بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

چرخه تجاری: تعریف و مراحل

چرخه تجاری

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

هنگامی که در تجارت یا امور مالی کار می کنید، ممکن است انتظار داشته باشید که اقتصاد دچار نوسانات دوره ای شود. این چرخه ها می توانند تأثیر قابل توجهی بر هزینه ها داشته باشند که ممکن است بر صنعت یا سازمان شما تأثیر بگذارد. با آماده شدن برای این تغییرات، می توانید اطمینان حاصل کنید که سازمان شما در چنین دوره هایی از تغییرات، تجربیات مثبت بیشتری را تجربه می کند.

در این مقاله از ایوسی، نحوه عملکرد یک چرخه تجاری را مورد بحث قرار می دهیم و مراحل اصلی را بررسی می کنیم.

چرخه تجاری چیست؟

چرخه تجاری، گسترش طبیعی و انقباض رشد اقتصادی است که در یک دوره زمانی در یک اقتصاد اتفاق می افتد. افزایش و کاهش تولید ناخالص داخلی (GDP: gross domestic product) یک اقتصاد شروع و پایان یک چرخه تجاری را تعریف می کند که به عنوان چرخه اقتصادی یا چرخه تجارت نیز شناخته می شود. چرخه تجاری رشد و کاهش فعالیت های اقتصادی در طول زمان را نشان می دهد.

اعضای یک اقتصاد می توانند یک چرخه تجاری را با استفاده از ابزارهای مختلف مدیریت کنند. بانک‌های مرکزی می‌توانند از سیاست‌های پولی برای کاهش نرخ بهره استفاده کنند که می‌تواند هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را تشویق کند. قانونگذار می تواند از سیاست های مالی برای تشویق یا کاهش رشد اقتصادی استفاده کند.

مراحل یک چرخه تجاری

چرخه های تجاری می توانند تقریباً برای هر مدت زمانی ادامه داشته باشند. مدت یک چرخه تجاری مدت زمانی است که برای تکمیل هر پنج مرحله طول می کشد:

۱. گسترش

یک چرخه تجاری همیشه با مرحله گسترش شروع می شود. در این مرحله، شاخص های اقتصادی مثبت واضحی از جمله رشد درآمد، اشتغال، تقاضا، عرضه و سود وجود دارد. در طول یک توسعه، فراوانی سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های خصوصی و دولتی افزایش می‌یابد و هم مشاغل و هم افراد به طور کلی بدهی‌های خود را به موقع بازپرداخت می‌کنند.

مطالب مرتبط: تقاضای اقتصادی: تعریف، عوامل تعیین کننده و انواع

۲. اوج

وقتی اقتصاد اشباع می شود و رشد صعودی دیگر نمی تواند ادامه یابد، چرخه تجاری وارد مرحله اوج می شود. دستمزدها، نرخ اشتغال و قیمت کالاها و خدمات با توجه به شرایط اقتصادی کنونی تا جایی که می توانند بالا هستند. در این مرحله، این شاخص های اقتصادی دیگر افزایش نمی یابند. بسیاری از مشاغل و افراد ممکن است با پیش بینی کاهش فعالیت اقتصادی، بودجه خود را دوباره بررسی کنند.

۳. رکود

مرحله رکود به محض پایان توسعه و شروع کاهش فعالیت های اقتصادی آغاز می شود. تا زمانی که تولید ناخالص داخلی به نقطه ای که آغاز مرحله توسعه را نشان می دهد، بازگردد. در دوران رکود، تقاضا تقریباً بلافاصله شروع به کاهش می‌کند، اما تولیدکنندگان تا زمانی که بازار مازاد عرضه نداشته باشد، تولید خود را تنظیم نمی‌کنند. شاخص های مثبت اقتصادی مانند قیمت ها و دستمزدها در این نقطه شروع به کاهش می کنند.

۴. افسردگی

مرحله رکود زمانی شروع می شود که تولید ناخالص داخلی به زیر سطح قبل از توسعه یا خط رشد ثابت سقوط کند. در دوران رکود، نرخ بیکاری به طور چشمگیری افزایش می یابد، در حالی که رشد اقتصادی به طور پیوسته کاهش می یابد. رکود تا زمانی ادامه می یابد که فعالیت اقتصادی نتواند ارزش بیشتری را کاهش دهد یا سرمایه گذاری خارجی رخ دهد که اقتصاد را تحریک کند.

مرتبط: ۱۰ شغل مقاوم در برابر رکود

۵. تغار

هنگامی که مرحله افسردگی به پایین ترین حد خود می رسد، یک چرخه تجاری وارد مرحله پایین می شود. در این مرحله، اقتصاد رشد اقتصادی منفی را تجربه می کند، زیرا تولید کالا و خدمات کاهش می یابد و دستمزدها به پایین ترین حد خود می رسد. صرف نظر از شدت یک چرخه تجاری، پایین ترین نقطه در رابطه با رشد اقتصادی است.

۶. بازیابی

پس از اینکه تولید ناخالص داخلی به پایین ترین نقطه خود در چرخه رسید، مرحله بهبود آغاز می شود. در این مرحله، اقتصاد شروع به بهبود و معکوس کردن روندهای منفی می کند. تقاضا افزایش می یابد و عرضه به زودی دنبال می شود. در نهایت، سرمایه گذاری ها از سر گرفته می شود و اشتغال و تولید شروع به افزایش می کند. مرحله بهبود تا زمانی که تولید ناخالص داخلی به خط رشد ثابت بازگردد ادامه دارد. پس از رسیدن به این نقطه، چرخه تجاری فعلی به پایان می رسد و با ورود مجدد به مرحله گسترش، چرخه جدیدی آغاز می شود.

چرخه های تجاری چگونه اندازه گیری می شوند؟

اقتصاددانان چرخه های تجاری را از نظر زمان و شدت اندازه گیری می کنند:

زمان بندی چرخه تجاری

دفتر ملی تحقیقات اقتصادی (NBER) تاریخ هر چرخه تجاری را بر اساس تحقیقات اقتصادی گسترده تعیین می کند. تقریباً در هر مورد، NBER تاریخ‌ها را برای هر مرحله از چرخه تجاری به صورت گذشته تعیین می‌کند، اغلب ماه‌ها یا بیش از یک سال پس از این واقعیت.

به عنوان یک قاعده کلی، انبساط ها بیشتر از رکود در ایالات متحده طول می کشند از اواسط قرن ۱۹، مدت زمان توسعه به طور پیوسته از ۲۷ به ۱۰۳ ماه افزایش یافته است.

شدت رکود

برای اطلاع از شدت یک چرخه تجاری، اقتصاددانان مراحل رکود و گسترش را به طور جداگانه اندازه گیری می کنند. شدت مرحله رکود بر اساس سه معیار است:

  • عمق: مرحله رکود چقدر شدید است؟

  • انتشار: مرحله رکود چقدر در اقتصاد ملی گسترده شده است؟

  • مدت زمان: مرحله رکود چقدر طول کشیده است؟

شدت گسترش

اقتصاددانان همچنین سه معیار را برای تعیین شدت مرحله گسترش در نظر می گیرند:

  • تلفظ: مرحله گسترش چقدر قابل توجه یا قابل توجه است؟

  • فراگیر: مرحله توسعه به چند جنبه از اقتصاد رسیده است؟

  • پایدار: آیا مرحله گسترش بیش از حد معمول طول کشیده است؟

چرا چرخه های تجاری مهم هستند؟

درک نحوه عملکرد این چرخه ها برای متخصصان تجارت، امور مالی و اقتصاد بسیار مهم است. اگر درک می کنید که اقتصاد در حال حاضر در چه مرحله ای از چرخه تجاری است، می توانید تصمیمات استراتژیک آگاهانه تری بگیرید.

سرمایه گذاران تمایل دارند در مرحله توسعه سرمایه گذاری کنند، اما اغلب اعتماد به نفس بیش از حد دارند و در مرحله اوج قیمت ها بیش از حد تورم می کنند. در طول رکود یا رکود، سرمایه گذاران خرید را متوقف می کنند و در عوض شروع به فروش می کنند و قیمت ها را پایین می آورند.

به عنوان یک سرمایه گذار، ممکن است بدانید که کدام دارایی ها احتمالاً در مراحل مختلف چرخه تجاری عملکرد خوبی دارند تا بتوانید تصمیمات مالی بهتری بگیرید. اگرچه چرخه های بازار از چرخه های تجاری جدا هستند، بازار سهام یک اقتصاد اغلب چرخه تجاری خود را از نزدیک دنبال می کند.

بازار سهام به طور کلی در مرحله توسعه عملکرد خوبی دارد و اگر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی بالا بماند و تورم و بیکاری پایین بماند، ممکن است به یک بازار صعودی تبدیل شود. در مرحله انقباض، رشد به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و قیمت ها کاهش می یابد و باعث ایجاد بازار نزولی می شود. بازار صعودی نشان دهنده رشد مثبت است، در حالی که بازار نزولی نشان دهنده منفی است.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *