از آنجایی که اینترنت چنین دسترسی آسانی به اطلاعات فراهم میکند، کسبوکارها مجبورند نسبت به گذشته شفافتر باشند، بهویژه زمانی که صحبت از امور مالی آنها میشود. با انبوهی از اطلاعات و انتخابهای فراوان، مشتری بازار را هدایت میکند – و مشتریان به شرکتهایی که مسئولیت اجتماعی را انجام میدهند، نسبت به شرکتهایی که این کار را انجام نمیدهند، بهتر نگاه میکنند.
به همین دلیل است که شرکتهای بیشتری بهدنبال راههایی برای بازپرداخت و تقویت شهرت خود – و نتایج نهایی خود – هستند. در این مقاله توضیح میدهیم که چگونه کسبوکارها میتوانند کمپینهای بازاریابی بر اساس مسئولیت شرکتی را ایجاد و اجرا کنند که به عنوان بازاریابی علت شناخته میشود، که در آن هم شرکت و هم هدف میتوانند از شراکت منتفع شوند.
علت بازاریابی چیست؟
بازاریابی علتی نوعی کمپین است که در آن یک کسب و کار انتفاعی به دنبال حمایت از یک هدف اجتماعی و در عین حال افزایش سود است. این می تواند مستلزم همکاری بین یک شرکت و یک سازمان غیرانتفاعی باشد که در آن سازمان نیز از افزایش آگاهی سود می برد. اگر یک غیر انتفاعی این کار را انتخاب کند، از دریافت بخشی از درآمد حاصل از فروش یک کالای خاص یا در یک دوره مشخص توسط شرکت سود می برد. این شرکت از طریق افزایش فروش و تقویت مثبت شهرت خود از این ترتیب سود می برد.
مزایای بازاریابی علت
بازاریابی علتی یک تقویت کننده عالی برای آگاهی از برند و علل مسئولیت اجتماعی است. این یک رویکرد کم هزینه برای انجام کار خوب و فروش یک محصول یا خدمات است. در اینجا مزایایی هم برای شرکت و هم برای سازمان غیرانتفاعی وجود دارد:
- تصویر را بهبود می بخشد
- ادراک برند را تقویت می کند
- از رقابت جدا می شود
- روحیه کارکنان را افزایش می دهد
- با جامعه ارتباط برقرار می کند
مرتبط: راهنمای نهایی برنامه ریزی استراتژیک
چگونه یک کمپین بازاریابی علت ایجاد کنیم
بازاریابی علتی یک پیشنهاد متعادل است که در آن شرکت انتفاعی مسئولیت اجتماعی را با منافع کسب و کار متعادل می کند. دستیابی به تعادل مناسب به یک بازاریاب ماهر با یک تیم قوی نیاز دارد. این مراحل را دنبال کنید تا یاد بگیرید چگونه کمپین بازاریابی هدفی خود را شروع کنید:
۱. دلیلی را انتخاب کنید که به آن اعتقاد دارید
یک کمپین بازاریابی هدف زمانی قویتر است که کارمندان به علت اعتقاد داشته باشند. آنها احتمالاً تلاش بیشتری انجام می دهند، در زمان شخصی خود از هدف دفاع می کنند و حتی برای انجام تلاش داوطلبانه تشویق می شوند. اساساً، این نوع کمپین زمانی به بهترین شکل اجرا میشود که تیم شما در مورد پیشبرد هدف احساس خوبی داشته باشد.
۲. با یک دلیل مرتبط با صنعت خود شریک شوید
مشارکتهایی که به هر نهاد درگیر مربوط میشوند، بیشترین معنا را دارند. منطقی است که شرکت شما خود را با یک دلیل مفید هماهنگ کند که باعث می شود افراد مدت ها پس از پایان کمپین برند شما را با کمک به آن هدف مرتبط کنند. به عنوان مثال، اگر شرکت شما محصولات مراقبت از مو را تولید و به فروش می رساند، ممکن است به دنبال شراکت با سازمانی باشید که کلاه گیس های ساخته شده از موهای اهدایی را برای افرادی که موهای خود را به دلیل درمان سرطان از دست داده اند ارائه می دهد. هدف کمپین شما می تواند به افزایش آگاهی در مورد برنامه کلاه گیس و کمک به اهدای موی بیشتر مرتبط باشد.
۳. زمان، خدمات یا دارایی ارزشمند خود را اهدا کنید
بسیاری از شرکتها کمپینهای بازاریابی علتی را پیرامون انجام اقداماتی ایجاد میکنند که مستقیماً به سازمان شریک کمک میکنند، مانند اهدای محصولات یا خدمات. اگرچه کمکهای پولی برای همه سازمانهای غیرانتفاعی مفید است، اهدای زمان یا خدمات شما چهرهای انسانی به شرکت شما میدهد. همچنین می تواند ارتباط قوی بین محصولات یا خدمات شما و کمک های خیریه شما ایجاد کند.
۴. با مشارکت به عنوان یک قرارداد تجاری رفتار کنید
برای اینکه مشارکت شما برای هر دو طرف سودمند باشد، با اعضای سازمان غیرانتفاعی همکاری کنید تا مزایای هر یک از طرفین را مشخص کنید. در نظر بگیرید که چگونه این کمپین باعث افزایش دیده شدن برند شما می شود. ممکن است سازمان موافقت کند که سهم کسب و کار شما را در یک انفجار ایمیل مارکتینگ و در رسانه های اجتماعی یا وب سایت خود ذکر کند، یا ممکن است پیشنهاد کند که لوگوی شما را در مطالب مرتبط با کمپین به عنوان حامی برتر قرار دهد. با هم کار کنید تا بفهمید که چگونه از برندسازی سازمان در کمپین بازاریابی خود استفاده خواهید کرد و چگونه می توانید پیام هایی ایجاد کنید که هر دو نهاد را به هم مرتبط کند.
۵. کمپین را سوار کنید
کمپین شما باید الهام بخش مخاطبان شما باشد تا اقدامات مثبتی انجام دهند. با اختصاص کل کمپین بازاریابی به هدف، می توانید هدف واقعی را به تلاش های بازاریابی خود اضافه کنید. با برانگیختن گفتگو با مخاطبان، کسب و کار شما می تواند به تغییر جهان کمک کند – نه فقط ترازنامه آن.
مرتبط: ۸ سوال مصاحبه بازاریابی که باید انتظار داشت
نمونه هایی از استراتژی بازاریابی علت
بازاریابی علت را می توان به روش های مختلفی انجام داد، بسته به صنعت، نام تجاری، بودجه یا مکان. برای چند نمونه عالی از بازاریابی علت به خواندن ادامه دهید.
نقطه فروش
این نوع کمپین شامل جمع آوری کمک های مالی در باجه صندوق یا حتی در ورودی یک فروشگاه است. صندوقدار یا نماینده کمپین از هر مشتری می پرسد که آیا مایل به کمک مالی به هدف مورد حمایت است یا خیر. آنها حتی ممکن است در ازای آن توکن های کوچکی مانند آب نبات، برچسب یا اطلاعاتی در مورد سازمان ارائه دهند. بسیاری از سازمانها با یک شرکت همکاری کردهاند تا یک کمپین جمعآوری سرمایه موفقیتآمیز را صرفاً با درخواست از مشتریان در حین پرداخت کمک مالی انجام دهند.
اهدای فعال
کمکهای مالی راهاندازی شده برای خرید، درصد معینی از قیمت خرید یک محصول را رزرو میکند و آن را به هدف ویژه اهدا میکند. به عنوان مثال، یک غذاخوری یک وعده غذایی را در یک رستوران حامی خرید میکند و اگرچه قیمت برای مصرفکننده ثابت باقی میماند، اما محل برگزاری یک مقدار از پیش تعیینشده از خرید را به هدف انتخابی آنها اهدا میکند.
صدور مجوز
این کمپین از طریق شرکت شریک که برای استفاده از برند غیرانتفاعی روی محصولاتش پول می پردازد، سرمایه جمع آوری می کند. هنگامی که یک محصول مارک خریداری می شود، کمک مالی به سازمان غیرانتفاعی انجام می شود. به عنوان مثال، یک شرکت کارت اعتباری آرم یک دلیل خاص را برای نمایش روی کارت های خود اتخاذ می کند. هنگامی که از کارت برای خرید اقلام در فروشگاه های خاص استفاده می شود، درصدی از خرید توسط شرکت کارت اعتباری به هدف اهدا می شود.
تبلیغ پیام
در این نوع کمپین هدف، یک شرکت منابع خود را به ارتقای آگاهی اختصاص می دهد. این شرکت به سادگی پیام علت را از طریق تبلیغات، مواد تبلیغاتی یا سایر تاکتیک های جلب توجه پخش و تقویت می کند.
تعهد شغلی
این استراتژی از منابع دیگر شرکت یعنی کارمندانش برای ارائه خدمات داوطلبانه به یک هدف اجتماعی بهره می برد. بسیاری از شرکتها روزهای پرداختی را به کارمندان اختصاص میدهند تا وقت خود را به هر هدفی که برای حمایت از آن کار میکنند اختصاص دهند.
مرتبط: راهنمای تجزیه و تحلیل SWOT (به همراه مثال)