غول حمل و نقل و حمل و نقل سنگاپور، Grab، شاهد سقوط ۳۷ درصدی سهام خود بود که به پایین ترین حد خود رسید و به دنبال درآمد ناامیدکننده سه ماهه چهارم، ۷ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد.
شرکت بورس نزدک در سه ماهه اکتبر-دسامبر کاهش ۴۴ درصدی درآمد سه ماهه و زیان ۱.۱ میلیارد دلاری را گزارش کرد. قیمت سهام Grab به ۳.۰۹ دلار کاهش یافت که پایینترین قیمت از زمان عرضه عمومی این شرکت در دسامبر گذشته در بزرگترین ادغام جهان با یک شرکت خرید ویژه (SPAC) به ارزش ۴۰ میلیارد دلار است.
پیتر اوی، مدیر ارشد مالی در بیانیه ای درباره نتایج سه ماهه Grab گفت: “ما قصد داریم در تخصیص سرمایه عاقلانه و منظم عمل کنیم، زیرا فرصت های رشد بلندمدت کسب و کارهای درخواستی، تبلیغات و خدمات مالی خود را دو برابر می کنیم .”
Oey اضافه کرد که Grab بر روی سودآوری “تمرکز لیزری” باقی خواهد ماند. این شرکت انتظار دارد تا نیمه اول سال آینده در واحد تحویل مواد غذایی خود شکست بخورد، زیرا حجم ناخالص کالای Grab – با اشاره به ارزش کل معاملات روی پلت فرم – سالانه ۲۹ درصد افزایش یافته و به ۱۶.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است که نشان دهنده یک رقم است. رکورد سال برای Grab.
Grab که در سال ۲۰۱۲ توسط Anthony Tan و Tan Hooi Ling به عنوان یک برنامه رزرو تاکسی مشابه Uber تأسیس شد، از آن زمان با گسترش کسب و کار خود به حمل و نقل، تحویل غذا و خدمات مالی دیجیتال، به یک ابراپ تبدیل شد که باعث کسب درآمد آسیای جنوب شرقی شده است. مقایسه راه اندازی با DoorDash و PayPal.
برنامه «همه چیز روزمره» که خود را توصیف می کند در بیش از ۴۰۰ شهر و شهرستان در سراسر آسیای جنوب شرقی، از جمله در سنگاپور، مالزی، کامبوج، اندونزی، میانمار، فیلیپین، تایلند و ویتنام فعال است.
به عنوان بخشی از گسترش منطقه ای، Grab با تامین کنندگان مواد غذایی تازه و ارائه دهندگان تحویل در همان روز شراکت امضا کرده است. در ماههای اخیر، این سوپراپ خواربار فروشی مالزیایی Jaya Grocer را خریداری کرد و با سوپرمارکتهای سراسر اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند و ویتنام همکاری امضا کرد.
با این حال، Grab با رقابت سایر غولهای اینترنتی منطقهای مانند Sea Ltd. مستقر در سنگاپور و GoTo اندونزی، یک غول فناوری که از ادغام بین اپلیکیشن سواری Gojek و پلتفرم تجارت الکترونیک Tokopedia در ماه مه گذشته شکل گرفت، مواجه است. علاوه بر رقبای منطقه ای، Grab در هر یک از مشاغل خود با رقبایی نیز روبرو است، مانند Delivery Hero’s Foodpanda در تحویل غذا.
در اواخر سال ۲۰۲۰، Grab، با مشارکت شرکت مخابراتی مسلط سنگاپور Singtel، برای دریافت یکی از دو مجوز بانک کامل دیجیتال در سنگاپور انتخاب شد – در حالی که Sea Ltd. دیگر انتخاب شد. Grab می گوید انتظار می رود دیجی بانک سنگاپور آن در سه ماهه دوم سال جاری راه اندازی شود.
در سراسر آسیا، سوپراپلیکیشن ها نیز با موانع نظارتی مواجه شده اند. میلیاردر Kim Beom-su ‘s Kakao، یک غول اینترنتی کره جنوبی با مجموعه ای از عملکردهای فین تک و پیام رسانی، در ژوئن گذشته موضوع تحقیقات نظارتی قرار گرفت که باعث سقوط بیش از ۲۶ درصدی سهام شد . به طور مشابه، ابراپ چینی میلیاردر پونی ما، وی چت، در راستای سرکوب دولت چین در صنعت فناوری سقوط کرده است.