بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۴۴ اصطلاح کدنویسی که باید بدانید (با تعاریف)

اصطلاحات کدنویسی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

در برنامه نویسی، برنامه نویسان کامپیوتر از عبارات مختلفی برای اشاره به بخش هایی از پروژه های خود و فرآیندهایی که استفاده می کنند استفاده می کنند. اصطلاحات کدنویسی راهی برای درک چگونگی توسعه وب سایت ها و برنامه ها است. درک این مفاهیم می تواند به شما کمک کند تا در حرفه خود پیشرفت کنید و با دیگران در صنعت فناوری ارتباط موثرتری برقرار کنید.

در این مقاله از ایوسی، اصطلاحات کدنویسی چیست و فهرستی از ۴۴ عبارت ضروری برای دانستن با تعاریف آنها را ارائه می دهیم.

اصطلاحات کدنویسی چیست؟

اصطلاحات کدنویسی یا اصطلاحات، زبان رایجی است که برنامه نویسان کامپیوتر هنگام ساختن وب سایت ها و برنامه ها از آن استفاده می کنند. اینها کلمات کلیدی هستند که رمزگذارها هنگام برقراری ارتباط با یکدیگر از آنها استفاده می کنند. یادگیری اصطلاحات کدنویسی می تواند به شما کمک کند تا در حرفه کدنویسی پیشرفت کنید و به طور موثر با دیگران صحبت کنید. همچنین می‌تواند مفید باشد که این اصطلاحات فنی را قبل از مصاحبه کدنویسی مرور کنید تا متوجه شوید و بتوانید به سوالات مرتبط پاسخ دهید.

مرتبط: آموزش کدنویسی در ۷ مرحله

۴۴ اصطلاح کدگذاری ضروری

در اینجا لیستی از برخی اصطلاحات ضروری کدنویسی و تعاریف آنها آمده است:

۱. توسعه نرم افزار چابک

Agile software development

توسعه نرم افزار چابک فرآیندی است که در آن توسعه دهندگان نرم افزار را به صورت مرحله ای می سازند. آنها کار خود را به دوره های کوتاهی به نام اسپرینت تقسیم می کنند. این به ساده نگه داشتن کد و اطمینان از آزمایش مکرر آن کمک می کند.

۲. الگوریتم

Algorithm

الگوریتم دنباله ای از مراحل حل مسئله است. هنگامی که یک توسعه دهنده این مراحل را دنبال می کند، میانگین یا میانگین تولید می کند. به عنوان مثال، یک وب سایت موتور جستجو از یک الگوریتم برای انتخاب وب سایتی که ابتدا به کاربران نشان دهد استفاده می کند.

۳. آرایه

Array

آرایه یک ساختار داده است که از فهرستی از عناصر از همان نوع داده تشکیل شده است. این کمک می کند تا همه داده های مرتبط را تحت یک نام نگه دارید. به عنوان مثال، برنامه نویسان می توانند داده های فهرست شده به عنوان متغیر _ ۱، متغیر _ ۲ و متغیر _ ۳ را در زیر متغیر (۳) سازماندهی کنند.

۴. بک اند (انتهای پشتی)

Back end

Back End سمت سرور اینترنت یا یک برنامه است. این بخشی است که کاربران نمی بینند. در پایان، برنامه نویسان وب را به یک پایگاه داده متصل می کنند.

۵. باینری

Binary

باینری یک سیستم دو عددی است که برنامه نویسان برای نوشتن داده های دیجیتال از آن استفاده می کنند. از یک و صفر تشکیل شده است. یک نشان دهنده یک جریان است، در حالی که صفر نشان دهنده سیگنال خاموش است.

۶. بیت

Bit

بیت که مخفف عدد باینری است، کوچکترین واحد اطلاعات در یک کامپیوتر است. یک رقم واحد را ذخیره می کند که یک یا صفر است. برنامه نویسان از چهار بیت به عنوان یک نیبل و هشت بیت یک بایت یاد می کنند.

۷. بوت استرپ

Bootstrap

بوت استرپ یک چارچوب متن باز است. توسعه دهندگان فرانت اند از آن به عنوان یک الگو در هنگام توسعه یک وب سایت استفاده می کنند. این شامل مجموعه ای از کدهای قابل استفاده مجدد است که در CSS، HTML و JavaScript نوشته شده است.

۸. اشکال / باگ

Bug

برنامه نویسان از عبارت bug برای اشاره به کد شکسته دارای نقص یا نقص استفاده می کنند. اینها کدهایی هستند که باعث از کار افتادن برنامه یا ارسال پیام خطا می شوند. برنامه نویسان باگ ها را از طریق اشکال زدایی، فرآیندی برای یافتن و رفع خطاهای برنامه حذف می کنند.

۹. سی پلاس پلاس

C++

C++ یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که توسط Bjarne Stroustrup توسعه یافته است. برنامه نویسان کامپیوتر می توانند از آن برای ایجاد برنامه های کاربردی با کارایی بالا استفاده کنند. شی گرا است، به این معنی که نرم افزار را حول داده ها و اشیاء سازماندهی می کند تا منطق و توابع.

مطالب مرتبط: ۱۴ بهترین زبان برنامه نویسی برای یادگیری در سال ۲۰۲۱

۱۰. نگارش شتری

Camel case

برنامه نویسان هنگام نامگذاری متغیرهای خود از موارد شتری (نگارش شتری) استفاده می کنند. این یک شکل از حروف بزرگ است که در آن برنامه نویس از حروف کوچک برای حرف اول کلمه اول استفاده می کند و حرف اول کلمات زیر را بزرگ می کند. “myVariable” نمونه ای از نگارش شتری است. (به بیان دیگر این یک قرارداد تایپی است که در آن از یک حروف بزرگ اولیه برای حرف اول یک کلمه استفاده می شود که عنصر دوم یک ترکیب بسته را تشکیل می دهد، به عنوان مثال: PayPal, iPhone, MasterCard.)

۱۱. چار

Char

Char که مخفف کاراکتر است، یک عدد، حرف یا نماد است. این یک نوع داده C++ است که مقدار را به صورت یک عدد صحیح ذخیره می کند. اینها حجم حافظه یک بایت را اشغال می کنند.

۱۲. بررسی کد/ بازبینی کد

Code review

بررسی کد فرآیندی است که برنامه نویسان برای ارزیابی کد از آن استفاده می کنند. اینجاست که به دنبال باگ می گردند و خطاها را رفع می کنند. تیم ها برای کمک به افزایش کارایی، بررسی کد را با هم تکمیل می کنند.

۱۳. رابط خط فرمان

Command-line interface

رابط خط فرمان یا مترجم زبان فرمان (CLI)، روشی مبتنی بر متن برای تعامل با رایانه است. دستورات را در قالب خطوط متن پردازش می کند. این به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا با استفاده از چند کلمه تایپ‌شده برای اجرای یک برنامه، رایانه‌های خود را سریع‌تر هدایت کنند.

۱۴. برنامه کامپیوتری

Computer program

برنامه کامپیوتری مجموعه ای از کدهاست که به کامپیوتر می گوید چه کاری انجام دهد. اینها دستورالعمل هایی برای انجام یک کار خاص هستند. به طور معمول، کدنویسان این موارد را با استفاده از زبان های برنامه نویسی می نویسند.

مرتبط: برنامه های کاربردی چیست؟

۱۵. اظهارات مشروط

Conditional statements

عبارات شرطی عباراتی هستند که به رایانه کمک می کنند تصمیم بگیرند که چه کاری انجام دهند. اینها از قالب if/then پیروی می کنند. به عنوان مثال، “اگر کاربر رمز عبور خود را وارد کند، می تواند نمایه حساب خود را وارد کند.”

۱۶. سی اس اس

CSS

CSS که مخفف شیوه نامه های آبشاری (cascading style sheets) است، یک زبان کامپیوتری است که برای کنترل ظاهر یک وب سایت استفاده می شود. این شامل عناصری مانند فونت ها، حاشیه ها، رنگ ها و سبک ها می شود. توسعه دهندگان از CSS برای توسعه یک سبک برای صفحات وب خود استفاده می کنند.

۱۷. داده ها

Data

داده به هر اطلاعاتی اطلاق می شود که یک کامپیوتر می تواند در برنامه های خود ذخیره کند. این شامل آدرس، نام و شماره تلفن است. قالبی که کامپیوترها برای ذخیره داده ها استفاده می کنند، ساختار داده است.

۱۸. اظهارات دیگر

Else statements

عبارات Else جایگزین هایی برای دستور شرطی هستند. به رایانه می‌گوید که اگر چیزی درست است، یک کار را انجام دهد “وگرنه” کاری متفاوت انجام دهد. به عنوان مثال، یک بیانیه ممکن است به رایانه بگوید که اگر بازدیدکنندگان بالای ۱۸ سال از یک سایت رای‌دهی بازدیدکننده داشته باشند، بپذیرد. با این حال، اگر کمتر از ۱۸ سال سن دارند، رایانه به آنها اجازه دسترسی نمی‌دهد.

۱۹. رویداد

Event

رویداد رویدادی است که باعث ایجاد پاسخ در یک برنامه می شود. اینها اغلب توسط یک کاربر یا منبع دیگری مانند کلیک ماوس آغاز می شوند. به عنوان مثال، کلیک کردن بر روی یک دکمه می تواند باعث شود کادری از اطلاعات در یک وب سایت ظاهر شود.

۲۰. برای حلقه ها

For loops

حلقه‌های For بلوک‌هایی از کدها هستند که چندین بار تکرار می‌شوند. هنگام استفاده از اینها، برنامه نویسان تعداد دفعات تکرار کد را مشخص می کنند. آنها زمانی از این موارد استفاده می کنند که تعداد تکرارها را قبل از ورود به حلقه بدانند.

۲۱. چارچوب / فریمورک

Framework

چارچوب مجموعه ای از قالب ها است که به برنامه نویسان کمک می کند تا پروژه ها را سریع بسازند. اینها اغلب شامل رابط های برنامه کاربردی (API) و کدهای از پیش نوشته شده هستند. دسترسی به فریمورک ها به برنامه نویسان این امکان را می دهد که پایه ای برای شروع برنامه خود داشته باشند.

۲۲. قسمت جلویی / فرانت اند

Front end

فرانت اند یا رابط کاربری، بخشی از یک برنامه کامپیوتری است که برای کاربران قابل مشاهده است. اینجا جایی است که بازدیدکنندگان با برنامه تعامل دارند. توسعه دهندگان فرند اند برای ایجاد یک تجربه مثبت برای کاربران تلاش می کنند.

مرتبط: ۱۱ مزیت توسعه Front-End پایتون (همراه با توضیحات)

۲۳. توسعه دهنده کامل پشته / فول استک

Full stack developer

کسی که در قسمت جلویی و پشتی یک وب سایت کار می کند، یک توسعه دهنده کامل است. این متخصصان پروژه های مختلفی را انجام می دهند که به طراحی و کد کلی کمک می کند. توسعه دهندگان فول استک برای هر دو طرف وب سایت کد می نویسند.

۲۴. گیت

Git

Git نرم افزاری برای ردیابی تغییرات در توسعه پروژه است. این امکان را برای یک تاریخچه نسخه کامل نرم افزار فراهم می کند. برنامه نویسان می توانند به این اطلاعات در محل ذخیره سازی که Github نامیده می شود دسترسی داشته باشند.

۲۵. اچ تی ام ال

HTML

HTML که مخفف عبارت HyperText Markup Language به معنای “زبان نشانه گذاری فرا متنی” است، زبان نشانه گذاری استانداردی است که هنگام ایجاد وب سایت ها استفاده می شود. این مشخص می کند که چه چیزی در یک صفحه ظاهر می شود. HTML معمولاً اولین زبانی است که کدنویس ها در کمپ های بوت یاد می گیرند.

۲۶. ارث

Inheritance

وراثت تمرین ایجاد یک قطعه کد جدید بر اساس کد موجود است. کد جدید حاوی ویژگی ها و روش های کد موجود است. این به برنامه نویسان کمک می کند تا نسخه پیشرفته تری از کد اصلی را طراحی کنند.

۲۷. ورودی

Input

ورودی به اطلاعاتی که وارد کامپیوتر می شود اشاره دارد. برخی از نمونه‌های ورودی کامپیوتر شامل صفحه کلید، ماوس و دوربین دیجیتال است. خروجی کامپیوتر نحوه بیان خود را از طریق گرافیک و متن است.

۲۸. آدرس آی پی

IP address

آدرس IP، مخفف آدرس پروتکل اینترنت، شماره ای است که با یک دستگاه یا وب سایت مرتبط است. این به برنامه نویسان کامپیوتر کمک می کند تا دستگاه های موجود در اینترنت را شناسایی کنند. آدرس های IP به رایانه متصل اجازه می دهد تا با دستگاه دیگری از طریق اینترنت ارتباط برقرار کند.

۲۹. تکرار

Iteration

فعل و انفعال یک تکمیل واحد از یک حلقه یا دنباله است. اینجاست که مجموعه ای از کدها تکرار می شوند. هر زمان که برنامه ای بلوک کد را اجرا می کند، یک تکرار در حلقه “for” یا “while” رخ می دهد.

۳۰. جاوا

Java

جاوا یک زبان برنامه نویسی است که توسط اوراکل ایجاد شده است. برای برنامه های وب و موبایل مفید است. این زبان برنامه نویسی شی گرا و مبتنی بر کلاس است.

مرتبط: جاوا: یک مرور کلی، نکات و سوالات متداول

۳۱. لینتر

Linter

Linter یا lint tool یک تحلیلگر کد استاتیک است که برای شناسایی خطاها یا اشکالات سبک و برنامه نویسی در یک برنامه استفاده می شود. این به بهبود کیفیت یک کد و تسریع روند توسعه کمک می کند. یافتن خطاها در مراحل اولیه می تواند به برنامه نویسان کمک کند تا هزینه ها را کاهش دهند.

۳۲. لینوکس

Linux

لینوکس یک سیستم عامل رایگان و متن باز است. این امر کنترل و سفارشی سازی بیشتری را برای برنامه نویسان فراهم می کند و به کاربران امکان می دهد اجزای اصلی خود را انتخاب کنند. به طور مستقیم منابع و سخت افزار یک سیستم را مدیریت می کند.

۳۳. یادگیری ماشینی

Machine learning

یادگیری ماشینی نوعی هوش مصنوعی (AI) است. در اینجا، برنامه ها از تجربه یاد می گیرند و بهبود می یابند. نمونه ای از یادگیری ماشینی، تشخیص تصویر است که به نرم افزار کمک می کند اشیا و افراد را شناسایی کند.

۳۴. اپراتور

Operator

عملگر یک نماد حسابی یا ترکیبی از نمادها است. اینها یک عمل یا فرآیند را نشان می دهند. به عنوان مثال، هنگامی که “!=” بین دو متغیر ظاهر می شود، به این معنی است که این متغیرها برابر نیستند.

۳۵. پیکسل

Pixel

یک پیکسل، مخفف عنصر تصویر، واحد اصلی نمایشگرهای دیجیتال برای رنگ قابل برنامه ریزی است. اینها نقاط کوچکی هستند که تمام تصاویر روی صفحه را تشکیل می دهند. هر پیکسل تنها یک رنگ است اما ممکن است با پیکسل های دیگر ترکیب شود تا سایه متفاوتی ایجاد کند.

۳۶. زبان برنامه نویسی

Programming language

زبان برنامه نویسی شامل کلمات کلیدی و قوانین خاصی است که کدنویس ها برای ایجاد برنامه های کامپیوتری استفاده می کنند. این کمک یک خروجی کد ماشین تولید می کند. برخی از زبان های برنامه نویسی رایج عبارتند از Python، C و Ruby.

۳۷. یادگیری پروژه محور

Project-based learning

یادگیری مبتنی بر پروژه زمانی است که برنامه نویسان با انجام کار یاد می گیرند. آنها به جای اینکه فقط مفاهیم را یاد بگیرند، روی پروژه ها نیز کار می کنند تا تجربه کسب کنند. این به دانش آموزان اجازه می دهد تا تجربه دنیای واقعی را به دست آورند.

۳۸. سرور

Server

سرور میزبانی برای وب سایت ها و داده ها است. این قابلیت برای سایر مشتریان یا برنامه ها و دستگاه ها فراهم می کند. این قطعات اطلاعات را برای دسترسی کاربران در اینترنت ذخیره می کنند.

۳۹. کد منبع

Source code

کد منبع یک کد نوشته شده است که به نرم افزار تبدیل می شود. این اتفاق پس از اینکه یک کامپایلر آن را به کد ماشین ترجمه می کند رخ می دهد. کد منبع بخش اساسی یک برنامه است که در آن دستورات را فهرست می کند.

۴۰. پشته

Stack

Stack زمانی است که برنامه نویسان از برنامه های زیادی برای ساخت دستگاه های تلفن همراه استفاده می کنند. برنامه نویسان هنگام سازماندهی داده ها را روی هم قرار می دهند تا دسترسی به آن ها آسان شود. نمونه های رایج پشته ها عبارتند از LAMP، MEAN و WAMP.

۴۱. نحو / سینتکس

Syntax

سینتکس ساختار یک زبان برنامه نویسی است. این نشان می دهد که کلمات ترتیبی برای انجام کارهای خاص ظاهر می شوند. هر زبان از نحو خاص خود پیروی می کند.

۴۲. طراحی تجربه کاربری (UX).

User experience (UX) design

طراحی تجربه کاربری (UX) شامل طراحی تعاملات بین یک محصول و کاربران آن است. در این فرآیند، برنامه نویسان بر روی سهولت استفاده از یک برنامه تمرکز می کنند. این شامل افزودن ویژگی هایی مانند نوار ابزار برای کمک به کاربران برای یافتن اطلاعات است.

مرتبط: درباره طراح UX بیاموزید

۴۳. طراحی رابط کاربری (UI).

User interface (UI) design

طراحی رابط کاربری (UI) فرآیندی است که بر عناصر بصری یک برنامه کامپیوتری متمرکز است. این شامل اجزایی مانند نمادها، رنگ ها و دکمه ها می شود. کدنویسان هنگام طراحی بر روی تطبیق سبک کلی برند تمرکز می کنند.

۴۴. حلقه while

While loop

حلقه while قطعه ای از کد است که تا زمانی اجرا می شود که یک شرط خاص درست باشد. کدنویس ها زمانی از این نوع حلقه استفاده می کنند که نمی دانند چند بار باید کد خود را تکرار کنند. به عنوان مثال، یک برنامه نویس ممکن است یک کد را در حالی که تعداد آن کمتر از ۴ است اجرا کند و زمانی که به ۴ رسید متوقف شود.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *