بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

تجزیه و تحلیل VRIO – استفاده بهینه از منابع سازمانی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

امروزه راه اندازی و شروع یک کسب و کار سریعتر و آسان تر از همیشه است. با ظهور پلتفرم های کم کد و بدون کد، این نه تنها سریع و سهل‌الوصول است، بلکه کاملاً ساده است.

اما تنها ۳ شرکت از ۴ شرکت موجود در لیست S&P 500 همچنان در سال ۲۰۲۷ مناسب خواهند بود و یا حتی وجود دارند. (اس‌اندپی ۵۰۰ فهرستی از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک است.)

با این درک واضح، چگونه امیدواران استارتاپ و فورچون ۵۰۰ به طور یکسان متوجه می شوند که آیا منابع و قابلیت هایی را دارند که نه تنها برای مدت طولانی در بازی بمانند، بلکه یک مزیت رقابتی کلی دارند؟ (فُرچون ۵۰۰ فهرستی از ۵۰۰ تا از بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی از نظر درآمدزایی می‌باشد.)


آخرین بار چه زمانی از خود پرسیدید که چرا کسب و کار شما موقعیت خاصی در بازار دارد؟ آیا می دانید چرا نسبت به رقبای خود بهتر یا بدتر عمل می کند؟

به عنوان مثال، مهارت ها و دانش تیم شما چگونه به موفقیت سازمان کمک می کند؟ آیا حق ثبت اختراع و حق چاپ شما شرکت را در موقعیت برنده قرار می دهد؟ یا اینکه عامل دیگری به شما کمک می کند؛ یا مانع از آن می شود؟

هر سازمان مجموعه ای از منابع خاص خود را دارد، از افراد از طریق فرآیندها، دارایی های فیزیکی و غیره. و روشی که شما از آن منابع برای کار روزانه استفاده می کنید، عامل اصلی موفقیت شما نیز خواهد بود.

شما باید هم پتانسیل و هم اثربخشی همه این منابع را ارزیابی کنید تا بتوانید مزیت رقابتی ایجاد کنید. و یک مدل مفید برای انجام این کار، تحلیل VRIO است.

VRIO چیست؟

تجزیه و تحلیل VRIO توسط جی بارنی (Jay Barney) در سال ۱۹۹۱ توسعه یافته است، همانطور که در مقاله خود، ” منابع شرکت و مزیت رقابتی پایدار ” گزارش شده است. در ابتدا، بارنی از اصطلاحات:

  • Value: مقدار
  • Rareness: نادر بودن
  • Inimitability: تقلید ناپذیری
  • Substitutability: قابلیت تعویض

در تحلیل خود استفاده نمود؛ اما، در نوشته های بعدی، او “Substitutability” را به “Organization،” تغییر داد که این منجر به ایجاد کلمه مخفف VRIO که ما نیز امروز آنرا می شناسیم شد. یعنی:

  • Value: مقدار
  • Rareness: نادر بودن
  • Inimitability: تقلید ناپذیری
  • Organization: سازمان

به گفته بارنی، منابع و دارایی‌هایی که ارزشمند، کمیاب و غیرقابل تقلید هستند و سازمان‌دهی شده‌اند تا از آنها به طور مؤثر استفاده کنید، احتمالاً بیشترین سهم را در انجام مأموریت سازمان شما خواهند داشت. بنابراین، باید مطمئن شوید که از چنین منابعی نهایت استفاده را می‌کنید و از آنها مراقبت کنید.

چرا مدل VRIO مهم است؟

VRIO به تصمیم‌گیری استراتژیک کمک می‌کند، عملکرد سازمانی را ارتقا می‌دهد، فرصت‌های نوآوری را آشکار می‌کند، و هنگامی که با ابزارهای تحلیل خارجی ترکیب می‌شود، چشم‌اندازی جامع ارائه می‌دهد. بنابراین، VRIO نقش مهمی در شکل‌دهی استراتژی‌های رقابتی بلندمدت و تخصیص منابع ایفا می‌کند.

چگونه VRIO را به درستی انجام دهیم?

تا اینجا درباره VRIO بحث کردم و اینکه VRIO چیست؟ اما در ادامه، من همه چیز را یک قدم جلوتر خواهم برد. برای شروع کافیست بخش های زیر را بخوانید:

تعریف کامل‌تر VRIO 

VRIO یک چارچوب تجزیه و تحلیل تجاری چهار بخشی است که برای تعیین پتانسیل رقابتی یک کسب و کار استفاده می شود.

فرایند تجزیه و تحلیل یک منبع یا قابلیت از طریق چهار بعد مختلف طول می کشد. این ابعاد ارزیابی می کنند که آیا منبع یا قابلیت مورد نظر منحصر به فرد است، به راحتی قابل تکرار است یا سازماندهی کافی برای جذب ارزش وجود دارد.

هنگامی که تجزیه و تحلیل کامل شد، منبع/قابلیت دارای یکی از موارد زیر تعیین می شود:

  • نقطه ضعف رقابتی 📉
  • برابری رقابتی 📊
  • مزیت رقابتی موقت 🥉
  • مزیت رقابتی استفاده نشده 🥈
  • مزیت رقابتی پایدار 🥇

هر یک از این نتایج دقیقاً چه معنایی برای تجارت شما دارد؟

بگذار توضیح بدهم.

نتیجه تحلیل VRIO شماره ۱: ضرر رقابتی

در شروع، اگر منبع/قابلیتی برای مشتریان و مصرف کنندگان ارزشی نداشته باشد، یک نقطه ضعف رقابتی وجود دارد .

این نباید برای کسی شوک‌کننده باشد: اگر کسب‌وکار کاری را انجام می‌دهد یا از آن استفاده می‌کند که برای پایگاه مشتریانش ارزشمند نیست، این چیزی نیست جز هدر دادن پول، تلاش و زمان!

نتیجه تحلیل VRIO شماره ۲: برابری رقابتی

اگر یک منبع/قابلیت دارای ارزش باشد اما مورد تقاضا نباشد یا به راحتی به دست آید، از بعد نادر بودن شکست می‌خورد و گفته می‌شود برابری رقابتی را به ارمغان می‌آورد .

برابری رقابتی اساساً به معنای برابری با رقبای خود در یک منطقه خاص است.

اگر یک منبع/قابلیت هم ارزشمند و هم کمیاب تشخیص داده شود، به مرحله بعدی می رود که در آن قابل تقلید بودن آن ارزیابی می شود.

نتیجه تحلیل VRIO شماره ۳: مزیت رقابتی موقت

اگر نتیجه نهایی تجزیه و تحلیل این باشد که منبع/قابلیت به راحتی قابل تکرار است، مزیت رقابتی موقتی وجود دارد .

اگرچه این یکی از نتایج مثبت‌تر است، اما مهم است که سازمان مورد نظر آنچه را که می‌تواند با منابع/قابلیت انجام دهد تا جلوتر از منحنی باقی بماند (گفتنی‌تر از انجام دادن!)

نتیجه تحلیل VRIO شماره ۴: مزیت رقابتی استفاده نشده

آنچه بهتر از مزیت رقابتی موقت است، مزیت رقابتی استفاده نشده است، زیرا این بدان معناست که منبع/قابلیت ارزشمند، کمیاب و غیرقابل تقلید است.

با این حال، یک مزیت “استفاده نشده” وجود دارد، زیرا سیستم ها، فرآیندها و رویه های مناسب برای سازمان وجود ندارد تا بتواند ارزش واقعی را به دست آورد.

نتیجه تحلیل VRIO شماره ۵: مزیت رقابتی پایدار

بنابراین ، مزیت رقابتی پایدار بهترین نتیجه ممکن است.

این بدان معناست که منبع/قابلیت مزیت های چندوجهی را برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد و سیستم ها، فرآیندها و رویه ها برای کمک به موفقیت آن در محل هستند!

با توجه به این مفاهیم و تعاریف مهم، وقت آن است که به مزایای خاص تجزیه و تحلیل VRIO نگاه کنیم.

مزایای استفاده از مدل VRIO برای تجزیه و تحلیل کسب و کار

اگر تجزیه و تحلیل VRIO مزایای بسیار خوبی برای مشاغل ایجاد نمی کرد، این مقاله را نمی نوشتم. و به خصوص هنگامی که تعداد زیادی از ابزارهای تجزیه و تحلیل تجاری دیگر وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد، مانند تجزیه و تحلیل شکاف و شش سیگما .

در واقع، دلیل اینکه من دو بار در مورد VRIO نوشتم این است که بسیار ارزشمند است.

چرا؟

زیرا همانطور که رامیز ام سیدیک (Rameez M Sydeek) در Feedough می گوید:

مزیت تجزیه و تحلیل VRIO سادگی و وضوح آن است. تقریباً هر شرکتی از تجزیه و تحلیل VRIO در ترکیب با سایر تکنیک‌های تحلیلی برای کمک به ارزیابی منابع و قابلیت‌های تجاری در نمای دقیق‌تر استفاده می‌کند.

اما مزایای بیشتری نسبت به سادگی و وضوح آن دارد:

تجزیه و تحلیل VRIO نشان می دهد که کسب و کار شما در کجا موفق شده است – و همچنین کجا در حال شکست است. 🔍

تمام هدف تجزیه و تحلیل VRIO این است که به شما کمک می کند تا نقاط دردسر در کسب و کار خود را کشف کنید و منابع/قابلیت هایی را به شما نشان می دهد که مانع از پیشی گرفتن شما از رقبا می شوند. نه تنها این، بلکه بر منابع/قابلیت‌هایی که به طور موثر کار می‌کنند نیز تاکید می‌کند و تضمین می‌کند که استفاده از منابع/قابلیت‌هایی را که تأثیرات مثبت دارند لغو یا متوقف نمی‌کنید.

چارچوب VRIO گسترده است – هر منبع / قابلیتی را می توان تجزیه و تحلیل کرد. 💡

آنچه در مورد تجزیه و تحلیل VRIO عالی است این است که چارچوبی که استفاده می کند گسترده است . به طور خاص، این بدان معنی است که هر منبع یا قابلیتی را می توان از طریق تجزیه و تحلیل VRIO قرار داد. به عنوان مثال، اگر من یک فرد انفرادی بودم که یک محصول SaaS را برای حوزه پزشکی توسعه می‌دادم، می‌توانستم منابع پشت نرم‌افزار تجاری را از طریق VRIO اجرا کنم، علاوه بر توانایی‌هایی که در دست داشتم تا محصول را تا حد امکان موفق کنم.

Ergo: با VRIO، هیچ محدودیتی برای تجزیه و تحلیل وجود ندارد.

علیرغم گسترده بودن چارچوب، تجزیه و تحلیل VRIO می تواند بسیار سریع انجام شود. ⏱

VRIO در واقع گسترده است – و این یک چیز عالی است. اما این بدان معنا نیست که تجزیه و تحلیل یک منبع/قابلیت یک دهه طول می کشد. در عوض، آزمایش توانمندی یک منبع یا قابلیت تنها چند دقیقه طول می‌کشد. این موسیقی به گوش از خوانندگان تنگنای زمان که شده باشد نامشخص در مورد تحت VRIO، اما مطمئن نیستید که چگونه مدت آن را نداشتند. این فوق العاده سریع است.

این یک فرآیند بسیار تکراری است. 🔁

از آنجایی که تجزیه و تحلیل یک منبع یا قابلیت به زمان بسیار کمی نیاز دارد، تجزیه و تحلیل یکسری از آنها پشت سر هم کاملا امکان پذیر است. فرض کنید یک شرکت چند ملیتی ۲۰ منبع و قابلیت داشت که آنها می خواستند تحلیل کنند. آنها می توانند به سرعت از پشته ۲۰ تایی عبور کنند. همانطور که در بخش بالا گفتم، آزمایش یک منبع/قابلیت فقط چند دقیقه طول می کشد (تا زمانی که ابزار مناسب برای انجام تجزیه و تحلیل VRIO داشته باشید!)

می توان از آن برای تجزیه و تحلیل رقبا استفاده کرد. 🕵️‍♂️

هرکسی که این جمله را آورد که «همه چیز در عشق و جنگ عادلانه است» فراموش کرد که ذکر کند که این قانون شامل تجارت نیز می شود. و به عنوان بخشی از یک کسب و کار، شما می خواهید کسب و کار شما برتر باشد – یا حداقل، تا جایی که ممکن است به اوج نزدیک شود!

بنابراین، علاوه بر تجزیه و تحلیل منابع و قابلیت های کسب و کار خود، می توانید رقبای خود را نیز تجزیه و تحلیل کنید. در US Coffee & Snack Shop Industry: A Comparative Analysis of Starbucks and Dunkin’ Donuts – مطالعه ای توسط جنیفر آذریان (Jennifer Azarian) و همکاران – آنها نتایج VRIO Starbucks و Dunkin’ Donuts را با وجود اینکه هر یک از افراد وابسته به هر یک از شرکت ها در هر یک از آنها بودند، مقایسه کردند. راه، شکل یا شکل

آیا می خواهید مزایای کسب و کار خود را با رقبای خود بررسی و مقایسه کنید؟ تجزیه و تحلیل VRIO را امتحان کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

5 پاسخ

    1. دو مدل تحلیلی VRIO و PESTEL متناسب با نیازهای مختلف و با هدف‌های متفاوت به کار می‌رن. چند تا از تفاوت‌های اصلی بین این دو مدل اینها می‌تونن باشن:

       

        1. محدوده تحلیل:
        2. در مدل VRIO، فقط روی منابع و قابلیت‌های داخلی سازمان تمرکز داره. آنالیز VRIO به بررسی منابع قدرتمند داخلی، منابع قدرتمند نهان، امکانات در نقاط ضعف و آسیب‌پذیری‌ها تمرکز داره.
        3. در مدل PESTEL، تمرکز بر عوامل خارجی و شرایط بیرونیه. این مدل شامل بررسی عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، زیست‌محیطی و قانونی هست.
        4. هدف آنالیز:
        5. هدف اصلی مدل VRIO، برجسته‌سازی و ترکیب منابع موفق و قابلیت‌ها برای ایجاد یه مزیت رقابتی پایداره.
        6. هدف اصلی مدل PESTEL، تحلیل و درک عوامل خارجیه که می‌تونند تأثیر قابل توجهی بر روند کسب و کار داشته باشند.
        7. زمان و پویا‌یی عوامل:
        8. در مدل VRIO، عوامل داخلی ثابت شده و به عنوان قدرت‌های یا ضعف‌های به عنوان عامل‌های ثابت در محیط خارجی در نظر گرفته می‌شن.
        9. در مقابل، مدل PESTEL به عوامل خارجی استراتژیک توجه می‌کنه که ممکنه در طول زمان تغییر کنند. این مدل به تحلیل تغییرات و روندهای نوظهور در عوامل خارجی تمرکز می‌کنه.

      با این حال، تحلیل VRIO و PESTEL نمی‌تونند جایگزین یکدیگه بشند و برای تشخیص چالش‌ها و فرصت‌های رقابتی در کسب و کار، بهینه استفاده از هر دو مدل خواهد بود.

    1. نه، VRIO یک مدل تحلیل استراتژیکه و در واقع یه روشه برای ارزیابی منابع و قدرت های داخلی یک سازمان. در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات، VRIO استفاده می شه تا برازش عناصری مثل سخت افزار، نرم افزار، افراد و ساختار سازمانی رو با استراتژی کسب و کار مورد ارزیابی قرار بده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *