بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

سازنده تجهیزات اصلی (OEM) چیست؟

سازنده تجهیزات اصلی (OEM)

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

موارد کلیدی:

  • سازندگان تجهیزات اصلی، یا OEM ها، تجهیزاتی را تولید می کنند که توسط شرکت دیگری به بازار عرضه و فروخته می شود، که به آن ها فروشندگان ارزش افزوده یا VAR نیز گفته می شود. گاهی اوقات، OEM ها همچنین می توانند VAR باشند، زیرا مصرف کنندگان می توانند قطعات را مستقیماً از آنها خریداری کنند، مانند نصب یک سیستم صوتی جدید در یک وسیله نقلیه.

  • OEM ها اغلب در صنایع خودروسازی و تولید الکترونیک دیده می شوند. این همان جایی است که اصطلاح «افتر مارکت» رایج است، که مخالف OEM است.

  • کار با OEM ها در چند شغل، مانند تکنسین ها و مکانیک های خودرو، مونتاژکنندگان الکترونیک و برخی از نقش های مهندسی رایج است.


سازنده تجهیزات اصلی یا OEM، شرکتی است که قطعات و تجهیزاتی را که شرکت دیگری در بازار عرضه می کند تولید می کند. سازندگان با OEM ها در ظرفیت های مختلف کار می کنند، خواه در ساخت خودرو، نصب قطعات یا سیستم های نرم افزاری.

در این مقاله از ایوسی، ما OEM ها را تعریف می کنیم و نحوه کار آنها را توضیح می دهیم، به علاوه برخی از مشاغل رایج که ممکن است شامل کار با OEM ها باشد را فهرست می کنیم.

لطفاً توجه داشته باشید که هیچ یک از شرکت های ذکر شده در این مقاله به Indeed وابسته نیستند.

OEM چیست؟

OEM یک تولید کننده تجهیزات اصلی یا شرکتی است که تجهیزات و قطعاتی را تولید می کند که سپس توسط شرکت دیگری به نام فروشنده ارزش افزوده (VAR) مورد استفاده، بازاریابی و/یا فروخته می شود. OEM ها بر فروش تجارت به تجارت (B2B) تمرکز می کنند در حالی که VAR ها محصولات را به عموم یا سایر کاربران نهایی می فروشند.

مثال: Foxconn یکی از بزرگترین OEM های الکترونیک بین المللی در جهان است. تولید کننده تایوانی لوازم الکترونیکی تجهیزات و قطعات مورد استفاده در محصولاتی را که توسط شرکت های معروفی مانند دل و نینتندو فروخته می شود، تولید می کند.

OEM بر اساس صنعت

در صنعت خودروسازی، OEM به سازنده ای اطلاق می شود که قطعات خودرو را می سازد. برخی از OEM ها نیز قطعات جایگزین مارک دار را تولید می کنند که توسط نمایندگی های خودرو و تعمیرگاه ها به فروش می رسد.

در صنعت الکترونیک، OEM ممکن است به شرکتی اشاره کند که محصولاتی را خریداری می کند و آنها را در یک محصول جدید با نام تجاری خود ترکیب می کند. به عنوان مثال، یک شرکت کامپیوتری کارت گرافیک را از OEM خریداری می کند. این شرکت کارت های گرافیک را در رایانه های خود نصب می کند و کل محصول را با نام تجاری خود بازاریابی می کند. شخصی که کامپیوتر را خریداری می کند ممکن است متوجه نشود که کارت گرافیک از سازنده دیگری تهیه شده است. اگر مشکلی وجود داشته باشد، مشتری معمولاً برای پشتیبانی با فروشنده رایانه کار می کند، نه OEM.

مطالب مرتبط: انواع مختلف محیط های تولیدی و مشاغل

OEM ها چگونه کار می کنند

OEM ها در طول سال ها تکامل یافته اند. در اصل، OEM ها محصولات خود را به عنوان قطعات به شرکت های دیگر می فروشند، مانند سیلندرهای ترمز برای وسایل نقلیه یا کارت های گرافیک در رایانه. سپس محصول نهایی توسط VAR فروخته شد.

مثال: شرکت A نرم افزاری را منتشر می کند که سیستم عامل اصلی خود را اجرا می کند. این نرم افزار دارای مجوز برای OEM های مختلف مانند شرکت B است که رایانه می سازد و به مشتریان امکان می دهد رایانه هایی را با نرم افزار مورد نیاز برای انجام وظایف خود خریداری کنند. شرکت A OEM و شرکت B VAR است.

این در سال های اخیر تغییر کرده است، به طوری که برخی از OEM ها بیشتر شبیه به VAR ها عمل می کنند. علاقه مندان به مکانیک و کامپیوتر اکنون می توانند قطعات را مستقیماً از OEM خریداری کنند، به عنوان مثال، آن را VAR کنند. OEM های بیشتری محصولات خود را برندسازی می کنند و آنها را به شرکت های دیگر می فروشند. از آنجایی که محصول مارک دار به یک کامپیوتر ارزش می افزاید، OEM نیز VAR است.

موارد مرتبط: سفت‌افزار، نرم‌افزار و سخت‌افزار: چه هستند و چگونه با هم تفاوت دارند

OEM در مقابل بازار پس از فروش

OEM برعکس “aftermarket” است، که به محصولات تولید شده توسط شرکت دیگری برای جایگزینی کالایی که توسط سازنده اصلی تجهیزات تولید می شود، اشاره دارد. ممکن است شنیده باشید که در صنایع خودروسازی و الکترونیک به بازارهای فرعی برای توصیف قطعات اضافه شده پس از خرید وسیله نقلیه یا رایانه توسط مشتریان اشاره می شود. Aftermarket بخشی یا لوازم جانبی اضافه شده پس از عرضه یا فروش کالا را توصیف می کند.

استفاده از قطعات پس از فروش بر روی وسایل نقلیه و تجهیزات الکترونیکی معمولاً یک جایگزین ارزان تر و عمومی برای خرید تجهیزات OEM است. همچنین ممکن است به راحتی به دست آورید زیرا عرضه زیادی از محصولات پس از فروش وجود دارد. با این حال، محصولات OEM معمولا کیفیت بالاتر، بادوام تر و عمر طولانی تری دارند.

مثال: سیستم های صوتی قطعات متداول پس از فروش در صنعت خودروسازی هستند. فرض کنید مالک وسیله نقلیه می خواهد ویژگی هایی را اضافه کند که بخشی از خودروی اصلی نبوده است. آنها ممکن است یک سیستم صوتی با اتصال کمکی یا بلندگوهای اضافی نصب کنند. از این سیستم به عنوان یک افزودنی پس از فروش یاد می شود، زیرا آن چیزی نیست که در ابتدا با خودرو فروخته می شد.

مشاغلی که با OEM ها کار می کنند

چندین شغل با OEM ها سروکار دارند، اما در اینجا چهار مورد رایج وجود دارد. برای دریافت به روزترین اطلاعات حقوق و دستمزد از Indeed، روی لینک های ارائه شده کلیک کنید.

۱. مونتاژ کننده الکترونیک

وظایف اصلی: یک مونتاژکننده الکترونیک قطعات را در دستگاه های الکترونیکی آماده و قرار می دهد. سایر وظایف ممکن است شامل انجام آزمایش‌های تضمین کیفیت برای اطمینان از مونتاژ صحیح و عملکرد صحیح همه اجزا و دستگاه‌ها، نصب سیم‌کشی یا پوشش‌ها، استفاده از تجهیزات میکروجوش یا لحیم کاری برای فیوز کردن اجزای فلزی به یکدیگر، افزودن پیچ و مهره یا پرچ برای اتصال ایمن قطعات و انجام کار باشد. مونتاژ دستی

۲. مکانیک خودرو

وظایف اصلی: مکانیک ها و تکنسین های خودرو مسئول انجام تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه در تجهیزات خودرو هستند. وظایف شامل تشخیص مشکلات خودروها، تعویض قطعات فرسوده یا آسیب دیده، انجام بازرسی برای آلایندگی و ایمنی و نصب تجهیزات جدید است. تکنسین های خودرو ممکن است تجهیزات OEM یا تجهیزات پس از فروش را روی وسایل نقلیه نصب کنند.

۳. مهندس ساخت و ساز

وظایف اصلی: یک مهندس تولید دانش طراحی، مونتاژ و ساخت محصول را برای ایجاد راه های جدید و بهبود یافته برای تولید محصولات مختلف به کار می گیرد. وظایف مشترک شامل ارزیابی فرآیندهای تولید موجود، انجام تحقیقات مرتبط، توسعه فرآیندهای تولید بهبود یافته، بهبود کارایی و حفظ کیفیت محصولات تولیدی است.

۴. مهندس مکانیک

وظایف اولیه: وظایف یک مهندس مکانیک شامل طراحی ماشین‌هایی است که نیرو تولید و استفاده می‌کنند، مانند موتورهای احتراق داخلی، سیستم‌های تبرید، تهویه مطبوع، توربین‌های گازی و بخار و ژنراتورها. آنها ممکن است هنگام استفاده از تجهیزات تولید شده توسط سایر سازندگان که در سیستم ها و ماشین آلات خود استفاده می کنند، با OEM ها کار کنند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *