مدیر برند چه می کند؟
مدیران برند مسئول نظارت بر روند بازار و انجام تجزیه و تحلیل رقابتی هستند تا اطمینان حاصل کنند که محصولات و خدمات برندهایشان با مشتریان فعلی و بالقوه مرتبط هستند.
یک مدیر برند نیز:
- مطالعات تحقیقات بازار را انجام می دهد
- داده های مهم برند و فروش را جمع آوری می کند
- کمپین های مدیریت برند سفارشی را برای محصولات ایجاد می کند
- هر ماه گزارش های به روز شده در معرض دید برند را به مدیریت ارسال می کند
- به طراحی بسته بندی خرده فروشی کمک می کند
- نمایش های بازاریابی در فروشگاه ایجاد می کند
- با فروشندگان و توزیع کنندگان ارتباط برقرار می کند تا بینش هایی در مورد اینکه چگونه طراحی محصول را می توان بهبود بخشید به دست آورد
- برای مدیریت کمپین های بازاریابی برند با آژانس های تبلیغاتی کار می کند
میانگین درامد
پتانسیل کسب درآمد یک مدیر برند می تواند بر اساس عواملی مانند تجربه فرد و صنعت و اندازه شرکت بسیار متفاوت باشد.
- حقوق رایج: ۱۴۵۱۶۶/۵ تومان در ساعت
- برخی حقوق ها از ۳۹۶۰۰ تا ۴۵۴۰۰۰ تومان در ساعت متغیر است.
الزامات مدیر برند
تبدیل شدن به یک مدیر برند مستلزم آموزش و آموزش خاص و همچنین مهارت های خاص و گواهینامه های حرفه ای است. برخی از این الزامات عبارتند از:
تحصیلات
مدیران برند معمولاً دارای مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط مانند بازاریابی، تبلیغات یا تجارت هستند. برخی از کارفرمایان ترجیح می دهند که نامزدها دارای مدارک پیشرفته مانند کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) و تجربه کاری مرتبط باشند. از آنجایی که مدیران برند می توانند در زمینه های تخصصی کار کنند، مدرک تحصیلات تکمیلی ممکن است مفید باشد زیرا می تواند آموزش های پیشرفته ای در مفاهیم اصلی مانند تبلیغات، اقتصاد، بازاریابی و تجارت ارائه دهد.
آموزش
مدیران برند برای شرکتهایی در طیف گستردهای از صنایع کار میکنند، بنابراین آموزش آنها معمولاً نتیجه تجربه کاری اولیه در حرفهشان است. برخی از افراد در نقش های ابتدایی شروع می کنند و آموزش های ارزشمندی در زمینه بازاریابی، تبلیغات و مدیریت کسب و کار دریافت می کنند. این مهارت ها، همراه با آموزش، می تواند منجر به یک حرفه موفق در مدیریت برند شود.
گواهینامه ها
گواهینامه های حرفه ای به کارفرمایان اطمینان می دهد که یک فرد دانش، مهارت ها و شایستگی های مورد نیاز برای کار را دارد. در اینجا چند نمونه از گواهینامه های حرفه ای که مدیران برند می توانند در نظر بگیرند آورده شده است:
مدیر برند معتبر (CBM)
این برنامه که توسط انجمن بین المللی بازاریابی و مدیریت محصول اداره می شود، نقش ها و مسئولیت های یک مدیر برند را پوشش می دهد. دوره CBM به بررسی عناصر، ویژگیها، شخصیت و ارزشهای اصلی یک برند میپردازد و اینکه چگونه هر کدام نقش مهمی در توسعه روابط با مشتریان دارند. همچنین بینش هایی در مورد به حداکثر رساندن ارزش ویژه برند و ارزش برند ارائه می دهد.
مدیر محصول تایید شده (CPM)
گواهینامه CPM مهارت های مدیریت محصول افراد را تأیید می کند، با آموزش متمرکز بر ایجاد مطالعات موردی، تجزیه و تحلیل رقابتی، برنامه های راه اندازی محصول، برنامه ریزی بازار و موارد دیگر. دوره آموزشی و امتحان نهایی به صورت حضوری و آنلاین در دسترس است.
مدیر محصول و صاحب محصول گواهی چابک (ACPMPO)
این اعتبار، دانش یک فرد از مفاهیم استراتژیک و تاکتیکی در مدیریت محصول و مالکیت محصول را تأیید می کند. کسانی که در آزمون موفق می شوند، مدیریت محصول را کاملاً درک می کنند و می توانند به خوبی آن مفاهیم را در نقش خود به کار ببرند. دوره آموزشی و امتحان نهایی به صورت حضوری و آنلاین در دسترس است.
مهارت ها
مدیران برند معمولاً دارای مجموعه ای از مهارت های نرم و سخت هستند، از جمله:
ارتباط
کار بین بخشی و تسهیل همکاری در سطح شرکت در پروژه های برندسازی از طریق ارتباط موثر برای مدیران برند آسان تر می شود. این متخصصان باید برای پاسخ به سؤالات و شفاف سازی تکالیف و اهداف برای اطمینان از انسجام پیام های نام تجاری ایجاد شده و ارتباط با مخاطبان هدف در دسترس باشند.
مرتبط: ۴ نوع ارتباط و نحوه بهبود آنها
استراتژی خلاقانه
مدیران برند باید هنگام توسعه استراتژی های خلاقانه جدید برای اطمینان از حداکثر کارایی و اثربخشی، ساختار و نوآوری را متعادل کنند.
مرتبط: ۱۰ راه برای بهبود مهارت های خلاقانه حل مسئله
تحلیل داده ها
این متخصصان باید تلاش های برندسازی را به مدیریت بالاتر ارائه دهند که شامل داده های پشتیبانی می شود. تلاشهای برندسازی اغلب از نظر کیفی به راحتی قابل درک است، اما مدیر برند مسئول محاسبه نرخ تبدیل و ارائه آنها به صورت پویا همراه با نمونههای واقعی برای اثبات اثربخشی استراتژیها است.
بخوانید: تجزیه و تحلیل داده چیست؟
انعطاف پذیری
یک مدیر برند باید بتواند به سرعت با تحولات بازار و روندها سازگار شود. آنها باید این کار را با حفظ ثبات پیام های برند انجام دهند. با توجه به اینکه مدیریت برند فرآیندی است که به سرعت در حال تحول است، این افراد باید از ابزارهای موجود برای رقابتی ماندن استفاده کنند.
مرتبط: چگونه در محل کار انعطاف پذیر باشیم (با نکات و مثال ها)
محیط کاری مدیر برند
مدیران برند اغلب در شرایط سخت و پرفشار کار می کنند. آنها معمولاً تمام وقت کار می کنند و گاهی اوقات نیاز به اضافه کاری برای رعایت مهلت مقرر دارند. مدیران برند می توانند در بسیاری از صنایع مختلف کار کنند. از دیگر ویژگی های این نقش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- کار عمدتاً در محیط های اداری، با سفرهای گاه به گاه محلی، داخلی یا بین المللی
- استفاده از کامپیوتر، پرینتر، فکس و تلفن های اداری
- کار در بخش ها برای ایجاد استراتژی های برندسازی
- کار در محیطی سریع
- ایجاد گزارش های تبدیل، فروش و سایر گزارش ها برای ارائه به مدیریت بالا
- شبکه های اجتماعی به صورت ثابت
بیشتر بخوانید: ۹ گام برای ساختن یک هویت برند قوی (با نکات)
چگونه مدیر برند شویم
در اینجا متداول ترین مراحلی که برای تبدیل شدن به یک مدیر برند باید دنبال کنید آمده است:
۱. تحصیلات را دنبال کنید
مدیران برند معمولاً باید دارای مدرک کارشناسی در زمینه بازاریابی، تبلیغات، تجارت یا یک رشته مرتبط باشند. برخی از کارفرمایان ممکن است ترجیح دهند یا از مدیران برند بخواهند که مدرک پیشرفته ای مانند MBA را علاوه بر مقدار مشخصی از تجربه کاری داشته باشند.
۲. گواهینامه کسب کنید
افرادی که گواهینامههای حرفهای را کسب کردهاند، احتمالاً شغل مورد نظر خود را به دست میآورند، زیرا گواهینامه به کارفرمایان اطمینان میدهد که شایستگیهای لازم را برای انجام کار ایجاد کردهاید. مدیران برند آینده ممکن است گواهینامه ای را در مدیریت برند یا محصول در نظر بگیرند.
۳. جستجوی کار را شروع کنید
هنگامی که آماده درخواست برای موقعیت های مدیر برند هستید، به دنبال فرصت های شغلی در اینترنت باشید. رزومه و نامه پوششی خود را متناسب با نیازهای شرکت ها و موقعیت ها تنظیم کنید.
۴. یک شبکه بسازید
شبکهسازی حرفهای میتواند شما را به عنوان کاندیدای مطلوب برای موقعیتهایی در شرکتهایی که به آنها علاقهمند هستید قرار دهد. شرکت در رویدادهای اجتماعی و کارگاههای آموزشی اختصاص داده شده به شبکه میتواند به شما کمک کند تا با متخصصان دیگری آشنا شوید که میتوانند موقعیتهای خاصی را به شما توصیه کنند. گسترش فعال دایره حرفه ای خود و تقویت روابط می تواند به ارجاعات ارزشمند در آینده منجر شود.
مرتبط: در ۷ مرحله به یک متخصص شبکه تبدیل شوید
وظایف روزانه عبارتند از:
- همکاری با شرکای شرکت برای توسعه بهترین شیوه ها در ایجاد، اجرا و نگهداری برنامه های تعاملی برای مشتریان
- بر استانداردهای برند نظارت کنید تا اطمینان حاصل شود که سیستم های عملیاتی به طور موثر مورد استفاده قرار می گیرند
- ارائه پشتیبانی برای تدارکات و برنامه ریزی برای تمام جلسات استراتژی و تاکتیکی
- از محرک های کلیدی کسب و کار برای به دست آوردن نتایج کمپین مورد نظر استفاده کنید
- ردیابی و تجزیه و تحلیل آمار فروش و بازاریابی
- نظارت بر رقابت و نوسانات بازار برای توسعه استراتژی های جدید
- پلتفرمهای رسانههای اجتماعی را زیر نظر داشته باشید، مطمئن شوید که بازخورد مشتری برای بهبود عملکرد محصول مورد توجه قرار گرفته و از آن استفاده میشود
- ارائه گزارش جامع عملکرد کمپین به مدیریت اجرایی
- ایجاد انگیزه و مربیگری در تیم
- در مصاحبه و استخدام اعضای تیم جدید شرکت کنید
- برای شناسایی نیازهای منابع با منابع انسانی کار کنید
الزامات:
- لیسانس تبلیغات، بازاریابی، بازرگانی یا رشته های مرتبط
- امکان سفر در صورت نیاز
- کار فعالانه در سراسر سازمان برای هدایت نتایج و دستیابی به اهداف
- توانایی ایجاد روابط سازنده و حفظ اعتبار با مشتریان و فروشندگان
- مهارت های مدیریت زمان و اولویت بندی عالی
- مهارت های ارتباطی استثنایی
- توانایی کار مستقل و گروهی
- مهارت در استفاده از نرم افزارهای روزمره آفیس