تبلیغات پایه اصلی موفقیت کاری است
امروزه موضوع تبلیغات، یک موضوع کاملا چشمگیر، بزرگ و بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه در دورهی کنونی بیش از هر زمان دیگر میزان تولیدات و خدمات مشابه زیاد شده است، به گونهای که اگر امروز هر یک از ما بخواهیم در هر حوزهای وارد کار و فعالیت شویم، حتما تعداد بسیار زیادی رقیبِ قدر در پیش روی خود خواهیم یافت.
در چنین شرایطی است که میتوان با ارائهی صحیح و بجای خود به عموم مردم (و یا جامعهی هدفمان) در بین خیلِ کثیر رقبا موفق عمل کرده و محصول یا خدماتمان را با قدرت به فروش برسانیم.
تولید محتوا پایه و اساس تبلیغات
اما هر گاه بحث تبلیغات به میان میآید، موضوع تولید محتوا نیز به طور کاملا واضحی پدیدار میشود؛ چراکه تبلیغات بدون تولید محتوا کاملا بیمعنا است. البته تولید محتوا محدود به تنظیم و ساخت نوشتار و متن نیست؛ در زمان حال، تولید محتوا از گستردگی بسیار بالایی برخوردار شده است به گونهای که تولید متون، ساخت تصاویر (گرافیکی، وکتوری، اینفوگرافیکها، اسکرینشاتها، اسلایدها و …)، ایجاد ویدئوها (تیزرها، موشنگرافیکها، راند آپها، مصاحبهها، ویلاگها، انیمیشنها و …) و … همه و همه بخش کوچکی از گسترهی وسیع تولید محتوا قلمداد میشوند.
بخوانید: نحوه ایجاد یک صفحه فرود موثر در ۶ مرحله
اما موضوعِ حائز اهمیت این است که اگرچه تولید محتوی فراتر از موضوع تولید متون است، اما پایهی هر یک از انواع مختلف تولید محتوا همین تولید محتوای متنی است و تا زمانی که تولید کنندهی محتوا در تدوین و تنظیم متونی قدرتمند، متبحر و استاد نشده باشد، چندان قادر به خلق آثار قدرتمند تصویری، ویدئویی و …. نخواهد بود.
تیترنویسی شروع هر نوع تولید محتوا
حال که موضوع اهمیت تبلیغات در دنیای امروزی و پس از آن، موضوع تولید محتوا برای ساخت تبلیغاتی ارزندهتر مطرح شد؛ لازم است این را نیز بدانید، تا زمانی که شما نتوانید شروعی قدرتمند در یک تولید محتوا داشته باشید، نمیتوانید مخاطب را برای ادامهی محتوای خود ترغیب کنید و تبلیغات خود را به خورد مخاطبتان بدهید.
در حقیقت دنیای امروزی سبب شده که مخاطبین چندان رغبتی برای مطالعهی تعداد بیشمار تبلیغاتی که همه روزه آنها را از طُرُق مختلف بمباران میکنند ندارند؛ و از همین روست که تا زمانیکه شما محتوای منحصر به فرد و جذاب تولید نکرده باشید، نمیتوانید مخاطبتان را به سمت خود جذب و جلب کنید؛ و همان طور که بیان شد، در رأس این موضوع نیز، سرآغاز محتوای شماست که مخاطب را برای ادامه جذب میکند. به این رأس و سرآغاز محتوا، تیتر میگویند.
بخوانید: تبلیغات چاپی چیست؟
ویژگیهای یک تیتر جذاب برای تبلیغنویسی
اما بعد از تمامی موارد فوق، لازم است بدانیم که چگونه و به چه نحوی میتوانیم یک تیتر تبلیغات حرفهای و اثرگذار تولید کنیم تا مخاطب را به خوبی جلب کند؛ در این خصوص در ادامهی مطلب ۸ راهکار کارآمد و اثرگذاری که میتواند تیتر شما را از یک متن ساده و کم اهمیت به یک متن بسیار موثر و جذاب بدل کند، آورهد شده است:
۱. تیتر باید محکم، شلاقی و انفجاری باشد
همانطور که بیان شد، تیتر باید به گونهای باشد که توجه خواننده را خیلی زود جلب کند، و البته این خیلی زود نمیتواند از چند ثانیه تجاوز کند. یادتان باشد که تیتر ویترین نوشته و مطلب شماست، پس نباید تیتر به گونهای مکتوب شود که خواننده با خواندنش هیچ حس خاصی نگیرد و خیلی ساده از کنار آن رد شود.
در واقع اغلب تیترهایی که امروزه تولید میشوند از این دستند چراکه خیلی شل، سرد و معمولی به رشتهی تحریر درآمدهاند؛ اما شما باید از روند عمومی خارج شوید و تیتر خود را بسیار محکم تنظیم کنید که ذهن خواننده با خواندنش خیلی زود درگیر شود و تلنگری بر فکر و ذهن او بخورد.
به عنوان مثال: فرض نمایید قصد ترغیب دیگران برای ثبت نام در یک دوره سئو را دارید؛ در این صورت تیتر شل این است که بنویسید:
«ثبت نام در دوره سئو با تخفیف»، «ثبت نام دوره آموزش سئو و بهینه سازی سایت»
اما اگر بخواهید همین تیتر را طبق موضوع بیان شد، محکم و شلاقی بنویسید، میتوانید تیتر را از زبان یکی از شرکت کنندههای راضی این آموزش (در دورههای قبلی) که نتیجهی بسیار خوبی هم گرفته، بنویسید:
«با شرکت در این دوره، در عرض ۳ ماه، بازدید و فروش سایتم ۳ برابر شد» یا «چطور با این دوره، رتبه یک گوگل را به دست آوردم؟»
توجه به این موضوع نیز مهم است که استفاده از اعداد، کلیدواژههای قدرتمند (قطعی، تضمینی، صددرصدی و …) و کلمات کلیدی (متناسب با موضوعِ تیتر) میتواند در استحکام متنِ تیتر بسیار موثر باشد.
۲. تیتر باید حس کنجکاوی مخاطب را تحریک کند
تیتر نوشته شده بایستی با کلمات قدرتمندی که درونش مینویسیم، به گونهای باشد که هم حس کنجکاوی مخاطب را تحریک کند و هم او را به انجام کاری وسوسه نماید که مدنظرِ ما است. به عنوان نمونه، مثالهای فوق را نگاه کنید، در نمونهی تیتر معمولی (مثال اول) فقط کلمهی “با تخفیف” باعث تحریک حس کنجکاوی بود و البته آن هم خیلی کم، که با نظر به کلیشهای بودنش، همین میزان کمِ حس کنجکاوی نیز چندان اثربخشی ندارد؛
اما در تیتر ترغیب کنندهی بالا (مثال سوم)، عبارت “در عرض ۳ ماه” در کنار عبارت “۳ برابر شدن بازدید” و البته “فروش سایت”، آن هم از زبان یکی از مشتریانِ دوره، بسیار کنجکاو کننده است. یا در تیتر بعدی (مثال چهارم) عبارت “رتبهی یک گوگل” به عنوان نتیجه و خروجیِ دوره، میتواند برای همه جذاب و کنجکاو کننده باشد.
۳. تیتر باید ساده عنوان شود
یادتان باشد که نوشتار شما همیشه باید کاملا عامهپسند و قابل فهم برای همه باشد (مگر در مواردی بسیار محدود که اصلا جامعهی هدف، قشری متخصص هستند)، و جای هیچ گونه ابهامی برای خواننده باقی نگذارد (مگر اینکه خودمن بخواهیم مقداری رمز و راز و کنجکاوی به آن بیافزاییم، البته در این مورد هم نباید لوس بشود).
پس در نوشتار تیتر، بایستی کلمات تخصصی کاملا ساده و قابل درک برای عموم شوند و به کار بردن کلمات قلمه و سلمه در آن کاملا ممنوع است. به زبانی دیگر، تیتر باید به گونهای نوشته شود که هم خواص آن را خوانده و بپذیرند و هم عوام آن را بخوانند و پسند کنند.
این را نیز فراموش نکنید که اگر تیتر شما حاوی کلمات سنگین و نوشتاری پیچیده باشد؛ میتواند این حس را به خواننده بده که او از درک، فهم و آگاهی پایینی برخوردار است؛ و عموما، زمانی که مخاطب چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم تحقیر و کوچک شود، این باعث فرار و دوری مخاطب از نویسنده خواهد شد (این موضوع شامل حالِ گویندگان و سخنرانان نیز میشود.)
۴. تیتر باید واضح و با جزئیات نوشته شود
مایکل مترسون (Michael Masterson – یک داوطلب سابق سپاه صلح که کارآفرین، نویسنده، مربی کسبوکار نیز میباشد) بر این اعتقاد است که تمام تیترها باید از قاعدهی ۴u استفاده کنند؛
- Urgent – فوریت داشته باشد
- Useful – مفید باشد
- Unique – منحصر به فرد باشد
- Ultra-specific – کاملا دقیق باشد
بخوانید: نرخ کلیک (CTR) چیست؟ – ۴ نکته مهم برای بهبود CTR
که همانطور که میبینید، طبق فرمول ۴U مایکل مترسون نیز یکی از آن چهار گزینهی عنوان شده “کاملا دقیق بودن مطلب” است و این یعنی تیتر ما باید کاملا خاص و با جزئیات کامل نوشته شود؛ از همین رو کلی گویی در تیتر ممنوع است، و باید به گونهای تیتر نوشته شود که اگر این تیتر را جلوی چندین نفر بگذاریم، همهی خوانندگان با خواندنش برداشتی یکسان از آن تیتر داشته باشند.
به بیان دیگر، نباید تیتر نوشته شدهی ما حکم حکایت فیل در اتاق تاریک را داشته باشد که هر کس وارد آن اتاق شد با لمس بخشی از بدن فیل، تصوری کاملا متفاوت را در ذهن خود ایجاد کرد و …
حتی شما میتوانید برای توضیحات بیشتر از پرانتز یا براکت استفاده کنید که این روش باعث تقویت موضوع نیز خواهد شد (طبق تحقیقات، قید توضیحات بیشتر در براکت باعث میشود ۳۸ درصد بیشتر مطلب دیده شود)
۵. تیتر باید خلاقانه نوشته شود
همان طور که بیان شد، این روزها تبلیغات حجم بسیار زیادی پیدا کرده به طوری که اگر اندک نظری به دیدهها و شنیدههای روزمرهی خود بیاندازیم، خواهیم دید که عمدهی زمانِ شبانهروز ما توسط تبلیغات احاطه شدهاند (و حتی شاید بتوان گفت تمام زمان شبانهروز)؛ پس در میان این همه تبلیغات، اگر مثل سایرین به ایجاد تبلیغات خود بپردازیم، نخواهیم توانست به خواستهی خود که جلب نظر دیگران است برسیم. در واقع، شرط ضروری یک تبلیغات این است که مثل بقیه نباشد.
برای این منظور لازم است خلاقیت بسیار زیادی به خرج دهیم و از نوشتاری استفاده کنیم که هم در نوشتههای بسیار زیاد روزمره، تفاوت بسیار زیادی داشته و به خوبی بدرخشد و هم هس و هیجان زیادی را به مخاطب منتقل کند؛ در این راستا، میتوان از جملاتی همچون “باورتان نمیشود”، “نفستان را میگیرد” و .. نیز بهره بگیرید، چراکه این چنین جملات کوتاهی، به نوعی از همان ابتدا تفاوت و خاص بودن موضوع شما را به تصویر میکشند.
۶. تیتر باید احساس سودمندی به مخاطب بدهد
فیلیپ کاتلر (Philip Kotler – از اساتید مطرح دانش بازاریابی جهان و پدر بازاریابی مدرن است) میگوید: «مردم از شما دریل نمیخرند بلکه سوراخی که توسط آن دریل بر روی دیوار زده می شود را میخرند»، این یعنی مردم اهمیتی به محصول یا خدمات نمی دهند، بلکه آنها به دنبال منفعتی هستند که از طریق محصول یا خدمات ما نسیبشان میشود؛ از همین رو است که لازم است تیتری بنویسیم که منفعت مستقیم و سود حاصل از منفعت مستقیم را به خوبی مشخص کند.
۷. تیتر باید حس ضرورت و فوریت را به مخاطب منتقل کند
اگر شما در تیتری که تنظیم میکنید، ضربالعجلی برای مخاطب تعیین نکنید، شخص زمان را برای اقدام نامحدود قلمداد میکند و بنابراین هیچ اقدامی برای دستیابی به محصول یا خدمات شما نمی کند.
و حال آنکه اگر شما در تیترتان حس ضرورت و فوریت به خواننده انتقال دهید، اول میل بیشتری برای دستیابی به به محصول یا خدمات شما پیدا میکنند و بیش از هر زمانی ترغیب میشود که خیلی زود برای این دستیابی اقدام کند.
۸. تیتر نباید بلند باشد
هر چند در تیتر نویسی، قطعیتی برای تعداد کلمات وجود ندارد و بسته و به فراخور شرایط، پلتفمری که قصد نشر تبلیغات در آن را دارید و … تیتر میتواند کوتاه یا بلند باشد؛ اما برایان کلارک (Brian Clark – نمایشنامهنویس و نویسندهی تلویزیونی بریتانیایی است که بیشتر با نمایشنامه “زندگی به هر حال کیست” شهرت دارد) به نقل از کتاب ۱۰۰ تبلیغ برتر اثر جولیان واتکینز (The 100 Greatest Advertisements 1852-1958 by Julian Watkins) میگوید ۹۵ درصد از تیترهای اثرگذار و جذابی که در سالهای اخیر در تبلیغات مجلات انگلیسی زبان نوشته شدهاند، کمتر از ۸ کلمه داشتهاند.
صبر و حوصله، محدودیت نوشتاری و … هم دال بر همین موضوع است؛ همین طور نتیجهی تحقیقات در ایمیل مارکتینگ نیز نشان از آن دارد که حدود ۶۰ درصد تیترهای موفق و اثرگذاری که نرخ کلیک بالاتری نسبت به سایر تیرها و عناوین داشتهاند دارای ۸ و یا کمتر از ۸ کلمه بودهاند؛ شرکت WebFX (یک آژانس بازاریابی دیجیتال که نتایج را هدایت میکند) هم در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که یک عنوان نباید بیش از ۸ کلمه باشد.
همچنین این موضوع نیز فراموش نشود که هر چند کاربرد علائمی همچون ویرگول، نیم نقطه، دو نقطه، خط تیره و … و همینطور حروف ربط در درک بهتر نوشتار شما بسیار مفید است، اما کاربرد بیش از اندازهی آنها در عنوان میتواند به جذابیت عنوان آسیب بزند؛ پس تیتر شما میبایست با کمترین حروف ربط و علامتگذاری باشد.
البته در هنگام نوشتن عنوان، واژه ها را به گونهای پشت سر هم نچینید که مخاطب شما مجبور شود چند بار و با چند حالت مختلف عنوان شما را بخواند تا نهایتا به فهم و درک درستی از آن برسد.
4 پاسخ
برای نوشتن یک تیتر عالی فقط همین ۸ مورد وجود داره یا اینکه راه های دیگه ای هم هستش؟
سلام
نه، قطعا راه های بسیار متعددی برای این موضوع وجود داره که شمارشون از چندده مورد هم تجاوز می کنه. مثلا موارد زیر تنها تعدادی از اینها به شمار می رن:
و …
خیلی ممنون
عالی بود
۱. از صفت های جذاب استفاده کن
۲. یه سوال قابل تامل بپرس
۳. عنوانت شامل اعداد یا آمار باشه
۴. از جناس یا بازی با کلمات استفاده کن
۵. احساس فوریت ایجاد کن
۶. از آلتراسیون استفاده کن
۷. بر احساسات خواننده تمرکز کن
۸. ارجاع به فرهنگ عامه بده
۹. یه مزیت یا راه حل رو برجسته کن
۱۰. یه نقل قول یا گفته رو بگنجون
۱۱. شامل یه فراخوان برای اقدام باشه
۱۲. از کلمات قدرتمند استفاده کن
۱۳. حس رمز و راز رو اضافه کن
۱۴. استفاده از رویکرد “چگونه” رو در نظر بگیر
۱۵. عنوانت شامل کلمات کلیدی برای اهداف سئو باشه
۱۶. توسل به کنجکاوی خواننده داشته باش
۱۷. عنوان رو مرتبط کن
۱۸. از بازی با کلمات استفاده کن
۱۹. حس انحصار ایجاد کن
۲۰. یه رویداد یا روند فعلی رو ذکر کن
۲۱. روی یه مخاطب خاص تمرکز کن
۲۲. شوخ طبعی رو بگنجون
۲۳. از فعل قوی استفاده کن
۲۴. یه واقعیت شگفت انگیز رو برجسته کن
۲۵. یه جمله جسورانه بیان کن
۲۶. حس دسیسه ایجاد کن
۲۷. یه چالش رو بگنجون
۲۸. آن رو کوتاه و مختصر بنویس
۲۹. روی رویکرد حل مسئله تمرکز کن
۳۰. یه سوال بلاغی بپرس
۳۱. از استعاره خلاقانه استفاده کن
۳۲. به آرزوهای خواننده متوسل شو
۳۳. از کلمات یا عبارات مهم استفاده کن
۳۴. از مزایای خواندن مقاله استفاده کن
۳۵. از زبان حسی استفاده کن
۳۶. بر ترس ها یا نگرانی های خواننده تمرکز کن
۳۷. از رویکرد “چگونه” یا آموزشی استفاده کن
۳۸. یه آمار یا نقطه داده رو بگنجون
۳۹. یه حکایت شخصی درج کن
۴۰. حس انتظار ایجاد کن
۴۱. پیشنهاد فروش منحصر به فرد مقاله رو برجسته کن
۴۲. روی خواسته ها یا اهداف خواننده تمرکز کن
۴۳. یه گرایش یا موضوع محبوب رو ذکر کن
۴۴. عنوان رو از نظر بصری جذاب کن
۴۵. از یه ایده یا مفهوم متضاد استفاده کن
۴۶. یک نقل قول معروف رو وارد کن
۴۷. بر ارزش یا مفید بودن مقاله تمرکز کن
۴۸. یه فراخوان برای اقدام رو شامل شو
۴۹. از استعاره یا تشبیه استفاده کن
۵۰. به حس هویت خواننده متوسل شو
۵۱. یه موضوع یا نظر بحث برانگیز رو ذکر کن
۵۲. اعتبار یا تخصص مقاله رو افزایش بده
۵۳. یه نکته مهم یا درسی رو برجسته کن
۵۴. از عبارت هایپربولیک استفاده کن
۵۵. شامل بازی با کلمات یا جناس باش
۵۶. احساس فوریت یا کمبود ایجاد کن
۵۷. یه آمار یا نقطه داده مربوطه رو ذکر کن
۵۸. از یه بازه زمانی یا مهلت مشخص استفاده کن
۵۹. بر مرتبط بودن یا به موقع بودن مقاله تمرکز کن
۶۰. از یه چرخش غافلگیرکننده یا غیرمنتظره استفاده کن
۶۱. عنوانت رو به احساسات یا ارزش های خواننده گره بزن
۶۲. حس شوخ طبعی یا سبکسرایی رو در خود بگنجون
۶۳. از لحن محاوره ای استفاده کن
۶۴. ارزش سرگرمی مقاله رو برجسته کن
۶۵. از یه فرد یا مرجع معروف نام ببر
۶۶. از نظر یا دیدگاه قوی استفاده کن
۶۷. تأثیر یا تأثیر مقاله رو بازی کن
۶۸. حس دسیسه یا کنجکاوی ایجاد کن
۶۹. یه رویکرد “چگونه” یا آموزشی رو بگنجون
۷۰. از استعاره یا تشبیه استفاده کن
۷۱. روی یه مشکل یا چالش خاص تمرکز کن
۷۲. از عبارت یا ادعای پررنگ استفاده کن
۷۳. یه گرایش یا موضوع محبوب رو ذکر کن
۷۴. پیشنهاد فروش منحصر به فرد مقاله رو برجسته کن
۷۵. عنوان رو برای یه مخاطب خاص مرتبط کن
۷۶. یه تصویر یا عنصر بصری فریبنده بگنجون
۷۷. احساس تازگی و طراوت ایجاد کن
۷۸. یه آمار یا نقطه داده رو بگنجون
۷۹. روی خواسته ها یا اهداف خواننده تمرکز کن
۸۰. یه موضوع یا نظر بحث برانگیز رو ذکر کن
۸۱. اعتبار یا تخصص مقاله رو افزایش بده
۸۲. یه نکته مهم یا درسی رو برجسته کن
۸۳. از عبارت هذلولی استفاده کن
۸۴. شامل یه فراخوان برای اقدام
۸۵. توسل به حس شگفتی یا کنجکاوی خواننده داشته باش
۸۶. احساس فوریت یا اهمیت ایجاد کن
۸۷. از لحن محاوره ای یا شخصی استفاده کن
۸۸. ارزش عملی یا مفید بودن مقاله رو برجسته کن
۸۹. یه گرایش یا موضوع مرتبط رو ذکر کن
۹۰. ارزش سرگرمی مقاله رو افزایش بده
۹۱. حس تعلیق یا رمز و راز رو در خود بگنجون
۹۲. از یه بازه زمانی یا مهلت مشخص استفاده کن
۹۳. بر نیازها یا خواسته های خواننده تمرکز کن
۹۴. از نقل قول یه شخصیت یا منبع معروف استفاده کن
۹۵. منحصر به فرد بودن یا اصالت مقاله رو برجسته کن
۹۶. احساس قدرت یا الهام ایجاد کن
۹۷. یه آمار یا نقطه داده رو بگنجون
۹۸. حس انتظار یا هیجان ایجاد کن
۹۹. یه رویداد یا روند فعلی رو ذکر کن
۱۰۰. ارتباط یا به موقع بودن مقاله رو مشخص کن
۱۰۱. تأثیر یا اهمیت مقاله رو برجسته کن
۱۰۲. یه گواهی شخصی یا داستان موفقیت رو درج کن
۱۰۳. بر رشد یا پیشرفت شخصی خواننده تمرکز کن
۱۰۴. از یه عبارت یا شعار جذاب استفاده کن
۱۰۵. حس نوستالژی یا خاطره رو در عنوان بگنجون
۱۰۶. نکات یا توصیه های عملی مقاله رو به اختصار عنوان کن
۱۰۷. یه گرایش یا کلمه رایج رو ذکر کن
۱۰۸. توسل به حس سبک یا زیبایی شناسی خواننده داشته باش
۱۰۹. تحلیل یا بینش تخصصی مقاله رو برجسته کن
۱۱۰. از لحن بازیگوشانه یا غریب استفاده کن
۱۱۱. احساس اجتماع یا تعلق ایجاد کن