در حالی که ممکن است اعتماد به نفس و تکبر اشکال متضاد بیان به نظر برسد، اغلب مرز باریکی بین آنها وجود دارد. اعتماد به نفس خصیصه ای است که شامل بیان مثبت توانایی های شما می شود، در حالی که تکبر اغلب با این باور همراه است که شما باهوش تر و توانمندتر از اطرافیانتان هستید. مهم است که تفاوت بین این دو را بدانید تا اطمینان حاصل کنید که در محل کار مطمئن، مدبر و مشارکتی خواهید بود.
در این مقاله از ایوسی، به بحث اعتماد به نفس در مقابل تکبر، تفاوت آنها و نکاتی برای نشان دادن اعتماد به نفس بر غرور می پردازیم.
بیشتر بخوانید: اعتماد به نفس در محل کار: چرا مهم است و چگونه آن را بهبود بخشیم
اعتماد به نفس چیست؟
اعتماد به نفس شامل اعتماد به تواناییها، مهارتها و دانش شماست تا شما را به سمت پیشرفتها یا فرصتهای رشد در حرفهتان سوق دهد. بسیاری از کارمندان با اعتماد به نفس حالت ذهنی مثبتی دارند که به آنها انگیزه می دهد تا نقاط قوت خود را توسعه دهند و بهبود بخشند. افرادی که اعتماد به نفس دارند معمولاً سعی می کنند توانایی های خود را از طریق همکاری، آموزش و تشویق با دیگران به اشتراک بگذارند. افراد با اعتماد به نفس همچنین می دانند که چگونه هر گونه اشتباه یا زمینه های بهبود را بپذیرند و خود را برای رسیدن به اهداف خود تحت فشار قرار دهند.
مطالب مرتبط: چگونه در ۷ مرحله اعتماد به نفس ایجاد کنیم
تکبر چیست؟
تکبر زمانی اتفاق می افتد که فردی از نقاط قوت خود آگاه باشد اما از آنها در جهت منفی استفاده کند. افراد متکبر ممکن است دچار فروتنی نباشند، بنابراین هنگام بیان مهارت ها و توانایی های خود به دیگران اغلب به ظاهر خودستایی می کنند. کسانی که غرور دارند اغلب مردد هستند یا تمایلی به به اشتراک گذاشتن مهارت های خود برای کمک یا همکاری با اعضای تیم خود ندارند.
تفاوت بین اعتماد به نفس و تکبر
اعتماد به نفس |
تکبر |
احساس اعتماد به نفس |
احساس مهم بودن برای خود |
نسبت به نقاط قوت و دستاوردها متواضع باشید |
درباره نقاط قوت و دستاوردها لاف می زند |
بازیکن تیمی که همکاران را تشویق می کند |
روی اهداف خود تمرکز می کند و از اعضای تیم حمایت نمی کند |
مسئولیت اعمال و اشتباهات خود را بر عهده می گیرد |
مسئولیت اشتباهات را به دیگران منتقل می کند |
همکاران را بالا می برد |
همکاران را دلسرد می کند |
عزت نفس مثبت نشان می دهد |
نسبت به دیگران احساس برتری می کند |
برخی از تفاوت های کلیدی دیگر بین اعتماد به نفس و تکبر عبارتند از:
احترام و تواضع
اعتماد به نفس: کسانی که اعتماد به نفس دارند معمولاً افراد متواضعی هستند که از دستاوردهای خود آگاه هستند اما همچنان احترام را انتخاب می کنند. آنها همچنین احترام شایسته ای را از سوی همسالان یا سرپرستان خود به دست می آورند.
متکبر: به نظر میرسد که افراد متکبر هیچ فروتنی ندارند و ترجیح میدهند به مهارتهای خود ببالند و در نتیجه از سوی دیگران احترام کم یا بیاعتنایی به همراه دارند.
مطالب مرتبط: چگونه به یک تعریف و تمجید در محل کار پاسخ دهیم (با مثال)
مثبت یا منفی
اعتماد به نفس: افراد با اعتماد به نفس معمولاً مثبت اندیشی را به دیگران منتقل می کنند. آنها اغلب از نقاط قوت و قابلیت های خود برای کمک به اعضای تیم برای ارتقاء مجموعه مهارت ها و سطوح عملکرد خود استفاده می کنند.
متکبر: بسیاری از افراد متکبر معمولاً فقط از مهارت های خود برای کمک به خود استفاده می کنند. آنها معمولاً به جای تشویق دیگران به رشد و موفقیت، بر جنبه های منفی یک موقعیت تمرکز می کنند.
نظرات و بازخورد
اعتماد به نفس: افراد با اعتماد به نفس معمولاً از توانایی های خود آگاه هستند. اگر بازخورد دریافت کنند و به آنها بگوید کجا می توانند پیشرفت کنند، آن را می پذیرند، از موقعیت درس می گیرند و بر رشد بیشتر حرفه خود تمرکز می کنند.
متکبر: افراد متکبر معمولا در پذیرش نظرات سازنده مشکل دارند. این ممکن است آنها را از بهبود یا تغییر در طول زمان باز دارد.
مطالب مرتبط: ۱۲ فایده عزت نفس
چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم و مغرور نباشیم
راه های زیادی برای اطمینان از اینکه کارمندی با اعتماد به نفس هستید با انتشار مثبت، تشویق و همکاری در سراسر دفتر وجود دارد. از این نکات برای نشان دادن موفقیت آمیز اعتماد به نفس نسبت به تکبر در محل کار استفاده کنید:
بازخورد سازنده را بپذیرید
وقتی یک سرپرست به شما بازخورد سازنده ای می دهد که انتظارش را نداشتید، اغلب احساس چالش برانگیز یا دلسردکننده می کند. مدیران معمولاً بیشتر بر نحوه پذیرش بازخوردها و کارهایی که برای بهبود خود انجام خواهید داد تمرکز می کنند.
برای اینکه اعتماد به نفس داشته باشید و مغرور نباشید، باید روی نقاط قوت و مهارت هایی که به آنها افتخار می کنید تمرکز کنید. در نظر بگیرید که چگونه می توانید از این توانایی ها برای کمک به عملکرد موثر در سایر زمینه ها استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا به عنوان یک حرفه ای رشد کنید و پیشرفت کنید.
مطالب مرتبط: نحوه ارائه بازخورد در محل کار (با مثال)
به همکاران تشویق و مثبت اندیشی کنید
اعتماد به نفس به معنای استفاده از توانایی های خود برای ایجاد احساس اعتماد به دیگران است. هنگامی که سایر کارمندان پروژه ای چشمگیر ارائه می دهند، کلمات تشویق کننده را برای سایر کارمندان ارائه دهید یا اگر اشتباه کردند یا احساس دلسردی کردند، از آنها حمایت کنید. از دیگران بپرسید که آیا برای انجام وظایف خود به کمک نیاز دارند تا به آنها در رهایی از مسئولیت های استرس زا کمک کنند. اعتماد به نفس، به جای تکبر، اجازه می دهد تا مثبت اندیشی در محیط کار شما گسترش یابد و فضای لذت بخش تری برای خود و دیگران ایجاد می کند.
مطالب مرتبط: جملات تاکیدی مثبت در محل کار: تاثیر، نکات و مثال ها
ستایش را با اعضای تیم به اشتراک بگذارید
اگر با اعضای تیم در پروژه خاصی همکاری می کنید یا اگر آنها کمک خود را در پروژه فردی شما ارائه می دهند، اگر از سرپرست خود دریافت کردید، تمجید را به اشتراک بگذارید. همچنین ممکن است لحظاتی وجود داشته باشد که یک همکار در مورد پروژه ای که شما به او کمک کرده اید بازخورد منفی دریافت کند. با مسئولیت پذیری و توضیح اینکه شما نیز در پروژه سهیم بوده اید، تقصیر را به اشتراک بگذارید. این به دیگران نشان می دهد که شما فردی متواضع هستید که از دیدن موفقیت همکاران خود به خود می بالید.
از اشتباهات خود درس بگیرید
افراد با اعتماد به نفس می توانند از اعمال خود درس بگیرند و راه هایی برای اصلاح اشتباهات خود بیابند. اگر در پروژه ای مرتکب اشتباه شدید، هنگام گفتگو با مدیر خود، مسئولیت آن را بپذیرید. توضیح دهید که چرا این اشتباه را مرتکب شدید، برای رفع آن و اقداماتی که برای جلوگیری از تکرار آن در آینده انجام خواهید داد، چه کاری انجام خواهید داد. این به سرپرست شما نشان می دهد که شما به اندازه کافی متواضع هستید تا متوجه شوید چه چیزی اشتباه است و اعتماد به نفس دارید تا از توانایی های خود برای بهبود خود استفاده کنید.
اجازه دهید دیگران به شما کمک کنند
افراد با اعتماد به نفس می دانند که درخواست یا پذیرش کمک نشانه ضعف نیست. اگر اعضای تیم شما کمک خود را ارائه می دهند و می دانید که می توانید از آن بهره مند شوید، باید فروتنی داشته باشید که آن را بپذیرید. این یک محیط تیم سازی و همکاری بیشتر را تشویق می کند. همچنین همکارانتان را تشویق میکند که اگر با یک تکلیف چالش برانگیز مشکل دارند، از شما کمک بخواهند.
از نقاط قوت خود برای کمک یا آموزش به اعضای تیم استفاده کنید
افراد با اعتماد به نفس میدانند که بالا بردن دیگران، کل تیم را بالا میبرد و آنطور که افراد متکبر ممکن است از موفقیت دیگران احساس خطر نمیکنند. اگر دانش پیشرفته ای در مورد یک کار خاص دارید، برای آموزش آن به همکاران وقت بگذارید. این ممکن است سایر اعضای تیم را نیز برانگیزد تا مهارت های ارزشمند خود را به شما آموزش دهند.