نماد سایت ایوسی

طرح کسب و کار چیست؟

طرح کسب و کار

طرح کسب و کار

مولفه های زیادی برای شروع، راه اندازی، رشد و حفظ یک کسب و کار وجود دارد. شرکت ها از طرح های تجاری برای تعیین اهداف و مستندسازی مراحل مورد نیاز برای دستیابی به آن اهداف استفاده می کنند. درک اینکه یک طرح کسب و کار چیست و چگونه آن را ایجاد کنید می تواند به شما در تعیین و دستیابی به اهداف تجاری خود کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که یک بیزینس پلن چیست، انواع طرح های کسب و کار و نحوه ایجاد طرح کسب و کار خود.

طرح کسب و کار چیست؟

طرح کسب و کار راهنمایی برای یک شرکت است که اهداف آن را مشخص می کند و مراحل دستیابی به آن اهداف را مشخص می کند. طرح‌های تجاری به تعیین اولویت‌ها و معیارهای شرکت کمک می‌کنند و در عین حال کارکنان را در نقش‌هایشان مسئول می‌دانند. هنگامی که شرکت ها برنامه های تجاری را توسعه می دهند، به کارکنان در تمام سطوح اجازه می دهد تا شرکت را به عنوان یک شرکت کامل ببینند.

از طرح های تجاری می توان برای راه اندازی یک شرکت، درخواست وام تجاری، برنامه ریزی استراتژی های بلند مدت و حفظ یک کسب و کار استفاده کرد. طرح های کسب و کار بر حسب نوع متفاوت است، اما اکثر طرح های تجاری شامل بخش های زیر هستند:

  • خلاصه اجرایی

  • توضیحات شرکت

  • فهرست نقاط عطف شرکت

  • تحلیل بازار

  • اطلاعات سازمان و مدیریت

  • اطلاعات خدمات یا محصول

  • اطلاعات و گزارشات بازاریابی و فروش

  • درخواست های تامین مالی

  • طرح مالی

  • پیوست با رزومه

طرح های تجاری از این جهت مهم هستند که در تمام مراحل به عنوان راهنمای مالکان، مدیریت و سرمایه گذاران عمل می کنند. در یک طرح کسب و کار، هر جنبه ای از سازمان تجزیه و تحلیل می شود که به برجسته کردن نقاط قوت و ضعف کمک می کند. طرح های تجاری به رهبران شرکت نشان می دهد که شرکت از نظر اهدافش در کجا قرار دارد و چگونه می تواند در آینده موفق باشد.

مرتبط: راهنمای تجزیه و تحلیل SWOT (با مثال)

انواع طرح های تجاری

برای اینکه طرح کسب و کار شما موثر باشد، اطمینان حاصل کنید که از نوع صحیح برنامه استفاده می کنید، مانند موارد زیر:

  • طرح کسب و کار راه اندازی

  • طرح کسب و کار داخلی

  • طرح کسب و کار استراتژیک

  • طرح تجاری امکان سنجی

  • طرح کسب و کار عملیات

  • طرح کسب و کار رشد

طرح کسب و کار راه اندازی

با یک طرح کسب و کار راه اندازی، شرکت های جدید می توانند مراحل شروع را شرح دهند. این نوع طرح کسب و کار توضیح می‌دهد که شرکت چه می‌کند و محصولی که عرضه می‌کند و گزارش‌ها و ارزیابی‌های بازاریابی را برای تیم مدیریت شرکت ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، یک طرح کسب و کار راه اندازی برای سرمایه گذاران بالقوه مفید است زیرا تمام جنبه های شرکت را تجزیه و تحلیل می کند. هنگامی که سرمایه گذاران تمام اطلاعات مربوط به کسب و کار را دارند، می توانند تعیین کنند که آیا مایل به سرمایه گذاری در شرکت هستند یا خیر.

طرح کسب و کار داخلی

برنامه های کسب و کار داخلی بر تیم ها یا گروه های خاص درون سازمان تمرکز دارد. این نوع طرح هزینه های عملیاتی فعلی، سودآوری، استخدام و هزینه های فناوری شرکت را برجسته می کند. به عنوان مثال، یک تیم توسعه پروژه باید یک پروژه پیشنهادی را ارزیابی کند. استفاده از یک طرح تجاری داخلی در تعیین اینکه آیا شرکت بودجه لازم برای چنین پروژه ای را دارد یا خیر مفید خواهد بود. یک طرح تجاری داخلی همچنین شامل تجزیه و تحلیل دقیق بازار است.

طرح کسب و کار استراتژیک

یک طرح کسب و کار استراتژیک تمام اهداف یک کسب و کار و چگونگی دستیابی به آنها را توصیف می کند. با این نوع برنامه ریزی، همه سطوح کارکنان از اهداف شرکت و همچنین راهبردهای دستیابی به آنها آگاهی دارند. وقتی همه کارکنان اهداف کسب و کار را درک می کنند، تمایل دارند با هم کار کنند تا به موفقیت شرکت کمک کنند.

مرتبط: راهنمای نهایی برنامه ریزی استراتژیک

طرح تجاری امکان سنجی

یک طرح تجاری امکان سنجی بر دوام و آینده یک شرکت متمرکز است. این طرح به جزئیات خدمات و محصولات کسب و کار و همچنین سودآوری آن می پردازد. طرح های تجاری امکان سنجی معمولا شامل بخش هایی است که نیاز به محصول یا خدمات شرکت، جمعیت هدف و سرمایه مورد نیاز را توضیح می دهد. به این ترتیب، طرح تجاری امکان سنجی برای سرمایه گذاران یا افسران وام سودمند خواهد بود، زیرا جزئیات مالی را مشخص می کند.

طرح کسب و کار عملیات

طرح کسب و کار عملیات شامل خط مشی ها و رویه های عملکرد یک شرکت است. این طرح ضرب الاجل ها و سایر اطلاعات عملیاتی را سازماندهی می کند که برای عملکرد کسب و کار بسیار مهم است. به عنوان مثال، یک طرح تجاری عملیاتی، مسئولیت های کارکنان را مشخص می کند، بنابراین هر یک از اعضای تیم نقش خود را در شرکت درک می کنند.

طرح کسب و کار رشد

برنامه های تجاری رشد به آینده می نگرند و توضیحات مفصلی از رشد شرکت ارائه می دهند. این طرح های تجاری ممکن است شامل توضیحات شرکت و رهبران آن، پیش بینی های فروش و گزارش های مالی باشد. سرمایه گذاران معمولاً از این نوع طرح استفاده می کنند تا بتوانند تصمیم بگیرند که آیا سرمایه یک شرکت را تأمین کنند یا خیر.

اجزای طرح کسب و کار

طرح‌های کسب‌وکار شامل بخش‌های متعددی است که همه عواملی را که وارد کسب‌وکار می‌شوند بررسی می‌کند. همه طرح های تجاری باید به موارد زیر توجه داشته باشند:

  • نیاز به کسب و کار: در طرح تجاری، نیاز یا هدف سند را مشخص کنید.

  • چگونه نیاز را برآورده کنیم: طرح کسب و کار شما باید شرکت را با جزئیات توصیف کند، از جمله اینکه محصول چگونه تقاضا را در بازار امروز برآورده می کند.

  • نحوه رقابت با دیگران در بازار: در برنامه خود می توانید مدل کسب و کار خود را مورد بحث قرار دهید تا توضیح دهید که شرکت چگونه برنامه ریزی می کند تا در بازار رقابتی باشد.

  • بازیگران کلیدی در سازمان: این بخش تیم مدیریت، هیئت مدیره و هر رهبر یا مشاور دیگری را در کسب و کار فهرست کرده و توصیف می کند. می توانید تجربه و اعتبار هر یک را فهرست کنید.

  • اندازه بازار هدف: برای به دست آوردن درک درستی از بازار هدف، باید صنعت را عمیقاً تحقیق کنید. تحقیقات شما ممکن است شامل جذابیت و سودآوری محصول باشد.

  • مشتریان هدف: شما باید مشتری ایده آل خود را برای توسعه یک استراتژی بازاریابی موفق تعریف کنید.

  • استراتژی های بازاریابی موثر برای پیاده سازی: پس از اینکه مشتریان هدف خود را مشخص کردید، یک استراتژی بازاریابی برای تبلیغ محصول طراحی کنید. طرح کسب و کار شما باید استراتژی بازاریابی را با جزئیات تعریف کند.

  • جنبه های مالی کسب و کار: یک طرح تجاری باید به امور مالی شرکت بپردازد. در این بخش، مؤلفه‌های مالی کسب‌وکارتان مانند ساختار قیمت‌گذاری، هزینه‌ها، حاشیه‌ها و هزینه‌ها را مستند کنید.

  • مقدار سرمایه مورد نیاز: تعیین کنید که آیا برای حرکت رو به جلو به سرمایه سرمایه گذاری بیشتری نیاز دارید یا خیر. مقدار پول مورد نیاز خود را محاسبه کنید. اگر به سرمایه اضافی از سوی سرمایه گذاران نیاز دارید، توضیح دهید که چقدر و چه پولی در این تجارت صرف می شود.

چگونه یک طرح تجاری ایجاد کنیم

اگر درگیر نوشتن یک طرح تجاری برای شرکت خود هستید، این مراحل را دنبال کنید:

  1. تحقیق انجام دهید.

  2. هدف از طرح کسب و کار را مشخص کنید.

  3. یک نمایه شرکت ایجاد کنید.

  4. تمام بخش های کسب و کار را مستند کنید.

  5. ایجاد یک برنامه بازاریابی استراتژیک در عمل.

  6. طرح را قابل انطباق کنید.

  7. اشتیاق خود را توضیح دهید.

۱. تحقیق انجام دهید

ابتدا محصول، بازار هدف و صنعت خود را تحقیق و تجزیه و تحلیل کنید. هنگام تحقیق، می توانید در مورد صنعت بخوانید و با مشتریان بالقوه بازار هدف خود مصاحبه کنید.

مرتبط: راهنمای انجام تحقیقات بازار

۲. هدف طرح کسب و کار را مشخص کنید

مهم است که از نوع برنامه مناسب برای سرمایه گذاری تجاری خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر به وام تجاری نیاز دارید، از طرحی استفاده کنید که بر امور مالی و پیش بینی فروش تمرکز دارد. شامل بخش هایی برای خلاصه اجرایی، شرح شرکت و نقاط عطف شرکت.

۳. یک نمایه شرکت ایجاد کنید

یک نمایه شرکت ایجاد کنید که تاریخچه کسب و کار، محصولات یا خدمات، بازار هدف و سایر اطلاعات مرتبط را توضیح دهد. همچنین می توانید مشخصات شرکت را در وب سایت خود نمایش دهید.

مرتبط: چگونه برای هر پلتفرمی یک بیو حرفه ای بنویسیم

۴. تمام بخش های کسب و کار را مستند کنید

مهم است که تمام اجزای شرکت را مستند کنید، مخصوصاً هنگام جستجوی سرمایه. مطمئن شوید که جنبه های مالی مانند هزینه ها، جریان نقدی، درخواست های تامین مالی، برنامه های مالی و پیش بینی ها را مستند کنید. همچنین باید بخش هایی برای سازمان، مدیریت و اطلاعات محصول شرکت قرار دهید.

۵. یک برنامه بازاریابی استراتژیک ایجاد کنید

یک برنامه بازاریابی استراتژیک عملی ایجاد کنید. طرح کسب و کار شما باید شامل یک برنامه بازاریابی برای تبلیغ و فروش محصول باشد. این طرح بازاریابی می تواند شامل ایده ها و استراتژی هایی برای معرفی محصولات جدید، ورود به قلمروهای جدید، افزایش فروش و بهبود تحویل محصول باشد. می‌توانید بخشی با تجزیه و تحلیل بازار و اطلاعات و گزارش‌های مربوط به بازاریابی و فروش اضافه کنید.

۶. طرح را قابل انطباق کنید

طرح کسب و کار خود را برای هر کسی که آن را می خواند سازگار کنید. اگر مخاطبان شما سرمایه گذار هستند، با اضافه کردن بخش های مالی که مستقیماً به آنها مربوط می شود، برنامه خود را برای آنها تنظیم کنید. همه داده ها باید بدون توجه به نوع طرح تجاری مورد استفاده ثابت باقی بمانند.

۷. اشتیاق خود را توضیح دهید

بیش از توضیح اهداف و اولویت ها، یک طرح کسب و کار باید اشتیاق شما به محصول را به خواننده منتقل کند، خواه سرمایه گذار باشد یا کارمند. نشان دهید که چقدر به کسب و کار و اهداف آن و همچنین برنامه خود برای دستیابی به آن اهداف اهمیت می دهید.

خروج از نسخه موبایل