نماد سایت ایوسی

تجزیه و تحلیل رقیب: تعریف، مزایا و عناصر

قرارداد ضمانت: تجزیه و تحلیل کامل و بررسی اجمالی

قرارداد ضمانت: تجزیه و تحلیل کامل و بررسی اجمالی

هنگامی که به دنبال افزایش فروش و درآمد هستید، حفظ یا بهبود موقعیت کسب و کار در بازار مهم است. با توسعه و استفاده از تجزیه و تحلیل رقبا، می توانید سایر شرکت ها را در این زمینه ارزیابی کنید و فرصت هایی برای رشد، نوآوری و پیشرفت بیابید. اگر علاقه مند به رشد کسب و کار و افزایش فروش هستید، می توانید با استفاده از این ابزار برای کمک به درک فرصت های رشد آشنا شوید.

در این مقاله از ایوسی توضیح می دهیم که تجزیه و تحلیل رقیب چیست، چگونه رقبای خود را شناسایی کنید و چه چیزی را در این منبع قرار دهید.

تحلیل رقیب چیست؟

تحلیل رقیب به ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقیب اشاره دارد. این نوع تجزیه و تحلیل به شما کمک می کند تا تعیین کنید که چگونه با رقبای غیر مستقیم و مستقیم در همان بازار مقایسه می کنید. اساساً شامل به دست آوردن اطلاعات در مورد بزرگترین رقبای یک شرکت برای بهبود تجارت است. این شامل بررسی روشی است که رقبا خود را تبلیغ می کنند، با مشتریان خود درگیر می شوند و محصولات جدید تولید می کنند.

اهداف اولیه تجزیه و تحلیل رقبا شامل موارد زیر است:

داشتن این اطلاعات می تواند به شما در ایجاد، پیاده سازی و تنظیم استراتژی ها برای بهبود تلاش های شرکت کمک کند. همچنین به شما کمک می کند تا هرگونه تهدید بالقوه برای کسب و کار را شناسایی کنید. بسیاری از کسب و کارها تجزیه و تحلیل رقبا را از طریق برداشت ها، حدس ها و شهود انجام می دهند. انجام یک تجزیه و تحلیل کامل در مراحل مختلف کسب و کار می تواند اطمینان حاصل کند که شما هر امکان و اقدامی را ارزیابی می کنید.

مطالب مرتبط:  نحوه انجام تجزیه و تحلیل محصول رقیب (با مثال)

مزایای تجزیه و تحلیل رقبا

اکنون که تعریف تحلیل رقابتی را فهمیدید، در نظر بگیرید که آیا برای توسعه تجارت مفید است یا خیر. در اینجا برخی از مزایای این نوع تجزیه و تحلیل ارائه شده است:

مطالب مرتبط:  نحوه ایجاد یک برنامه بازاریابی (با نکات و الگو)

نحوه شناسایی رقبا

رقیب به هر کسب و کار یا شرکتی در همان صنعت اطلاق می شود که محصول یا خدمات مشابهی را ارائه می دهد. در حالی که شناسایی رقبای موجود خود مهم است، می توانید از داشتن اطلاعاتی در مورد رقبای بالقوه خود که ممکن است در آینده وارد بازار شوند نیز بهره مند شوید. در اینجا چند راه ساده برای شناسایی رقبا وجود دارد:

۱. تحقیقات بازار انجام دهید

مشخص کنید که چه شرکت های دیگری یک محصول یا خدمات مشابه را در بازار شما ارائه می دهند. همچنین می‌توانید با تیم فروش مشورت کنید تا مشخص کنید کدام رقبا اغلب در طول فرآیند فروش حضور پیدا می‌کنند. سایر ابزارهایی که به شما  در یافتن رقبا کمک می کند  عبارتند از نظرسنجی، گزارش مصرف کنندگان و داده های جمعیتی.

بیشتر بخوانید:  تحقیقات بازار در مقابل تحقیقات بازاریابی: تفاوت چیست؟

۲. به دنبال بازخورد مشتری باشید

از مشتریان خود بپرسید که کدام کسب و کار، محصولات یا خدمات دیگری را در نظر داشتند یا در نظر داشتند. این می تواند به شناسایی رقبای کمک کند که ممکن است قبلاً آنها را نمی شناختید. همچنین می توانید در مورد عوامل خاصی که بر تصمیمات مشتری برای شناسایی زمینه های بهبود یا مزیت های قابل فروش تأثیر گذاشته است سؤال کنید.

بیشتر بخوانید:  نحوه جمع آوری بازخورد مشتریان (و نکاتی برای بهبود آن)

۳. از اینترنت استفاده کنید

برای شناسایی بهتر رقبای خود، با بررسی مکالمات مشتریان از طریق انجمن ها و انجمن های آنلاین، اطلاعات جمع آوری کنید. از آنجایی که بسیاری از مشتریان به دنبال مشاوره یا توصیه های آنلاین هستند، این می تواند به شما در تعیین رقبای خود کمک کند. به دنبال منابع و انجمن های آنلاین در محل دقیق یا جمعیت شناسی خود باشید تا برجسته ترین رقبا را در بازار بیابید.

مطالب مرتبط:  رقابت تجاری: تعریف و انواع

۴. رسانه های اجتماعی را بررسی کنید

فعالیت های رسانه های اجتماعی را که رقبا استفاده می کنند، تجزیه و تحلیل کنید. این شامل پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، نوع محتوایی که به اشتراک می‌گذارند و نوع منابعی که برای مشتریان ارائه می‌کنند، می‌شود.

مطالب مرتبط:  نحوه انجام تجزیه و تحلیل احساسات رسانه های اجتماعی (با نکات)

۵. تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید

تجزیه و تحلیل سئو را  برای شناسایی شرکت هایی که برای یک مکان در رتبه بندی موتورهای جستجو رقابت می کنند، انجام دهید  . اگر یک وب سایت برای کلمات کلیدی مشابه رقابت کند، ممکن است یک رقیب باشد. برای ارزیابی عملکرد و مزایای این رقبا می توانید از کلمات کلیدی، محتوا، استراتژی ها و قیمت گذاری برجسته ترین نتایج جستجو استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ (و نحوه انجام آن)

آنچه باید در تجزیه و تحلیل رقبا گنجانده شود

برای ایجاد یک تحلیل جامع، اطلاعات زیر را در نظر بگیرید:

شناسایی رقیب

قبل از ایجاد یک تحلیل رقابتی، یک نمایه برای هر یک از رقبای برند خود ایجاد کنید. هر شرکتی را که محصولات و خدمات یکسانی را در همان بازار ارائه می‌کنند، شامل شود. تجزیه و تحلیل رقبا شامل بزرگترین رقبای شما، رقبای بالقوه ای است که ممکن است وارد بازار شما شوند و شرکت های تازه تاسیس مرتبط که قصد دارند در سال آینده ظهور کنند. درک میزان  رقابت تجاری  می تواند به شما در ارزیابی قدرت و سرمایه گذاری لازم برای استراتژی های بازاریابی خود کمک کند.

مطالب مرتبط:  نحوه انجام تجزیه و تحلیل محصول رقیب (با مثال)

اطلاعات رقبا

هنگامی که بدانید رقبای شما چه کسانی هستند، اطلاعاتی به دست آورید که می تواند به شما در انجام یک تحلیل کامل کمک کند. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات زیر را برای هر یک از رقبای خود دارید:

مطالب مرتبط:  نحوه انجام یک مطالعه امکان سنجی در ۵ مرحله

ارزیابی استراتژی

تجزیه و تحلیل رقابتی همچنین شامل ارزیابی شما از استراتژی های آنها می شود. نقاط قوت و مزایای آنها را شناسایی کنید و اینکه هر کدام چگونه می توانند یک تهدید بالقوه ایجاد کنند. همچنین نقاط ضعف آنها را مشخص کنید. برای مثال، در نظر بگیرید که آنها چه کاری را ضعیف انجام می دهند تا بتوانید بهتر انجام دهید. بر اساس اطلاعاتی که جمع آوری می کنید، رفتار آنها را پیش بینی کنید و تصمیمات آگاهانه بگیرید تا به ارتقای برند کمک کنید.

خروج از نسخه موبایل