بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

کالاهای بسته بندی شده مصرفی (CPG): تعریف، معنی و مثال

کالاهای بسته بندی مصرفی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

کالاهای بسته بندی شده مصرفی اقلامی هستند که مصرف کنندگان روزانه از آنها استفاده می کنند و اغلب نیاز به تعویض مکرر دارند. حوزه کالاهای بسته بندی شده یک صنعت بزرگ و بسیار رقابتی است که به طیف گسترده ای از مصرف کنندگان خدمات ارائه می دهد. اگر شما یا شرکتتان کالاهای بسته بندی شده مصرفی را می فروشید، ممکن است مفید باشد که درباره محصولات بسته بندی شده و انگیزه های مصرف کننده برای خرید این کالاها بیشتر بدانید. در این مقاله توضیح می دهیم که کالاهای بسته بندی مصرفی چیست، انواع محصولات مصرفی را فهرست می کنیم و نمونه هایی از کالاهای بسته بندی مصرفی رایج را ارائه می دهیم.

کالاهای بسته بندی مصرفی چیست؟

کالاهای بسته بندی شده مصرفی اقلامی هستند که مشتریان به طور مکرر از آنها استفاده می کنند و اغلب نیاز به تعویض یا دوباره پر کردن دارند. به طور معمول، این نوع اقلام به دلیل نیاز گسترده به دسترسی، با قیمت های پایین در دسترس هستند.

تقاضا برای کالاهای بسته بندی شده مصرفی معمولاً ثابت است و معمولاً با رکود یا افزایش اقتصادی در نوسان نیست. شرکت‌های صنعت کالاهای بسته‌بندی مصرف‌کننده اغلب از تکنیک‌های بازاریابی مؤثر استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که مصرف‌کنندگان درک می‌کنند که این محصولات ضروری هستند. با این حال، حوزه کالاهای بسته‌بندی مصرف‌کننده یک صنعت رقابتی است زیرا محصولات مشابه بازار را اشباع می‌کنند و تشویق وفاداری به برند برای محصولات بی‌دوام اغلب برای شرکت‌ها یک چالش است.

انواع محصولات مصرفی

شما می توانید محصولات مصرفی را از نظر اقتصادی یا از دیدگاه بازاریابی دسته بندی کنید. اقتصاددانان محصولات مصرفی را به عنوان خدمات بادوام، بی دوام و خالص دسته بندی می کنند. بازاریابان محصولات مصرفی را بر اساس رفتارهای مصرف کننده طبقه بندی می کنند، مانند رفتارهایی که مصرف کنندگان هنگام خرید این اقلام نشان می دهند. به عنوان مثال، بازاریابان محصولات را به عنوان کالاهای راحتی، خرید، تخصصی یا ناخواسته گروه بندی می کنند.

در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد دسته بندی کالاهای بسته بندی مصرفی آورده شده است:

کالاهای بادوام

اجناس بادوام به دلیل ماندگاری بالاتر عمر طولانی دارند. این اقلام ممکن است گران باشند، اما مصرف کنندگان این اقلام را کمتر از سایر کالاهای مصرفی خریداری می کنند.

نمونه هایی از کالاهای بادوام عبارتند از:

  • اتومبیل

  • لوازم خانگی

  • الکترونیک

  • مبلمان

  • اسباب بازی

  • تجهیزات چمن

  • کتاب ها

کالاهای بی دوام

کالاهای غیرقابل دوام، محصولات مصرفی هستند که کاربرد منفرد یا محدود دارند. طول عمر کالاهای غیرقابل تحمل معمولا کمتر از سه سال است. مصرف کنندگان بیشتر از این محصولات برای استفاده روزمره استفاده می کنند و اغلب با هزینه کم در دسترس هستند.

در اینجا چند نمونه از کالاهای بی دوام آورده شده است:

  • محصولات کاغذی

  • پودر لباس شویی

  • دارو

  • کفش

خدمات ناب

خدمات خالص کالایی است که مشتری می تواند بلافاصله پس از خرید از آن استفاده کند اما کالای فیزیکی نیست. گاهی اوقات، مصرف کنندگان و بازاریابان خدمات خالص را یک کالا می دانند تا یک کالا یا محصول.

در اینجا نمونه هایی از خدمات خالص آورده شده است:

  • خدمات بانکی

  • پروازهای خطوط هوایی

  • بلیط سینما

  • خدمات مکانیک خودرو

  • خدمات موسسه حقوقی

کالاهای راحتی

کالاهای راحتی به راحتی در دسترس هستند و مصرف کنندگان اغلب این نوع اقلام را خریداری می کنند. آن‌ها نوعی کالای بی‌دوام هستند که مصرف‌کنندگان بدون در نظر گرفتن زیاد گزینه‌های آن‌ها را می‌خرند. فرآیند تصمیم‌گیری اغلب کوتاه است زیرا مصرف‌کنندگان چقدر این اقلام را خریداری می‌کنند.

در اینجا نمونه هایی از کالاهای راحتی آورده شده است:

  • دستمال توالت

  • نوشیدنی ها

  • سبزیجات

  • محصولات زنانه

  • شام های یخ زده

کالای خرید

کالاهای خرید برعکس محصولات رفاهی هستند زیرا مصرف کنندگان به ندرت آنها را خریداری می کنند و این نوع اقلام معمولاً گران تر هستند. کالاهای خرید کالاهایی بادوام هستند و فرآیند تصمیم گیری برای خرید کالای خرید عمدی تر است و معمولاً نیاز به تفکر بیشتری دارد. به عنوان مثال، یک تلفن همراه یک کالای خرید است، و قبل از خرید، مصرف کنندگان اغلب در مورد مدل های موجود و مشخصات هر مدل قبل از اینکه انتخاب کنند کدام یک را خریداری کنند، تحقیق می کنند.

چند نمونه دیگر از کالاهای خرید عبارتند از:

  • مبلمان

  • بازی های ویدیویی

  • لباس ها

  • ماشین های لباسشویی

  • ماشین های چمن زنی

  • ابزارهای برقی

کالاهای تخصصی

کالاهای تخصصی اقلام کمیاب هستند و اغلب طول عمر بالایی دارند، بنابراین نوعی کالای بادوام هستند. کالاهای تخصصی برای کمک به فروش به شناخت برند و تصویر متکی هستند. یکی دیگر از ویژگی های کلیدی کالاهای تخصصی این است که معمولاً کالاهای باکیفیت و گران قیمت برای مصرف کنندگان هستند.

نمونه هایی از کالاهای تخصصی عبارتند از:

  • ماشین های اسپرت

  • مدل لباس عروس

  • اثر هنری

  • جواهر سازی

کالاهای جستجو نشده

کالای ناخواسته/جستجو نشده محصولی است که مصرف کنندگان اغلب آن را در نظر نمی گیرند. گاهی اوقات، کالاهای ناخواسته، محصولاتی هستند که مصرف کنندگان خرید آن را غیر هیجان انگیز یا غیر ضروری می دانند. بازاریابان برای تبلیغ کالاهای ناخواسته وقت صرف می کنند تا آنها را به مصرف کنندگان معرفی کنند و آنها را متقاعد کنند که خرید کنند. نمونه هایی از کالاهای جستجو نشده عبارتند از:

  • بیمه

  • سنگ قبرها

  • کپسول های اتش نشانی

  • کتاب های مرجع

مطالب مرتبط: انواع اصلی محصولات مصرفی (با نمونه هایی از هر کدام)

نمونه هایی از کالاهای بسته بندی مصرفی

اکثر مردم کالاهای بسته بندی مصرفی را در خانه خود دارند و به طور معمول آنها را خریداری می کنند. در اینجا چند نمونه از کالاهای بسته بندی رایج مصرف کننده آورده شده است:

غذا

اقلام غذایی، به ویژه غذاهایی که به طور منظم در رژیم غذایی اکثر افراد وجود دارند، مانند میوه ها و سبزیجات، یک محصول مصرفی پرتقاضا هستند. مصرف‌کنندگان به دفعات هر روز اقلام غذایی را خریداری می‌کنند و معمولاً مصرف‌کنندگان همان اقلام را مکرراً خریداری می‌کنند. توزیع و فروش کالاهای فاسدشدنی مانند گوشت، سبزیجات، میوه ها، نان و لبنیات ممکن است دشوار باشد، اما مصرف کنندگان اغلب علاقه زیادی به این محصولات دارند. برای مثال، تبلیغ رژیم‌های غذایی جدید که مبتنی بر گیاه هستند یا بر مقادیر بالای پروتئین متمرکز هستند، برای کمک به افزایش فروش برخی محصولات غذایی مفید است.

نوشیدنی ها

نوشیدنی هایی مانند نوشابه، نوشابه های انرژی زا، نوشیدنی های ورزشی و الکل محصولات پرتقاضا هستند زیرا کسب و کارهایی که این محصولات را می فروشند اغلب از تکنیک های بازاریابی موثر برای متقاعد کردن مصرف کنندگان استفاده می کنند. مصرف کنندگان ممکن است نوشیدنی هایی مانند آب و آبمیوه را خریدهای ضروری بدانند، اما برندها همچنان به بسته بندی و تبلیغات موثر و منحصر به فرد نیاز دارند تا مصرف کنندگان برند خود را آگاه کنند و آنها را به سمت محصول خود جذب کنند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است بسته بندی بازیافتی خود را برای تشویق مصرف کنندگان به خرید محصول خود تبلیغ کند.

مطالب مرتبط: تمایز محصول چیست؟ 

لباس ها

لباس‌ها اقلامی غیرقابل دوام هستند، اما مصرف‌کنندگان آن‌ها را کمتر از غذا یا نوشیدنی می‌خرند، زیرا کالاهای یکبار مصرف نیستند. معمولاً شرکت‌های پوشاک محصولات خود را به سمت راحتی و روند مد عرضه می‌کنند. صنعت مد همچنین روندهایی را برای فصول مختلف ایجاد می کند تا اطمینان حاصل شود که مصرف کنندگان به خرید محصولات جدید ادامه می دهند.

مطالب مرتبط: ۱۵ شغل محبوب در صنعت مد 

دارو

داروهای بدون نسخه مانند داروهای ضد آلرژی یا مسکن، کالاهای بسته بندی مصرفی غیرقابل تحملی هستند که مصرف کنندگان ممکن است برای آماده سازی شرایط پزشکی یا مشکلات پزشکی فعلی خریداری کنند. داروی تجویزی نیز یک کالای غیرقابل تحمل است اما به راحتی در دسترس مصرف کنندگان نیست زیرا برای دستیابی به آن نیاز به ارجاع به پزشک دارد. لوازم پزشکی مصرف کننده مانند چسب زخم و نوار پزشکی نیز نمونه هایی از کالاهای بسته بندی مصرفی هستند.

محصولات بهداشت شخصی

محصولات بهداشت شخصی مانند خمیر دندان و دئودورانت مواردی هستند که بازاریابان می توانند مصرف کنندگان را به خرید معمول ترغیب کنند زیرا عادات سالم را ترویج می کنند.

سایر محصولات بهداشتی که کالاهای بسته بندی مصرفی هستند عبارتند از:

  • شامپو

  • حالت دهنده

  • شامپو بدن

  • محصولات قاعدگی

لوازم آرایشی

لوازم آرایشی اغلب عمر طولانی تری نسبت به بسیاری از محصولات بسته بندی مصرفی دارند، اما کارشناسان همچنان آنها را کالاهای مصرفی غیرقابل تحملی می دانند. صنعت زیبایی اغلب از تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی و افراد مشهور برای کمک به فروش محصولات خود استفاده می کند. ردیابی روندها نیز مهم است زیرا می توانند بر مصرف کنندگان برای خرید محصولات آرایشی خاص تأثیر بگذارند.

مطالب مرتبط: راهنمای اینفلوئنسر مارکتینگ 

اقلام بهداشتی

مصرف کنندگان اغلب از وسایل بهداشتی به طور مکرر و سریع استفاده می کنند. شرکت هایی که این نوع محصولات را می فروشند اغلب از بازاریابی مقایسه ای استفاده می کنند تا مشتریان را متقاعد کنند که محصول آنها بهترین موجود است. از آنجایی که محصولات بهداشتی باعث ارتقا و حفظ سلامتی می شوند، اقلام ضروری هستند، اما مصرف کنندگان گزینه های زیادی برای خرید هر نوع اقلام بهداشتی دارند.

در اینجا نمونه هایی از کالاهای بهداشتی آورده شده است:

  • پودر لباس شویی

  • مایع ظرفشویی

  • ضدعفونی کننده دست

  • ضد عفونی کننده ها

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *