پیش بینی موثر یک عنصر مهم برای هر کسب و کار موفق است. پیش بینی به شما امکان می دهد شرایط آینده شرکت خود را پیش بینی کنید تا بتوانید بر اساس آن برنامه ریزی کنید. درک انواع مختلف ابزارهای پیش بینی موجود هنگام انجام پیش بینی ها مهم است.
در این مقاله از ایوسی، به روش هایی می پردازیم که می توانید از پیش بینی در کسب و کار خود استفاده کنید و برخی از بهترین ابزارهای پیش بینی را توضیح می دهیم.
مزایای استفاده از ابزارهای پیش بینی کسب و کار
داشتن یک پیش بینی دقیق برای یک پروژه می تواند تاثیر بسزایی در اثربخشی و سودآوری آن داشته باشد. ابزارهای پیشبینی منابعی را که برای پیشبینی دقیق نیاز دارید، فراهم میکنند، به این معنی که وقتی به درستی اجرا شوند، میتوانند بسیار ارزشمند باشند. برخی از رایج ترین دلایل ایجاد یک پیش بینی حرفه ای عبارتند از:
بودجه بندی
ایجاد یک بودجه دقیق یک کار بسیار مهم است، چه در حال تنظیم بودجه برای یک پروژه واحد یا برای کل هزینه شرکت خود در سال باشید. درک هزینههای پیشبینیشده به شما این امکان را میدهد که بر اساس آن آماده شوید، اطمینان حاصل کنید که بودجه مورد نیاز در دسترس دارید و از شرایطی که نیاز به ایجاد تغییرات در حین انجام پروژه دارید، جلوگیری میکند.
بیشتر بخوانید: بودجه چیست؟
رضایت مشتری
مشتریان خشنود اغلب مشتریانی برمی گردند، بنابراین مهم است که هنگام راه اندازی یک پروژه یا محصول جدید، پیش بینی های دقیقی در مورد پاسخ مشتری داشته باشید. با در نظر گرفتن پاسخ های گذشته و تجزیه و تحلیل بازار، می توانید پیش بینی سطح رضایت مشتری مورد انتظار را ایجاد کنید و در صورت نیاز برای کسب بازخورد مثبت تنظیم کنید.
مرتبط: رضایت مشتری چیست؟ (همراه با مزایا و نکات)
مدیریت موجودی
پیش بینی دقیق نیازهای موجودی شما، کارایی را افزایش می دهد و سودآوری را به حداکثر می رساند. نگهداری بیش از حد موجودی میتواند منجر به ضرر شود، در صورتی که محصولات استفاده نشده باقی بمانند، در حالی که کمبود موجودی میتواند منجر به تاخیر در تولید و احتمال از دست رفتن فرصت شود. میتوانید از پیشبینی موجودی برای ارزیابی انتظارات موجودی موجودی که میفروشید یا پیشبینی اقلامی که در انبار نیاز دارید برای استفاده در عملیات روزانه شرکت خود استفاده کنید.
لجستیک
مدیریت لجستیک حمل و نقل و دریافت محصولات می تواند یک فعالیت چالش برانگیز باشد. با یک پیشبینی دقیق لجستیک، میتوانید شرکت خود را برای رسیدگی به ایجاد و نگهداری زیرساختهای لجستیکی مورد نیاز خود آماده کنید. با یک پیشبینی، میتوانید اطمینان حاصل کنید که همه منابع در صورت نیاز در دسترس و آماده هستند.
برنامه ریزی
برای پروژههای رو به مشتری، تحویل آنچه وعده دادهاید در تاریخی که قول دادهاید، مشتری شما را راضی نگه میدارد و احتمال تکرار تجارت یا توصیهها را افزایش میدهد. برای پروژههای داخلی، رعایت مهلتها تضمین میکند که تمام پروژههای دیگری که به پروژهای که روی آن کار میکنید متکی هستند، میتوانند طبق برنامه پیش بروند. یک برنامه ریزی دقیق، اهداف واقع بینانه ایجاد می کند و به شما امکان می دهد در اطراف انتظارات برنامه ریزی کنید.
تنظیم هدف
ایجاد اهداف برای شرکت شما مستلزم آن است که تعادل بین دست یافتنی و آرزویی را پیدا کنید. پیشبینی ابزار مفیدی برای تعیین اهداف است، زیرا به شما امکان میدهد عوامل اساسی در دستیابی به یک هدف تعیینشده را ارزیابی کنید، مانند تعداد هدفمندی از واحدهای فروخته شده یا مشتریان جدید به دست آمده، و پیشبینی واقعی را تعیین کنید.
مرتبط: راهنمای پیش بینی های تجاری
۱۰ ابزار برتر پیش بینی کسب و کار
با شناسایی ابزارهایی که برای پیشبینی شما مفید هستند، میتوانید پیشبینیهایی انجام دهید که راهنماییهای ارزشمندی برای تیم شما ارائه میکند. در اینجا برخی از بهترین منابعی که ممکن است هنگام ایجاد پیش بینی استفاده کنید آورده شده است:
۱. صورت جریان وجوه نقد
صورت جریان نقدی یک نمای کلی از پولی که شرکت شما خرج میکند و از مشتریان دریافت میکند، از جمله زمانی که شما پیشبینی میکنید که تراکنشها رخ دهد، ارائه میکند. این ابزار بسیار ارزشمندی برای پیشبینی کسبوکار شما است، زیرا داشتن پول نقد در صورت نیاز، عنصری حیاتی در هر طرح تجاری است.
هرچه دورههای ذخایر پول نقد بالا و پایین را دقیقتر درک کنید، آمادگی بیشتری برای انجام تنظیمات در صورت نیاز خواهید داشت، مانند تغییر برنامه زمانی یک پروژه یا جستجوی وام زمانی که پول نقد برای نیازهای شما کافی نیست.
مرتبط: نحوه محاسبه جریان نقدی (با روش ها و مثال)
۲. گزارش های کارشناسی
یکی از ساده ترین منابع موجود هنگام ایجاد یک پیش بینی، نظر کارشناسان است. هر زمان که برای شرکت خود پیش بینی می کنید، درباره آنچه رهبران صنعت می گویند تحقیق کنید. به عنوان مثال، یک حرفه ای بازاریابی می تواند از خواندن مقالات یا تماشای فیلم های کارشناسان برجسته بازاریابی هنگام ایجاد یک طرح پروژه بهره مند شود. این به شما امکان می دهد از تجربه و دانش رهبران صنعت بهره مند شوید و آنچه را که آنها به اشتراک می گذارند در شرکت خود اعمال کنید تا پیش بینی دقیقی ایجاد کنید.
۳. گزارش انجمن صنعت
عضویت در یک انجمن صنعتی دارای مزایای زیادی است زیرا می توانید به طور همزمان به دنبال تخصص بسیاری از شرکت ها باشید. انجمنهای صنعتی میتوانند دادههای بسیاری از شرکتهای درون خود را جمعآوری کنند و تحقیقات مستقلی را برای ایجاد گزارشهایی درباره موضوعات کلیدی در این زمینه انجام دهند. این گزارشها اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار میدهند که میتوانید آنها را برای پیشبینیهای خود اعمال کنید تا پیشبینیهای دقیقتری ایجاد کنید.
۴. ارزیابی های داخلی
ایجاد گزارش های داخلی یک راه عالی برای بهبود کیفیت پیش بینی های شما است. میتوانید دادههای داخلی را تأیید کنید، و تمرکز تخصصی روی شرکت و عملکرد آن معمولاً منجر به پیشبینیهای دقیقتر از اتکا به روندهای گستردهتر میشود. ترکیب گزارشهای مربوط به عملکرد گذشته خود با دادهها و پیشبینیهای بیرونی میتواند به شما کمک کند تا پیشبینیهای قابل اعتمادی برای عملیات تجاری خود ایجاد کنید.
۵. ابزار مدل سازی
مدل سازی داده های پیشرفته روشی برای تجزیه و تحلیل بیشتر داده ها برای ایجاد پیش بینی های مفید است. با یک مدل داده، به جای بررسی یک گزارش عملکرد یا پیش بینی بازار و استفاده از تجربه و دانش خود برای اعمال آن در یک پیش بینی، داده ها را در یک فرمول یا برنامه وارد می کنید. سپس این مدل میتواند محاسبات و برونیابیهای پیچیده را، اغلب در هزاران تکرار، برای ایجاد یک پیشبینی مبتنی بر داده انجام دهد.
۶. نمودارهای سازمانی
یک نمودار سازمانی علاوه بر ارائه یک ساختار واضح برای چگونگی تناسب هر نقش در شرکت شما، می تواند ابزار مفیدی در هنگام پیش بینی باشد. نمودار سازمانی به شما امکان می دهد مناطقی را شناسایی کنید که ممکن است در هنگام توسعه به کارکنان جدید نیاز داشته باشید یا جایی که می توانید بخش ها را در پروژه های خاصی ترکیب کنید تا بتوانید برای هر گونه تغییر برنامه ریزی کنید.
۷. شاخص های عملکرد
درک مهم ترین معیارهای کسب و کار شما همچنین می تواند به شما کمک کند تا با هدف قرار دادن رشد تنها در زمینه هایی که به رونق کسب و کار شما کمک می کند، پیش بینی های موثری داشته باشید. برخی از شاخصهای رایج کلیدی عملکرد عبارتند از درصد رشد ماهانه، رشد خالص مشتری، فروش ناخالص و نسبت تبدیل.
۸. نمودارهای تولید
هر کسب و کاری که محصولات تولید می کند یا نیاز به موجودی در دسترس دارد می تواند از استفاده از نمودار تولید برای پیش بینی نیازهای موجودی بهره مند شود. این نمودار نشان میدهد که شرکت شما به چه محصولات و موجودی نیاز دارد و چه زمانی احتمالاً به آنها نیاز خواهید داشت تا بتوانید بر اساس آن برنامهریزی کنید و عملیات روزانه را طبق برنامه انجام دهید.
۹. داده ها و گزارش های عمومی
دادههایی مانند گزارشهای دولتی یا تجزیه و تحلیلهای سازمانهای خصوصی که نتایج خود را به صورت آنلاین یا در سایر نشریات در دسترس قرار میدهند، به شما این امکان را میدهند که از عملیات جمعآوری اطلاعات اغلب گرانقیمت بدون هیچ هزینهای برای کسبوکارتان بهرهمند شوید. ترکیب داده های داخلی برای تجزیه و تحلیل رفتار خاص شرکت شما با روندهای عمومی بزرگتر از داده های عمومی می تواند به شما در انجام دقیق ترین پیش بینی ها کمک کند.
۱۰. مدل های سری زمانی
تجزیه و تحلیل سری های زمانی مجموعه داده ها و چگونگی تغییر آنها در طول زمان را بررسی می کند. مدلسازی سریهای زمانی ابزار مفیدی برای کار بر روی پیشبینیهای شرکت شما است، زیرا به شما امکان میدهد روندها و الگوها را شناسایی کنید. با ترکیب این اطلاعات با سایر داده های مربوط به شرکت و صنعت خود، می توانید تغییرات را با دقت بیشتری پیش بینی کنید.