نماد سایت ایوسی

بودجه مبتنی بر صفر: تعریف، مراحل و مثال

بودجه مالی

بودجه مالی

چه یک متخصص امور مالی باشید که هزینه‌های یک شرکت را مدیریت می‌کند یا فردی که شغل جدیدی را با تغییر حقوق شروع می‌کند، می‌توانید از بودجه برای کمک به برنامه‌ریزی هزینه‌های خود استفاده کنید. بودجه ابزاری است که می تواند هزینه های شما را سازماندهی کند و به شما در ایجاد یک برنامه مالی برای حال و آینده کمک کند. یکی از انواع بودجه که می تواند به شما کمک کند به اهداف پس انداز شخصی خود برسید، بودجه مبتنی بر صفر است.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می دهیم که بودجه مبتنی بر صفر چیست، در مورد چگونگی ایجاد آن و بررسی مزایا و معایب این ابزار بودجه بندی بحث می کنیم.

بیشتر بخوانید: بودجه چیست؟

بودجه ریزی مبتنی بر صفر چیست؟

بودجه مبتنی بر صفر یک سیستم بودجه بندی است که در آن شما برای هر ریال درآمد خود هدف خاصی را تعیین می کنید. با استفاده از این سیستم، شما هر ریال را در یک منطقه توزیع می کنید، مانند پرداخت اجاره بها یا برنامه ریزی برای بازنشستگی. هدف از یک بودجه مبتنی بر صفر این است که تمام درآمد شما مطابق با دسته های هزینه های برنامه ریزی شده شما باشد. در پایان فرآیند بودجه ریزی، هدف شما این است که صفر ریال بدون تخصیص باقی بماند.

چگونه یک بودجه مبتنی بر صفر ایجاد کنیم

با استفاده از مراحل زیر می توانید یک بودجه مبتنی بر صفر ایجاد کنید:

۱. جدول زمانی بودجه خود را تعیین کنید

ابتدا تصمیم بگیرید که می خواهید بودجه شما از چه زمانی شروع شود و چه مدت می خواهید دوام داشته باشد. بسیاری از افراد از بودجه ماهانه استفاده می کنند، اما شما می توانید سالانه نیز برنامه ریزی کنید. در هر صورت، تصمیم بگیرید که از کدام تاریخ بودجه خود را شروع کنید. به طور معمول، بودجه ها از اولین روز ماه جدید شروع می شود، اما اگر برای شما بهتر عمل کرد، مانند روزی که حقوق می گیرید، می توانید روز دیگری را شروع کنید.

سعی کنید به خودتان زمان بدهید تا سازماندهی کنید. برای مثال، اگر در حال حاضر هجدهم است، برنامه ریزی برای شروع در اول ماه بعد ممکن است به شما فرصت دهد تا اطلاعات مورد نیاز برای برنامه ریزی بودجه خود را جمع آوری کنید.

۲. درآمد خود را بشمارید

در مرحله برنامه ریزی، تمام منابع درآمد خود را فهرست کنید. چک های حقوق خود، هر شغل جانبی که ممکن است داشته باشید، هر اجاره ای که دریافت می کنید و سود پس انداز خود را در نظر بگیرید. ممکن است مفید باشد که به حساب بانکی خود نگاهی بیندازید و پولی را که در چند ماه گذشته وارد شده است یادداشت کنید. در صورت تمایل می توانید این را روی کاغذ یا با استفاده از رایانه فهرست کنید.

۲. هزینه های خود را فهرست کنید

سعی کنید هر گونه هزینه ای را که دارید فهرست کنید. زمینه هایی مانند:

این فهرست می‌تواند به شما در شروع کار کمک کند، اما ممکن است بسته به عادات خود، بخش‌های بیشتری از خرج کنید. به عنوان مثال، اگر حیوان خانگی دارید، هزینه مراقبت از حیوان خانگی را اضافه کنید. همچنین می‌توانید صورت‌حساب‌های بانکی خود را بررسی کنید و مکان‌هایی را که در چند ماه گذشته در آن‌ها پول خرج کرده‌اید، یادداشت کنید.

هنگامی که تمام هزینه های خود را نوشتید، فهرست خود را به گونه ای سازماندهی کنید که برای شما و عادات شما منطقی باشد. به عنوان مثال، می توانید خواربار و هزینه های رستوران را در یک دسته به نام «غذا» دسته بندی کنید.

بیشتر بخوانید: چه چیزی در بودجه گنجانده شود

۳. دسته بندی هزینه ها را ایجاد و سازماندهی کنید

در مرحله بعد، سعی کنید هزینه های خود را در دسته ها یا بخش های کلی تر گروه بندی کنید. ممکن است مفید باشد که ابتدا به بزرگترین هزینه های خود مانند وام مسکن و مالیات فکر کنید و سپس به سمت هزینه های کوچکتر مانند سرگرمی بروید. دسته های اصلی اغلب عبارتند از:

در صورت نیاز می توانید بخش های اضافی اضافه کنید و سپس هزینه های فهرست شده خود را مرتب کنید. به عنوان مثال، وام مسکن و مالیات ممکن است تحت نیاز باشد، در حالی که فیلم ها ممکن است مورد نیاز باشند.

بخشی از بودجه مبتنی بر صفر برنامه ریزی برای هر ریالی است که به دست می آورید، بنابراین سعی کنید تا حد امکان این بخش های بزرگ را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید. به عنوان مثال، برای دسته پس انداز خود، می توانید بخش هایی مانند تعطیلات، صندوق اضطراری، خانه جدید و بازنشستگی ایجاد کنید.

۴. میزان هزینه های خود را برآورد کنید

اکنون که فهرستی از دسته‌های هزینه خود دارید، می‌توانید میانگین هزینه هر کدام را محاسبه کنید. اگر در حال ایجاد یک بودجه ماهانه هستید، هزینه های خود را به صورت ماهانه تخمین بزنید. برخی از هزینه ها هزینه ماهانه مشخصی دارند، مانند پرداخت رهن یا اجاره. سایر هزینه‌ها، مانند مواد غذایی، ممکن است هر هفته یا هر ماه تغییر کنند. در اینجا می توانید از میانگین یا تخمین استفاده کنید. اگر هزینه سالانه دارید، می توانید آن را بر ۱۲ تقسیم کنید تا هزینه ماهانه خود را تخمین بزنید.

۵. درآمد خود را پرداخت کنید

هدف از یک بودجه مبتنی بر صفر این است که صفر ریال باقی بماند، به این معنی که شما برنامه ای دارید که هر ریالی را که به دست می آورید کجا قرار دهید. بنابراین، مجموع درآمد ماهانه خود را بگیرید و بخشی از آن را به هر دسته اختصاص دهید، از نیازها شروع کنید. به راه خود ادامه دهید تا زمانی که در لیست پایین بیایید.

اگر پول بیشتری دارید، به دسته پس انداز اضافه کنید. به همین ترتیب، اگر به صفر رسیدید و هنوز دسته‌هایی در لیست خود باقی مانده‌اند، می‌توانید تغییراتی ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید هر ماه ۱۰۰.۰۰۰ تومان در صندوق بازنشستگی قرار دهید، اما قبل از رسیدن به این دسته، در بودجه خود صفر تومان هستید، می توانید ۱۰۰.۰۰۰ تومان از هزینه رستوران خود بردارید و آن را به پس انداز منتقل کنید.

۶. قالب خود را انتخاب کنید

اکنون که هزینه های خود را برنامه ریزی کرده اید، می توانید قالبی برای بودجه خود انتخاب کنید. برخی از افراد از صفحات گسترده یا ایجاد جدول با دست استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر از وب سایت ها و برنامه ها استفاده می کنند. شما می توانید بودجه مبتنی بر صفر خود را به همان اندازه که دوست دارید از نظر بصری جذاب یا ساده کنید. سعی کنید سیستم و قالبی را انتخاب کنید که مطابق با ترجیحات شخصی شما باشد.

۷. هزینه های خود را پیگیری و مقایسه کنید

همانطور که شروع به خرج می کنید، آن را به طور منظم در بودجه خود پیگیری کنید. می توانید زمانی را به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه برای اضافه کردن هزینه های خود به بودجه خود اختصاص دهید. اگر متوجه شدید که در مقوله ای بیش از بودجه خود هستید، در نظر بگیرید که از کدام دسته می توانید برای جبران آن پول بگیرید. به عنوان مثال، اگر بودجه ای ۴۰۰.۰۰۰ تومانی در مواد غذایی دارید و تا اواسط ماه به این حد رسیده اید، می توانید مقدار را از دسته دیگری تنظیم کنید.

۸. به طور منظم ارزیابی کنید

هر ماه زمانی را برای ارزیابی بودجه خود در نظر بگیرید. ممکن است بخواهید برخی از پرداخت های اولیه خود را تغییر دهید، زیرا در مورد عادت های خرج کردن خود اطلاعات بیشتری کسب می کنید. همچنین می‌توانید هر ماه دسته‌های جدیدی اضافه کنید، زیرا متوجه راه‌های دیگر خرج کردن پول می‌شوید.

مطالب مرتبط: ۱۵ نکته و بهترین روش بودجه بندی

مزایا و معایب استفاده از بودجه مبتنی بر صفر

انواع مختلفی از بودجه در دسترس است، و یک بودجه مبتنی بر صفر ممکن است برای برخی افراد انتخاب عالی باشد. با این حال، انتخاب یک بودجه مبتنی بر صفر به عنوان ابزار بودجه‌بندی، هم مزایا و هم معایبی دارد، و هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا این بودجه برای شما مناسب است، مهم است که هر دو را در نظر بگیرید:

مزایای

یک بودجه مبتنی بر صفر می تواند به شما کمک کند:

معایب

بودجه مبتنی بر صفر دارای معایبی نیز می باشد، از جمله:

مطالب مرتبط: بودجه: تعریف و انواع

نمونه ای از بودجه مبتنی بر صفر

در اینجا نمونه ای از بودجه مبتنی بر صفر است که می توانید هنگام ایجاد بودجه خود از آن به عنوان راهنما استفاده کنید:

درآمد ماهانه: ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان (شامل دو چک حقوق و سود پس انداز)

*نیاز به
اجاره: ۸۰۰.۰۰۰ تومان مواد غذایی: ۳۵۰.۰۰۰ تومان امکانات : ۱۰۰.۰۰۰ تومان تلفن و اینترنت: ۷۵.۰۰۰ تومان بیمه درمانی: ۵۰.۰۰۰ تومان مراقبت از حیوانات خانگی: ۱۰۰.۰۰۰ تومان آب/برق/گاز: ۷۵.۰۰۰ تومان*

*بازپرداخت بدهی
وام دانشجویی: ۲۰۰.۰۰۰ تومان کارت اعتباری: ۵۰.۰۰۰ تومان*

*می خواهد
بیرون غذا بخورد: ۱۰۰.۰۰۰ تومان سرگرمی: ۱۰۰.۰۰۰ تومان خدمات اشتراک: ۵۰.۰۰۰ تومان لباس جدید: ۵۰.۰۰۰ تومان*

*
بازنشستگی پس انداز: ۲۰۰.۰۰۰ تومان صندوق اضطراری: ۱۵۰.۰۰۰ تومان صندوق تعطیلات: ۵۰.۰۰۰ تومان *

مقدار باقی مانده: ۰ تومان

خروج از نسخه موبایل