خود را گسترش دهند. وظایف رایج شامل ایجاد کمپین های بازاریابی دیجیتال و هماهنگی بیانیه های مطبوعاتی، پست های رسانه های اجتماعی، طراحی وب سایت و صفحه فرود و محتوا است.
۲. مدیر پروژه تجارت الکترونیک
وظایف اصلی: مدیر پروژه تجارت الکترونیک مسئول ایجاد و هماهنگی پروژه هایی است که به فروش خدمات یا محصولات به صورت آنلاین مربوط می شود. مسئولیت ها عبارتند از عیب یابی چالش ها و مسائل، نظارت بر پیشرفت پروژه و هماهنگی همه اعضای تیم.
۳. متخصص سئو
وظایف اصلی: این نقش شامل بهینه سازی محتوای دیجیتال برای موتورهای جستجو است. متخصص سئو یک متخصص بازاریابی است که به دنبال راه هایی برای ترکیب کلمات کلیدی در محتوا و بهبود رتبه وب سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو است. آنها در طراحی صفحه نقش ندارند، بلکه در محتوا و رتبه آن در موتورهای جستجو نقش دارند.
۴. طراح وب سایت
وظایف اصلی: این نقش شامل طراحی و پیاده سازی ایجاد یک وب سایت است و شامل گرافیک، طرح بندی و قابلیت ناوبری می باشد. طراحان وب سایت باید از مهارت های فنی و گرافیکی استفاده کنند و درک واضحی از تجربه کاربری داشته باشند.
۵. مدیر رسانه های اجتماعی
وظایف اصلی: این نقش با ایجاد و اجرای حضور در رسانه های اجتماعی یک شرکت از طریق پست های آنلاین انجام می شود. یک مدیر رسانههای اجتماعی با رعایت استانداردهای بهینهسازی موتور جستجو محتوا تولید میکند و استفاده را نظارت میکند تا اطمینان حاصل کند که محتوا توسط موتورهای جستجو رتبهبندی خوبی دارد. این نقش ممکن است شامل پاسخ دادن به نظرات آنلاین و مشارکت با اشخاص ثالث برای افزایش دید آنلاین باشد.